Niinhän siinä sitten kävi, että vuosi sitten syksyllä kodinvaihtoa meille tekemään tulleet undulaatit lietsoivat vuosia kytenyttä undulaattikuumetta ja päätyivät jäämään meille. Alkuvuodesta kaksi pojista tienasi itselleen teatteriesitystä tähdittämällä vielä sen verran rahaa, että pojille saatiin kivat morsiot. Otukset saivat useamman kuukauden tutustella kaikki yhdessä, eli linnut saivat itse valita mieleisensä parit.

Pari viikkoa sitten pönttö menikin sitten kahdelle pariskunnalle: Elmolle ja Myrskylle, sekä Poudalle ja Onnille. Parivalinnat olivat ihan onnistuneita värienkin puolesta ja toivon kovasti, että saan toivomani väriset poikaset jatkojalostusta varten.

Pesän kanssa on touhuttu ihanan samaan tahtiin ja munat on munittu aina samana päivänä kuin toinenkin pari. Tänään viimeisimmällä kurkkauksella munia oli Poudalla kolme ja Myrskyllä kaksi, mutta odotan Myrskynkin munivan kolmantensa vielä tämän illan aikana. Ensimmäisten munien laskettu aika on todennäköisesti 8.11.
Vaikka undulaatit ovat täällä jo vuoden asustaneet ja olen lukenut niiden pesinnästä paljon, on jotenkin uuden lajin kanssa aina ihan hukassa.

En vieläkään tahdo uskoa sitä, miten samanlaista niiden pesintä loppujen lopuksi neitokakadujen kanssa on - ainakin kasvattajan näkökulmasta siis - vaikka onhan se toki loogista, kun otukset jotakuinkin samoilta alueilta ovat luonnostaankin. Värien kanssa meni aluksi aivan uskomattoman pahasti sormi suuhun ja yhä niiden tunnistaminen vaatii treeniä, treeniä ja vielä vähän treeniä. Perinnöllisyyksien laskeminen ei onneksi poikkea muistakaan papukaijoista, joten kunhan värit saa tunnistettua oikein, on loppu onneksi melko helppoa.

Amanilta lähtöisin olevan Elmon olen salapoliisityöni tuloksena arvioinut Lumikin ja Moonan poikaseksi, eli sillä on Suomessa sukua melkoisesti. Pari Myrsky on kuitenkin ulkomailta alkujaan, eli se tuo onneksi osaltaan uutta verta. Väriltään Elmo on koboltti goldenface (1.tek.) australian kirjava (1.tek.) ja sillä on piilevänä opaliini, sekä mahdollisesti harmaasiipi, ino ja fallow. Myrsky on harmaa (1.tek.) koboltti/malva resessiivi kirjava ja sen piilogeeneistä ei ole tietoa. Olisi ihan mahtavaa, jos tyttönen kantaisi myös harmaasiipeä ja parilta tulisi sellainen minulle yllärinä.

Onni puolestaan on mitä ilmeisimmin malva violetti (1.tek.) ja epäilen, että se saattaisi myös kantaa opaliinia piilevänä. Pouta on koboltti violetti, eikä sen piilogeeneistä ole varmuutta. Onni on Suomalaista alkuperää ja sen vanhemmat ovat Shehnaz ja Sini, Pouta puolestaan on renkaan perusteella Saksantuonti.
Alla vielä kuvat otuksista. Järjestyksessä vasemmalta oikealle: Pouta, Onni, Myrsky, Elmo.

Haaveissa olisi, että saisin toiselta parilta poikasen puolisoksi vaaleansiniselle violetti opaliininaaraalleni Sumulle ja toiselta parilta poikasen, joka jäisi odottelemaan sitten tuosta yhdistelmästä puolisoa itselleen.