papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vs: Neuvoja poikasen pelastamiseen
« Vastaus #45 : 23.07.16 - klo:18:03:41 »
Olen Pikkupirren kanssa samaa mieltä: vuotava nenä ei ole koskaan linnulla normaalia (aivastelu useasti putkeen ilman eritettä voi olla).

« Vastaus #46 : 28.07.16 - klo:10:43:43 »
Miten pikkuinen jaksaa? :)

« Vastaus #47 : 06.08.16 - klo:14:22:50 »
Ihan hyvin nyt. Koitin silloin edellisen viestin jälkeen soittaa Reijo Nenoselle, mutta se klinikka olikin juuri mennyt kiinni viikonlopuksi. Jäin sitten seurailemaan ja miettisin pitääkö lähteä päivystykseen. Aivastelut kuitenkin vähenivät enkä huomannut niitä "märkiä aivasteluja" enää ollenkaan. Miettisin josko se olisi voinut aiheutua siitä, että vaavi oli juuri alkanut kiinnostumaan vesikipostaan kylpemis mielellä. Eli koitti mennä sinne kastautumaan (vaikka onkin ihan matala kippo) ja työnsi päätään veteen ja roiski sitä. En tiedä oisko se voinut aiheuttaa ne märät aivastukset? Niitä tuli kuitenkin jonkin aikaa kylpemisen jälkeenkin.

Nyt olen seuraillut ja aivastelut tulee yleensä silloin kun se putsaa itseään. Koitan aina laittaa käden lähelle kun se aivastaa, että huomaan jos sieltä lentää jotain. En kuitenkaan ole huomannut nyt mitään. Ja koko ajan ollut muuten ihan normaali. Jos se olisi ollut joku flunssa tai virus niin eihän se näin kauan voisi olla "oireettomana"?

« Vastaus #48 : 27.08.16 - klo:19:09:33 »
Taisi tuo aivastelu olla vaan kylpemis harjoittelun seurausta, koska mitään flunssan oireita ei ole enää sen jälkeen ollut. :)
Tietääkö joku, voiko ensimmäinen sulkasato alkaa jo tässä vaiheessa, kun poikanen on n. 4kk vanha? Täällä on muutama suurempikin sulka jo tippunut ja uusia sulkatuppeja kasvaa joka puolelta?

« Vastaus #49 : 27.08.16 - klo:20:39:51 »
Täällä on sama homma Kide -neitsikalla. Se on vasta neljän kuun ikäinen, mutta sulkaa tippuu siihen malliin että vaikuttaa kovasti sulkasadolta. Uutta kasvavaa sulkapiikkiä puskee myös siellä täällä.
Tämä on sinänsä hämmentävää, koska olen lukenut ensimmäisen sulkasadon alkavan puolen vuoden tienoilla, ja että se lähtisi käyntiin (ainakin todennäköisesti) pyrstö- tai siipisulista. Kide pudottelee niska-, selkä-, töyhtö- ja päähöyheniään.

« Vastaus #50 : 27.08.16 - klo:21:26:45 »
Juu samaa ihmettelin kun luulin, että vasta puolivuotiaana alkaisi sulkasato. Meidän linnulla taisi yhdessä päivässä  lähteä irti kaksi pisintä pyrstösulkaa, ja  nyt pyrstö näyttää puolta lyhyemmältä. Myös pientä höyhentä lähtee paljon ja sulkatuppeja kasvaa tasaisesti joka puolelta. Muuten sulkapeite näyttää vielä ihan siistiltä.

Onko sinun linnun käytös jotenkin muuttunut nyt kun sulkasato alkaakin näin nuorena?

« Vastaus #51 : 27.08.16 - klo:22:59:59 »
Kide on ollut minulla vasta pari kuukautta ja se on ensimmäinen lintuni, joten en vielä valtavasti osaa sanoa käytöksen vaihtelusta.  :) Se kuitenkin on oma reipas itsensä, ja tekee normaaleja askareitaan: syö, sukii, leikkii, ottaa kontaktia, opettelee temppuja. Kidellä on kyllä hieman omaperäisiä käytösmalleja: se, mitä pidin aluksi aggressiivisuutena tai uhitteluna, tuntuu olevan Kidelle villittelyä ja leikkiä. Se saattaa yksin häkin päällä tepastellessaan yhtäkkiä levittää siipensä, keikkua pää alaspäin ja sähistä päätä heilutellen. Kohdetta tälle toiminnalle ei tunnu olevan, mutta Kide lopettaa sen melko pian ja näyttää jotenkin hyvin tyytyväiseltä riekkumisensa jälkeen.  ;D Se saattaa myös tiputtautua alaspäin roikkuessaan lentoon, lentää luokse ja pyytää rapsutuksia.
Rapsutellessani Kideä niskasta olen huomannut, että se voi joskus sähähtää ja ravistaa päätään, mitä se ei tehnyt ennen sulkasatoa. Uskon, että tässä on kyse vain aristavista sulkatupeista. Olen hyvin varovainen rapsutteluissa ja vältän pienimpiä piikkejä. Näin rapsuttelusta nautitaan yhä pitkiä toveja.  :)
En kyllä ole varma onko tämä todella sitä sulkasatoa vai jotain muuta - Kidellä tosiaan sulkien uusiutuminen keskittyy yläselkä-niska-pää akselille. Yhtäkään pitkää sulkaa ei ole pudonnut, vaan kaikkia tippuneita voisi kuvailla lähinnä höyheniksi.
« Viimeksi muokattu: 27.08.16 - klo:23:01:53 kirjoittanut Naakka »

« Vastaus #52 : 28.08.16 - klo:13:06:16 »
Mulla on vähän sellainen hytinä että vuodenajalla on suurempi merkitys kuin linnun iällä. Minun aikuiset linnut aloittelevat sulkasatoa heinäkuun lopulla ja helmikuun lopulla, sulkia putoilee silloin aika reilusti ja vähän joka puolelta. Ne sukivat toisiaan ja jos toinen on liian kovaotteinen lätyt lätisevät vähän aikaa ja sitten taas pyydetään rapsutusta, perheriita ei siis ole pitkäaikainen. Aika piikkisissä merkeissä mennään meilläkin vielä jonkin aikaa, syksymmällä rumba on ohi. Sulkasadon aikaan ollaan jonkin verran hiljaisempia, villieläimiähän nämä kuitenkin ovat eikä sijaintia ilmoiteta vihollisille silloin kun lentokyky on vähän rajallisempi.
Pää alaspäin riekkuminen on tosiaan elämäniloa ja taukojumppaa, siinä voi olla myös hienoista huomion hakua..ainakin meillä uros huomioi ylösalaisin keikkuvaa rouvaansa houkuttelemalla sitä harrastamaan aikuisviihdettä. Suihkuttelua pyytäessään ne molemmat tuijottavat minua ja keikkuvat ylösalaisin ja kirkuvat.
Minkäänlaiseen huoleen ei ole aihetta jos linnut ovat muutoin niinkuin ennenkin, olette vain valppaita nuoria vanhempia :D