papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruusukakadu Erwin
« : 22.05.15 - klo:10:26:59 »
Nyt viimein suurin unelmani kävi toteen kun luokseni lensi Saksasta asti ruusukakadu vauveli. Lintu tuli kasvattajalta ja se tuotiin lentokoneella minulle ja matka meni kaikkien osalta hienosti.  Pyysin kasvattajaa antamaan emojen ruokkia sen ja näin tehtiin, se on siis emojen ruokkima nuorukainen, kuoriutunut 24.1.2015. Koirasta alkuun toivoin, mutta sukupuolesta ei ole varmuutta, mutta kutsun nyt pojanklopiksi kunnes toisin todistetaan. Koirasta toivoin vaan yksinkertaisesti nimen vuoksi, halusin nimetä linnun Erwiniksi joka on miehen nimi, ei mitään kummempaa, eli sukupuolella ei sinänsä ole merkitystä.

Nuorukainen saapui juuri ja annan sen nyt ihan rauhassa totutella uuteen häkkiin, ympäristöön, ihmisiin ja rutiineihin. Päivittelen sitten vaikka tänne meidän kuulumisia :)

Kirjoitin tuontiprosessista blogiini ja väsäsin siihen liittyvät asiat yhdelle sivulle, eli täältä voi lukea tarkemmin

TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

Vs: Ruusukakadu Erwin
« Vastaus #1 : 22.05.15 - klo:11:21:50 »
Onnea vielä tätä kautta ihanuudesta! Hieno homma, että sait juuri haluamasilaisen linnun, propsit myös kasvattajalle kun kunnioitti toivettasi. :)

Aatami

« Vastaus #2 : 22.05.15 - klo:19:59:20 »
Onnea uudesta tulokkaasta.  :)
Upea lintu.  :D

« Vastaus #3 : 22.05.15 - klo:22:57:38 »
Kiitokset! :) Minustakin oli tosi hienoa että kasvattaja teki niinkuin pyysin.

Tänään on ensimmäinen kokonainen päivä uudessa kodissa. Erwin oli hyvin kiinnostunut häkin leluista ja temppuili ympäriinsä joka paikkaan ja räpelsi kaikkea. Pelletteihin ja tuoreisiin se ei koskenut ainakaan meidän nähden, mutta pohjalla oli tuoreruuan jämiä, joko muuten vaan heiteltyjä tai sitten niitä on oikeasti maistettukkin.  Erwinin ääneen en ole vielä tottunut, se tulee hyvin kimakasti ja ihan yllättäen niin sitäö on helppo säikähtää. Jännä sinänsä, en koskaan ennen ole oikeen mitään linnun ääntä näin säikähdellyt.

« Vastaus #4 : 22.05.15 - klo:23:05:08 »
Erwinin ääneen en ole vielä tottunut, se tulee hyvin kimakasti ja ihan yllättäen niin sitäö on helppo säikähtää. Jännä sinänsä, en koskaan ennen ole oikeen mitään linnun ääntä näin säikähdellyt.

Itse olen kokenut saman! Esim. messuilla tai mökkiviikonlopuilla on yleensä sen verran säpinää, että siellä en säpsähtele vieraanlajistenkaan kiekumisia, mutta kun täällä jonkin aikaa asunut valkokakadu Bella kiekaisi jonkinmoisen kakadu-huudon (ei siis oikea huuto, eikä rääkäisy, vaan aika kimakka mutta pehmeä "keikaisu"), säikähdin ja säpsähdin sitä kerta toisensa jälkeen... :D Pelkäsin jo opettavani linnun kiekumaan huvikseen/enemmän, sillä tuntuu että pomppasin aina tietokonetuolilla kymmenen senttiä ilmaan linnun kiekaistessa, olihan se varmaan huvittava näky, vaikka yritin tarkoituksella välttää huomion antamisen linnun ollessa äänessä. :P

« Vastaus #5 : 23.05.15 - klo:14:56:57 »
Totta :D Nyt alkaa jo tottumaan tohon ääneen. Välillä meinaa säpsähtää. Kyllä siitä ihan söpöjäkin ääniä lähtee. Tänään pikkunen on vähän hirssiä maistellut kun on tarjonnut varovasti. Sitä ei oikein tunnu haittaavan sitten mikään. Se ottaa kaiken niin rennosti.

Erwin on tosin vielä niin kömpelö torvelo. Se kompuroi jalkoihinsa ja sen sulat menee tätämenoa ihan pilalle kun se tökkii niitä kaikkialle. Vähän kauhistuttaa nähä miten toi vielä lentää sitten kun sen aika tulee <3  Suht kiinnostunut se on tekemisistäni, aivan ihana höpsö

Pieni video Erwinistä

« Vastaus #6 : 23.05.15 - klo:16:47:36 »
hyvä tuo video..."hitto ku tuut niin lähelle".....hihi  ;D ;D

« Vastaus #7 : 24.05.15 - klo:16:12:17 »
Totutellaan uusiin asioihin Erwun kanssa. Epäilen että siitä tulee vielä joku perskärpänen, se osaa kerjätä jo.  Nyt vaan kattoo heti alkuun ettei jotneki aiheuta peräänhuutoa, koska tolla olis potenttiaalia siihen. Pitää vahtia tulemisia ja menemisiä ja miten palkitsee.  Imurista se ensin välittänyt, tänään se kattoi töyhtö pystyssä kun kaivoin sen kaapista, mutta sain sitten lopuksi siivottua ilman draamaa. Vesihanan äänen päälle on pakko huutaa jokakerta vähäsen, mutta ignooraan tota kiljumista nyt minkä voin. Ei se oikeastaan hirveesti huutele tai mitään mikä olisi ongelmaksi, mutta en halua mistään vaan syntyvän ongelmaa.  Nyt se luovutti mun kyttäämisen kun en antanut enää hirssiä ja meni jyrsimään sen uutta pajupalloa. Rip pajupallo nro 2. Ensimmäiestä pallosta ja sen tuhoamisesta oli tossa ylempänä se video. Rikkoi sen yhdessä päivässä. Oli niin hauskahomma.
Tuoreita se on rohkeasti maistellut mutta pelletit heitetty lattioille ja hirssi kelpais, mutta en voi liikaa sillä ruokkia. Kyllä ihan hyvin toistaiseksi on mennyt, olen todella ylpeä pienokaisesta ja edelleen aivan niin rakastunut.

« Vastaus #8 : 24.05.15 - klo:19:49:28 »
Aaa, totta, Erwin taisi elää elämänsä alkukuukaudet jossain erityisissä lintutiloissa, joten arkisen elämän äänet ihmetyttää sitten varmaan enemmän kuin "kotona" syntynyttä ja kasvanutta kaijaa. :)

« Vastaus #9 : 24.05.15 - klo:22:10:54 »
Jaahas jaahas... Kävi semmonen juttu ilmi, että poju ei välttämättä olekaan sitä miksikä on väitetty. Jonne ja Anni tuli huomauttamaan tuosta käytöksestä että se ei mitenkään voi olla täysin emojenruokkiman poikasen käytöstä. Olen itse elänyt täysin siinä uskossa että on, koska luotin kasvattajaan.  Mutta mitäenemmän pohdin asiaa, olen myös sitä mieltä, olin vaan vallan ihastunut etten myöskään huomannut tuota käytöstä...

Näinollen joko on tapahtunut joku suuremmanluokan kämmi, tai sitten mulle on valehdeltu ihan huolella. Olen todella pettynyt kasvattajaan jos kyse on jälkimmäisestä, mikä on varmaan todenäköisempää. Lintua rakastan silti, sen vika ei tietenkään mikään ole. Nytpähän tiedän miten jatkaa ja edetä, pitää olla varovaisempi ettei vaan vahvista huonoa käytöstä.

« Vastaus #10 : 25.05.15 - klo:10:39:39 »
Kirjottelin blogiin vähän pohdintaa tuosta eilisestä aiheesta, mutta liitän nyt tänne, että säilyy täälläkin.

Menin jakamaan videon Erwinin edistymisestä facebookkiin ja kaijuleille. Tuli semmosta kommenttia joka sai silmät aukeemaan.  Erwin on "kesyyntyny" kuin unelma. Käytös kuulemma on enemmän käsinkasvatetun poikasen kuin "villin" emojen ruokkiman. En ollut ihastuksesta kiinnittänyt huomiota tähän, koska olin aivan rakastunut lintuun ja luotin kasvattajaan täysin, että saan mitä tilasinkin.

Erwinin käytös ei kuulemma mene yhteen juuri muuttaneen emojen ruokkiman poikasen kanssa. Mikä on sinänsä ymmärrettävää, se juuri tuli pitkän matkan tänne ja uuteen kotiin ja kasvattajalla on lintu tarha missä se ei välttämättä käy päivittäin edes? En osaa sanoa tästä kun ei tullut ilmi viesteissä. kuitenkin, poikanen on ehkä liiankin kesy näin tilanteen valossa.

Jonne ja Anni ovat kummatkin kasvattaneet lintuja, Anni neitokakaduja ja undulaatteja. Jonne taas kultaposkiamatsoneja, joten uskon että heillä on tietoa ja taitoa. Luotan enemmän kyllä lintuystäviini täälläpäin kuin lähes tuntemattomaan kasvattajaan jolle en päässyt itse edes puhumaan suoraan.  Sannalta tuli kuitenkin huomioon otettavia kommentteja. Poikanen ei kerjää, aion tehdä sille testin myöhemmin, tunnistaako se esim ruiskun. Jos tunnistaa, voi aika varmaan sanoa että on käsinruokittu. Mikäli Erwinin emot ovat käsinruokittuja, voi olla että Erwin on tottunut ihmisiin niitä seuraamalla.  Tätä teoriaa en voi kuitenkaan itse allekirjoittaa niin, ei ole kokemusta käsinruokittujen emojen poikasista ja niiden kesyydestä. Kyllä itse huomasin omista linnuistani ja poikasista. Tera ja Hiro ovat emojen ruokkimia, saivat poikasia, ne olivat aika etäisiä ja ihan pikkuhiljaa kesyyntyivät. Ihan eritavalla kuin Erwin.

Jarkolta tuli kans tärkeä kommentti "Ulkomailla tuo termi käsinruokinta/kasvatus on hieman eri merkityksessä kuin meillä täällä. Löytyy poikasia jotka eivät ole emojaan nähneet ja sitten emojen kanssa kasvaneita mutta ruokittuja"

On myös mahdollisesti voinut käydä virhe ja kasvattaja pistänyt ihan väärän linnun mukaan. Joko tarkoituksella tai vahingossa.  Aion tarkistaa vielä Erwinin renkaan, koska olin katsovinani että siinä oli jotain häikkää muutenkin. Myös sain kuvia Erwinistä kun se oli n. kolmikuinen, emot olivat nyppineet sen sulkia vähän, joten ainakin tiedän sen olleen emojen kanssa tuohon aikaan. Eli jos on ruokittu, niin vain osittain, ei ihan kokonaan.

On otettava kuitenkin huomioon, Erwin on yksin täällä huoneessani, ilman lintukontaketja. Kakadut ovat todella sosiaalisia lintuja, jos sillä ei ole muuta seuraa on sen pakko tukeutua ja vähän "pakko" kesyyntyä siihen mitä on, tässä tapauksessa minä.

Suomessa ei ole paljoa ruusukakaduja ja jos on, monet ovat varmaan käsinruokittuja. Osaako kukaan varmasti sanoa millainen elekieli emojen ruokkimalla ihmisiin tottuneella ruusukakadulla on? En usko että Suomessa moni tietää. Olen lukenut netistä monilta ruusukakadu sivuilta, että nuoret ruusut kesyyntyvät kuulemma elämän alkuvaiheessa eniten ja nopeiten.

Otan nyt vielä esimerkiksi Teran.  Tera on neitokakadu, emojen ruokkima.  Se kesyyntyi rapsuttelukesyksi viikossa.  Tasan viikossa. Ensimmäisenä päivänä se vaan istua kökötti, Erwin teki samoin. Ymmärrettävää. Seuraavana päivänä Tera pääsi karkuun jo väliaikaisesta häkistään ja lenteli ja laskeutui tuolilleni. Istuin siinä lattialla tuolin vieressä ja keräsin vähän siemeniä tuolille ja se söi niitä. Loppujenlopuksi piti kyllä napata lintu, koska se ei osannut häkkiin vielä. Kuitenkin, Erwin uskaltautui syömään varovasti hirssiä jo toisena päivänä. Tosin se tuli kädelle jo kolmantena päivänä, Teraa en yrittänyt kun annoin sen vain olla. En todellakaan ole itse ekspertti ruusukakadujen ja lintujen kanssa muutenkaan, menen sen mukaan mitä olen lukenut, oppinut ja kokenut. Etenen linnun vauhdilla ja ehdoilla kuitenkin.

Päätin nyt kuitenkin kasvattaa Erwinin kuin se olisi käsinruokittu, jotta säästyttäisiin ongelmilta. Todella kurjaa jos se on, pyysin nimenomaan emojen ruokkimaa.
« Viimeksi muokattu: 25.05.15 - klo:10:44:11 kirjoittanut TeraNymphicus »

« Vastaus #11 : 27.05.15 - klo:21:36:13 »
Floodaan omaa ketjua

Eli kävi ilmi sitten että mitä suurimmalla tod.näk. Erwin on puoliksi käsinruokittu ja puoliksi emojen ruokkima. Ei niin paha ollenkaan.

Erwu on melkeen ollut viikon täällä jo, olen päästänyt sen tutustumaan neitokakaduihin kun päästin ne huoneestaan ulos. Kyllä olivat toisistaan kiinnostuneita ja kun neidot söi lattialla häkin edessä meni Erwu häkin pohjalle kans kurkkimaan. Sukiessaan Erwin päästää tosi outoja ääniä välillä. Muuten sillä on sen tavallinen huuto se korvia vihlova kiekasu, pieni piu ääni ja sen käkätys.

Kävin poimimassa linnuille varpuja mettästä ja kun toin kimpun kotiin asti Erwu tuijotti sitä kyllä niiin intensiivisesti ja kiinnostuneena. Tiesi että saa siitä pinkasta puolet jyrsittäväksi. Kun laitoin varpuja häkkkiin se tuli jo siinä vaiheessa jyrsimään niitä. Kyllä on noi pienet oksat niin kivoja. <3 Aivan ihana lintu pakko sanoa.

« Vastaus #12 : 29.05.15 - klo:21:00:33 »
Lisää spämmiä, vielä pieni kiva fakta. Erwin ei suostu menee nukkumaan valojen sammuttua vaikka on pimeetä jos en kerro sille iltasatua. Ei sillä stoorilla oo sinänsä väliä, mutta ilmeisesti se rentoutuu pimeessä kunhan puhun sille. Oon nyt parina yönä sepittäny sille tarinan siitä itestään ja hyvin meni nukkumaan. Jos sille ei kerro tarinaa se huutaa pimeessä mikä ei oo niin kiva... Hetken ku on tarinaa sepittäny niin se alkaa jo narskkuttelee ja pitää muutaman piipahduksen ja piankos se jo nukkuu. Oonko ainut joka kertaa iltasatuja linnulleen? :D

« Vastaus #13 : 30.08.15 - klo:23:58:49 »
Erwiniä tuli seurailtua facessa. On kyllä kaunis tipu. Että spämmäähän vaan lisää niitä kuvia  ;D
Minkä kokonen Erwin nyt on? Kuinka isoiks nuo ruusut kasvaa?

Kakadut on kyllä jotenki erityisen kiinnostavia lintuja. Tulee välillä kaikenlaista kummaa haaveksittua :P

« Vastaus #14 : 03.09.15 - klo:15:41:40 »
Erwin ehkä hiukkasen massaa saanut tuosta, mutta ei se kovin paljoa kasvanut ole.  Mitenhän tuon koon vois selittää.. mulla ei oo vaakaakaan millä vois lintua punnita, taino edes ihmistä (kukaan halua semmosta omistaa). Tässä esim kuva siitä olkapäällä, ehkä se jotain kertoo :D  Unohdin vastatakkin! Ruusut kasvaa kutakuinkin 35 cm ja painaa n. 250-400 grammaa :)  En osaa erwinin mitoista tarkalleen sanoa, oon tosi huono arvioimaan
« Viimeksi muokattu: 03.09.15 - klo:15:43:33 kirjoittanut TeraNymphicus »