papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miksi amatsonin kiima-aika on millon sattuu??
« : 21.11.14 - klo:10:52:11 »
Moro!

Mulla nimittäin menee hermot tohon likkaan! Se pärisee ja surisee ja pihisee ihan koko ajan. Vesiruiskulla annan sille niskaan, kun se ei lopeta sitä. Ei sillä näytä olevan mitään vuodenaikoja asian suhteen, mun pää ei kestä. Ja sen hyökkäily miehiä kohtaan ei oo parissa vuodessa asettunut mihinkään. En tiedä, mitä aikaisemmassa suhteessani tapahtui sen ja miehen välillä, mutta sieltä se on tämän kirotun piirteen oppinut!
Miten voin tuota hormoonitoimintaa rauhottaa ja kuinka sen kanssa muutenkin pitää toimia, kun vartin välein on pärinät päällä?

Myös nokka on sentin ylipitkä, kuinkahan paljon kustantaa sitä leikkuuttaa? Itse en voi siihen koskea, se ei tykkää käsittelystä ollenkaan. Luulen, että nukuttaminen on tässä tapauksessa varminta, mutta vähän pelottaa, sillä yksi lintuni ei herännyt koskaan nukutuksesta!!  :-\ 

Toimiikohan tämä linkki?!

https://www.dropbox.com/s/ozxqyyprfdx1yvd/20141118_104731.mp4

Vs: Miksi amatsonin kiima-aika on millon sattuu??
« Vastaus #1 : 21.11.14 - klo:12:02:24 »
noista hormooni örinöistä löytyy paljon juttua kun jaksaa haku nappia käyttää, unoha toi vedellä suihkuttelu ja rankaseminen kokonaan se vaan pahentaa tilannetta ja tekee sinusta epämiellyttävän asian. kauanko lintu on ollut sinulla?
Harmaan askelin

« Vastaus #2 : 21.11.14 - klo:15:21:36 »
Eve on ollut mulla n. 11 vuotta.
Se on alkanu tuommosen käyttäytymisen vasta parisen vuotta sitten. Että olisin ajatellut, että tuo sukukypsyys tulee kuitenkin aikaisemmin jo? Annanko sen vaan rakentaa pesää ja surista ja pöristä ?? En pidä siitä, että se tekee sitä olkapäälläni tai jossain läheisyydessä..  ;D

« Vastaus #3 : 21.11.14 - klo:16:54:33 »
Luonnossa pesimävire riippuu olosuhteista. Kaikki eläimet haluavat lisääntyä silloin, kun ruokaa on eniten ja lämpötila on pienokaisille turvallisin. Samat asiat vaikuttavat lisääntymisviettiin lemmikilläkin, useilla lajeilla lemmikkielämä takaa ympäri vuoden yltäkylläisen pesimäajan ravinnon, valon ja lämmön.

Amatsoneillakin tuohon voi vaikuttaa paljon. Pimeä, riittävän pitkä ja tauoton yöuni on niille yksi tärkeä tekijä aggression ja hyrräilyn ehkäisyssä. Ihminen voi myös omilla toimillaan vaikuttaa paljon käyttäytymällä ja koskemalla lintua vain tavoilla, jotka aiheuttavat hurinaa mahdollisimman vähän.

Isolta osalta syy löytyy siis kotiolosuhteista ja omistajan toimista. Neitokakadujen osalta usein neuvon omistajia itse perehtymään lajin luontaisen pesimäkauteen ja sen olosuhteisiin, sillä niin oppii omasta lemmikistään valtavasti enemmän kuin vain minun pesimäkanta hillitsevien ohjeitani lukemalla. Sama neuvo toimii varmasti lajista riippumatta, eli amatsonien pesintään perehtyminen auttaisi varmasti. :) Kun tietää miten intoa voi lisätä, on helppo myös päätellä millä tekijöillä sitä voi vähentää.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #4 : 21.11.14 - klo:17:02:14 »
Joo, lopeta välittömästi vesisuihkulla ruiskiminen, sillä ainoastaan pahennat suhdetta lintuusi. Lisäksi varsinkin hottisamatsonit tuntuvat reagoivan erittäin negatiivisesti rangaistuksiin, eli rankaiseminen saattaa kiihdyttää lintua itsessään ja lisätä aggressiviista käytöstä. Myöskään muut rankaisumuodot eivät tule kyseeseen, kuten linnun säikäyttäminen, puhumattakaan kipua aiheuttavista rankaisuista. Vesisuihku ei myöskään vaikuta linnun pitkäaikaiseen mielentilaan, voit miettiä omalle kohdallesi, jos sinulla olisi tarpeita, vaikkapa nälkä, ja ilmentäisit sitä sanomalla "Minulla on nälkä!", joku suihkuttaisi sinulla vesisuihkulla, sinulla olisi edelleen varmasti nälkä. ;) Nälkä saattaisi unohtua hetkeksi järkytyksen vuoksi, mutta ei katoaisi minnekään.

Linnutkin ovat yksilöitä kuten ihmiset, ja lintusi voi olla vähän myöhäinen kukkija. Syy voi olla myös olosuhteissa. Onko seuraavat asiat kunnossa:
- Monipuolinen ruokavalio, joka painottuu vihanneksiin, ei siis hedelmäpainotteinen, sekä ei liikaa pähkinöitä, auringonkukansiemeniä yms. rasvaista. Rasvainen/runsasenerginen ruokavalio vaikuttaa hormoonitoimintaan.

- Säännöllinen pimeän ja valoisan rytmi. Onko linnullasi lintulamppu, ja muutenkin sen valveillaollessa oleskelutilat on hyvin valaistu, ja päin vastoin se saa täysin säkkipimeät ja rauhalliset yönunet. Unirytmin tulisi olla 12-12, eli 12 tuntia valveillaoloa, ja 12 tuntia rauhallista lepoa, ja valot pois ja päälle aina samaan aikaan, mieluusti ajastimella. Joissain linnuissa esim. kellon siirto aiheuttaa levottomuutta, ja täten voi päätellä että myös epätasainen vuorokausirytmi (lintu herätetään ja laitetaan nukkumaan vähän miten sattuu) aiheuttaa käytökseen. Joskus muistelen, että hormonaalisia lintuja on hoidettu pimeämmällä yöllä, esim. 13 tuntisella. Kannattaa kuitenkin aluksi korjata tuohon 12-12 rytmiin, jos se ei ole kunnossa.

- Ei koloja joissa lintu voi koloilla ja kerätä kierroksia. Hormonaalinen pesimäkäytös on yleensä itseäänruokkivaa käytöstä, eli lievästi hormonaalinen lintu etsii koloja, löytää niitä, nostattaa kierroksia koloilemalla, ja pian onkin jo todella hormonaalinen lintu, joka tekee kaikkensa löytääkseen koloja, jopa purkaa esteitä edellisten kolojen tieltä jos edelliset on tukittu. Eli leluina ei saisi olla pahvilaatikoita missä saa leikkiä, tai pohjapapereita joiden alle pääsee puuhaamaan, ja jos lintu kulkee asunnossa/huoneessa, siltä tulisi estää pääsy kolomaisiin rakenteihin.

- Lintua ei silitellä sen "yksityisalueilta," papukaijoilla tarkoittaen siipien päältä, ylä- ja alaperästä. Moni linnunomistaja sortuu silittämään lintua kuin koiraa tai kissaa, vaikka todellisuudessa lintua kannattaa rapsuttaa vain pään ja niskan alueelta. Erityisesti ihmiseen rakastuneita lintuja ei välttämättä kannata rapsutella lainkaan...

Aggressiiviseen käytökseen ei auta kuin totutuskoulutus, eikä välttämättä sekään. Tärkeintä olisi luoda hyvää ilmapiiriä miehen ja linnun välille, ja ennenkaikkea välttää ylikiihtymystä, puremista ja hyökkäilyä. Jokainen purema/hyökkäys tekee seuraavasta hyökkäyksestä helpomman aloittaa, joten ei ole sinäänsä väliksi vaikkei verta vuodatettaisikaan, vaan jos lintu pääsee kiihtymään tarpeeksi hyökätäkseen, ja vaikka hyökkäys väistettäisi, se on silti jo päässyt kiihtymään liiaksi. Kannattaa aloittaa ihan alusta, eli pitää lintu häkissä miehen ollessa läsnä. Aloitetaan tutustelu häkin pinnojen läpi, tässäkin mieluusti välttäen linnun kiihdyttämistä. Mikäli lintu kiihtyy esim. häkin koskemisesta, tällöin aloitetaan vain häkin lähellä hengaamisella. Sinä voit palkita lintua pinnojen välistä sen rauhallisesta käytöksestä. Tästä edetään eteenpäin, palkiten lintua kun se on rauhallinen miehen seurassa, ja lukien lintua koko ajan, niin että koulutushetki lopetetaan jo ennen kuin lintu pääsee kiihtymään. Kun lintu on tyystin rauhallinen häkissä miehen ollessa läsnä ja puuhaillessa häkin lähellä, ruokkiessa lintua häkin pinnojen läpi, voi koettaa vapaanaoloa. Toivottavasti ette asu siis avoliitossa, ettei lintu joudu ylipitkälle häkkituomiolle, eipä tuokaan tee hyvää.

Tai jos lintu ei käy välittömästi kiinni täysillä kun mies astuu huoneeseen, vaan antaa miehen olla rauhassa esim. istumassa ja lukemassa lattialla, voi koulutusta aloitella häkin ulkopuolella. Jotkut kuumemmat linnut saattavat saada sytykkeen höykkäykseen esim. äkkiliikkeistä, sietäen istuvia ihmisiä, mutta jos joku yhtäkkiä äkkinäisesti nousee ja lähtee ripeään kävelyyn toista huonetta kohti, voi  olla äkäinen lintu niskassa kiinni. Tällöin tulisi välttää näitä äkkiliikkeitä.

Nokka näyttääkin aika pitkältä jo. Hinnan ja käsittelytavan saat parhaiten selville soittamalla eläinlääkäriin. Yleensä lintu rauhoitetaan/nukutetaan ja nokka hiotaan, jolloin se ei jää kantikkaaksi vaan oikeaan muotoon, mutta on totta että lintu voi menehtyä nukutukseen. Tällöin eläinlääkärin tulee olla taidokas ja leikata nokka linnun ollessa hereillä.

« Vastaus #5 : 23.11.14 - klo:11:47:38 »
Kiitos kommenteista!!

Niin, tuosta linnusta olenkin aikaisemmin maininnut, että mikään vihreä ravinto ei kelpaa.. Eli pelletit, piltti/nuudelisekoitus ja siemenet kelpaa. Hedelmistä omena ja joskus mandariini ja viinirypäleet. Itse se nukkumaanmenoaikansa valitsee ja se on aikalailla samaan aikaan joka ilta. Kun lähden aamulla lenkille, se jää vielä nukkumaan pimeään kylpyhuoneeseen!  ;D Lintulamppua ei ole, siihen ei ole varaa, minulla ei ole mitään tuloja tällä hetkellä. Olen sitä kyllä joskus haaveillut, mutta 3 vuotta työttömyyttä vaikuttaa ihan joka asiaan ja elämä ei ole niin helppoa, hyvä kun on säästöjä sen verran, että saan ruokaa pöytään!  :-\
Täytyy rajoittaa nyt Even koloilua, se on nyt vasta ekan kerran tänä vuonna semmosia etsinyt. Löysin sen jääkaapin takaa ykspäivä, kun tulin kotiin  :o Säikähdin kamalasti, mutta nyt joutuu sitten blokkaamaan kaapin yläpuolisen ilmakierron linnun takia.
Oon niin väsynyt tuohon eläimeen, että ihan on pakko sanoa nyt ääneen. Mun oma stressitaso on sen verran korkeella, etten kestä kauhean kauan noita sen temppuiluja.  :(
Minulla ei siis ole miestä, vaan tämä neiti hyökkii vieraitten päälle. Isän ja veljen se jättää rauhaan, mutta puree kun pääsee lähelle. Eikä tähän kukaan mies helposti tulekkaan, on tämä semmoinen yhdistelmä, ettei niitä paljoa kiinnosta!  ;D Naiset se jättää rauhaan. Ei uskoisi, että lintu tietää sukupuolen! Kyllä se vaan tietää.

« Vastaus #6 : 23.11.14 - klo:12:58:23 »
Yritä järkätä linnulle vakituinen, rauhoitettu, täysin pimeä nukkumatila. Talvella se ei ole kovin vaikeaa kun yöt on muutenkin pimeitä. Tasoita nukkuma-ajat vakituisiksi, siten miten 12-12 unet sopii parhaiten omaan rytmiisi. Joidenkin linnut laitetaan nukkumaan jo seitsemältä illalla, toisten taas vasta kymmeneltä, mutta tärkeää on, että saavat kuitenkin sen 12 tuntia pimeää unta. Yritä tuputtaa tuoreruokaa kerta toisensa jälkeen, jos piltit kelpaa, yritä soseuttaa soseita itse tuoreista vihanneksista ja hedelmistä, ja tätä kautta tähdätä parempaan ruokavalioon. Poimi siemensekoituksesta pois rasvaisimmat herkut, ja käytä niitä vaikka kädestä saatavina herkkuina, eikä niin että niitä saa laiskasti kupista hakemalla.

« Vastaus #7 : 25.11.14 - klo:09:15:19 »
Ylhäällä tulikin jo runsaasti hyviä neuvoja.

Meillä tilanteet rauhoittui paljon tosi pitkillä yöunilla eli n. 12h yöunta. Menee siis yöksi häkkiin ja peittelen häkin isolla peitolla, jotta siellä olisi pimeämpää. Vain se vähensi meillä tuota pörinää ja silloista peräänhuutamisen ongelmia.. Mut kyllä meillä ainakin välillä pörinöitä esiintyy yhä, keväisin eniten.

Aggressiivisuudesta itse varmaan ennakoisin tilanteet ja häkittäisin linnun ennen sellaisten vieraiden ihmisten tuloa, mitkä saa aikaan aggressiivisen käytöksen. Kun tilanteita ei pääse tapahtumaan niin ei ainakaan pääse vahvistumaankaan se käytösmalli. Luultavasti rauhoittuu, kun loppuu ylimääräiset pörinätkin.
Meillä terrorisoi keltaotsa-amatsoni Papu

« Vastaus #8 : 25.11.14 - klo:11:52:25 »
Niin, tosiaan, Eve nukkuu täysin pimeässä kylppärissä (wc on erikseen) ja ainakin tuo 12 tuntia tulee täyteen.. Aamulla se ei syö ollenkaan, saattaa vielä mennä takaisin itse nukkumaan. Pähkinöitä se ei syö ja jjos joskus on varaa ostaa sekoituksia niin silloinkin vain huolii saksanpähkinää! Siemenistä kelpuuttaa vain ne auringonkukan siemenet + valkoiset. Hukkaan menee siis suurin osa siemensekoituksista - kallista sekin!

Tuota miesaggressiivisuutta on nyt ollut se reilu kaksi vuotta, että aikaisemmassa avoliitossa se nukkuikin aina miehen olkapäällä, eikä välittänyt minusta oikeastaan yhtään!  ;D Mutta tämän viimeisen jälkeen on ollut kyllä vaikeaa tuoda ketään vierailemaan. Se onkin silloin häkissä, mutta raivostuttaa sen jatkuva kinuaminen ulos!

Tuo nykyinen pörinä on kyllä nyt ihan maksimissaan, se tekee sitä viiden minuutin välein. Minä en vaan nyt kertakaikkisesti jaksa sen jatkuvaan perään kitinää ja vinkumista. Ei pääse edes vessassa käymään, ettei se jo huuda perään. Ehkä se voi olla myös syynä, kun olen tässä kolme vuotta ollut kotosalla vain, kun ei ole töitä. Viimekesän olin kyllä pätkän hommissa ja Eve alkoi paskomaan ympäri kämppää ja istumaan ihan väärissä paikoissa. En aina hennonut sitä jättää häkkiin 9 tuntia!
Tarttis tehrä jottain!  ???

« Vastaus #9 : 25.11.14 - klo:12:02:05 »
Onhan kylppäri siis ikkunaton tai ikkuna on peitetty todella huolella? Varmista vielä ne 12-13 tunnin yöunet, jotka alkaa ja loppuu aina samaan aikaan, niin arkena kuin viikonloppuna.

Miten reagoit peräänhuutamiseen? Muistathan, että linnun luoksemeno tai huomioiminen huutamisen aikana vahvistaa huutamiskäytöstä, joten vaikka lintu lopettaa huutamisen kun menet sen luokse, tämä tekee seuraavasta huutamiskerrasta helpommin alkavan, voimakkaamman ja pitkäkestoisemman.

Mikäli sinulla on joskus aikeita/mahdollisuuksia palata työ-/kouluelämään niin että joudut olemaan sen 8-9h päivässä pois kotoa, nyt on mainio aika alkaa harjoittelemaan yksin- ja häkissäoloa linnulle. :) Moni tekee virheen niin lintujen kuin esim. koirien kanssa, että niiden kanssa vietetään paljon aikaa esim. lomalla tai työttömyysaikana, ja sitten kun palataan töihin/kouluun, ne jätetään kylmiltään yksin sen 8 tunnin ajaksi. Työttömänä ja lomalla olisi nimittäin paljon aikaa harjoitella yksinoloon totuttelemiseen, aikaa on, mitä ei sitten työläisenä olekaan.

Moni lintu viihtyy häkissään, kunhan häkki on tarpeeksi kookas ja sisustettu oikein, oikeanlaisilla orsilla ja virikkeillä. Häkki on tällöin koti eikä vankila, ja lintu viihtyy siellä, eikä täten se 9 tuntia häkissä ole mikään vankeusrangaistus. :)

« Vastaus #10 : 25.11.14 - klo:12:35:00 »
No missähän mä sitten sen ajan viettäisin, että lintu sais olla yksin!?  ;D Ei oo nimittäin mitään eikä ketään, mihin mennä. Mä kuitenkin aamusta käyn oman lenkkini, jolloin se tietenkin nukkuu... Sitten lähden treeniin, jossa voi mennä muutama tuntikin kauppareissuineen. Mutta ei se sen pidempään yksin koskaan ole..  ::)  Sitten jos jostain syystä olen päivän jossakin menollani, niin varmasti se on istunut liesituulettimen päällä ja paskonut lieden.. Tai oven päällä tai jossain ihmeellisessä paikassa. Kai se luulee, että mä sitten tuun kotiin nopeemmin!  ;D
Reagoin sille karjumalla, kun en enää kestä YHTÄÄN sen vinkumista! Eihän se sitä ymmärrä, tiedän sen ihan varmasti. Kunhan nostatan omia kierroksiani vaan. Eilenkin se huuti koko mun saunomisen ajan häkissä. VARSINKIN, jos olen saunassa poikakaverin kanssa! Ei se välttämättä huuda, jos olen siellä yksin.
En voinut sitä päästää irti, kun joutuisin sitä vahtimaan! Vettä ruiskin sen niskaan, ei mahda mitään. Taidan antaa koko elukan kohta pois, jos ei ala normalisoitumaan!  >:( Just nyt oon niin vihanen sille!!
Leluista se ei välitä, nokkakivikin on ollu 10 vuotta täysin koskematta. Ei se ymmärrä niitten päälle mitään. Aika tylsää sen elämä. Ostin vasta jonkun palikkalelun - tiellä se vaan on!!
Onneksi on nyt hiljaa tuolla kylppärissä. Mun puolesta sais nukkua vaikka koko päivän, mä tarviin tän rauhan.  :)

« Vastaus #11 : 25.11.14 - klo:16:22:47 »
Kysymys kuuluu, oletko valmis tekemään muutoksia itsessäsi ja omassa käytöksessäsi, jotta voit muuttaa linnun käyttäytymistä? Mikäli tuntuu, ettet voi muuttaa omaa käytöstäsi ja lintu tuntuu taakalta elämässä, sitä kohtaan on enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita, ei ole jaksamista lemmikkiin jne. joskus on parempi eläimelle kuin ihmisellekin yrittää etsiä lemmikille uusi koti, jossa sen oikkuja siedettäisi paremmin. Vaikka eläimen myymisestä voi seurata moralisointia niin yhteisöltä ja itseltäkin, kannattaa muistaa ajatella eläimen parasta, ja joskus eläimen parhaaksi sen on vaihdettava kotia.

No missähän mä sitten sen ajan viettäisin, että lintu sais olla yksin!?  ;D Ei oo nimittäin mitään eikä ketään, mihin mennä. Mä kuitenkin aamusta käyn oman lenkkini, jolloin se tietenkin nukkuu... Sitten lähden treeniin, jossa voi mennä muutama tuntikin kauppareissuineen. Mutta ei se sen pidempään yksin koskaan ole..  ::)
Tuokin on alku, totuttaa lintu olemaan tunteja yksin. Jossain välissä ajantaju katoaa, eikä se välttämättä huomaa oletko ollut poissa 4 vai 8 tuntia, joten yksinolon opettelun kannalta on hyvä, että olet välillä tunteja poissa.

Lainaus
Sitten jos jostain syystä olen päivän jossakin menollani, niin varmasti se on istunut liesituulettimen päällä ja paskonut lieden.. Tai oven päällä tai jossain ihmeellisessä paikassa. Kai se luulee, että mä sitten tuun kotiin nopeemmin!  ;D
Onko linnun pakko olla vapaana yksinolonsa ajan? Harva asunto on niin turvallinen linnulle, etteikö se voisi loukata itseään ollessaan valvomatta vapaana useita tunteja, ja toinen puoli on tosiaan tuo asunnon rikkominen tai sotkeminen. Liesi, ovi ja hattuhylly ovat korkeita paikkoja, joissa linnut viettävät usein mieluusti aikaa, mutta yleensä ihminen on häätämässä niitä tällaisista paikoista pois. Mikäli haluat, ettei lintu vietä aikaansa tällaisissa paikoissa, luo sille vastaavia, sallittuja paikkoja, eli korkeita kiipeilypuita, joista on hyvät näköalat tms. mikä ikinä motivoikaan lintua viettämään aikaansa vaikka siellä lieden päällä.

Lainaus
Reagoin sille karjumalla, kun en enää kestä YHTÄÄN sen vinkumista! Eihän se sitä ymmärrä, tiedän sen ihan varmasti. Kunhan nostatan omia kierroksiani vaan. Eilenkin se huuti koko mun saunomisen ajan häkissä. VARSINKIN, jos olen saunassa poikakaverin kanssa! Ei se välttämättä huuda, jos olen siellä yksin.
Missään nimessä linnulle ei kannata karjua takaisin, se ei auta yhtään mitään pidemmällä ajalla ja voi jopa pahentaa tilannetta. Hanki hyvät kuulosuojaimet, vaikka ne maksavatkin. Jos lintu alkaa huutamaan huomion perään, älä missään nimessä anna sille huomiota. Kuvittele se vaikka pirullisena pelinä, jossa voit voittaa linnun. ;) Kisa on: lintu yrittää huutamalla saada sinua esiin, mutta jos tulet esiin ja huudat linnulle, se voittaa. Jos odotat että lintu lopettaa huutamisen, sinä voitat. Pelinomaisen tilanteesta tekee myös sen, että tässä pelissä lasketaan pisteitä: jokainen kerta kun sinä häviät, eli sorrut huutamaan linnulle tai tulet sen näköpiiriin sen yhä huutaessa, lintu huutaa seuraavalla kerralla helpommin, kovempaan ja pidempään.

Lainaus
En voinut sitä päästää irti, kun joutuisin sitä vahtimaan! Vettä ruiskin sen niskaan, ei mahda mitään.
Veden ruiskiminen on rangaistus, jota lintujen kohdalla ei tulisi käyttää.

Lainaus
Taidan antaa koko elukan kohta pois, jos ei ala normalisoitumaan!  >:( Just nyt oon niin vihanen sille!!
Kuten alussa sanoin, eläimestä luopuminen ei ole mikään synti, vaan joskus eläimelle se parempi ratkaisu.

Lainaus
Onneksi on nyt hiljaa tuolla kylppärissä. Mun puolesta sais nukkua vaikka koko päivän, mä tarviin tän rauhan.  :)
Toivottavasti et sorru pitämään lintua pimeässä kuitenkaan pidempään kuin sen enintään 14 tunnin yön ajan. Moni lintu hiljenee pimeässä, jolloin joskus pimeyttä voidaan käyttää väärin tarkoituksena hiljentää lintu, myös päivisin. Tämä kuitenkin sekoittaa linnun unirytmin täysin, ja kohta voi käsissäsi olla lintu, joka ei erota päivää yöstä ja huutaa lopulta myös pimeässä, vaikka keskellä yötä, koko yön.

« Vastaus #12 : 25.11.14 - klo:16:26:22 »
Mä koen, että mun on pakko jäävätä itseni tässä vaiheessa keskustelusta; koen, etten voi sanoa mitään tilannetta auttaakseni. Kyse ei missään nimessä ole siitä, etteikö linnun käytöstä voisi korjata paljonkin, vaan siitä, että tilanne aiheuttaa nyt niin paljon turhaumia, ettei vastaanotto ja omien toimien tarkastelu yllä riittävän pitkälle tilanteen korjaamiseksi. Se on inhimillistä, mutta tosiaan ikävän haastavaa samalla.

Tässä tilanteessa näkisin tärkeimmäksi nyt omien asenteiden muuttamisen, niin vaikeaa kuin se onkin. Linnulle huutamisen sijaan pitäisi vaan purra huulta ja vaikka karjua tyynyyn. Käydä kävelyllä tai hengittää hetken. Se ei todella ole helppoa, mutta kaikella lintuun kohdistuvalla pahentaa ongelmaa vain pitkällä tähtäimellä. Kun tilanteen saa neutraalimmaksi, on omaa käytöstä, sen seurauksia ja muuttamista helpompi alkaa käsitellä. Sen helpompia ratkaisuja asiaan ei ikävä kyllä ole.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #13 : 25.11.14 - klo:21:37:08 »
hyvin kirjoitettu ^ muutos lähtee aina siitä että katsotaan peiliin. voin itekkin sanoa että kaikki miten reagoit pahentaa/vahvistaa tilannetta. millä tavalla lelut on tiellä? itseäni hirvittää ajatuski kaijoista vapaana yksin. kodissa yllättäciä vaaroja. meillä loran perään huutamiseen auttoi muutaman minuutin treenit. poistuin>lora huuti>lora piti tauon>tulin paikalle. eli kaikki huomio on palkinto. nytten kun karjut linnullesi se pitää juuri sitä palkkiona ja voin kertoa että se vaan pahenee ja pahenee. metsä vastaa niinkun sinne huudetaan ;)  voin vaan kuvitella että hermot menee mutta yritä vaan purra hammasta ja keksiä muuta tekemistä linnullesi. ota aamuruuasta auringon kulan siemenet pois ja piilota niitä esim häkkiin oksiin leluihin laatikoihin ym niin linnullasi on tekemistä ja tämä vähentää turhautumista ja sitä kautta varmasti huutamistakin :)
Harmaan askelin

« Vastaus #14 : 26.11.14 - klo:19:40:01 »
Hirveän ikävä olen taas... mutta minusta topikin aloittaja on kertomansa perusteella sopimaton vaativan linnun kasvattajaksi - piste.

Uusi ja vieras ympäristö on rauhallista ja tasapainoista elämää viettäneelle linnulle stressaava ja pelottava... saati sitten vauhkoontuneelle ja mieleltään järkkyneelle yksilölle.
Toisekseen, osaavan kodin löytäminen on arpapeliä, jossa voittoja ei juuri ole.
Innokkaita ottajia ja itseensä uskovia "kasvattajia" löytyy eksoottiselle papukaijalle varmasti, mutta...

Jos oikeasti linnun parasta ajattelee, niin se on vietävä piikille. Tuollaiset kiertoon sysätyt ongelmatapaukset on vain ja ainoastaan eläinrääkkäystä.
« Viimeksi muokattu: 26.11.14 - klo:19:42:14 kirjoittanut amaTzon »