papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Neuvoja poikasen pelastamiseen
« : 15.05.16 - klo:12:08:08 »
Hei kaikki!
Olen ollut tästä asiasta jo yhteyksissä Ida- Emiliaan ja saanutkin paljon todella tärkeää tietoa, mutta nyt tuntuu, että kaikki neuvot ovat tarpeen! Tässä tulee nyt tämä avautuminen:

Minun neitokakadut ovat pesimässä ensi kertaa. Kaikki sujui aluksi hyvin, tuli neljä munaa, jotka kuoriutuivat kaikki ajallaan. Emot ruokkivat aluksi kaikkia poikasia, mutta muutaman päivän päästä löysin toisiksi nuorimman poikasen kuolleena. Parin päivän päästä huomasin, että nuorin poikanen oli siirretty syrjään, eikä sitä selvästi oltu ruokittu. Tarkkailin tilannetta, ja kun muutamien ruokintakertojen jälkeen pienen kupu oli vieläkin ihan tyhjä, otin sen pois ja ruokin sitä iltaan asti parin tunnin välein ja laitoin yöksi pönttöön. Aamulla se oli taas pöntön toisessa nurkassa yksin kylmissään. Odotin taas, että emot olivat pariin otteeseen käyneet syöttämässä poikasia, ja kun menin katsomaan, ei pienintä vieläkään oltu ruokittu. Otin taas poikasen lämpökoppaan ja ruokin sitä iltaan asti.

Seuraavana aamuna poikanen oli sisarusten vieressä ja kerjäsi äänekkäästi ruokaa. Emot eivät kuitenkaan ruokkineet sitä. Siitä lähtien olen tehnyt niin, että olen ruokkinut poikasta n. 2-3 tunnin välein ja muuten se on saanut olla pöntössä. Nyt sitä ei ole siirretty syrjään, mutta ei ole myöskään ruokittu, vaikka se jaksaa jo kerjätä melko äänekkäästi. Yöt se on selvinnyt ilmeisesti kokonaan ilman ruokaa. Punnitsin sen eilen ja se painoi vain 5g (poikanen on kuoriutunut äitienpäivänä). Tänään se painoi 7g ja tuntuu voivan ihan hyvin.

Vanhimmat poikaset ovat myös kasvusta jäljessä, vaikka emot ruokkivat niitä jatkuvasti. Vanhin poikanen on nyt 13 päivän ikäinen ja keskimmäinen 12pv. Vanhin poikanen painoi eilen 24g.

Joudun huomenna palaamaan töihin ja olenkin huolestunut, miten pienin poikanen pärjää. Tiedän, että sillä on hyvin pienet mahdollisuudet selviytyä, mutta en tahdo silti kokonaan luovuttaa. Siksi kysynkin täältä vielä neuvoja. Miten itse toimisitte vastaavassa tilanteessa? Laitan liitteeksi kuvat nuorimmasta ja vanhimmasta poikasesta, jotka on otettu eilen.

Emoilla on koko ajan ollut monipuolisesti ruokaa tarjolla, mutta nyt olen panostanut siihen vielä enemmän. Ja pönttöön katselut olen hoitanut aina silloin, kun emot ovat olleet sieltä poissa.

P.S Olen saanut Idalta hyviä yleisiä neuvoja, mutta hän ei ole pyytänyt minua toimimaan juuri näin. Siltä varalta jos olen tehnyt kaiken päin P:tä, niin ei tule kenellekään väärinkäsityksiä.  ;D

Kaikenlaiset neuvot ja ajatukset ovat nyt tärkeitä, ja etenkin se, että miten te kokeneemmat toimisitte tässä tilanteessa?  ???

Vs: Neuvoja poikasen pelastamiseen
« Vastaus #1 : 15.05.16 - klo:14:14:51 »
Päivittelen sen verran, että äsken kun emot vihdoin poistuivat pöntöstä ja pääsin katsomaan, niin isommat poikaset olivat talloneet pienimmän alleen ja se oli todella surkeassa kunnossa. Ei ollut siis edes saanut ruokaa n. 4-5 tuntiin. Se jaksoi kuitenkin syödä jonkin verran ja on nyt lämpimässä. Tuskin selviää enää hengissä, mutta jos nyt ihme käy, niin en vie sitä enää pönttöön. Äh en tiedä enää yhtään mitä teen.. :(

« Vastaus #2 : 15.05.16 - klo:18:31:30 »
Poikanen on vielä elossa, mutta sen kupu ei tyhjene eikä se ole saanut ulostettua. Se jaksaa silti pitää ääntä ja vähän kerjätä.. ei taida oikein olla enää mitään tehtävissä?

« Vastaus #3 : 15.05.16 - klo:21:19:02 »
Voih, onpa surullinen tilanne teillä siellä... Olet varmastikin parhaimman mahdollisen avun äärellä, Ida-Emilia tietää nämä hommat. Jos kupu ei vedä laisinkaan, yksi mahdollinen vaihtoehto on kuvun manuaalinen tyhjennys, mutta tämä on todella haastava ja suurten riskien toimenpide, ja pienten poikasten kohdalla vielä vaikeampi toteutettava. Lähetän sinne paljon lämpimiä ajatuksia. Millainen on tilanne nyt?

« Vastaus #4 : 15.05.16 - klo:21:41:01 »
Nyt on poikasen vatsa alkanut ainakin sen verran toimimaan, että on muutaman kerran pystynyt ulostamaan. Kupu on myös alkanut vähän tyhjenemään. Annoin äsken pienen määrän aika nestemäistä ruokaa, ettei pieni ihan kuivu. Ruoka kyllä maistui. On se kyllä niin väsyneen oloinen aamuun verrattuna.. taisi saada aikamoisen tällin pöntössä kun muut poikaset istuvat päälle. :( Saa nähdä selviääkö huomiseen.

« Vastaus #5 : 15.05.16 - klo:22:48:54 »
Voimia poikaselle <3

« Vastaus #6 : 16.05.16 - klo:08:32:04 »
Valitettava ja tilanne, ja onneksi olet ollut Ida-Emiliaan yhteyksissä, sieltä ne parhaat neuvot tässä tilanteessa saa. Tuntuu, ettei juuri paljoa ole tehtävissä, ja loppu on vain eettistä puolta...

Osa pesittäjistä ei ota ollenkaan osaa emojen poikastenhoitoon, ja antaa heikon tai hyljityn poikasen kuolla, jos niin on käydäkseen. Joskus siinä voi olla myös syynsä, miksi emot hoitavat huolella muita poikasia, mutta syrjivät yhtä, ikäänkuin vaistoaisivat että poikasessa on jokin pielessä eikä sen kasvattamiseen kannata käyttää resursseja. Mikäli näyttää, että poikanen ei ole selviämässä, voi yrittää ajatella myös lopettamista, ettei poikasen kärsimys pitene. Kokonaisvaltainen käsinruokinta onnistuu harvalta, jo ihan aikataulujenkin puolesta, sillä poikasta pitäisi käytännössä kuljettaa mukana.

Voimia tilanteen kanssa!

« Vastaus #7 : 17.05.16 - klo:19:15:00 »
Mitä poikaselle kuuluu, mikä tilanne teillä on siellä nyt?

« Vastaus #8 : 17.05.16 - klo:19:32:31 »
Poikanen on vielä elossa. Vatsa alkoi toimimaan ja kupukin vetää nyt normaalisti. On se selvästi jo paljon virkeämpi, vaikka kovin pikkuinen on. Ruoka maistuu kuitenkin hyvin. 

Koitan koko ajan varautua pahimpaan, vaikka on kyllä sitkeä kaveri..  :)

« Vastaus #9 : 18.05.16 - klo:06:54:21 »
Hei oisko joku osannut neuvoa miten lämpömatto pitää asentaa? Mulla on nyt lamppu käytössä mutta menin ostamaan pienen 7w maton. Onko terraario sen kanssa ihan välttämätön vai saako sen asennettua johonkin muuhun niin että lämpö pysyy sopivana?

« Vastaus #10 : 18.05.16 - klo:09:04:12 »
Hei oisko joku osannut neuvoa miten lämpömatto pitää asentaa? Mulla on nyt lamppu käytössä mutta menin ostamaan pienen 7w maton. Onko terraario sen kanssa ihan välttämätön vai saako sen asennettua johonkin muuhun niin että lämpö pysyy sopivana?

Miten muuten ajattelit, että sen voisi asentaa? Mikäli poikasen pitää pysyä lämpimänä, itse lämmittäisin samalla lailla, kuin lämmitän tiikerikotiloni hoitoterraariota (faunaboksi): matto terraarion alle, terra vähän irti pöydästä (itselläni on samankorkuiset, noin 3-4mm korkeat puukalikat kulmien alla), ja terra on kotikutoisesti ympäröity ja päällystetty vilteillä, niin että yksi sivuseinä on paljaana. Lämpöä voi säädellä esim. kuinka paljon vilttejä on varsinkin terran (tai minkä tahansa lootan) päällä, koska lämmin ilma nousee ylöspäin. En osaa sanoa minkä tehoinen matto meillä on, saati terran kokoa (isoin faunaboksi?), mutta lämpö on vilttien kanssa noin 27 astetta normaalissa huoneenlämmössä. Kesällä vilttejä vähemmäksi, muuten lämpötila nousee liikaa. Semmoinen kotikutoinen hoitoterraario meillä... Terraarion tilalle käynee mikä tahansa sopivan kokoinen loota (liian pienessä lämpö saattaa tosin nousta liiaksi), ja ilmanvaihdosta on huolehdittava.

« Vastaus #11 : 18.05.16 - klo:09:49:07 »
Okei kiitos!
Lähinnä miettisin sitä, että voiko lasisen terraarion korvata esim muovisella säilytyslaatikolla (on melko iso) vai onko vaaraksi laittaa matto muovin alle? Ja saako siihen kopan pohjalle sitten suoraan laittaa vaikka paperia tai pyyhkeen?   ???

« Vastaus #12 : 18.05.16 - klo:14:37:39 »
Meillä on muoviterraario, kuten faunaboksit on. :) Kovaa muovia, pehmeämmästä en tiedä... Faunabokseja saa myös lähes jokaisesta eläinkaupasta! Pohjalle mieluusti jotain pehmikettä, muuten pohja voi lämmetä myös liikaa. Kannattaa sijoittaa poikanen jonnekin muuhun osaan terraariota, kuin täsmälleen maton päälle, niin että matto lämmittää laatikon ilmaa, mutta ei porota poikasen alla.

« Vastaus #13 : 20.05.16 - klo:08:48:59 »
Ah ja tosiaan! Kannattaa hankkia semmoinen ulkolämpömittari, jossa on anturi johdon päässä! Sillä mittaaminen on tarkempaa. Ja toki testata boksin lämpötiloja ennen kuin laittaa poikasen sinne, niin kauan että lämpötila on tasaantunut.

« Vastaus #14 : 20.05.16 - klo:21:18:27 »
Kiitos vastauksista!
Koitin lämpömattoa eilen, mutta en ainakaan tuohon minun muoviseen boksiin saa sitä säädettyä niin, että lämpötila pysyisi sopivana. Se myös tuntui vähän ylikuumenevan laatikon alla. Täytyy varmaan ostaa ihan kunnon terraario. Lampun kanssa mennään edelleen.

Olen huolissani poikasen painosta, joka tuntuu nousevan erittäin hitaasti. Ja kun selailen netistä tuon ikäisten poikasten kuvia niin aika pahalta pieni näyttää.  :-\ Voi olla, että vaa'assani on jotain vikaakin, mutta lukemat pyörii nyt siinä 7-9 välillä. Poikanen on kuitenkin huomenna 14 päivän ikäinen.

En ole löytänyt mistään niitä varsinaisia formula vauva ruokia, joten olen tehnyt seoksen, jossa on lusikallinen vauvojen hedelmäsosetta, lusikallinen papukaijojen "pateeta" (Jauhemaista keltaista seosta, joka turpoaa veden kanssa. Siinä lukee, että pesiville linnuille, poikasille ja heikoille yksilöille.) Ja lisännyt vettä sen verran, että seoksesta tulee sopivan paksuista.

Poikanen on kuitenkin muuten ihan hyvässä kunnossa. Syötettäessä se seisoo todella reippaasti kurkottaen ihan varpailleen asti ja kerjää äänekkäästi. Sen silmät ovat myös vähän auenneet. Laitan kuvan liitteeksi. Onko kupu siinä liian pieni?

Neuvoja kaipaan edelleen! Onko ihan toivoton tapaus?  :(