papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vs: Miksi amatsonin kiima-aika on millon sattuu??
« Vastaus #15 : 26.11.14 - klo:20:23:33 »
Hirveän ikävä olen taas... mutta minusta topikin aloittaja on kertomansa perusteella sopimaton vaativan linnun kasvattajaksi - piste.
Jos oikeasti linnun parasta ajattelee, niin se on vietävä piikille. Tuollaiset kiertoon sysätyt ongelmatapaukset on vain ja ainoastaan eläinrääkkäystä.

Aikamoisesti tässä nyt aloittaja lytätään ja parin viestin perusteella jo vedetään mielipiteitä onko sopiva pitämään papukaijaa. Ikävää aloittajan kannalta, kun hän kuitenkin neuvoja ja apuja pyytelee. Hänellä on kuitenkin kertomansa mukaan ollut lintu jo 11 vuotta eli voisin sanoa, että aika monta vuotta enemmän kuin monella meistä muista. Lemmikkipapukaijan elämä on pitkä ja sen aikana tulee usein paljon ihmiselle (ja siten papukaijalle) muutoksia. Niihin vain pitää keksiä ratkaisuja, jotta yhteiselämä linnun kanssa toimii.

Lintunen kirjoittikin tosi hyviä keinoja aloittajalle, joita kannattaa ehdottomasti testailla. Lintua pystyy myös ohjailemaan leikkimään leluillaan ja se ehdottomasti kannattaa, sillä se helpottaa sitä, ettei lintu ole jatkuvasti kihnuttamassa ihmisen lähellä. Tästä oli muistaakseni monia ketjuja täällä. Lelujen nakertelu pitää myös nokan lyhyenä ja mielen linnulla virkeänä.  Ruokavalio kannattaa ehdottomasti myös tarkistaa, jotta pörinät vähenisi.

Niin ja tuli mieleen, että tuo vesisuihkukin voi olla jopa "palkinto" linnulle ja siksi jopa lisätä ei-haluttua käytöstä. Meillä ainakin vesisuihku on yksi kivoimmista asioista ja se myös kiihdyttää lintua paljon.

Tsemppiä aloittajalle! Uskon, että homma rauhoittuu, jos linnun pörinät vähenisi.
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #16 : 27.11.14 - klo:12:27:15 »
Jos oikeasti linnun parasta ajattelee, niin se on vietävä piikille. Tuollaiset kiertoon sysätyt ongelmatapaukset on vain ja ainoastaan eläinrääkkäystä.

Tästä olen itse eri mieltä. Ainakaan tässä tapauksessa lintu ei ole vielä mikään todellinen ongelmatapaus, vaan todella paljon pahemmista on kuultu ja nähty, mutta asianmukaisella käsittelyllä, koulutuksella ja omistajan suhtautumisella linnun käytös on mahdollista korjata. Toki ymmärrän uskomuksen, jos linnun käytöshäiriöt istuvat niin tiukassa että luullaan ettei niitä voi korjata, lintu elää jatkuvasti stressaantuneena, mutta harvoin on onnistuttu luomaan niin syviä henkisiä arpia, että piikki olisi ainoa vaihtoehto. Linnut ovat kuitenkin älykkäitä (niin hyvässä kuin pahassa) ja kykenevät muuttumaan vaikka kaltoinkohtelua olisi vuosiakin takana.

« Vastaus #17 : 30.11.14 - klo:21:20:22 »
Kyllä! Ihan asiaa puhutte.. eläinrääkkäystähän tämä on, samoin myös ihmisrääkkäystä.
Olen antanut linnun olla vapaana niin paljon kuin mahdollista. Asunnossa ei tällä hetkellä ole mitään vaaranpaikkoja, ainoastaan sellaisia, mistä on ikävä jätöksiä siivota. Se odottaa kyllä kiltisti häkissä, kun sille kertoo, mihin olen menossa. Erittäin fiksu likka siinä mielessä, että ymmärtää normaalia puhetta! :)
Kyllä tämä syksy on ollut elämäni rankin, oma elämäni on kulminoitunut siihen pisteeseen, että ei ole mitään tuloja, stressaan työpaikkojen hausta ja siitä, ettei työtä saa. Teen kaikkeni, että tämä asia ratkeaisi. Sen takia hermoilen tuon linnunkin kanssa! Ei meidän elämä ole ennen tällaista ollut. Nytkin se tuossa kiltisti seikkailee olohuoneen matolla ja kerjää varpailtani rapsutuksia. Hyviäkin päiviä on, mutta jotenkin nyt tämä kaikki yhdessä tuntuu niin vaikealta! Minulla ei ole ketään kelle näistä asioista puhua, ei niitä ymmärrä "tavallinen" ihminen. Ja kestän kyllä kritiikin, sillä TIEDÄN, että tämä ei ole oikein! En kuitenkaan nyt aio tirppaa piikille viedä tämän takia, jos tilanne ei ensivuoden puolella jollain tapaa asetu, täytyy antaa lintu pois. Kiltti se on, eihän sen hormooneille mitään voi.. Tämä hormoonitoiminta on vaan itselleni kovin uutta, tässähän sitä oppii rankemmalla kädellä  ;D
Tarkoitukseni ei ole ketään ärsyttää, mutta nämä teidän neuvot ja vinkit on mulle tärkeitä, en tunne ketään lintuihmisiä missään! Mä yritän kiinnittää näihin esille tulleisiin asioihin enemmän huomiota!
Kiitos!  :)

« Vastaus #18 : 01.12.14 - klo:12:29:38 »
Mitä muuten olette mieltä kirkasvalolampusta?
Kaivoin sen tuohon esille, että pimeän ja valoisan ajan kontrasti suurenisi. Eve on tänä aamuna lentäny kilometrejä Espanjaan matkustamisen verran, kun sen tuohon lähelle asetin ja on erittäin kiinnostunut "pömpelistä"!   ;D
Siis tämä likkahan täyttää 13 vuotta tulevana helmikuuna ja se oli reilun vuoden ikäinen, kun sen hommasin. Undulaatteja minulla on ollut enemmänkin, ensimmäiset omat hommasin 20 vuotta sitten. Ei niitten kanssa ollut tämmösiä ongelmia - kalkkijalkapunkkia ym. muuta "tavallista".
Tuo vesiruiskuhommeli menee niin, että erittäin harvoin tarvitsee muuta, kuin ottaa se pelkästään käteen. Se tietää heti, että nyt pitää rauhoittua. Sille on sitten ihan erikseen erivärinen pesusumutin, jonka se tunnistaa. Tämä likka ei ole hirveän innostunut muutenkaan suihkuttelusta, mutta joskus innostuu, kun on mun kanssa samaan aikaan kylppärissä  ;D
Tuo sen nokka kuitenkin pitää saada kuosiin jossain vaiheessa. Minulla on sille omenapuunoksia varattuna, mutta se nyt vaan hankaa päätään niihin! Nokkakivi on ollut tosiaan sen 12 vuotta mulla tuossa tarjolla, ei se ymmärrä mikä se on.. Onko väärin virittää orren ympärille hieman hiomapaperia kynsiä varten? Se ei kauheen innokas ole noihin leikkureihin, mutta joskus on pakko napata siltä liian pitkiä kynsiä poikki!

« Vastaus #19 : 02.12.14 - klo:08:41:59 »

Kyllä tämä syksy on ollut elämäni rankin, oma elämäni on kulminoitunut siihen pisteeseen, että ei ole mitään tuloja, stressaan työpaikkojen hausta ja siitä, ettei työtä saa. Teen kaikkeni, että tämä asia ratkeaisi. Sen takia hermoilen tuon linnunkin kanssa! Ei meidän elämä ole ennen tällaista ollut. Nytkin se tuossa kiltisti seikkailee olohuoneen matolla ja kerjää varpailtani rapsutuksia. Hyviäkin päiviä on, mutta jotenkin nyt tämä kaikki yhdessä tuntuu niin vaikealta! Minulla ei ole ketään kelle näistä asioista puhua, ei niitä ymmärrä "tavallinen" ihminen. Ja kestän kyllä kritiikin, sillä TIEDÄN, että tämä ei ole oikein!

Onpa ikävä kuulla. Elämässä tulee paljon kaikkea yllättävää ja silloin on ymmärrettävää että hermot on tiukemmalla. Ehkä se vihreä sulkainen yrittää pöristellä sulle parempaa mieltä  :P Kyllä teillä vielä helpottaa siellä! Tsemppiä!

Onko väärin virittää orren ympärille hieman hiomapaperia kynsiä varten?
Voit minusta ihan hyvin viritellä hiomapaperia orren ympäri (meillä kyllä nakerreltaisiin paperi hetkessä silpuksi). On myös olemassa sellaisia tosi karkeita orsia myytävänä esim. meillä on alla oleva, joskin ei tuolta paikasta ostettu:
http://www.zooplus.fi/shop/linnut/hakkivarusteet/orret/143203

Helpoin (ja halvin) tapa on saada nokkaa lyhyemmäksi on ihan hankkia sellaisia puun pätkiä ulkoa, joissa on kivasti "kuorittavaa". Papukaija uteliaana kuitenkin alkaa kuorimaan puuta ja nokka lyhenee itsekseen hissunkissun. Samalla kynnet lyhenee kun lintu yrittää pysyä puun päällä.
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #20 : 02.12.14 - klo:09:37:32 »
Mitä muuten olette mieltä kirkasvalolampusta?
Kaivoin sen tuohon esille, että pimeän ja valoisan ajan kontrasti suurenisi. Eve on tänä aamuna lentäny kilometrejä Espanjaan matkustamisen verran, kun sen tuohon lähelle asetin ja on erittäin kiinnostunut "pömpelistä"!   ;D

En ole ihan varma millaista valoa kirkasvalolamppu lähettää, mutta uskoisin, että se toimii kyllä kontrastin tuomiseen. Meillä kyllä linnut reagoivat erilailla kirkasvalolamppuun kuin normaaliin, mutta tottuivat siihen pian.

Tuo sen nokka kuitenkin pitää saada kuosiin jossain vaiheessa. Minulla on sille omenapuunoksia varattuna, mutta se nyt vaan hankaa päätään niihin! Nokkakivi on ollut tosiaan sen 12 vuotta mulla tuossa tarjolla, ei se ymmärrä mikä se on.. Onko väärin virittää orren ympärille hieman hiomapaperia kynsiä varten? Se ei kauheen innokas ole noihin leikkureihin, mutta joskus on pakko napata siltä liian pitkiä kynsiä poikki!

Videossa lintusi nokka vaikutti jo aika pitkältä, että se ei välttämättä pysty jyrsimään enää kunnolla. Tämä on inha oravanpyörä, kun linnun nokka on pitkähkö, se ei pysty jyrsimään, ja täten nokka kasvaa lisää. Kynsiä varten hiekkapaperi on OK, mutta asenna hiekkapaperi vain orren alapuolelle, niin että se kuluttaa vain kynsiä, muttei jalkapohjia! Muuten kynsien kuluttamiseen auttavat karkeat, kuorimattomat luonnonorret, jotka asennetaan muuten kuin vaakatasoon, eli vinoon ja eri kulmiin, joissa lintu joutuu kiipeilemään.

« Vastaus #21 : 03.12.14 - klo:14:47:45 »
Täytynee itsekin liittyä nyt keskusteluun sen verran että saan omat ajatukseni rustattua.

Ihan ensimmäiseksi tahdon sanoa, että tiedän sinun olevan hyvä ihminen ja tahtovan sisimmässäsi linnulle pelkkää hyvää, vaikka juuri nyt lintu rasittavalta tuntuisikin. Tämä tunne on täysin ymmärrettävä ja normaalia siinä elämäntilanteessa jossa olet. Mm. tämä mainitsemasi työttömyys vaikuttaa ihmisen omaan hyvinvointiin taloudellisesti ja sillä on suora yhteys myös psyykkiseen hyvinvointiin, jolloin muista huolehtiminen voi olla ylitsepääsemätöntä, toisinaan jopa ihan mahdotonta. Tällä on negatiivisia vaikutuksia myös ihmissuhteisiin, ja voi vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä elämänhallintaan muutenkin. Tahdon vain että tiedostat itsekin ettet ole paha ihminen tai eläinrääkkääjä.

Mikäli tilanne tuntuu hirvittävän vaikealta nykyisellään, suosittelen että tutustuisit lähiseudun muihin lintuharrastajiin ja ottaisit tavaksi pysyä heidän kanssaan yhteyksissä - tämä nostaa jonkinverran motivaatiota lintuharrastukseen ja antaa sekä energiaa että ideoita toimia oman linnun kanssa. :)
Jos tämä ei auta, lähtisin pohtimaan linnun sijoittamista hoitoon hetkeksi jollekin lähiseudun luotettavalle harrastajalle, jotta saisit itse rauhoituttua. Toinen harrastaja saattaisi nähdä lintusi hiukan eri tavalla ja antaa ideoita sen kanssa toimimiseen, ja hän voisi jo aloittaa linnun kanssa työstämään sen käytösongelmia.

Viimeinen juttu on linnun myyminen. Tässä suosittelisin käyttämään hyväksi Kaijulin sijoitusrinkiä mikäli myymiseen päädytte, sillä se takaa että linnulle saadaan paras mahdollinen koti, tässä tapauksessa sellainen jossa olisi kokemusta ja varmuutta toimia kuumakallen kanssa. :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.