Hei kaikki!
Olen ollut tästä asiasta jo yhteyksissä Ida- Emiliaan ja saanutkin paljon todella tärkeää tietoa, mutta nyt tuntuu, että kaikki neuvot ovat tarpeen! Tässä tulee nyt tämä avautuminen:
Minun neitokakadut ovat pesimässä ensi kertaa. Kaikki sujui aluksi hyvin, tuli neljä munaa, jotka kuoriutuivat kaikki ajallaan. Emot ruokkivat aluksi kaikkia poikasia, mutta muutaman päivän päästä löysin toisiksi nuorimman poikasen kuolleena. Parin päivän päästä huomasin, että nuorin poikanen oli siirretty syrjään, eikä sitä selvästi oltu ruokittu. Tarkkailin tilannetta, ja kun muutamien ruokintakertojen jälkeen pienen kupu oli vieläkin ihan tyhjä, otin sen pois ja ruokin sitä iltaan asti parin tunnin välein ja laitoin yöksi pönttöön. Aamulla se oli taas pöntön toisessa nurkassa yksin kylmissään. Odotin taas, että emot olivat pariin otteeseen käyneet syöttämässä poikasia, ja kun menin katsomaan, ei pienintä vieläkään oltu ruokittu. Otin taas poikasen lämpökoppaan ja ruokin sitä iltaan asti.
Seuraavana aamuna poikanen oli sisarusten vieressä ja kerjäsi äänekkäästi ruokaa. Emot eivät kuitenkaan ruokkineet sitä. Siitä lähtien olen tehnyt niin, että olen ruokkinut poikasta n. 2-3 tunnin välein ja muuten se on saanut olla pöntössä. Nyt sitä ei ole siirretty syrjään, mutta ei ole myöskään ruokittu, vaikka se jaksaa jo kerjätä melko äänekkäästi. Yöt se on selvinnyt ilmeisesti kokonaan ilman ruokaa. Punnitsin sen eilen ja se painoi vain 5g (poikanen on kuoriutunut äitienpäivänä). Tänään se painoi 7g ja tuntuu voivan ihan hyvin.
Vanhimmat poikaset ovat myös kasvusta jäljessä, vaikka emot ruokkivat niitä jatkuvasti. Vanhin poikanen on nyt 13 päivän ikäinen ja keskimmäinen 12pv. Vanhin poikanen painoi eilen 24g.
Joudun huomenna palaamaan töihin ja olenkin huolestunut, miten pienin poikanen pärjää. Tiedän, että sillä on hyvin pienet mahdollisuudet selviytyä, mutta en tahdo silti kokonaan luovuttaa. Siksi kysynkin täältä vielä neuvoja. Miten itse toimisitte vastaavassa tilanteessa? Laitan liitteeksi kuvat nuorimmasta ja vanhimmasta poikasesta, jotka on otettu eilen.
Emoilla on koko ajan ollut monipuolisesti ruokaa tarjolla, mutta nyt olen panostanut siihen vielä enemmän. Ja pönttöön katselut olen hoitanut aina silloin, kun emot ovat olleet sieltä poissa.
P.S Olen saanut Idalta hyviä yleisiä neuvoja, mutta hän ei ole pyytänyt minua toimimaan juuri näin. Siltä varalta jos olen tehnyt kaiken päin P:tä, niin ei tule kenellekään väärinkäsityksiä.

Kaikenlaiset neuvot ja ajatukset ovat nyt tärkeitä, ja etenkin se, että miten te kokeneemmat toimisitte tässä tilanteessa?