papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lintuongelma vai ongelmalintu
« : 11.10.15 - klo:08:06:31 »
Moi. Ostin kevättalvella 6- vuotiaan munkkiarattineidin ns.ensimmäisenä papukaijana. Unduja kyllä ollut aiemmin pitkään. Luin etukäteen ja etsin mahdollisimman paljon lajista tietoa ennen hankintaa. Aluksi kaikki sujui kuin leikki. Liiankin helposti. Seurankipeä älykkö on kyltymätön seurustelija ja hellyydenkipeä pikku otus. Mutta yhtäkkiä kaikki muuttui. Kun teki ensimmäiset kerrat ilkityönsä, ajattelin että ne olivat vain tyyliin vahinkoja tai väärinkäsityksiä. Mutta sitten peto pääsi irti. Leimautui vain minuun. Ei hyväksy mitään eikä ketään lähelleen. Vain mun olkapäällä, hiuksissa, sängyssä kainalossa, suihkussa. Joka paikassa seuraa kuin varjo ja juttua riittää. Mutta kaikki muut, omat perhenjäset, vieraat jne. on valmis nylkemäään elävilta

Vs: Lintuongelma vai ongelmalintu
« Vastaus #1 : 12.10.15 - klo:20:07:28 »
Ongelmalinnusta en itse puhuisi koskaan. Lintu vain yrittää elää omalta kannaltaan hyvin epätyypillisessä ympäristössä parhaansa mukaan. Joskus tuo vain on meille ihmisille ongelmallista. ;) Mutta linnun vika se ei tietenkään ole.

Tuon kuvauksen pohjalta omaan korvaan kuulostaa melko tyypilliseltä tilanteelta (tosin munkkiarattien lajityypillinen elämä ei minulle niin tuttua ole), jossa käsinruokittu (oletus) lintu on leimautunut ihmiseen ja pitää yhtä kumppaninaan sekä muita luultavasti kilpailijoina, jotka pitää hätistää pois.

Lähtisin purkamaan seuraavilla tavoilla tuota tilannetta:

- Ympäristöstä kaikki pesimistarvetta lisäävät tekijät pois. Varsinkin 12 tunnin rauhallinen yöuni täysin pimeässä voisi olla tärkeää. Samoin mm. blokkaa pesäpaikaksi sopivat paikat pois (joku munkkiarattien pesänrakennuksesta mitään ymmärtävä voi ehkä täydentää, että miten se risupesän rakentaminen nivoutuu tähän).

- Itse hieman etäisyyttä lintuun. Mm. rapsuttelut vähemmälle ja erityisesti sitten kaikki muu fyysinen kontakti (kuten silittely) jos semmoista on.

- Muut perheenjäsenet voisivat tilanteen salliessa yrittää antaa hyviä kokemuksia vuorovaikutuksesta itsensä kanssa. Kannattaa vain valita paikaksi joku "neutraali", eli ei häkin lähistöllä, ja niin, ettet itse ole samassa tilassa. Esim. jotain ihan simppeliä, kuten kohteen seuraamisen opettamista.

Vs: Lintuongelma vai ongelmalintu
« Vastaus #2 : 08.11.15 - klo:23:08:45 »
Jotenkin usko loppunut. Siis muutoksen mahdollisuuteen. Neiti tänäänkin veti sellaisen hyökkäyksen 10- vuotiaan päähän että huhtikuuta huh. Mutta siis häkin lähelläkään ei saisi kulkea. Siellä riehuu pinnojen välissä. Tätä ollut huhtikuusta lähtien. En sitä malta omiin oloihin " hylätä". Ikävissään parturoi kaljunkin itselleen kun matkalla olin.. Mutta päivät ollaan kahdestaan. Silloin saa hömpötellä vapaana. Tosin se on juuri tuota mun kanssa seurustelua.