Eilen tuli sitten kotiuduttua frankfurtista lintujenhakureissulta ja nyt olisi kaksi meyeriä lisää suomessa

Alunperin olin hankkimassa pienempiä lintuja tilavaatimusten vaativuuden suhteen. Kuitenkin päädyttyäni naamiokaijasten hankkimiseen kävi ilmi että niiden metsästäminen on suht hankalaa kun ei niitä suomessa oikein kukaan kasvata eikä oikein tehnyt mieli eläinkaupankaan kautta tilata, ryhdyin miettimään että jos nyt samalla vaivalla sitten hankkisi suoraan sen linnun jonka olen koko ajan halunnutkin. Asian varmisti se, että asuntotilanne on nyt vähän tuhoavamman lajin omistamiseen suotuisampi.
Hakuprosessista pitänee kirjoittaa lisää seuraavissa viesteissä. Yllättävän helppoa se kuitenkin oli; ainoa vaikeus oli sopivan kasvattajan löytäminen ja riistakeskuksen päätöksen odottaminen (melkein kaksi kuukautta..).
Itse linnuista kuitenkin

Kyseessä on siis vuoden ikäiset koiras ja naaras, eri vanhemmista, joten mahdollisuus pesittämiseenkin on joskus parin vuoden päästä. Aviaariolintuja, joten hirvittävän paljon kosketusta ihmisiin ei ole ja ovatkin ymmärrettävästi aika arkoja. Tavoitteena näiden kanssa onkin ensin saada ne tottumaan ihmisen läsnäoloon ja ottamaan rennosti ennen kuin mitään isompaa aikoo tehdä. Naaras vaikuttaa näin pikatutustumisella helpommin kesyyntyvältä, soitin niille oman lajin ääntelyä ja se vastaili sen jälkeen omiinkin vihellyksiin. Koiras on varautuneempi.
Aika iso sukupuoliero näillä on, saattaa tietty olla yksilöllistä vaihtelua mutta erot menevät juuri niin päin kuin pitäisikin ja kun vertaa perheessä aikaisemmin olleeseen afrikankaijapariin niin erot ovat samanlaisia. Koiraalla on selkeästi isompi pää ja nokka ja se näyttää yleisesti petolintumaisemmalta (Sillä on myös huomattavan punaiset silmät, mutta luultavasti naaraankin silmänväri hieman muuttuu vielä. Aikaisempaan pariin verrattuna nämä ovat jotenkin.. vihreämpiä, eli niskassa ja siivissä vihreä ikään kuin vähän näkyy harmaan läpi. Saattaa olla tosin että se on nuoruusväritystä, mutta sen nyt näkee.. Näissähän on kuutta alalajia joita on sekoitettu niin että variaatiota riittää.
Nimet pitäisi vielä keksiä, tällä hetkellä tekisi mieli antaa tuolle koiraalle nimeksi Sauron, mutta ehkä vähän aikaa odotan että tulen järkiini