papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ruusukakadu Toby
« : 17.03.15 - klo:22:44:19 »
Kukkuu! Meille muutti Siniotsan seuraksi Ruusukakadu joka sai nimekseen alkuperämaassaan suosiossa olevan nimen Toby. Suomeksi sanotaan vain Topiksi.

Ihan ensimmäiseksi, Topi tuli meille Okalinnusta enkä voi hyvälläkään suositella sitä paikkaa kenellekkään. Tekisi mieli tähän avautua paikan toimintatavoista mutta enpä viitsi. Ihmettelen lähinnä miksen itse löytänyt paikasta mitään vasaavanlaista juttua, silloin kun ennen ostoonlähtöä koitin saada paikasta selvää. 

Mitään papereita jotka oltiin luvattu, ei sittten linnulla ollutkaan. Täytyy myöntää että otin linnun silti riskillä, sillä olin ajanut pitkän matkan takaa ja turhautti niin vietävästi. Oli linnulla kuitenkin umpirengas jossa viimevuoden leima. Lintu oli eloisa eikä sairauksien merkkejä missään. Siinä oli ainoat perusteet miksi lähti mukaan. Olisi varmaan lintu jäänyt "hyllylle" jos olisin lähempää tullut katsomaan. Enkä varmasti olisi lähtenyt edes ajamaan jos olisin tiennyt että mitään papereita ei ole..

Tästä nyt on lähes kuukausi ja sain juuri  höyhenmätä-(sekä joku muu tarpeelliseksi koettu, en muista mikä tauti) testien tulokset. Jotka ovat negatiiviset! Onneksi. Siksi vasta nyt tänne uskaltauduin kirjoittelemaan. Dna-testin tulokset pitäisi vielä tulla.

Topi on viimevuoden käsikasvatti. Joo oishan se emojenkin voinut olla ja tiedossa on haasteita mutta näillä mennään nyt. Ovat  Siniotsa-Amatsoni Murun kanssa vierekkäisissä häkeissä ja toivon että näistä tulisi joskus edes jonkinmoiset kaverukset toisilleen vaikka ovatkin aivan eri "kastia".
 Erehdyin hieman kun luulin että meidän Muru olisi toivottanut ilolla tervetulleeksi uuden linnun, kun on emojen kasvatti ja luulisi iloitsevan linnusta kuin linnusta. Mutta ei.. Muru onkin tässä puolen vuoden aikana ehtinyt kiintymään minuun niin kovin, että ei aluksi sietänyt tuota vaaleanpunaista palloa minun lähelläni vaan puolusti minua. Nyt jo onneksi voivat olla melko lähekkäin toisiaan, mutta tämäkin ainoastaan jos Murulla on jotain muuta superkivaa tekemistä tai on väsynyt eikä jaksa välittää. Esimerkiksi tänään suihkuttelun jälkeen olivat melko lähekkäin. Murunhan piti keskittyä sukimiseen, eikä silloin jouda hätistelemään.  :)

Onneksi Topi on supertaitava lentäjä eikä törmäilyjä tai muita töppäyksiä sattunut tiukankaan paikan tullen kun Muru hätyytti  ympäri asuntoa. Huomaa että Topi on aiemminkin ollut muiden lintujen kanssa paljon tekemisissä kun osaa lukea niin hyvin Murun eleitä. Tietää milloin kannattaa varoa ja milloin ei tarvi.  :) Toivottavasti nyt oppii olemaan linnuiksi. En rupea liikaa lääppimään ja höösäämään ettei kiinny liikaa ja ole täysin riippuvainen seurastani. Yritän järjestää näille yhteisiä kivoja juttuja jotka lähentäisivät lintuja ja jotta Topi ymmärtäisi että lintukaverinkin kanssa voi puuhastella ja olla. Eikä vain pelkän ihmisen. Esimerkiksi heittelen lattialle herkkuja joita yhdessä käyvät etsimässä ja syömässä sovussa. Suihkutteluhetki tietysti, sekä leikkivät välilä molemminpuolin minua kun istun sohvalla. Kokonainen vessapaperirulla on tässä aivan mahtava kun siitä riittää molemmille ja sitä voisi silputa vaikka maailman ääriin!

« Viimeksi muokattu: 17.03.15 - klo:22:59:18 kirjoittanut s-de »

Vs: Ruusukakadu Toby
« Vastaus #1 : 18.03.15 - klo:00:26:51 »
Aivan ihana! Harmillinen tapaus kyllä miten toi tuli noin ilman papereita jne, mutta onneksi terve lintu kuitenkin :) Olisi oikein kiva kuulla myöhemminkin lisää miten näillä on alkanut sujumaan jne. <3
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #2 : 18.03.15 - klo:08:33:45 »
onnea uudesta tulokkaasta! hattarat on niin ihania  ;D <3
Harmaan askelin

« Vastaus #3 : 18.03.15 - klo:09:21:25 »
Onnea uutukaisesta! Ihanasti näkyy vielä vähän vauvahöyheniä mahassa. :) Kiva että saadaan ruusukakaduista kirjoittelijoita lisää foorumille, itse tykkään kanssa hirveästi näistä keskikokoisista kakaduista, ja on aina kiva kuulla kokemuksia!

« Vastaus #4 : 19.03.15 - klo:13:08:00 »
Kylläpä minä tänne päivittelen jatkossa kuvien kera. Joo harmaita vauvahöyheniä on vielä rinnassa! Saas nähdä millon vaihtuu kun tarkkaa syntymäaikaa ei ole tiedossa. Väitettiin että syys-lokakuussa mutta enpä usko sillä on vanhemman ja paljon itsevarmemman oloinen kuin lokakuinen vauva olisi.

« Vastaus #5 : 19.03.15 - klo:14:26:26 »
Joo harmaita vauvahöyheniä on vielä rinnassa! Saas nähdä millon vaihtuu kun tarkkaa syntymäaikaa ei ole tiedossa. Väitettiin että syys-lokakuussa mutta enpä usko sillä on vanhemman ja paljon itsevarmemman oloinen kuin lokakuinen vauva olisi.

Aussiebirds-foorumilta löysin, että ruusukakadujen ensimmäinen sulkasato olisi 7-8 kk ikäisenä, mikä on ihan järkevän kuuloinen ikä, huomioonottaen, että hieman pienempien neitokakadujen ensimmäinen sulkasato on noin 6 kk iässä. Lokakuussa syntynyt lintu olisi vain noin 5 kk vanha, ja kun ensimmäinen sulkasato on jo ohi, tai meneillään (?), sillä osa sulista on jo vaihtunut aikuissulkiin. Jos neitokakaduihin pätevää logiikkaa käyttää, arvioisin sen iän olevan jotain ensimmäisen ja toisen sulkasadon väliltä, sillä neitokakaduillakin yleensä ensimmäisen sulkasadon jälkeen jää yleensä häiveitä poikasasusta vielä, ja vasta toisessa asu vaihtuu vasta kokonaan aikuisen sulkapukuun yleensä...

« Vastaus #6 : 19.03.15 - klo:15:06:13 »
Muutto uuteen maahan ja kaikki siihen liittyvät kommervenkit voivat myös keskeyttää sulkasadon (ja usein tekeekin), eli siitäkin voi olla kyse, jos osa sulista on vaihtunut, mutta sulkasato ei vaikuta tällä hetkellä olevan meneillään. Voisi siis olla, että maahantuontinsa aikoihin lintu on ollut juuri jotakuinkin 7-kuinen?
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #7 : 19.03.15 - klo:15:37:20 »
Noniin sulkasato aikakin tuli kuin Manulle illallinen, kiitos Lintunen! Itseasiassa huomasin eilen ja tänään pidempiä lentosulkia kun koira kanniskeli ja kun siivosin häkkiä. Olisiko sitten ensimäinen sato alkanut nyt tai kuten Annip sanoi, sato olisi saattanut olla päällä jo tullessaan mutta katkesi joksikin aikaa ja nyt jatkui. Tästä voisi päätellä linnun olevan kuoriutunut  heinä-elokussa. Tai jos jo toinen sulkasato nyt niin aivan vuoden alussa..  :)

Vs: Ruusukakadu Toby Uusi
« Vastaus #8 : 21.03.15 - klo:11:58:49 »
Kukkuu! Meille muutti Siniotsan seuraksi Ruusukakadu joka sai nimekseen alkuperämaassaan suosiossa olevan nimen Toby. Suomeksi sanotaan vain Topiksi.

Ihan ensimmäiseksi, Topi tuli meille Okalinnusta enkä voi hyvälläkään suositella sitä paikkaa kenellekkään. Tekisi mieli tähän avautua paikan toimintatavoista mutta enpä viitsi. Ihmettelen lähinnä miksen itse löytänyt paikasta mitään vasaavanlaista juttua, silloin kun ennen ostoonlähtöä koitin saada paikasta selvää. 

Mitään papereita jotka oltiin luvattu, ei sittten linnulla ollutkaan. Täytyy myöntää että otin linnun silti riskillä, sillä olin ajanut pitkän matkan takaa ja turhautti niin vietävästi. Oli linnulla kuitenkin umpirengas jossa viimevuoden leima.

Minulle kävi juuri samoin kyseisessä kaupassa.  Tästä liikkeestä voisi toden teolla avautua. Ja ei voi sanoa kuin uskomatonta toimintaa.  Olen ostanut aiemminkin eräästä liikkeestä linnun ja tiedän miten kaupankulun kuuluu mennä.  Ottakaa hyvät ihmiset selvää liikkeestä mistä aiotte linnun hankkia. (Luulin ottaneeni, mutta liian vähäinen netti- kommentointi liikkeestä pitäisi jo varoituksen sanasen antaa. Ja varmistakaa KAUPPAKIRJAN  ym dna paperien saanti.  (esimerkki kauppakirjasta kaijulien sivulla). 
Loppuväännön jälkeen kauppakirja tuli.  Dna todistus jäi saamatta (tyttöä toivoin) sekä itse tarkkana olisin halunnut kasvattajan tiedot (alkuperätodistus)..   Rohkaistukaa kertomaan suosituksianne hyvistä lemmikkiliikkeistä. Luulen, että niitä kaivattaisiin, ettei pääse käymään ikäviä ylläreitä.
« Viimeksi muokattu: 26.03.15 - klo:18:24:14 kirjoittanut Tellu R »

« Vastaus #9 : 21.03.15 - klo:12:49:50 »
Nyrkkisääntönä sanoisin liikkeiden suhteen melkeinpä niin, että jos isoja papukaijoja liikkeessä myydään normaalisti (siis niin, että kyseessä ei ole ennakkoon sovittu tilaus, jonka aikana myyjä myös pyrkii vakuuttumaan ostajan osaamisesta), niin hälytyskellojen pitäisi soida. Nämä eläimet eivät kuulu kauppaan sen enempää kuin koirat tai kissatkaan, sillä kymmeniä vuosia elävää, vaativaa ja älykästä eläintä ei tulisi pitää kaupassa hyllytavarana.

Onnea kuitenkin aloittajalle tulokkaasta! Ihanaa, että lintu osoittautui terveeksi ja luonteeltaan sopivaksi. Itsekin olen vuosia haaveillut ruusukakadusta, mutta vielä saanee joitain vuosia odottaa ennen kuin rahatilanne ja aika on sillä tolalla, että voi linnunhakureissua ulkomaille alkaa suunnittelemaan. :) Haaveissa on kuitenkin kaksi lintua melko lyhyellä välillä toisistaan, eli reissuihin saa budjetoida jonkin verran. Itse aion tirppani kuitenkin hakea, jotta tiedän mitä saan ja millaisista lähtökohdista.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #10 : 21.03.15 - klo:20:47:17 »
Nyrkkisääntönä sanoisin liikkeiden suhteen melkeinpä niin, että jos isoja papukaijoja liikkeessä myydään normaalisti (siis niin, että kyseessä ei ole ennakkoon sovittu tilaus, jonka aikana myyjä myös pyrkii vakuuttumaan ostajan osaamisesta), niin hälytyskellojen pitäisi soida. Nämä eläimet eivät kuulu kauppaan sen enempää kuin koirat tai kissatkaan, sillä kymmeniä vuosia elävää, vaativaa ja älykästä eläintä ei tulisi pitää kaupassa hyllytavarana.

Olen samaa mieltä. Ei papukaijoja tulisi pitää pidempään kaupan häkeissä näytillä josta niitä voi shoppailla kuin vaatteita.  Selkeyttääkseni asiaa niin Topihan ei ollut "hyllylintu" vaan vartavasten sen tilasin ja siirto tapahtui suoraan tulohäkistään minun matkahäkkiini sillä en halunnut lintua turhaan siirreltävän "välihäkkeihin".  Stressaa lintua ja kasvattaa mahdollista tautiriskiä. Suunnittelin myös linnun hakua itse Ruotsista tai Saksasta mutta näin huonona kielitaitajana tämä tuntui lopulta paremmalta ratkaisulta. Saisinhan paperit kuitenkin... Niinpä niin.

Asiasta kukkaruukkuun. Harmillista kun tuli niin nopeaa nämä Jyväskylän messut. Oltais muuten varmaan tultu Topin kanssa kun tässä asutaan.  No ehkä sitten joskus!