papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aurinkoaratit
« : 20.03.16 - klo:21:41:42 »
Heippa.
 Hei olisin Aurinkoarateista tietävän tarpeessa... :)
 Voisitteko mahdollisesti kertoa Aurinkoaratista kotioloissa ja heidän kanssa yhdessä elämisestä.   Voisitteko samalle kerto kuinka itse linnun rekisteröinti tapahtuu.
 Minulle on muuttamassa ensiviikolla 2 aurinkoarattia ja yksi heitä on umpirengastettu ja toinen ei , tunnistenumero (tämä esimerkki, mutta tämmöinen numerosarja tunnisteen kohdalla10-0-0-7-1, onko oieka?)umpirengastetulla on, mutta ei löydy mistään ja kavattaja sanoi, että sitä ei ole rekisteröity joten olen hiukan pihalla mit meinataan tunniste numerolla, umpirengatetulla yms?? ??? ???
 Apua tähän kiitos <3 :-* :) Syntymätodistukset linnuilla tulee mukana joissa on myös vanhempien tiedot ja tuniste numerot joita myöskään en löydä mistään.... Vanhemmat ovat kotoisin kööpenhaminasta.

Kiitos paljon auttaneille etukäteen! :) Olen pahoillani jos tästä asiasta on jo aikasemmin puhuttu.

Vs: Aurinkoaratit
« Vastaus #1 : 21.03.16 - klo:05:54:22 »
Hei! Tervetuloa Foorumille!
Minulla ei ole aurinkoaratteja, mutta toinen linnuistani on puoliksi sellainen (palmuaratti x aurinkoaratti hybridi) ja toinen puhdas palmuaratti, jotka ovat aurinkoarattien lähisukulaisia, joten voinen ehkä vähän auttaa.

Aratingat eli viheraratit /aitoaratit ovat pääsääntöisesti oikein mukavia lintuja, mutta äänekkäitä. Äänen kanssa oppii elämään, mutta on varottava, ettei vahvista huutamista, vaan palkitsee siitä, että linnut ovat hiljaa. Täysin hiljaiseksi niitä ei saa ja toisaalta jos linnut laulavat ilosta vaikka kevätauringolle, niitä ei pidäkään siitä rangaista.

Ruokailuun kannattaa kiinnittää huomiota. Niiden pitäisi syödä noin puolet ravinnostaan tuoreruokina, jos eivät ole tottuneet tähän niin kannattaa aloittaa pikkuhiljaa. Omat lintuni oppivat parhaiten syömään erilaisia vihanneksi, kun niitä laitettiin orsien viereen häkin yläosaan, niiden lempipaikoille.Tarkempia vinkkejä tuoreruokaan opettamiseen löytyy esimerkiksi täältä. Sallittujen ruokien lista löytyy täältä

Arattien nukkumisesta... Tämä on pakko kertoa, koska voivat pelästyttää pahasti uuden omistajan. Ne tykkäävät nukkua selällään.
Ne voi löytyä aamuisin jopa pohjapapereiden alta nukkumasta, joten älä pelästy! Todennäköisesti eivät ole kuolleet. Niille voi hankkia esim. freteille tarkoitetun teltan tai vaikka pelkkä käsittelemätöntä puuta oleva lautakin toimii. Häkki kannattaa peittää yöksi ja varmistaa linnuille 11-12 tunnin pimeä nukkumisaika. Aurinkoaratit tulevat Brasiliasta päiväntasaajalta, joten tuo 12 tunnin pimeys on niille tärkeää. Jos niiden mukana ei tule lintulamppua, suosittelisin ostamaan sellaisen mahdollisimman pian. Lintulampuista löytyy lisää mm. täältä ja täältä. Johdot pitää suojata hyvin niiltä osin, kun linnut niihin ylettyvät; noilla ei mene minuuttiakaan sähköjohdon kanssa. Vaikka ovat pienehköjä lintuja, niiden voima nokassa suuri suhteessa kokoon.

Puisia niille kannattaa antaa, niiden järsiminen kuluttaa nokkaa ja ainakin mun linnut tykkäävät tuhota asioita; parempi että rikkovat sallittuja leluja kuin huonekaluja.

Tuosta tuhon tekemisestä. Linnut kannattaa opettaa seuraamaan kohdetta, eli targettia. Toimii tosi hyvin, kun linnut ovat kielletyssä paikassa. Sen sijaan, että ihminen pelottelisi niitä, ihmisestä voi tulla tosi hauska ja mukava, kun hän pyytää tulemaan vaikka lintupuuhun koskettamaan keppiä ja antaa nameja. Nämä linnut kyllä seuraavat kohdetta mielellään; jos koulutat kahta samaan aikaan, se onnistuu kyllä, mutta unohda naksutin. Vaikeaksi naksuttimen käytön kahden linnun kanssa tekee sen, että linnuilla pitäisi olla eriääniset naksuttimet ja pitäisi koko ajan tunnistaa kumpi lintu tekee oikein (jotta naksutat oikeaa ääntä...) totesin että jos toisessa kädessä on target-keppi ja toisessa  herkkuja, kaikki menee paremmin ilman naksuttelua.
Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka monta; Sisu-neitokakadu (myös videomateriaalia)
Fouron kuvaamat videot tämä (englanniksi) ja tämä

Mutta sitten tärkein: Kun linnut tulevat teille, vaikka olisivat kesyjä ja olleet ihmisten kanssa paljon, antakaa niiden olla rauhassa muutama päivä. Te olette niille uusia, kotinne on uusi paikka ja äänet, valot värit - kaikki on uutta ja outoa. Antakaa niiden olla pari päivää rauhassa omassa tutussa häkissään, hoitakaa vain ruokinta ja vesien vaihto. Sitten voitte alkaa seurustelemaan niiden kanssa, tarjota herkkua kuten hirssiä ja pieniä pähkinänmuruja pinnojen välistä. Olisi hyvä jos kaikki perheenjäsenet osallistuisivat tähän herkkujen tarjoamiseen jotta kaikista tulisi lintujen mielestä ihania! Myös lintujen häkin vieressä istumista ja niille juttelemista suositellaan tuona kotoutumisaikana, mikä on yleensä n. 2 viikkoa. Monet aratit pelkäävät "kuollakseen" pinkkejä ja liloja asioita, joten suosittelisin välttämään näitä tutustumisaikana niin pitkälle kuin se on mahdollista. Jouduin itse vaihtamaan lilan siivousvatini vihreään, koska se aiheutti niin pahaa paniikkia linnuissa.

Ennen kuin alatte päästämään lintuja vapaaksi, niiden asuttama huone on tehtävä lintuturvalliseksi (yksi ketju turvallisesta kodista). Huoneeseen kannattaa laittaa nille oma puu tai joku muu kiipeilypaikka, mihin voi laittaa niille sallittua tekemistä.

Sitten on hyvä valmistautua siihen, että linnut eivät haluakaan mennä häkkiin - omakohtaista kokemusta on aika lailla tästä- oikein hyvä artikkeli asiasta löytyy täältä

Voit ihan itse liittää linnun rekisteriin, kun ne teille tulevat, Se on todella helppoa. Rekisteri löytyy täältä

Koko perheen kannattaa aloittaa lukemalla vaikka tämä "aloittelijan opas" ja sitten kysellä täällä foorumilla tai facebook ryhmässämme lisää. Facessa on vain se huono puoli, että vastaukset hukkuvat kaiken sekaan, mutta täällä foorumilla ne pysyvät näkyvillä ja niihin on helppo palata.

Ai niin, jos teillä on Teflon pannuja, olkaa lintujen tultua niiden kanssa. Niistä lähtevät höyryt voivat tappaa linnut hyvinkin nopeasti!
Lisää tästä löytyy täältä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

Tervetuloa mukaan yhdistykseen!
« Viimeksi muokattu: 21.03.16 - klo:05:59:38 kirjoittanut Sannita »

« Vastaus #3 : 21.03.16 - klo:09:17:20 »
Hei Patricia, taisit yhteydenottolomakkeen kautta kyselläkin, ja ohjasin sinut foorumille! :)

Sannita kirjoittikin kattavasti!

Tähän puuttuisin kuitenkin:
Lainaus
Arattien nukkumisesta... Tämä on pakko kertoa, koska voivat pelästyttää pahasti uuden omistajan. Ne tykkäävät nukkua selällään. Ne voi löytyä aamuisin jopa pohjapapereiden alta nukkumasta, joten älä pelästy! Todennäköisesti eivät ole kuolleet. Niille voi hankkia esim. freteille tarkoitetun teltan tai vaikka pelkkä käsittelemätöntä puuta oleva lautakin toimii.

Frettimajan tai muun telttamaisen kanssa kannattaa olla varovainen, mikäli linnut ovat pariskunta (sukupuoleen katsomatta). Pesämäinen rakennelma voi aiheuttaa joskus puolustamista tai pesimäintoa, mutta aratit eivät siihen niin helposti taivu kuin neitokakadut tai undulaatit. Jonkinlainen taso tai löyhä maja (esim. vain kaksiseinäinen) voi olla OK, ihan telttakin joo, jos tarkkailee lintuja ja rajoittaa niiden pääsyä telttaan, jos vaikuttaa siltä että siellä nysvätään muutenkin kuin yöt. :)

Kyselit lomakkeen kautta nimenomaan aurinkoarateista, mutta tietoa kannattaa lukea yleisestikin. Kaijulien sivu ja papukaija.fi ovat mainioita paikkoja aloittaa, suurinosa artikkeleista on sellaista, että se koskee muiden lajien ohella myös aurinkoaratteja. :) Lomakkeen kautta kysyit sukupuolista, vastaan siihen tässä: Aurinkoarateilla sukupuolet ovat samannäköiset, tosin englanninkielisten nettisivujen mukaan koiraat olisivat aktiivisempia ja puheliaampia, mutta itse laittaisin tuon ennemminkin yksilöerojen kuin sukupuolierojen piikkiin. Aurinkoarattien elinikä on sama kuin muillakin samankokoisilla arateilla, eli noin 20-30 vuotta.

« Vastaus #4 : 21.03.16 - klo:16:50:15 »
Kiitos paljon vastauksista :)

Juu, olen häärinyt sinne ja tänne yrittääkseeni löytää tietoa kyseisestä linnusta ja kuinka linnuilla tämä rekisteröinti toimii yms. Ja mitkä todistukset hyvä olla yms.:)
Alkuperäiseen kasvattajaan olen yrittänyt olla yh. mutta puhelin kiinni ja s posti ei enää käytössä .... :/

Sen verran itse linnusta olen lukenut ja mainitaan kova ääneydestä :) se että linnut päivän aikana rääkäisee jonkin verran on normaalia, itselle jotenkin mieleen / ajatuksiin tulee kuva että onko se kurkku suorana päivästä toiseen se huuto vai onko minulla vain vilkas fantasia? 😀

« Vastaus #5 : 21.03.16 - klo:20:53:30 »
Sen verran itse linnusta olen lukenut ja mainitaan kova ääneydestä :) se että linnut päivän aikana rääkäisee jonkin verran on normaalia, itselle jotenkin mieleen / ajatuksiin tulee kuva että onko se kurkku suorana päivästä toiseen se huuto vai onko minulla vain vilkas fantasia? 😀

Riippuu linnusta/linnuista... Valitettavasti aratit, siis nimenomaan Aratinga-aratit ovat yleensä äänekkäitä, eli vaikka ne eivät huuda kurkku suorana, niiden luontaiseen käytökseen kuuluu yhteyden pitäminen lyhyitä rääkäisyjä käyttäen. "Krääk." "Krääk, krääk." "Krääk." "Krääk." Varsinkin jos lintuja on kaksi, ne ovat suhteessa enemmän äänessä kuin kaksi yksinäistä lintua, sillä linnut juttelevat toisilleen ja pitävät yhteyttä. Sen sijaan esimerkiksi isojen kakadujen huutoa kuvaisin enemmän tuollaiseksi kurkku suorana rääkymiseksi, mutta sitä taas ei yleensä tarvitse kuunnella koko päivää, vaan yleensä vain jos lintu innostuu tai purkaa energiaa.

« Vastaus #6 : 22.03.16 - klo:06:13:30 »
Luonnossa aratingat pitävät ääntä koko ajan, ne kommunikoivat parven kanssa syödessään, lentäessään, leikkiessään.
Minun hybridini oli yksin 12 vuotta ja jutteli sinä aikana minulle, leluilleen, syödessään, katsellessaan ulos, kullessaan musiikkia; ne ovat kovia kommunikoimaan. Heinäkuussa se sai siis lajikumppanin ja niillä riittää juttua keskenään kaikesta. Mutta kyllä, ne osaavat myös olla hiljaa ja niillä on hiljaisempia ääniä. Seuratkaa minkälaisia ääniä linnut pitävät, kun vaikuttavat iloisilta ja tyytyväisiltä. Meillä ne ovat "pau pau" ja "raa raa" (pikkasen vaikeaa kuvailla, kun ei ole videota mitä laittaa näkyville) Niitä kannattaa matkia, ja sillä tavalla opettaa, että ihmisten kanssa keskustellaan nätisti :-). Huomioikaa se, että saatte linnut keväällä, mikä meillä on ollut vuoden äänekkäintä aikaa; mä ainakin huomaa sen, miten äänenkäyttö vähentyy kesän ja varsinkin syksyn mittaan - joten älkää heti tuskastuko. 
Samoin uudessa kodissa uudet asiat voivat jännittää, joten ääntä saattaa ekoina viikkoina tulla paljon enemmän kuin myöhemmin, kun tottuvat teillä elämään.

« Vastaus #7 : 25.03.16 - klo:13:45:41 »
Aurinkoaratit elävät luonnossa n. 20-30 yksilön parvissa ja niitä pitäisi ehdottomasti olla ainakin 2.
Niitä voi tietyin varauksin pitää ei pahasti pölyävien lintujen kanssa samassa aviaariossa, mutta lajikumppani niillä pitäisi olla aina.

Yksin elävä aurinkoaratti kärsii ja voi alkaa huutamaan stressistä. Tämä on yksi yleisimpiä syitä, miksi niistä luovutaan esim. USAssa.
« Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:13:47:52 kirjoittanut Sannita »