papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vs: Siniotsa Muru
« Vastaus #15 : 07.12.14 - klo:16:09:07 »
Nyt tuli varmaan oikeaan, uusi yritys.
Päivitystä kehiin. Arki menee jo aivan rutiinilla ja tuntuu kuin talous ei koskaan olisi linnuton ollutkaan. Hieman pakko nyt  hehkuttaa tapahtumaa joka sattui hiljattain. Muru antoi rapsuttaa itseään kun olimme ihan tavallisesti sohvalla telkkua katsomassa!  :D  Yllättäen kesken sukimisen Muru pörrötti niskasulkansa ja pysähtyi, kuin odottaen minun rapsuttavan. Ja niinhän se olikin.

Voi tätä onnea. Tämän jälkeen onkin sitten rapsutukset kelvanneet joka päivä.  :)

Murulla on siis tapana kököttää sohvan käsinojalla ja sukia itseään, kun iltaisin rauhoitumme telkun ääreen(tai siis minä rauhoitun =D ). Olen jo paljon aiemmin aloitttanut käyttämään tilaisuuden hyväkseni tarkoituksena opettaa Murua luottamaan paremmin käteen. Se puoli kun ei mikään vahvin ole ollu, ei tosin mikään mahdotonkaan. Olen siis lintua lukien sen ehdoilla pitänyt kättäni  lähellä. Nimenomaan vain pittänyt, useita tunteja. Etäisyys oli aluksi yli 30 cm niin että Muru oli rento. Hiljalleen edetty lopulta siihen että käteni saa olla aivan vieressä ja saan heilutella sormia, kuin leikitellen ja samalla kysyen haluatko rapsutusta. Eikä Muru ole moksiskaan. Päinvastoin välillä sukii kättäni. Ja nyt saan sitten rapsuttaa.  :)

Kädelle noususta. Typykkä lentää jopa kutsusta kädelle jos on superherkku tai jos kovasti haluaa jonnekkin ja huomaa että käden kautta pääsee helpommin. Muru meni tänään jopa vieraan ihmisen kädelle herkun perässä. Ei turhia kainostele. Edistys on huima kun miettii että aluksi ei olisi  edes minun kädelleni halunnut hevillä astua vaan ennemmin lähti karkuun vaikka käsi olisi ollut kaukana linnusta. Lähdettiin sitte ihan siitä että kädelle päin kävelystä jo palkkio, yksi jalka kädellä jne. kyllähän te tiedätte.

Voisi kai luulla että olen jotain pakostikin oikein tehnyt kun tähän on päästy.  :)  Tietysti asiaan varmasti vaikuttaa se että asun yksin eli olen Murun ainoa seura(jos koiria ei lasketa), sekä se että minulla on paljon aikaa olla linnun kanssa.

Tämänhetkiset top-herkut: rusina on aivan ykkönen, sitten kuivatut kookospalat ja kuivatut karpalot. 

Video,rapsutusta. https://www.youtube.com/watch?v=6s5-jYC-w5w Kuvakulma surkea kun valo paistaa vastaan ja näyttää kuin olisi pimeää, vaan eipä tuossa tilanteessa kuvakulmia kerennyt miettiä.

« Viimeksi muokattu: 08.12.14 - klo:00:27:47 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #16 : 13.12.14 - klo:20:22:16 »
Minä sitten tykkään kuvata. No tässäpä jottei kesken loppuisi, vähän lisää.

Ekaks vähän leikitään.. :)

Sitten käydään ruokavarkaissa kaapimassa jämiä muovirasiasta.. Kiinni jäi!  Syyllinen katse... Mie en oo mitään tehny..

« Viimeksi muokattu: 13.12.14 - klo:20:58:15 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #17 : 14.12.14 - klo:20:07:53 »
Jottei tämä nyt vaikuttaisi liian siirappiselta tarinalta niin kerrottakoon että onhan meillä niitäkin hetkiä kun tekisi mieli heittää koko sulkasato ikkunasta ulos, toivottaa hyvät jatkot ja laittaa ikkuna perästä kiinni . Ei nyt oikeasti aivan niin mutta jos kuitenkin omat hiukset voisi päästä repiä tai ruveta itsekin kijumaan kurkku suorana jotta ääni menisi..  ;D Muru on välillä kuin pikkulapsi. Jos lapselle syöttää liikaa sokeria, se menee sekaisin ja saa kohauksia joita ei sitten osaa enää lopettaa.  ::)

Tänään kun tulin kotiin, ajattelin  viettää mukavaa aikaa Murun kanssa ja hemmotella toista herkuilla, taatelia nams.Sen lisäksi siis että oli aamulla vielä saanut banaania ja mustikkaa . Tais tulla sokerista ylianostus. Tämä höystettynä vielä sillä että rupesin laulaa sen kanssa kovaan ääneen. Aajattelin että no ompas nyt hauska ilta ni lauletaan yhessä.. Voi minua fikua. No voitte kuvitella että se laulu muuttui linnun osalta huudoksi ja papukaija muuttui hetkessä kiljukaulaksi joka syöksähtelee ympäri asuntoa rääkyen kuin sikaa tapettaisiin ja niin että veri pakkaantuu päähän(mulla).  :P

Usein näihin kohtauksiin auttaa että laittaa kaikki asunnon volyymit nollille(telkkari äänettömälle, koiria komentaa jos riehuvat, tulla itse tiskaamasta sohvalle istumaan jne..) Kyllä Muru jossain vaiheessa tajuaa että nyt loppui konsertit ja rauhoittuu.

Tämähän on onneksi kuitenkin aivan normaalia hepulimista, leikistä yltymistä, ilta innosusta. Jota kestää 10-30 min 1-2 kertaa päivässä. Onneksi tuon vielä kestää. Vaikka välillä hermo meinaa mennä niin onneksi on enemmän niitä hetkiä kun huomaa miten ihana tipu meillä asuu.

Tuosta sokerin vaikuksesta. Ei ole mitään varmaa tietoa että hepulit liittyisivät siihen. Kunhan olen kuvitellut tekeväni sellaisen huomion. Voi tietty olla minun vainoharhaa että herkkujen jälkeen lintu kiihtyisi enemmän. Esim jos on saanut mehua, pilttiä, banaania, taatelia, rusinaa ym. sokeripitoista syödäkseen. Sen tiedän että rasvaisella ruualla voi olla vaikutusta kierroksiin ja kiihtyvyyteen mutta että sokeripitoisella.. En tiedä.  :)
« Viimeksi muokattu: 14.12.14 - klo:20:11:14 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #18 : 28.12.14 - klo:16:25:53 »
Parempi raprutusvideo. https://www.youtube.com/watch?v=-vvVoH-B_BE  Puhelinlaatu mutta valoa sentään riittää. Muru on hoksannut että rapsutushan on aika kivaa.  :) Ainiin, Muru tulee myös  suihkuun minun kaa. Siellä on sellainen pitkä kaakelitaso jossa typy istuu ja laitan suihkun siihen suuntaan niin että pääsee tepsuttelemaan suihkun alle tai kauaskin siitä halutessaan. Tykkää hirveesti.  :-* Tietty ei silloin mitään pesuaineita voi läträtä vaan se on enemmänki semmosta seistään nyt tässä ja läträtään, oikeen vedenkulutusta. =D
« Viimeksi muokattu: 28.12.14 - klo:16:34:19 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #19 : 28.12.14 - klo:16:55:10 »
ihana video..

« Vastaus #20 : 31.12.14 - klo:19:22:11 »
Söpö Muru :) Kiva, kun teillä menee noin mukavasti Murun kanssa :)

« Vastaus #21 : 02.01.15 - klo:20:41:27 »
Näyttääpä hyvältä :) Teillä menee oikein kivasti siellä. Muru on kyllä oikein ihana ja luottavainen lintu.

« Vastaus #22 : 03.01.15 - klo:16:52:38 »
Muru kyllä lentää vieraiden olallekin ihan tyytyväisenä. Halusihan se sunki olalle.  ;D

Suihkun jälkeen pitää roikkua verhossa.  Pelle  ::)

Ps. Joo tiedän,  ikkuna... Se on tarkoitus kyllä peittää verkolla tulevaisuudessa. Muru on saanut tutustua ikkunaan ja nokalla kolauttanut pari kertaa. Nostan myös Murun aina itse tohon ikkunan vieriselle tasolle jos mennään suihkuun.
« Viimeksi muokattu: 21.03.15 - klo:21:51:16 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #23 : 04.01.15 - klo:17:54:48 »
Ps. Joo tiedän,  ikkuna... Se on tarkoitus kyllä peittää verkolla tulevaisuudessa. Muru on saanut tutustua ikkunaan ja nokalla kolauttanut pari kertaa. Nostan myös Murun aina itse tohon ikkunan vieriselle tasolle jos mennään suihkuun.

Ikkunan en usko olevan ongelma, mikäli lintu tajuaa sen. :) Ainakin isot linnut oppivat ikkunat hyvin, ja ne ovat hyvin sopeutumiskykyisiä, eli kun ymmärtävät ikkunan käsitteenä, ne osaavat soveltaa tätä tietoa myös täysin vieraisiin tiloihin. Esim. kerran mökkireissulla oli tila, jossa oli seinässä suuri, ikkunamainen aukko, mutta ilman lasia. Paikalla ollut siniotsa-amatsoni lähti lentoon, mutta lekutteli hetken parin metrin säteellä aukosta uskaltamatta lentää siitä läpi, luultavasti ajatellen että aukossa on lasi. :)

« Vastaus #24 : 05.01.15 - klo:19:51:24 »
Se oliskin hyvä jos hoksaa ikkunan.  :)

Muru alkoi eilen kotkottamaan kun oltiin "käsileikkiä". Painoi rintansa maahan ja oli sen näkösenä kuin odottais unelmien prinssiä saapuvaksi  ;D No voi juku enhän minä voinut vastustaa etten silittäisi selästä ku toinen oli niin sulonen.  Ei pidä enää jatkossa silitellä kuin niskasta jos on kerta jo noin rakastunut mun käteen.  ::)  Luulen että peppua tarjos, vai voiko tuommonen kotkotus ja kaakatus liittyä muuhunkaan? Kostautuu pian viimeistään keväällä käytöksessä jos nyt rupee silittelemään selästä...

« Vastaus #25 : 17.03.15 - klo:21:54:11 »
Olen opettanut Murulle uusia temppuja. Ennestään osasi jo ympäri. Nyt lisänä vilkuttaa jalalla, lentää luokse, menee häkkiin ja levittää siivet pyynnöstä!! Paljon vaikeampaa opettaa tota viimistä temppua ei-käsikesylle, kuin kesylle linnulle joka antaa koskea.
     Aluksi kun pitäis koskea linnun olkapäähän ja nostaa sitä hiukan sormella.  Mentiin pidemmän kaavan kautta ja aluksi opetteltiin että kosketuksesta saa herkkua, kun ei tuo emojen kasvatilla ole itsestäänselvyys.  Kyllä se Murukin vain oivalsi pian että kun sormi lähestyy, hänpä nostaakin itse jo valmiiksi hiukan olkapäätä. Lopuksi ei herkku tullut niin helposti ja Muru koitti vielä enemmän pinnistää ja "ylinäytellä" olan noston kuin sanoen "missä se herkku viipyy, katso nyt!" ja nostaakin molemmat siivet aivan auki. Vielä ei osaa pitää niitä niin vaan räpäyttää mutta sitä opeellaankin sitten seuraavaksi.  Otan joskus videolle. =)

Kukkuu

« Vastaus #26 : 21.03.15 - klo:21:50:37 »
Noniin nyt olisi tempuista video. Ympäri, vilkutus, siipien nosto ja luokse tulo.  Tässäpä:  https://www.youtube.com/watch?v=vwhrRYHlfnw&feature=youtu.be

« Vastaus #27 : 06.06.15 - klo:21:32:40 »
Hienon näköistä :) Mitä käytät palkkana?