papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kyyhky puree ja lyö siivellä?
« : 23.10.14 - klo:12:56:13 »
Ostin viikko sitten kaksi kyyhkystä, ja eiliseen asti ovat olleet todella kilttejä, mutta eilen päivällä toinen niistä (naaras) alkoi purra lähes aina kun käden laittoi sen lähelle. Tänään aamulla kun siivosin häkkiä niin sama kyyhky tuli siihen lähelle ja alkoi lyödä siivellä mun kättä. Netissä kyllä lukee että kyyhkyt eivät pure ?

Onko kellään samanlaisia kokemuksia, ja/tai neuvoja miten tässä pitäisi toimia että saisi kyyhkyn käyttäytymään nätisti? :)

Vs: Kyyhky puree ja lyö siivellä?
« Vastaus #1 : 23.10.14 - klo:13:11:22 »
Kyyhkyllä siivellä lyöminen on yleensä merkki "mene pois, en tykkää että olet siinä", ja puremisen voisi olettaa samaa tarkoittavaksi signaaliksi. Yritä siis opetella lukemaan linnun elekieltä, milloin se on rauhallinen ja sietää käden lähestymisen, ja milloin se taas jännittyy eikä toivo lähestyttävän. Yritä välttää linnun lähestymistä silloin kun se ei sitä toivo, varsinkin kädelle pakottaminen tönimällä aiheuttaa monessa linnussa pelkoreaktion, joka kesyillä linnuilla saattaa purkautua pakenemisen sijaan aggressiivisena käytöksenä. Tämä on erityisen tärkeää, että lintu ei yhdistäisi kättä huonoihin asioihin. Yritä tarjota kädestä paljon herkkuja, jolloin käsi pysyy positiivisena asiana.

Vs: Kyyhky puree ja lyö siivellä?
« Vastaus #2 : 23.10.14 - klo:13:26:26 »
Okei, kyyhkyni itse asiassa eivät kumpikaan ole kesyjä, ovat noin puolivuotiaita ja edellisessä kodissaan lenteli päivät vapaana eikä olleet ihmisiin oikein tottunut, mutta viikon ajan olen niitä parhaani mukaan koittanut kesyttää. Ja tosiaan eiliseen asti molemmat olleet todella kilttejä. Mutta koetan nyt siis antaa mahdollisimman paljon herkkua kädestä, sämpylästä tuntuvat kovasti pitävän. :)