papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Mikä aloittelijalle?
« Vastaus #15 : 09.11.05 - klo:16:09:05 »
No onhan neitokakadukin papukaija, mutta tässä taitaa olla kyse isommista linnuista. Isokauluskaija on kuulemma kohtalaisen helppo isommaksi papukaijaksi, mutta viisaammat korjatkaa.
Nettisivuni Undulaattori

« Vastaus #16 : 07.01.07 - klo:14:43:44 »
Hmmm... Suomesta ei ole tietääkseni saatavilla muuta kuin kultatöyhtökakaduja, valkokakaduja, ja muutama tanimbarinkakadu. Siis, jos jonkun muun haluaisit, niin pitää varmaankin etsiä kauempaa...
I'm sincerely varied as you

Neitokakadu_05

« Vastaus #17 : 15.01.07 - klo:15:20:14 »
Joku aratti vois sopii? Riograndenaratti? Senegali?

« Vastaus #18 : 15.01.07 - klo:15:39:17 »

Tässä topicissa kyse kakaduista ;)
10 neitoa, OWA, IRN, luumupää, undu, ja 2 agaa langalla.. (Lanka katkeaa..) :D

« Vastaus #19 : 15.01.07 - klo:20:57:51 »
Hmmm... Suomesta ei ole tietääkseni saatavilla muuta kuin kultatöyhtökakaduja, valkokakaduja, ja muutama tanimbarinkakadu. Siis, jos jonkun muun haluaisit, niin pitää varmaankin etsiä kauempaa...

Täällä ei kukaan kasvata kultatöyhtöjä tällähetkellä (meillä pari, mutta saa nähdä aikanaan tuleeko noista mitään). Yksittäisiä lintuja löytyy, mutta saatavilla, eli mitä lajeja kasvatetaan, ovat käsittääkseni tanimbari, valkokakadu ja celebesinkakadu. Muita lajeja kyllä löytyy (molukkienkakadu, lähdekakadu, ruusukakadu...)  mutta niitä ei kasvateta.

« Vastaus #20 : 17.01.07 - klo:14:25:23 »
Täällä ei kukaan kasvata kultatöyhtöjä tällähetkellä (meillä pari, mutta saa nähdä aikanaan tuleeko noista mitään). Yksittäisiä lintuja löytyy, mutta saatavilla, eli mitä lajeja kasvatetaan, ovat käsittääkseni tanimbari, valkokakadu ja celebesinkakadu. Muita lajeja kyllä löytyy (molukkienkakadu, lähdekakadu, ruusukakadu...)  mutta niitä ei kasvateta.

Kyllä kasvattajalistan mukaan suomessa kasvatellaan myös molukkienkakaduja.  ;)

« Vastaus #21 : 17.01.07 - klo:14:50:37 »
Kyllä kasvattajalistan mukaan suomessa kasvatellaan myös molukkienkakaduja.  ;)

Kasvattajalistalla voi olla vanhaakin tietoa ;). Mutta käsittääkseni henkilöllä ei ole enää, ainakaan pesivää, pariskuntaa. Kasvattajalistalta löytyy kyllä myös se kultatöyhtökakadu, vaikka pesivää paria ei hänellä olekaan (Naaras hänen, koiras meidän omistuksessa mutta asustelevat yhdessä meillä.)

Neitokakadu_05

« Vastaus #22 : 17.01.07 - klo:14:58:59 »

Tässä topicissa kyse kakaduista ;)

Ups.

« Vastaus #23 : 19.01.07 - klo:17:14:52 »
no onkos täällä päästy päätökseen vielä? vai  ;D annas nyt jotain suuntaa antavaa  ;)

Lainaus
Miten muuten, täytyiskö lintu opettaa alusta asti olemaan työpäivän ajan yksin kotona? Kuulostaisi ainakin järkevältä. Miten hyvin omat kakadunne ovat tottuneet tähän, että joutuvat joskus olemaan yksinkin?

mulla EI ole kakadua paitsi neitsikat mutta amatsonin kohdalla tehtiin neuvojen mukaan heti se että petu joutuu olemaan häkissä sen ainakin 4 tuntia, kauempaa ei voi kuvitella koska häkki taasen on niin pieni. mut kyllä meillä on petu aina häkissä ku ollaan ite poissa.

alusta asti vain opetatte ni kyllä se siitä lähtee...  ;) yrityksellä ainakin
« Viimeksi muokattu: 19.01.07 - klo:17:21:07 kirjoittanut P@P »

« Vastaus #24 : 19.01.07 - klo:17:36:08 »
no onkos täällä päästy päätökseen vielä? vai  ;D annas nyt jotain suuntaa antavaa  ;)

Ei ole sellaista kakadua, joka sopisi ensimmäiseksi linnuksi, eikä aloittelijoille. On kyllä rauhallisempia lajeja ja yksilöitä, mutta yleisesti voisin sanoa että kakadut eivät ole aloittelijoiden lintuja. (Kuten ei muutkaan isot, mutta kakadut vielä vähemmän.) Ei viitsi ruveta erittelemään rauhallisia lajeja, koska sitten joku pian menee innoissan sellaisen sanomani perustellaa hankkimaan luullen tulevansa toimeen..

Mutta on kyllä poikkeuksia, jotkut ensimmäisenä-lintuna-iso-kakadu -henkilöt tulevat kyllä hienosti toimeen.

« Vastaus #25 : 20.01.07 - klo:00:04:18 »
Jeps ja minä ainakin olen henkilö jolla ensinmäinen lintunen oli kakadu (eleonora) mutta olin tosi aikuinen...ja neidin kanssa on mennyt kivasti,tosin murkku ikä oli hermoja vaativa ::) nyt tämä tyttönen on 11 v ja täytyy sanoa että kiltti,kun muut menee sen häkkiin (enimmäkseen Safir)maistelemaan Pimun ruokaa,niin neiti väistää...

MUTTA nämähän on lintu kohtasia ja se ei aina onnistu ,mutta minulla on näköjään  onni ollut myötä mielinen .

« Vastaus #26 : 08.03.07 - klo:23:18:54 »
Mikä olis paras kakadu/papukaija aloittelialle? mulla on paljon kokemusta neitokakaduista ja oon käsitelly isompiakin lintuja. :)

Mikä vaan jos projektille on riittävästi aikaa, siis montakymmentä vuotta ! Aluksi toki opiskelu aijotusta lajista, lajin zoomaaminen tarvikkeineen käytössä oleviin resursseihin  ym sellaista pientä.
Pikkuisen epäilyttää tuo kokemuksen syventyminen, jos ei ole vielä löytynyt se oma laji.
Tuskin kukaan voi sanoa " sulle sopii se ja se tirppa"
Resursseilla tarkoitan aikaa, rahaa, intoa ja taitoa...... kaikkea pitää olla sopivasti lajiin nähden.
« Viimeksi muokattu: 08.03.07 - klo:23:22:34 kirjoittanut JussiM »

« Vastaus #27 : 28.06.08 - klo:23:52:42 »
Paras vai... Jaa-a se riippuu sekä itse linnusta yksilönä ja tietenkin ihmisestä yksilönä. Useimmat kakadut tosiaan huutavat lujaa. Varsinkin tämä molukki, niinkuin taisit sanoa..? Sillä on korviariipivä ääni, meillä oli sellainen kerran (ei ollut kesy, eikä sitä sitten sellaiseksi saatukkaan. Muutti hyvään kotiin jossa kaksi valkokakadua ennestään) ja melu oli VALTAVA. Ei suositella kerros- tai rivitalossa asuville. :) Meillä kun on maalla omakotitalo niin ei pieni huuto haittaa... Mutta aamu-unet menee kyllä...  ;D Suosittelesin katselemaan esim. netistä eri kakaduja ja lukemaan niiden luonteista, ja miettiä, mikä itselle on se sopivin. Sitten vaikka voi käydä katsomassa esim. kasvattajalla niitä lintuja, joita itselleen oli ajatellut. Toivottavasti sieltä löytyy ''se oikea'' sinulle.

P.S. Olen sellaisen kuvan saanut, että erityisen herkkiä nyppimään ovat nämä celebesinkakadut..?
*ja nokan naksutukset*

« Vastaus #28 : 29.06.08 - klo:14:54:53 »

Ei ole sellaista kakadua, joka sopisi ensimmäiseksi linnuksi, eikä aloittelijoille. On kyllä rauhallisempia lajeja ja yksilöitä, mutta yleisesti voisin sanoa että kakadut eivät ole aloittelijoiden lintuja. (Kuten ei muutkaan isot, mutta kakadut vielä vähemmän.) Ei viitsi ruveta erittelemään rauhallisia lajeja, koska sitten joku pian menee innoissan sellaisen sanomani perustellaa hankkimaan luullen tulevansa toimeen..

Mutta on kyllä poikkeuksia, jotkut ensimmäisenä-lintuna-iso-kakadu -henkilöt tulevat kyllä hienosti toimeen.

Juu minulla ainakin ensimmäinen lintuni on celebesi, ite koulutettu (ei ollu käsikesy) ja me voidaan ihan hyvin. :)
*ja nokan naksutukset*

« Vastaus #29 : 30.07.08 - klo:00:55:50 »
Olisiko mitään mahdollisuutta hankkia valkokakadua jos on kokemusta undulaateista ja neitokakaduista ?  ::) ((Olen 14v ja olen ollut lintujen kanssa tekemisissä 2½ vuotta. Mielestäni pystyisin hoitamaan jo vaativampaa kakadua :) )) ja erityisesti haaveissa olisi valkokakadu  8) :D mutta antakaa jtn. kommenttia mitä mieltä olette :) Ja sitten vielä muutama kysymys valkokakadusta :)

-Onko valkokakadu vaikea vai suht helppo kesytettävä ?
-Hinta ja saatavuus ?
-Kuinka suuren osan päivästä kakadun tulisi olla ihmisen seurassa ?
-Voiko valkokakadun jättää yksin (samaan huoneeseen missä ovat undut ja neito) koulupäivän ajaksi (n.8h.) (tietenkin omaan häkkiinsä) ?
-Sopiiko valkokakadulle  Hiltton Papukaijavilla ?
-Millainen on valkokakadun luonne ?

Kiitos jo etukäteen jos viitsitte vastata noihin kysymyksiin :) :D