papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Neitokakadu Kide
« : 03.07.16 - klo:12:45:39 »
Aloitellaas tännekin oma aihe nyt, kun pieni saapui kotiin. :) Iso unelma tosiaan toteutui viimein, kun Deus Ex Avibus's Quality Chick, eli tuttavallisemmin Kide, saapui taloon 1.7.2016. Tirppa on kahden ja puolen kuukauden ikäinen, kaunis ja rohkea tyttö. Olen ikionnellinen, sillä oma lemmikkilintu on ollut haaveissa vuosia - ja nyt viimein se onkin totta.

Kotiintulon ilta meni lepäillessä ja hiljaa ihmetellessä. Seuraavana päivänä edettiinkin jo hurjaa vauhtia, kun tultiin syömään hirssiä kädestä. Kun vielä iltaankaan mennessä turvalliselta oksalta ei haluttu vielä liikkua, tarjosin vettä lasista. Alun epäilyn jälkeen tyttö huomasi veden, tarttui lasin reunasta kiinni jalalla ja joi monta hörppyä. Oli varmasti jo kova jano. Loppuillan saimme kuunnella ihanaa, tyytyväistä narskuttelua. :)

Tänään onkin sitten seikkailupäivä! Turvallinen oksa jätettiin taakse, ja häkkiä on tutkittu kokeilevien räpiköintien kautta. Aina kun hyvä istumapaikka löytyy, narskutellaan mielissään. Ruoka- ja vesikupit ovat vielä hieman hakusessa, joten hirssiä syödään kädestä ja vettä tarjotusta lasista erittäin mielellään. Syötiinpä hirssiä jo niin läheltä, että lämmin poski nojasi sorpenpäähäni pitkän aikaa. :) Normaaleja kodin asioita on puuhailtu, ja tyttö seuraa tapahtumia pinnojen välistä. Imuroinkin aivan häkin vierestä, ja Kide tuli aivan viereen ihmettelemään. On tässä rohkea tyttö, ei voi muuta sanoa. <3 Edetään jatkossakin hänen ehdoillaan, lempeästi ja toinen toistamme tutkaillen. Tänään on saatu kuulla ensimmäiset vislailutkin - pierteitä naaraille omaisia sointuvia tirskahduksia.

Päivittelen lisää Kiden puuhailuista ja kotiutumisesta myöhemmin. :) Yhden kuvan otin varovasti ikuistamaan näitä ensimmäisiä hetkiä, jotka ovat alkua toivon mukaan monille yhteisille vuosillemme. <3

Vs: Neitokakadu Kide
« Vastaus #1 : 03.07.16 - klo:19:01:39 »
Onnittelut aivan ihanan oloisesta koukkusesta. Kide on NIIN kauniin ja suloisen näköinen tyttö. Pikkuinen vielä ja varmasti ihana elämä kanssasi edessä. Mielenkiintoista kuulla jatkossakin juttuja sieltä.

« Vastaus #2 : 04.07.16 - klo:15:46:49 »
Onnittelut uudesta perheenjäsenestä! Hiljaa hyvä tulee, on oikein että maltat rauhassa tutustua neitokaiseen. Teillä on niin paljon yhteisiä vuosia edessä että kiirettä ei todellakaan ole :D. Sievä pikkuinen, tuleeko siitä lutino vai harlekiini, näytti kun olisi ollut vähän harmaata selässä?

« Vastaus #3 : 04.07.16 - klo:16:00:18 »
Voi että, nyt jo sullakin on oma tipu  :) onnea hurjasti!

Itse jouduin hautaamaan omat lemmikkilintuhaaveeni vielä, kun yllättäen tuli eteen muutto pienempään kämppään... niin se elämäntilanne vaan heittelee! Vaikka toki kämpänvaihdoista ym. selviäisikin linnun kanssa, totesin että on fiksumpaa odotella vielä muutama vuosi ja hoitaa opinnot loppuun kuin hankkia lintua vielä kovin epävarman elämäntilanteen keskelle - vaikka se ajatus toki kirpaiseekin :'(

Mutta, toivottavasti sulla on onnea matkassa ja saatte viettää Kiden kanssa monta yhteistä ihanaa vuotta  :-* Päivittele ihmeessä kuulumisia, ja kuvia sit kans runsaasti  ;D
Linnuton lintufani

« Vastaus #4 : 04.07.16 - klo:22:09:06 »
Kiitos kaikille ihanista onnitteluista. :) Olen kyllä älyttömän onnellinen, iloinen ja ylpeä tästä pienestä päivänsäteestä.
PirjoG, Kide on lutino, jolla on piilossa joko valkokasvo tai pastellikasvo.  :) Ei siis ollenkaan harmaata näkyvissä - kuva toki voi hämätä vähän. Otan jossain veiheessa uusia kuvia. Keltainen sävy liukuu hänellä todella kauniisti päästä alas vartaloon. Siivet ovat puhtaan valkoiset, paikka paikoin hailakkaa keltaista voi niissäkin erottaa.
jkl, olet varmasti tehnyt ihan hyvän ratkaisun, vaikka lintukuumeen johdosta odottaminen voi tuntua todella riipaisevalta. Itsekin odotin, haaveilin ja opiskelin vuosia - ja odottavan aika on tavattoman pitkä... mutta se palkitaan kyllä aikanaan. :)

Tänään seikkailtiin häkissä kuulemma entistä enemmän - miekkonen piti tirpalle seuraa kun olin itse töissä. Kuulemma räpisteltiin omatoimisesti vähän siellä ja täällä, ja tehtiin muutama hieman hallitumpikin pyrähdys. Olen vähän suunnitellut häkkiin helpompia kulkureittejä, joita voisin toteuttaa kunhan saan vähän uusia orsia - ja samalla poistaa aikaisempia turhia / hankalissa paikoissa olevia juttuja. Lintu opettakoon, mikä on sille hyvä häkin sisustus. :)
Kun pääsin töistä kotiin ja tulin häkin lähelle jutustelemaan, oli ihanaa seurata miten tyttö lähti vinttaamaan ortta pitkin suoraan kohti ja jäi aivan pinnojen viereen tuijottelemaan.  :-* Siinä sitten syöttelin taas hirssiä ja houkuttelin hänet hirssin avulla pinnoja pitkin kiipeillen ruokakupille. Voi sitä tyytyväisen narskutuksen määrää kun päästiin kupin reunalle ihmettelemään ja syömään.
Vesikupin etsintää toteutetaan ehkä huomenissa - tänä iltana hörpittiin vielä viinilasista niinkin innolla, että pompattiin aivan epäilemättä lasin reunalle istumaan. Minä roikuin kuuliaisesti häkin ovenraossa käsi puutuneena niin pitkään, kun neidille vaan sopi.  ;D Olen aivan rakastunut.  :-* Puolisen tuntia sitten sammuivat valot ja käytiin yöpuulle. Keskiviikkona saapuvat pimennysverhot häkin yllä oleviin kiskoihin, mitkä antavat entistä paremman unirauhan.
« Viimeksi muokattu: 04.07.16 - klo:22:19:28 kirjoittanut Naakka »

« Vastaus #5 : 05.07.16 - klo:20:05:09 »
Pari kuvaa - ruokakuppi löydetään jo ihan itse! :) Siitä syystä kannattaakin hymyillä leveästi.
Tapahtuipa jälleen isoa edistystä - ei voi kuin hämmästellä tytön rohkeutta. Tänään Kide kapusi aivan omatoimisesti kädelle, tarjotessani siemensekoitusta kämmenkupista. Siinä hän istuskeli kaikessa rauhassa. Kun kupu tuli täyteen, peräännyttiin narskutellen takana olevalle oksalle. Reipas tyttö!

« Vastaus #6 : 06.07.16 - klo:10:42:06 »
Voi mikä pikku kaunotar! Kuppiasiointia voi helpottaa laittamalla kupin pidikkeen ulkoreunaa kiertämään sopivan paksuista sisalköyttä, muutamalla pienellä nippusiteellä vaan kiinni, meillä tuntuvat pitävän niistä. Tarja- rouva liitteessä lähettää terveisiä

« Vastaus #7 : 06.07.16 - klo:22:48:41 »
PirjoG, kiitos vinkistä, pitääpä kokeilla. :) Onpas sielläkin ihana lutino rouva! <3
Pimennysverhot laitettiin tänään paikoilleen. Nyt saa Kidekin vielä rauhallisemmat yöunet, eikä sitä varmaankaan häiritse niin paljoa se, jos samassa huoneessa istuu vielä tietokoneella tirpan nukkumaanmenoajan jälkeen.
Tänään suittiin sitten sormia.  :-* Tyttö näperteli hellävaroen kynsiä ja sormenpieliä, napaten välillä siemenen kämmeneltä. Loppuvaiheessa keskisormen kynteen kiinnitettiin ehkä vähän liian intensiivistä huomiota, sillä nokka painoi melko tiukasti kynnenpieliä. Ele oli rauhallinen ja tapahtui hitaan sukimisen lomassa, joten arvelen, ettei kyseessä ollut niinkän pureminen, vaan vähän liian tiukka puhdistusyritys. Inahdin näennäisesti, ja yllättyneen maiskuttelun jälkeen jatkettiin hirssin nakertelua. Hetken päästä siirryttiin leikkimään pajupallolla. Hyvin toimii kommunikoiti. :)

« Vastaus #8 : 07.07.16 - klo:09:25:25 »
Neiti alkaa kotiutua ja piakkoin sillä on hurja tarve kommunikoida parvensa jäsenten kanssa..eli loistava aika oppia tuntemaan nimensä, tervehtimään jne mitä vaan aika ja mielikuvitus kehittää. Omani ovat puolivillejä mutta nekin tuntevat nimensä, lopettavat pahanteon kiellosta ja osaavat pyytää (eleillä) suihkuttelua tai juttuseuraa ja julmettomalla kiljumisella telkkaria auki.

« Vastaus #9 : 09.07.16 - klo:13:48:43 »
Ihana otus, ja suuret onnittelut uutukaisesta! :) Olen ilolla seurannut sinun tietämystäsi linnuttomana täällä foorumilla, asia, jota toivoisin näkeväni enemmän. Olet kyllä lintukaverisi ansainnut!

« Vastaus #10 : 09.07.16 - klo:13:49:58 »
Hauskaa että sielläkin puolivillienkin lintujen kanssa kommunikointi pelaa.  ;D Täälläkin osataan jo ilmaista itseään, ja lirkutellaan pitkin päivää. Joskus saadaan kunnon sirkuttelukohtaus, joskus ollaan pitkän aikaa ihan hissukseen ja leikitään vaikkapa pajupallolla. :)

Kuvaussessio oli melko hauska. Kun aluksi huomasin, että tyttö leikki pallolla ja yritin varovasti mennä pinnojen välistä räpsäämään, neiti lopetti leikkinsä ja pyrähti lähemmälle oksalle. Siitä kuroteltiin kovasti minua kohti. Otin sitten kädelle vähän siemeniä ja tarjosin kämmentä aivan toiselle puolelle häkkiä, niin eikös sieltä viipoteta ortta pitkin kädelle syömään. :) Käytiin myös kiipeilemässä paljaalla käsivarrella, mikä kutitti näin tottumattomana aivan vietävästi.  ;D Kun kaikki siemenet oli kämmeneltä syöty, mentiin takaisin leikkimään - ja sain nämä pari kuvaa tyytyväisestä pikkuisesta.  :-*

« Vastaus #11 : 12.07.16 - klo:18:37:41 »
Tänään täällä oikein lennettiin kädelle. ;D Minulla on ollut tapana näyttää etäämmältä hirssiä tai siemensekoitusta, ja jos Kide on vaikuttanut kiinnostuneelta, olen tuonut herkun häkkiin hyvän matkan päähän. Tällä kertaa olin saanut vain juuri käden pujotettua ovesta sisään, kun oksalta pyrähdettiin kämmenelle. :)

On kylläkin yksi hieman erityinen käytösmalli, jonka alkuperästä en oikein ota selkoa. Se on ilmennyt noin kerran päivässä kolmen päivän ajan, silloin kun mitään erityistä ei tapahdu. Esimerkiksi tänään istuin koneella ja puolisoni sohvalla, Kide oli syönyt kädestä n. 15min sitten. Ympäristö oli hiljainen, lukuunottamatta hentoja taustaääniä (kellon tiktys, lintuvalon ajastimen hurina). Kide istuskeli oksalla rennon oloisena, kunnes aivan tyhjästä se levittää siipensä ylös ja avonaiseksi, pyrstönkin levittyessä ja kroppahöyhenten tiivistyessä vartaloa vasten. Nokka on auki, kuuluu muutamia sähähdyksiä ja pää heilahtelee sinne tänne nopeaeleisesti, nokka haroen ilmaa. Vartalon asento vaihtelee myös hyvin matalasta korkeaan. Tämä vaikuttaa aggressiivisuudelta tai "ärtyisyydeltä", mutta kohdetta ei ole - tai ainakaan se ei minun silmääni näy eikä korvaani kuulu. Käytös myös loppuu melko nopeasti, n. viiden sekunnin jälkeen. Jolloin kesken jäänyt toiminto (leikkiminen, sukuminen, kiiipeily...) jatkuu. Yritin ottaa videon tänään tapahtuneesta "raivonpuuskasta", mutta kameran surahtaessa päälle oltiin kuin ei oltaisiinkaan.  ;D
Onkohan teillä ajatuksia tästä?
« Viimeksi muokattu: 12.07.16 - klo:18:41:31 kirjoittanut Naakka »

« Vastaus #12 : 13.07.16 - klo:13:04:30 »
Mulle tulee heti ekana mieleen puolustusasento. Näkeekö se ikkunasta ulos? Meillä nimittäin esiintyy vähän vastaavaa silloin, kun ikkunan takaa lentää ohi kyyhky tai varis, vähän isompi lintu siis. Ihana tuo sinun Kide-lintusi ja mielenkiintoista lukea juttujasi. Mikä muuten onkaan tuo vihreä kasvi, joka on pajupallon vierellä?

« Vastaus #13 : 13.07.16 - klo:14:37:48 »
Meillä yksi linnuista teki nuorena samaa, itse tulkitsin sen vain leikiksi ja villittelyksi, sillä ulkoisia ärsykkeitä tuollaiseen ei tosiaan ollut. :) Sellaista rentoa leikkiä, jolla lintu osoittaa olevansa "comfortable" tilanteen kanssa, koska sillä on aikaa miettiä leikkiä ja villiintyä. Meillä tuohon kuului ajoittain myös pää alaspäin roikkuminen pyrstö ja siivet levällään, sekä tietty tuo koominen sähinä ja päänheiluttelu. :) Villeimmillään saatettiin tehdä vielä äkkinäisiä, metrin pituisia pyrähtelyjä palaten samaan paikkaan.

« Vastaus #14 : 13.07.16 - klo:18:57:39 »
Kiitoksia vastauksistanne! :) Kide näkee kyllä ikkunasta ulos, ikkuna on n. 2,5m päässä häkistä. Mitä olen seuraillut, se ei ole hätkähdellyt ikkunasta näkyvien asioiden vuoksi. Talomme takapihalla tehdään päivisin autokatosremonttia ja parvekeremonttia. Välillä ikkunasta heilahtelee kaivinkoneen kauha tai nosturi kohoaa ikkunan ohi. Kävivätpä kummalliset kypäräpäiset miehet jopa keikkumassa suoraan ikkunamme äärellä pestäkseen ikkunan puhtaaksi. Kide seurasi operaatiota vähän aikaa posket pörröllään ja kävi sitten syömään.  ;D Voi toki olla mahdollista, että joku nopealiikkeisempi, esimerkiksi ohi kiitävä lokki (niitä on melkoisesti tällä seudulla) voi yllättää tytön. Kasvi on basilika - ainut tuoreruoka, jota Kide on tähän mennessä kehdannut maistella. ^^' Minä kun niin kasvatin herneenversoja - niitä ei haluta edes nuuhkaista.  ;D Tarjottu on myös porkkanaa, kurkkua, valkoapilaa, horsmaa ja voikukan lehtiä - noup. Ripotin niitä ovelasti siemensekoituksen päälle, mutta ne oli yhtä ovelasti kuovittu syrjään. Tänään ostettiin omenaa ja suippopaprikaa. Tuoreruokatyrkytys jatkukoon.  ;D "Ei muodoissa, eri paikoista" -ohjeet käyttöön.
Hauska kuulla, että Lintusellakin on ollut tällainen riehakas yksilö.  ;D Olisi mukavaa, jos tuo elehdintä olisi tosiaan omaehtoista riekkumista / leikkiä.  ;D Tänäänkin riekkumista tehtiin, itse asiassa heti häkissä tehdyn lentopyrähdyksien jälkeen! Sitten pörröteltiin poskia, töyhdön laskeutuessa rennommin, ja näytettiin jotenkin hyvin tyytyväisiltä. Ehkä tämä siis onkin jotain sen tyylistä - seuraan tilannetta.  ;)
« Viimeksi muokattu: 13.07.16 - klo:18:59:47 kirjoittanut Naakka »