papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Siniotsa Muru
« : 01.09.14 - klo:13:25:45 »
Noniin, täytyihän minun heti tulla huutelemaan tänne, sillä viimein meillä on lintu taas talossa!  Halusin nyt aloittaa ihan oman ketjun meidän uudelle tulokkaalle eli Siniotsa-Amatsoni Murulle.

Muru muutti meille reilu viikko sitten ihan täältä Suomesta. Muru on neljä vuotias, emojen kasvattama tyttö. Oikein kaunis neiti.

Ensimmäiset päivät oli todella vaisu, nökötti yhdellä orrella ja uskalsi kulkea vain ruokakipoille. Kaikki on uutta, häkkiä myöten joten hirmuisesti Murua jännitti. Taloudessa on myös kaksi koiraa ja niitä kovasti tuijottelee epäilevän näköisenä. Neljännen päivän jälkeen kun oli kalunnut häkkinsä jo lähes kokonaan läpi,  leikki uusilla leluillaan ja suustakin rupesi juttua kovasti kuulumaan, uskalsin aukaista häkistä luukun. Tähän mennessä on kyllä käynyt muuallakin, mutta tykkää edelleen eniten leikkiä häkin lähistöllä.

Murulla on siis oma huone jossa on koiraportti, joten koirilla ei sinne ole asiaa ja näin Muru saa valita halutessaan oman rauhan. Huoneessa ei ole ovea, vaan on aulan tapainen kulkuaukko, jossa vedettävä liukuovi(laitetaan vain öisin kiinni). Niinpä Murulla on kokoajan hyvä näköyhteys olohuoneeseen.

Huomaa kyllä, että Murua on koulutettu aina positiivisin menetelmin. Vaikka olemme tyttösen kanssa tunteneet vain vähän aikaa, on Muru jo tullut kädelleni ja olkapäälle. Tulee siis namejen avulla kädelle sekä menee helposti häkkiin. Mikä on tosi hyvä juttu ja helpottaa arkea. Meillä jatketaan samalla linjalla, enkä aio missään vaiheessa painostaa Murua mihinkään. Paljon olen jutellut Murun kanssa sekä lahjonut herkuilla. Ottaakin nameja ilolla vastaan.
Varovasti olen pyytänyt kädelle ja kyllähän tyttö on herkun perässä tullutkin. Jos ei ensimmäisestä pyynnöstä tule, jätän asian sikseen ja annan herkun jokatapausessa. Niin ei jää pahaa mieltä.  :)

No, tiedättekin varmaan miten mukava tunne on huomata kun lintu alkaa luottamaan. Tämä olkapäälle tulo nimittäin oli sellainen tapaus. Olin keittiössä ja vastailin Murulle kun se jutteli omasta huoneestaan. Yhtäkkiä otti ja pyrähti keittöän kautta olohuoneeseen ja raukka laskeutui hädissään lipaston päälle kun ei muutakaan keksinyt. Koirat tuijottivat (selvennys:tottelevat kun komennan ettei saa mennä lähemmäs lintua). Oli raukka niin säikähtäneen näköinen, että menin kyykkyyn viereen ja ojensin varovasti kättä turvaksi. Ja niin Muru hyppäsikin kädelleni! Kävelin playringiin ja koitin tarjota tätä istuinpaikaksi herkun avulla, mutta sekin näytti pelottavan ja Muru päättikin kavuta kädeltä olkapäälleni. Siinä istuskeli jonkun aikaa kunnes tarjosin uudelleen playringiä, johon lopulta meni(ja leikkikin koko loppuillan siinä). Voi sitä hymyn määrää!

Tuoreet myös maistuu tooodella hyvin. Tähän mennessä kokeiltu: palkopapu, mango, herneet, paprika, kesäkurpitsa, viinirypäle, nektariini, porkkana, banaani. Ainoa joka lensi pois kupista oli kirsikkatomaatti. Tämän perusteella uskon että lähes kaikki mitä vain laittaa, menee kyllä massuun. Näin minulle kerrottiinkin. Ennemmin söisi pelkkiä tuoreita, kuin pellettejä tai siemeniä. Ja hyvä näin päin!  :) Lahjontaherkkuna toimii monikin juttu. Parhaita kuivatut hedelmät, pähkinät, palkoherneet, palkopavut sekä juusto(tätä äärimmäisen harvoin).

Tiivistettynä ensivaikutelma Murusta: tasapainoinen ja rohkea lintu. Olisinko parempaa voinut löytää? Enpä usko.  :)

Pakolliset kuvat:

muoks virheet..
« Viimeksi muokattu: 01.09.14 - klo:13:43:35 kirjoittanut s-de »

Re: Siniotsa Muru
« Vastaus #1 : 01.09.14 - klo:14:56:53 »
Onnea uutukaisesta, kuulostaa mahtavalta tapaukselta. :) Todella mielenkiintonen ja uniikki kasvojen väritys!

« Vastaus #2 : 01.09.14 - klo:16:32:37 »
Kiitos! Se oli minullakin ensimäinen ajatus kun näin Murusta kuvan. Sinistä väriä tosiaan on naamassa erikoisen paljon ja keltaista vähän.  :D

« Vastaus #3 : 01.09.14 - klo:21:37:47 »
Onnittelut!!! Todella kaunis!!!  :D

« Vastaus #4 : 02.09.14 - klo:11:03:11 »
onnittelut kaunis lintu.

« Vastaus #5 : 02.09.14 - klo:17:59:13 »
Ihania rikkaita ja rakkaita hetkiä Murmukan kanssa...... <3

« Vastaus #6 : 03.09.14 - klo:07:34:13 »
Onnea! Muru vaikuttaa kyllä ihanalta tapaukselta! :)
Seuranani neitokakadut Veela ja Zeke.
Muistoissa Lyyli-neitonen.

« Vastaus #7 : 03.09.14 - klo:10:08:38 »
Kiitos kaikille onnitteluista. Varmasti tulee rikkaita ja rakkaita hetkiä.

Murulla on nukkumaanmentäessä tapana sanoa aa-aaaa hiljaisella suloisella äänellä ja sen jälkeen tuntuu niin pahalta vetää sivuovi kiinni ja jättää toinen yksin pimeyteen.

Toissapäivänä piti illasta ihan hirveän konsertin ja ääni oli teräviä kiljahduksia ja rääkäisyjä. Ihmettelin että tämäkö nyt on se iltakonsertti, melkoista korvia vihlovaa möykkää. Nyt möhemmin tajusin että olikin hälytyshuutoja jotka olivat ikkunan toisella puolella hyppivät naakat aiheuttaneet. Ikkunan takana on nimittäin suoraan iso mänty, jossa kyseiset linnut parveilevat. Eilen ilasta tuon huomasin kun Muru niitä tuijotteli taas illasta, mutta ei enää kiljunut. Tuijotti ja murahteli vain. Naakathan eivät mitään pikkulintuja kuitenkaan ole ja mänty on aivan ikkunan takana, joten oli tainnut Murulla vähän pasmat mennä sekaisin.

Eilen taas Muru tuli olkapäälleni namejen avulla. Olen huomannut että tulee paljon helpommin jos on pitkähihainen paita päällä. Nypläsi korvanlehteäkin pienen hetken! Näin minulle kerrottiinkin että ei ole koskaan arastellut ja tykkää sukia korvaa ja istuskella olalla. Muru on kyllä loistava todiste siitä miten emojen kasvatistakin voi saada kesyn linnun. Siellä se nyt häkin päällä puuhaa omiaan, mutta seurailee välillä katseellaan mitä minä teen ja mumisee.

En aluksi tulllut ajatelleeksi että emojen ruokkima lintu voisi peräänhuutaa ihmiselle joten vastailin aivan huoletta sille keittiöstä sen juttuhin. Nyt olen huomannut että usein poistuessani linnun näköpiiristä se rupeaa kiljahtelemaan odottaen selvästi minun huutavan takaisin. No, nyt en enää huutele takaisin ja tulen näköpiiriin vasta kun juttu menee miellyttävämmäksi tai rääkyminen loppuu. Ei nyt ihan selvää peräänhuutoa ole mutta varmasti menisi helposti sellaiseksi jos lähtisi tuohon mukaan. Ei kauaa huuda ja yleensä rupeaakin pian rääkymisen sijaan juttelemaan "hyvää" "moooi" "kuka" mukavalla äänellä.

« Vastaus #8 : 03.09.14 - klo:10:34:09 »
Onnea tirpasta! On ihana<3 tosta perään huutamisesta piti sanoa että meillä lora (brasilian aratti) kanssa jutteli ja matkin sitä ja sit alkokin kiljua jos ei vastattu tai hävisin näköpiiristä. Lopetin tän touhun ja meno palas melko rauhalliseks. Vielä alkaa kiljumaa jos lähen mut tätä treenataan. Eb tiedä onko tapa opittu ed kodissa?  Ja ainoa missä kiljuminen alkaa on olohuone  ??? :D
Harmaan askelin

« Vastaus #9 : 10.09.14 - klo:22:02:16 »
Muru tuntuu keräävän rohkeutta joka päivä ihan älyttömällä vauhdilla niin etten silmiäni usko. Yhtenä päivänä tuossa tutustui koiraporttiin, joka osottautui hyvinkin mieleiseksi paikaksi, siinä kun on nuppeja ja ties mitä kivaa. No, en olisi uskonut että uskallan päästää koiria ollenkaan lähelle lintua, mutta toisin kävi. Tämä johtuu täysin koirien eleistä, joista näki, että ei ollut "saalis, kimppuun"-moodi päällä, vaan olivat hyvinkin rauhallisia ja lähestulkoon varuillaan. Tämä johtunee siitä, että tuo Whippet koira on saanut jo edelliseltä linnultamme aikoinaan nokasta pari kertaa ihan kunnolla ja tämän lisäksi hiljattain siskon kissa näytti kaapin paikan molemmille koirille. Selän kun lintu kääntää niin koiria kiinnostaa, mutta autas kun Muru rupeaa tuijottamaan koiraa niin vuwwelle tulee armoton kire toiseen suuntaan. Eihän sitä tiiä jos sekin hyökkää kimppuun!   ;D Tietysti olin itse ihan vieressä seuraamassa tilannetta. Koira siis meni katsomaan portin alapuolelle kun Muru nutusteli hernettä. Ahne koira kun on niin taisi kyllä herkkua tuijottaa enemmän kun lintua...

Muru on vekkuli, jos koira tulee lähelle niin Muru rupeaa heittelemään niskojaan, pörhistelee, levittää pyrstöään ja pitää rumaa ääntä. Onneksi koira tajuaa ja hipsii pois..

Tänään sitten Muru lensi jo sohvalle vaikka koirat ja minä olimme vieressä.  Koirat innostuivat kun lintu pyrähti niin matalalla nenän edestä,  mutta kielsin koiria ja pysyivät onneksi kiltisti omilla paikoillaan. Murulla oli selkeä suunnitelma.. Ensiksi se käpytteli läppärini luo aivan pokalla, minä siirsin kädet pois tieltä ja eipähän ollut käsillä enää asiaa takaisin. Siinä minä sitten vierestä seurasin kun kirjaimet lentelivät koneesta ja nettitikku saa kyytiä. Yritin siinä hätäkässä ensin kieltää ja sitten suojata käsillä edes osaa konetta, mutta tämä ei ollut hyvä juttu. Muru kopauttaa(hellästi) nokallaan kättäni ja murisee ja inisee kuin pikkulapsi joka ei halua luopua lelustaan.  Kyllä minua nauratti. Sain onneksi huomion lopulta muualle koneesta herkuilla. Tämähän ei vaan jäänyt tähän. Järjestelmällisesti Muru meni kaukosäätimen luo ja sekään ei säästynyt harvennukselta.  ::) Kyllä se Muru siinä seikkailun aikana istuskeli jalkanikin päällä kuin mikäkin käsikesy lintu.

« Viimeksi muokattu: 10.09.14 - klo:22:11:39 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #10 : 25.09.14 - klo:11:08:17 »
Neuvoja kaivataan ruokinnan ja kielletyn paikan suhteen. 

Tässä sattui sellainen läheltäpiti tilanne, jossa jouduin käsillä hätistelemään linnun pois tietokoneelta(läppäri). Syö luottamusta, varsinkaan kun ei muutenkaan pidä lähestyvistä käsistä. Katseeni oli ihan sekunneiksi herpaantunut muualle, kun Muru oli jo purrut koneen virtapiuhan muovipäällystettä niin että johdot paistoivat sisältä. Siinä ei joutanut enää mitään herkkua hakea vaan lintu piti samantien saada pois. Onneksi ei käynyt mitään mutta olisi voinut käydä ja pahasti!

Tietokoneen paikkaa pitää siis vaihtaa ja siitä tulee kielletty paikka johtoineen päivineen. En kuitenkaan voi siirtää konetta toiseen huoneeseen vaan pari metriä kauemmas. Miten saisin linnun pysymään poissa siitä, jotta voisi välttää käsillä hätistelyn? Muru hakeutuu jatkuvasti sinne, vaikka on omiakin leluja paljon. Pitäisi varmaan hakea joku lasten leikki tietokone, puhelin ja kaukosäädin mitä sasi tuhota.  :D

Sitten ruokinnasta. Koko päivän ajan pellettejä tarjolla vaiko vain illalla?
Aluksi annoin vain iltanappulat ja päivän ajan oli tarjolla siemeniä ja tuoreita. Tämä tuntui toimivan, sillä ei ole kovin perso siemenillä ja osaa syödä niitä kohtuudella. Tuoreita söi tosi hyvin monenlaista ja illalla säntää syömään ilta-pelletit.
 Nyt olen kokeillut niin että pelletit ovan koko päivän ajan tarjolla. Harmikseni huomasin että eipä enää tuoreet maistu kovin hyvin. Syö pellettejä masun täyteen ja tuoreita käy maistelemassaa mutta ei enää samalla tavalla syö kuin ennen.

Kysymys kuuluukin: onko vitamiinien saannin kannalta parmepi että lintu syö enemmän pellettejä ja vähän tuoreita vai toisinpäin?

Olen käsittänyt että tuoreruokien monipuolista saantia korostetaan ja itse päätyisin siksi jälkimmäiseen vaihtoehtoon..
« Viimeksi muokattu: 25.09.14 - klo:11:16:31 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #11 : 25.09.14 - klo:11:15:01 »

Kysymys kuuluukin: onko vitamiinien saannin kannalta parmepi että lintu syö enemmän pellettejä ja vähän tuoreita vai toisinpäin?

Olen käsittänyt että tuoreruokien monipuolista saantia korostetaan ja itse päätyisin siksi jälkimmäiseen vaihtoehtoon..

Kyllä minäkin kannattaisin jälkimmäistä :) Jos Muru muuten syö monipuolisesti tuorepöperöä niin ainakin minun mielestäni kannattaa ilman muuta syöttää niitä enemmän, ja käyttää pellettiä vain lisänä tukemassa muuten monipuolista ruokavaliota.

« Vastaus #12 : 25.09.14 - klo:12:11:33 »
Itse palaisin ruoan suhteen siihen, miten teit aikaisemmin. Pelletti ei ole oikeasti mikään ihmeruoka, vaan papukaijan ruokinnan pääpointti on monipuolisessa ruokinnassa, jonka pääosan muodostaa tuoreruoka. Monipuolinen ruokavalio on myös virikkeellistämistä, kun lintu altistuu eri väreille, muodoille, mauille ja tekstuureille. Mikäli lintu syö tuoreruokaa, sitä voi ja kannattaa pitää tarjolla myös ilman pellettejä. (Eri asia on lintu, joka on kertakaikkiaan niin nirso tai tottumaton, ettei syö tuoreruokaa lainkaan, jolloin se joutuu käytännössä paastoamaan tuoreruokakupin äärellä päivän pellettejä odotellen.) Minusta teidän edellinen järjestelmä toimi hyvin, lintu "joutuu" syömään terveellistä tuoreruokaa päivällä, ja illalla esim. häkkiinmenon palkkioksi saa pellettejä, jolloin häkkiinmeno on mukava asia.

Mitä tuohon kiellettyyn paikkaan, yritä motivoida lintua viettämään aikaa muualla kuin tietokoneen äärellä. Pohdi, mikä lintua kiinnostaa tietokonepöydällä, ja tarjoa vastaavia virikkeitä muualle. Jos lintu on näppäinten perässä eikä syö/niele muovia, voi Murulle hankkia askarreltavaksi vanhoja tietokoneen näppiksiä. Mikäli sitä taas kiinnostaa johdot, tulee mieleen että jos joku kuminen letku tms. sallitussa paikassa vastaisi nokkatuntumaa. Johtoja itsessään ei kannata antaa sallittuna tuhottavana, sillä en usko johtojen metalliytimen olevan mitenkään hyväksi. Sen sijaan moni lintu osaa tuhota muovisia esineitä nielemättä palastakaan, ja jos Muru kuuluu näihin lintuihin, joihin voi luottaa ettei se varmasti niele kumia tai muovia, en näe estettä etteikö sille voisi tarjota pehmeästä muovista/kumista valmistettuja esineitä tuhottavaksi. Esim. monella linnulla tuntuu olevan virikkeenä crocks-kenkä, joka on pehmeää muovia.

(Tosin eriäviä mielipiteitäkin on, osa ei halua antaa linnuilleen mitään ei-luonnonmateriaalia tarkoituksella, jos lintu vahingossa nieleekin tavaraa. Myöskään kaikki muovit eivät ole samanlaisia, ja itse laittaisin ehkä muovisista virikkeistä niitä, jotka on tarkoitettu eläimille, vauvoille/lapsille tai elintarvikekäyttöön. Mieluummin antaisin linnun tuhota luvallisesti muovia tarkoituksella, kuin että se yrittäisi aina livahtaa tuhoamaan johtoja, joista voi pahimmillaan saada kuolettavan sähköiskun.)

« Vastaus #13 : 25.09.14 - klo:18:22:53 »
Noniin, jospa nyt saisin vastattua. Kyllä, syö todella hyvin kaikkea erillasita tuoretta jos pelletit antaa vain illasta. Eli siihen palataan.  :)

Lintunen tosi hyvä idea! Miten sattuikaan, tulin  juuri kotiin lasten leikki-tietokoneen ja puhelimen kanssa.  :D Kyllä siinä lelukaupan myyjää hymyilytti kun kysyi lapseni ikää ja kerroin kelle tulee.. Mitähän kaikkea sitä vielä sortuu tekemään kun nyt jo käy lelukaupassa ostamasa kaijalle leluja..

Mitä tähän asti olen seurannut niin Muru vain pyörittelee näppäimistön pikkupalasia suussa ja tiputtaa kun kyllästyy. Tietysti seuraan kokoajan vierestä jos leikkii koneella ja onhan tuo pikkulapsille tarkoitettu niin ei ole pieniä osia. Kovin muuten näyttää hakeutuvan näppäimien kimppuun juuri silloin kun itse olen koneella.
Laitoin lastentietokoneen paikalle jossa oikea oli aiemmin ja olin leikkiväni sillä. No eipähän kauan mennytkään kun Muru kävi äsken yrittämässä repiä näppäimiä. Kestävää sorttia näyttäis olevan kun ei palanenkaan irronnut. Vielä.

Hankin lisäksi mös vauvoille tarkoitettuja erivärisiä ja -muotoisia muovirinkuloita, musituttaa vähän niitä undulaateille tarkoitettuja rinkula leluja jotka roikkuvat ketjussa. Isompia nämä vain. Ripustin niitä lintupuuhun(ehkäpä en ollut tehnyt puusta tarpeeksi kiinnostavaa että jaksaisi touhuta..)  Noissa muovirinkuloissa Murun täysi huomio on tälläkin hetkellä ja itse saan kirjoittaa rauhassa. Ei tää tyttö kyllä turhia kainostele uusien lelujen suhteen. Vähän aikaa niitä käsissäni näpersin näyttäen esimerkkiä.  Muru muuten seurailee kauhean tarkkaan aina mitä tekee tai mitä pitää kädessä. Tietty tuskin nuo renkaat ja oma tietokone loputtomiin kiinnostavat.
Juu kyllä ennemmin antaa luvan kanssa tuhota jotain lapsille tarkoitettua kuin laitetta jossa kulkee sähkö..

(kirjotusvirheitä paljon ja joutuu niitä muokkailee, ei oikeen tahdo aina totella nuo kirjaimet joissa ei enää ole näppäintä paikalla  ;D )
« Viimeksi muokattu: 25.09.14 - klo:20:24:46 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #14 : 25.09.14 - klo:22:29:25 »
Kannattaa käydä kirppareilta/kierrätyskeskuksista/kontista yms. katsomassa lasten leluja myös. ;) Itse olen ostellut sieltä, maksaa yleensä 0-1 euroa, kun taas uusina samanmoiset maksaa jopa sen 10 euroa.