papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ylikasvanut nokka
« : 13.01.16 - klo:08:15:32 »
Onkohan kellään muulla ollut samaista ongelmaa? Nimittäin mulla on noin 9-vuotias neitsikka, jonka nokka kasvaa pituutta. Olin juuri 28.12.15 sen kanssa eläinlääkärillä hiomassa nokka lyhyemmäksi ja apuaaaa, nyt se näyttää taas jo aika paljon kasvaneen. Ei mene pitkää aikaa, kun se ottaa rintaan kiinni. Lintu ei järsi mitään, mulla on kaikenlaista sille, on luonnonoksaa, on kalkkikiveä, mineraaliortta ym. Lekuri sanoi, että yleensä taustalla on jokin ongelma, esim. maksasairaus. Olen nyt yrittänyt syöttää sille raastettua porkkanaa, keitettyä kananmunaa, muttei se syö kuin siemeniä. Niistä olen yrittänyt karsia pois auringonkukansiemeniä, jotka ovat hyvin rasvaisia. Lintu on hyvin arka, ei käsikesy millään lailla ja lääkärireissu oli sille stressinpaikka. Nyt en tiedä mitä tekisin. Lääkäri ehdotti viimeksi, että jos ongelma (nokan kasvu siis) uusii usein, (kuten nyt on jo tapahtunut), hän suosittelee verikokeiden tutkimista. Mutta itse olen nyt henkilökohtaisesti sitä mieltä, että se on linnun kiusaamista; kaikki se pelko ja stressi ja sitten vielä pistämiset päälle.

Vs: Ylikasvanut nokka
« Vastaus #1 : 13.01.16 - klo:22:35:27 »
Valitettavasti lääkärin neuvoihin ei ole juuri lisäämistä...  :-\ Maksavaivat näkyy ehkä enemmän sulkien keltaisuutena ja lähmäisyytenä, mutta jostain puutostilasta nopeasti kasvava nokka yleensä kielii. Oma lisänsä tässä tapauksessa tuo varmasti jyrsimättömyys...

Vitamiineja kannattaa koettaa, ehkä sellaiset jotka voi lisätä veteen..? Yleensä vitamiinit lisätään ruokaan mutta siementen päältä ne eivät yleensä hirveästi auta, sillä lintu kuorii siemenet.

Yksi vaihtoehto on alkaa lyhentää nokkaa itse. Se ei toki pureudu ongelman syyhyn, mutta on vaihtoehto eläinlääkärin lyhentämiselle. Siihen tosin tarvii hermoja, kohtuu kevyen dremelin ja luultavasti myös apukäsiä... Ja toki kiinniottaminen kotonakin on villille linnulle stressi. :(

« Vastaus #2 : 14.01.16 - klo:08:40:16 »
Kalle on kokonaan keltainen väriltään, joten siitä ei erota maksavaivaisen keltaisuutta, lähmäinen sen höyhenistö ei ole....ylipainoinen se on, 115g, ja nukkuu aika paljon. Olen siementen joukkoon laittanut sellaista keltaista "voimaruokaa" mitä linnuille vartavasten  myydään, mutta koetankin vielä tuota vitamiinilisää veteen sekoitettuna. Tiedän, että itse en pysty/uskalla sen nokkaa edes avustuksella yrittää lyhentämään, lekuri sanoi viimeksi, että sillä on pitkä verisuoni nokassa ja muutenkin, kun se on niin arka ressukka. Lekuriinkaan en voi alkaa sitä kerran kuussa viemään, nytkin koko operaatio maksoi toimistokuluineen 123€....Joten, jos nokka vaan kaikesta huolimatta kasvaa ihan koko ajan, mulla ei ole paljon vaihtoehtoja....Itkettää jo nyt.....

« Vastaus #3 : 14.01.16 - klo:19:45:51 »
Todella harmillinen tilanne.  :-\
Onko lintu ollut teillä koko ikänsä? Tuli mieleen, että keltaisuuden astetta voisi yrittää vertailla vaikkapa vanhemmista kuvista. Näkyykö, onko ajan kuluessa muuttunut keltaisemmaksi kuin aiemmin. Keltaisuus on neitokakaduilla tosiaan usein merkki maksasairaudesta. Keltaisuutta terveillä lutinoillakin voi esiintyä melko paljon, varsinkin jos pohjalla on helmiäistä tai harlekiinia. Mutta onko kokonaan keltainen (ja mahdollisesti vahvasti keltainen) lintu tätä "normaalia" keltaisuutta, vai voiko sen jo luokitella näkyväksi maksasairaudeksi?  :-\
Joku ongelma kuitenkin on, kun nokka kerran kasvaa noin nopeasti. Arvauksena on, että melko suuri vaikuttava tekijä on kokonaan siemenpainotteisessa ruokavaliossa, josta lintu ei saa tarpeeksi elintärkeitä vitamiineja. On hyvä, että olet yrittänyt karsia suurimmat määrät rasvaisia auringonkukansiemeniä pois. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että munaruoka on hyvin rasvaista ja proteiinipitoista (vaikka sisältääkin myös niitä tärkeitä vitamiineja). Se saattaa siemenruuan kanssa kohottaa painoa. Puhtaat vitamiinilisät ilman rasvoja ja proteiineja voisivat tässä tapauksessa toimia paremmin. Mutta kyllä munaruokakin on hyvä lisä näin talviaikaan.

Ehkä parhainta mitä voit tehdä, on nyt etsiä kaikki tieto siitä, miten saada neitokakadu kiinnostumaan ja syömään tuoreruokaa. Ahkera yrittäminen palkitsee usein! Kun lintu saadaan opetettua tuoreille, voi nokan liikakasvu hyvinkin ryhtyä hidastumaan ja loppua kokonaan.

Verikokeiden tutkiminen on minun mielestäni mahdollisuus, jota kannattaa harkita, vaikka toki eläinlääkärikäynti on villimmälle linnulle aina stressaava tilanne. Sen kautta voitaisiin kuitenkin saada tieto, mikä mahtaa vaivata, ja saada siihen asianmukainen hoitokeino. 9-vuotiaalla neitokakadulla voi kuitenkin olla edessään vielä monta hyvää vuotta, jos terveys (ja pidemmällä tähtäimellä myösruokavalio) saadaan kuntoon. :)

« Vastaus #4 : 16.01.16 - klo:10:11:40 »
Naakka sanoikin hyvin tuosta keltaisuudesta! Harva lutino on terveenä kovin keltainen, joten kuvia katselisin mielelläni (uusia ja vuosien takaisia). Vitamiinit tosiaan tulee varmasti tarpeeseen ja eläinlääkäriltä kannattaa kysyä extratujuja vitamiineja myöskin.

« Vastaus #5 : 16.01.16 - klo:16:49:45 »
Kiitos te ihanat vastauksistanne! Ostin Kallen lintukaupasta v. 2007, en tosiaan tiedä sen tarkkaa ikää, vain varmuudella sen, että on 9 vuotias, kun on koko sen ajan mulla ollut. Se ei ollut poikanen sieltä ostettaessa silloin...Mun mielestä se on aina ollut yhtä keltainen, mutta se on tosiaan kokonaan keltainen perusväriltäänkin, joten vähän vaikea sanoa, onko keltaisempi nyt. Kuvia mä en osaa tänne laittaa (en edes noita kivoja hymiöitä perään, ääh). No, mutta nyt oon ostanut sille veteen laitettavaa vitamiinia, katsotaan auttaisiko yhtään. Peukut pystyyn. Porkkanaraastetta on myös koko ajan tarjolla, sen keitetyn kananmunan nyt jätin ainakin toistaiseksi. Seurailen tilannetta. Voisin ehkä yrittää soittaa vielä sen nokan hionneelle lekurille, josko laittaisi jonkun ytyvitamiinireseptin apteekkiin. Käviskö noin helposti...olis toisaalta luullut, että lekuri olis sen silloin 3 viikkoa sit kirjoittanut samalla....

« Vastaus #6 : 16.01.16 - klo:20:17:09 »
Onko linnulla rengasta? Saisikohan siitä tietoja, milloin on syntynyt? Joskus renkaaseen on laitettu myös linnun syntymävuoden kaksi viimeistä numeroa, tms.
Hyvä, että vitamiineja on nyt vedessä mukana! Vitamiinit tulevat varmasti tarpeeseen. :) Oikein hyvä idea olisi myös tiedustella eläinlääkäriltä "supervitamiineja". Olen kuullut, että vitamiinit tuppaavat pilaannuttamaan veden nopeammin, eikä lintu välttämättä juo vettä niin paljon, että saisi vitamiinitarpeen täydennetyksi. Tujumpi vitamiiniannos voisi ajaa asiaansa. Kyllä varmasti puhelinsoitollakin luulisi onnistuvan!

Kuvia en ole itsekään vielä tällä foorumilla laitellut, mutta uskon, että se tapahtuu kutakuinkin näin:
Kun kirjoitat viestiä foorumille, kirjoitat tekstiä valkoisen "laatikon", tekstikentän, sisälle. Tämän valkoisen tekstikentän alapuolella lukee "Liitteet ja muut asetukset". Klikkaa sitä. Näin valkoisen tekstilaatikon alapuolelle avautuu muutama lisäasetus, mitä voi käyttää. Yhtenä otsikkona on "Liite", jonka alapuolella on "Selaa" -painike. Klikkaa "Selaa" -painiketta. Se avaa ikkunan, jolla pääset selaamaan oman koneesi kansioita tai tiedostoja. Näistä omista tiedostoistasi sitten vain etsit haluamasi kuvan ja kaksoisklikkaat sitä. Ikkuna sulkeutuu itsekseen ja liite on lisätty, kun sitä on kaksoisklikattu.
Tämän pitäisi toimia, jos sinulla on kuva tietokoneellasi, kuva on muotoa jpg, png tai jopa gif (mitä yleisimmin kuvat ovat) eikä kuva ole liian iso. :)
Hymiöiden lisääminen onkin paljon helpompi homma.  ;D Edelleen, kun kirjoitat viestiä foorumille, katso tällä kertaa valkoisen tekstilaatikon yläpuolelle. Aina kun haluat lisätä tekstin joukkoon jonkin hymiön, voit valita hymiön tekstilaatikon yläpuolella näkyvästä hymiövalikoimasta, ja klikata sitä. Hymiö ilmestyy viestilaatikkoosi "tekstimuodossa". Esimerkiksi hymiö  :) koostuu yksinkertaisesti merkeistä : ja ). Kun olet lähettänyt viestin, tämä tekstiversio hymiöstä muuttuu keltaiseksi hymynaamaksi.  ;D

Jos vielä palataan itse aiheeseen, voisit kokeilla myös laittaa tyrkylle muutakin, kuin porkkanaraastetta. :) Esimerkiksi kaikenlaiset tummanvihreät lehtevät yrtit ja tuoreet sopivat hyvin neitokakaduille. Myös eri muodoissa tarjoillut tuoreet (mössönä, paloina...) voivat houkutella joitakin maistamaan. Tässä pari linkkiä ihan tämän foorumin aiheisiin, joista löytyy mukavasti neuvoja tuoreruokataisteluun:
http://forum.kaijuli.fi/index.php/topic,36204.0.html
http://forum.kaijuli.fi/index.php/topic,32013.0.html

Ja tässä vielä sallittujen tuoreruokien listaa:
http://forum.kaijuli.fi/index.php/topic,33779.0.html
« Viimeksi muokattu: 16.01.16 - klo:20:23:13 kirjoittanut Naakka »

« Vastaus #7 : 19.01.16 - klo:12:39:21 »
 :) :) kiitos Naaka hyvistä ohjeista/neuvoista, tosi paljon hyvää asiaa, johon olen perehtynyt ja perehdyn edelleen. Kallea ei ole rengastettu, joten sellaisestakaan ei näe hänen kohdallaan tietoja  :( :(. Otin yhteyttä Nenoseen ja hän neuvoi ostamaan kahta vitamiinia Daily Essentials (sisältää 13 eri vitamiinia) sekä Feather Up aminohappoja. Tilasin nämä eilen ja toinen tulee Faunattareen ja toinen Espoosta netin kautta postitse. Nenonen neuvoi, että nuo lisät saattavat ehkäistä nokan kasvua, mutta nyt kun se kerran on jo kasvanut aika pitkäksi, on se lyhennettävä. Tilaan vielä eläinlääkäriltä ajan nokan hiontaan, kysyin saisinko sen halvemmalla, kun edellisestä kerrasta on vain muutama viikko, mutta ei kuulemma onnistu. Kyseessä ei ns. sairaus, eikä täten mene kontrollikäynnin piikkiin, joten sama hinta...123€ :(. Mutta yritän nyt kaikki keinot pikkuiselleni, ei ainakaan sitten jää tunnetta vaivaamaan, etteikö olisi kaikkensa  yrittänyt  :) :).
(Niin siis lähetin tekstiviestin Nenoselle, hän ei ole hionnut Kallen nokkaa, on ihan eri paikkakunnallakin. Hionnan teki eläinlääkäri täällä Turussa, Tuhatjalassa  ;D ;D).
« Viimeksi muokattu: 19.01.16 - klo:12:50:51 kirjoittanut akvirta »

« Vastaus #8 : 19.01.16 - klo:18:58:55 »
Mahtavaa, siellä tosiaan teet kaiken mahdollisen, jotta tämä ongelma saataisiin kuriin. :) Vitamiinit tulevat varmasti tarpeeseen, vaikka niiden vaikutus ei näkyisikään heti nokan kasvussa. Saattaa olla, että nokan liikakasvun hidastuminen vie joitakin kuukausia. Vitamiineista kannattaakin tehdä ihan säännöllinen juttu tälle tirpalle, jos ei vieläkään olla laisinkaan kiinnostuttu tuoreista.

Yllättävän kallis operaatio tosiaan tuo eläinlääkärillä lyhennyttäminen. Voisitko vielä harkita, että harjoittelisit lyhentämään nokkaa itse? Eläinlääkärikäynnin hinnalla varmasti saisit jo suht hyvän dremelin, jolla suristella nokkaa muotoonsa. Olen ymmärtänyt, että myös pieniä kynsisaksia (esim. jyrsijän) voi käyttää nokan kanssa toimiessa. Dremelin käyttöä voi sitäkin harjoitella etukäteen eri materiaaleihin. Jos eläinlääkäri on erottanut pitkän verisuonen linnun nokassa, opit sinäkin varmasti sen erottamaan ja välttämään. Vähän kuin kynsiä leikatessa saa tähystellä, miten pitkälle uskaltaa leikata. Veren saa aina tyrehdytetyksi esimerkiksi perunajauhoilla, joita kannattaa varmuuden varalta olla käden ulottuvilla. Kun seuraavan kerran menet eläinlääkärille nokan lyhenykseen, voisit tiedustella itsenäisen lyhennyttämisen mahdollisuuksia, sillä nokka saattaa kasvaa taas käynnin jälkeen... Eläinlääkäri voisi ohjeistaa ja antaa huomioita ja neuvoja. Linnun stressaamisesta on hankala mennä sanomaan, kun emme pääse niiden pään sisälle... Tapahtuipa lyhentäminen kuitenkin eläinlääkärillä tai kotona, stressiä varmasti syntyy villin linnun kanssa jo pelkästään kiinniottamisessa. Tässä vaiheessa ollaan vielä tasoissa. Eläinlääkärikäynnin miinuksiksi linnun näkökulmasta saattaisi voida laittaa matkahäkkeilyn ja matkustelun vieraaseen paikkaan ja täysin vieraan ihmisen käsittelyyn, kun taas kotioloissa pysytään tutussa ympäristössä ja tutun ihmisen kanssa. Eläinlääkärillä lintu taitaa näissä tilanteissa saada rauhoittavaa, jota ei varmaankaan yksityisille myydä ja niiden annostelussa tarvitaan todella jo ammattilaisen tietämystä. Toki eläinlääkäriltä saat varmasti asiantuntevan palvelun eikä omia mokia tarvitse pelätä, mutta joskus se eläinlääkärikin on lyhentänyt ensimmäistä kertaa linnun nokkaa... Kaikkeen voi opppia, ja taidossa kehittyä. :) Ja kaikille voi myös sattua vahinkoja, jopa eläinlääkärille. Mutta tällaisia ajatuksia nokan lyhentämisestä itse. Se on yksi vaihtoehto, joka vaatii vain rauhallisen asenteen, vakaan käden ja varmaankin ainakin yhdet apukädet. Onkohan täällä foorumilla tyyppejä, jotka ovat ihan konkreettisesti perehtyneet tähän asiaan ja lyhentäneet itse linnun nokkaa? Asiantuntevat neuvot ja vaikka avustaminen kädestä pitäen olisivat hieno tuki, edes ensimmäisellä kerralla, kun kokeilee toimenpidettä itse. Mutta tämä siis vain ehdotuksena, jos joudut vielä uudelleen saman tilanteen äärelle. Toivottavasti ihme tapahtuisi eikä nokkaa tarvitsisikaan enää tämän jälkeen lyhennellä!  :)

« Vastaus #9 : 21.01.16 - klo:11:02:57 »
Tuo nokan lyhentäminen itse on käynyt kyllä mielessäni.... :o mutta nyt oikeastaan Naakan kirjoituksen jälkeen aloin miettiä sitä ihan tosissaan. On tosiaan eläinlääkärikin joskus hionut, jonkun tirpan nokkaa ekaa kertaa...Ainoa mitä vähän pelkään on, että se liikuttaa niin paljon päätään, että sitten hiontalaite lipsuu ties minne  :(. Varasin nyt eläinlääkäriltä ajan keskiviikkoksi 3.2.16. Viime kerralla en ollut samassa huoneessa (oli tosin eri lääkäriasemakin ja eri lääkäri), kuin mihin nyt ollaan menossa, mutta nyt pyydän päästä katsomaan miten se tapahtuu. Ja olisiko joku muu laite, kuin dremeli, eikös se ole aika kovanluokan työkalu, apuaaaa. No mainitsi Naakka tuossa pienet kynsisaksetkin (jyrsijällä)  ;) Se tosiaan tekee hommasta haastavan, kun lintu pelkää eikä oo käsikesy lainkaan. Viimeksi se sai sen rauhoittavan tipan ja sitähän ei kotioloissa ole...mutta tuo Naakan kirjoitus nyt jotenkin niin avarsi ajatustani ja antoi itseluottamusta, ettei hionta itse tehden olisi mahdotonta. Ne tilaamani vitamiinit eivät ole vielä tulleet, niitä kovasti odotan ja TOIVON, että auttaisivat ja nopeammin, kuin muutaman kuukauden kuluttua  ;D ;D 

« Vastaus #10 : 21.01.16 - klo:19:09:33 »
Mukavaa, jos kirjoitukseni lisäsi itseluottamustasi harkita linnun nokan lyhentämisen opettelua itse!  :) Mielestäni kaikilla on mahdollisuus opetella tällaisia asioita, kun tosiaan löytyy pieni ripaus itsevarmuutta, rauhallinen asenne ja erityisesti halu oppia!
Olisikin tosi mahtava juttu, jos pääsisit seurailemaan miten eläinlääkäri nokan lyhentää, ja varmasti tämä on mahdollistakin kun vain pyytää. Eläinlääkäri voi varmasti näyttää sinulle oikean otteen linnusta, antaa suosituksia operaatioon parhaiten sopiviin työkaluihin yms. Kirjoita vaikka kysymyslista ennen eläinlääkärille menoa, niin muistat jännässä tilanteessa kysellä kaiken mikä mieltä askarruttaa.  ;D
Itse uskon, ettei lintu liiaksi saa päätään heiluteltua, jos joku toinen pitelee lintua ja sinä voit keskittyä nokan lyhentämiseen, tai toisin päin. Linnun voisi vaikka kääräistä pieneen pyyhkeeseen (silmätkin olisi varmaan hyvä saada peittoon, pimeässä lintu liikkuu vähemmän. Jos pyyhe ei peitä silmiä, saattaa perusotteessa jo oma kämmen/sormet peittää silmiä), ottaa tukevan otteen niin, että sormet kierävät linnun pään takaa ja sormenpäät pitelevät hellästi, mutta tukevan napakasti kiinni nokan tyvestä... Näin voisin kuvitella hyvän otteen menevän. Eläinlääkäri voi kertoa omia vinkkejään pitelemiseen, ja oma tuntuma löytyy toki vain kokeilemalla. Linnun kiinnipitelyssä pitää muistaa aina se, ettei missään nimessä saa puristaa liikaa, mutta otteen on kuitenkin hyvä olla vakaa, napakka ja varma. Linnunomistajana kyllä tämän varmasti jo tiedätkin. :)
Dremel on omasta mielestäni hyvinkin hennon luokan työkalu!  Erityisesti, koska siihen saa laittaa juuri sen pään, kuin mihinkin työhön sopii. Linnun nokan kanssa en ole työskennellyt sillä, mutta käsityöihmisenä olen käyttänyt dremeliä kaikenlaiseen pieneen hiontaan, sahaukseen ja katkaisuun. Erittäin hyvä työväline tarkkaan työskentelyyn pienten kohteiden kanssa, kunhan vain dremelsetistä löytyy oikeanlaiset vaihtopäät. Settejä on vaikka mihin tarpeeseen. Mahdollisimman hiljainen dremel voisi tässä tapauksessa olla myös plussaa. Näitä ominaisuuksia voi varmaankin tiedustella parhaiten sitten työkalumyyjältä. Ja tietysti katsella ja kysellä, minkälaisia välineitä eläinlääkäri käyttää. Voisin kuvitella, että joku näppärä hiontalaite häneltä löytyy, mahdollisesti myös pikku leikkurit/kynsisakset.  :)
Pahoin pelkään, että vitamiinien vaikutus voi kyllä jonkin aikaa kestää, koska ne tässä tapauksessa lähtevät korjaamaan todennäköisiä puutostiloja. Ruokavaliomuutokset, niin niiden tuomat haitat kuin hyödytkin, eivät pamahda heti näkyville, vaan ottavat aikansa ennen kuin ne alkavat todella näkyä yleisessä kunnossa ja terveydessä. Mutta pidetään peukkuja pystyssä, että vitamiinit puree ja kovaa!  ;D Kyllä ne ainakin ehdottomasti tulevat tarpeeseen ja alkavat heti vaikuttamaan, vaikka vaikutuksen tulokset vasta myöhemmin näkyisivätkin.
« Viimeksi muokattu: 21.01.16 - klo:19:12:52 kirjoittanut Naakka »

« Vastaus #11 : 09.02.16 - klo:12:25:32 »
Saako tiedustella miten meni eläinlääkärikäynti? :) Mikä on "nokkaeläimen" vointi?  ;D

« Vastaus #12 : 09.02.16 - klo:13:55:18 »
Tottahan toki saa tiedustella, kiva, että joku on hengessä mukana  ;D. Nokan hiontareisssua ei ole vielä tehty. Olin siis varannut sen silloin 3.2.16 päiväksi, mutta en yhtään muistanut, että mulla oli jo syksyllä ostetut liput yhteen näytökseen ja juuri siis samana päivänä, kun piti Kallen kanssa mennä lekurille. Nyt menen sen kanssa torstaina 11.2. klo 17.00, huiiiii. Sitä Daily Essentials vitamiinia, joka tulee veteen, olen antanut ihan joka päivä. Feather Up aminot sain vasta eilen, sitä olen nyt ripotellut siemenien ja tuoreruoan päälle  :D. Kallen nokka on enää muutamia millejä siten, ettei se ota rintaan kiinni, joten " ihan kreivin aikaan" mennään. Kumpa tämä nyt olisi vaan viimeinen kerta ja jatkossa se ei kasvaisi ainakaan näin nopeaan....

« Vastaus #13 : 11.02.16 - klo:19:34:21 »
Jeeee, nyt on" nokkaeläimen" nokan lyhennys reissu jälleen tehty onnistuneesti. Olin Kallen kanssa Raision Vettoorissa ja siellä oli ihana lintulääkäri Jenni Eloluoto. Hän on rauhallinen ja osaa todella käsitellä lintua. Hän oli ottanut Kallen varovasti pienen pyyhkeen sisään ja naps nokka oli lyhennetty ennen kuin tajusikaan. Nyt täytyy tähän sanoa, että kun aluksi ajattelin mennä toimenpidettä katsomaan, jotta itsekin mahdollisesti osaisin sen tehdä, niin luovuin siitä. Kotona jo Kallea kiinniottaessa oli tosi hankalaa ja se puree kovin, kun en osaa oikeita otteita... Jenni sanoi, että on tosi hyvä jatkaa niitä vitamiineja, jotka olen hankkinut. Todella parhaimmassa tapauksessa ne estävät nokan liikakasvua tai ainakin hidastavat sitä. olisi tietty ihanne tilanne, kun Kalle järsisi jotain. No mutta nyt Kalle nukkuu, on pikkuinen väsynyt illan reissusta, mutta nyt se on tehty. 

« Vastaus #14 : 11.02.16 - klo:21:24:11 »
Hyvä että reissu oli onnistunut ja nokka on taas oikeissa mitoissa. :) Toivottavasti se ei kasvaisi, ainakaan niin nopeasti, entisiin mittoihinsa. Jos kasvu edes hidastuu, voidaan melko varmasti sanoa, että vitamiinit alkavat tehoamaan.
Eikö tirppa tosiaan nakertele mitään? Nakerteluhan on koukkunokilla yksi tärkeä asia, joka kuluttaa nokkaa ja pitää sen oikean mittaisena. Oletko kokeillut tarjota erilaista jyrsittävää? Lintujen mieltymyksetkin ovat erilaisia. Joku rakastaa nyhtää kaarnaa luonnonoksasta, joku tehdä selvää kananmunakennosta. Nyt kun nokka on oikeissa mitoissa, olisi varmasti helpompikin nakerrella jotakin. :)
Jaksamisia pienelle!