papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

onko kukaan saanut tyttö senegalia puhumaan?
« : 09.04.16 - klo:20:38:46 »
Jos niin miten ihmeessä? :) Varsinkin kun ikääkin tytsyllä on jo jonkin verran.

Vs: onko kukaan saanut tyttö senegalia puhumaan?
« Vastaus #1 : 10.04.16 - klo:10:53:54 »
"Puhumisen" opettelu on joillekin helppoa, mutta moni ei opi koskaan.
En omista senegalia, mutta tässä pari esimerkkiä siitä, mitkä sanat linnut ovat oppineet meillä.
Olen ensinnäkin käyttänyt lintuja hoitaessa yksinkertaista kieltä, esim. 2 lintua minulla on ollut sisäsiistejä, eli ovat osanneet sanoa "kakka" kun on hätä, joten olen pystynyt siirtämään ne pois olkapäältä, esim. ständille. Tarkoituksena ei ollut opettaa sanaa, vaan kun sitä koulutuksessa käytin, oppivat sen.

Eli jos esim. linnulla on lelu, sanotaanko pallo, niin sen kanssa pallolla leikkiessä puhu vain "pallo, pallo pallo".
Toinen on että valitse sanat; meillä on esim. "käsi" mikä tarkoittaa kehoitusta nousta kädelle. Nyt lintu komentaa minua, "käsi", kun haluaa pois häkistä.

Jos lintu ei opi, se ei opi. Hyvinä matkijoina tunnettuja jakoja on monta, mitkä eivät puhu yhtään sanaa; toisia ei saa kotona hiljaiseksi millään - ja kaikkea tuolta väliltä. Puhumaan oppiminen on täysin yksilöstä kiinni.

« Vastaus #2 : 11.04.16 - klo:09:14:10 »
Ei sinäänsä, että olisi lajista tai sukupuolesta kiinni, vaan ennemminkin iästä ja ihmiskontakteista. Moni lintu oppii helpommin sen "kielen", mille se altistuu nuorena. Oletetaan, että esimerkin papukaijoilla on potentiaalia oppia (kaikilla yksilöillä tai lajeilla tätä ei ole niin paljoa, toisilla enemmän).

Esimerkkikaija 1 syntyy emoilleen lintuhuoneeseen, ja se kuulee vain emojensa ja sisarustensa ääntelyä. Se oppii niistä, ja sen kielipää kehittyy lintumaiseksi ja kenties matkimaan joitain arjen ääniä kuten saranoita tms. Jos se ei altistu tarpeeksi ihmispuheelle, se ei opi sitä "kielekseen" ja näitä kieliä on usein vaikea oppia jälkikäteen nuoruusajan altistuksen loppuessa.

Esimerkkikaija 2 syntyy keskellä olohuonetta, sen emot saattavat osata puhua (lintua ja ihmistä), ja se kuulee paljon puhetta jo pöntössä, mutta myös arjessa nuorena. Se oppii altistumisaikanaan lintukielen, sekä ihmiskielen. Tällöin se on todennäköisesti aikuisena lahjakkaampi puhuja kuin samanikäinen, samanlajinen ja samaa sukupuolta oleva esimerkkikaija 1.

Itselleni on jäänyt käsitys, että jos lintu ei ole osannut puhua nuorena, se harvoin oppii sitä vanhanakaan. Sen sijaan, jos lintu oppii nuorena edes muutaman sanan, sillä on tämän "kielen" "alkeet", jolloin se voi oppia vanhanakin runsaasti lisää.

Tunnettu eläintenkouluttaja Barbara Heidenreich halusi näytöslinnun, joka laulaisi ja puhuisi yleisön edessä. Hän valitsi lajin, joka on eloisa, rohkea ja puhekyvyiltään lahjakas: keltaniska-amatsoni. Hän teki työtä tämän eteen jo linnun ollessa yhä kasvattajalla: hän halusi kasvattajan soittavan poikaselle nauhalta muiden amatsonien/papukaijojen puhetta (ihmiskieltä), jolloin lintu omaksuu jo nuorella iällä tällaisen puhetavan omaksi kielekseen. Ja sehän onnistui: lintu käyttää paljon ihmiskieltä, myös yksin ollessaan.

« Vastaus #3 : 11.04.16 - klo:13:26:37 »
Selma eli 6 kk vailla tuota ihmis-puhetta ja puhuu nyt useamman sanan. Hmmm... liekö poikkeus...

« Vastaus #4 : 11.04.16 - klo:13:32:55 »
Selma eli 6 kk vailla tuota ihmis-puhetta ja puhuu nyt useamman sanan. Hmmm... liekö poikkeus...

6 kk on vielä kovin nuori! :)

« Vastaus #5 : 11.04.16 - klo:13:40:03 »
Eiku kauheen iso ja kaikkivoipa :-D
... tosiasiassa vallan vauvahan se vielä oli, vaikka yli suositellun luovutusiän olikin (mikä on ollut loistava alku tuolle neidille).

Mia / Fisheri täällä foorumilla on kouluttanut noita vanhoja lintuja puhumaan, Jakoa ainakin.
Missäköhän siitä olisi juttua...

« Vastaus #6 : 11.04.16 - klo:18:43:40 »
Moi ja kiitos teille kaikille fiksuista ja asiallisista vastauksista. :)

Tuo senegali tuli minulle aikuisena, arvioitu ikä oli silloin n.5v. Tarkasta iästä ei ollut mitään tietoa. Ostaessani sen ei sen puoleen ollut tietoa sukupuolestakaan. Se selvisi minulle vasta vuosia vuosia myöhemmin, kun pulu päätti putkauttaa muutama komeaa munaa. :)

Puhumaan ei tosiaan ole oppinut. Alussa oli jonkin aikaa ainoana lintuna, joten ajattelisin, että tämä aika olisi ollut paras puhumisen kannalta. Sinä aikana oppi joitakin vihellys "sävelmiä", mutta ei muuta. Nykyään kun on samassa huoneessa undujen kanssa, niin on selvästi alkanut matkimaan ajoittain niiden "varoitus ääni" huudahduksia ym. Sellaisia mitkä poikkeaa undujen normaalista pulinasta ja juttelusta. Samoin on oppinut pieniä temppuja naksuttimen avulla, mutta pientäkään merkkiä puhumisesta en ole onnistunut saamaan.

Ikää linnulla siis on jo arviolta 18 vuotta, mikäli ostoajan ikä arvio on ollut oikein.

« Vastaus #7 : 11.04.16 - klo:22:24:13 »
Meidän eläinkaupassa on about 40 vee jako, joka kuulee toistuvasti tervehdyksiä yms. eikä puhu sanaakaan.
Voit toki yrittää ahkerasti jotain sanaa, mutta saattaa olla, kun noin iäkkäästä linnusta kyse, että ei se enää opi.

Innostuminen lisää kiinnostusta, kokeilla hihkaista joku juttu sille kauheen innostuneesti välillä, josko kiinnostuisi.

« Vastaus #8 : 12.04.16 - klo:13:29:36 »
Tuota on yritetty kyllä. :)
Hyvä esimerkki on, että lintu laulaa sävelmänä sen, miten minä sanon "no niinpä niin". Se tulee linnulta aivan samalla "sävelmänä" ulos ja yleensä vielä samoissa tilanteissa. Toki myös muutenkin tätä laulelee.
Mutta koskaan en ole kuullut pientäkään viittausta mihinkään sanaan. Uusia laulujakaan ei nykyää kovin usein kuule. Näin on kuitenkin käynyt, että aiempia sävelmiä joita lauleli jatkuvasti, ei ole kuulunut enää vuosiin ja tilalle on tullut uusia. Tiedä sitten mistä johtuu.

« Vastaus #9 : 12.04.16 - klo:15:01:39 »
Muistan lukeneeni, ettei poicephalukset välttämättä opi puhumaan, vaan matkivat mieluummin erilaisia vihellyksiä tai muita ääniä. Oon huomannu tän meidän somalin kanssa, joka on alkanut matkia kultaposkea ;D Somalilta kuulee esim tuota Bonon peräänhuutoa muistuttavaa ääntä, vaikkei ihan niin kovaa.  :P
Kultaposki Bono & ADHD-somaliankaija Frodo

« Vastaus #10 : 15.04.16 - klo:18:41:49 »
Joo, näin minäkin olen ymmärtänyt. Mutta toisaalta tiedän senegaleja, jotka puhuvat. Sen tähden olen pitänyt toivoa yllä tuon tintin kanssa. Eri vihellyksiä tosiaan oppii nopeasti ja matkii niitä. Jostain syystä vain osa vihellyksistä mitä on aikanaan oppinut matkimaan on jäänyt ja uusia on tarttunut nimenomaan unduilta. Kanarioilta ei niinkään ota vaikutteita.  ::)