papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alex
« : 27.04.07 - klo:08:44:22 »
Linkki videoon: PBS - Scientific American Frontiers. Entertaining Parrots

Video Alex jakosta, mukana myös hieman näytettä siitä miten Alexia koulutetaan. Upean työn tehnyt Irene Peppenberg, mutta nyt muutaman Alex videon jälkeen ainakin minulla herää kysymys, toistaako Alex vain oppimaansa tietyn kaavan mukaisesti? Kaikissa videoissa joita olen nähnyt ollaan tekemisissä avainten, pikku-autojen jne., siis samojen tai samankaltaisten esineiden kanssa. Osaako lintu myös soveltaa, ajatella ja johtaa asioita. Jos avainten sijaan linnulle näytetään vaikka kaksi palloa ja kysytään kumpi väri pienempi, osaako se saman mitä avainten kanssa. Heittämällä lintu ei tunnu olevan oppinut asioitaan, vaan kovalla työllä kuten tuosta videosta käy ilmi. Videon loppupuolella näytetään aika kiva vimpain, jollaisen kyllä voisi melkeinpä jokaiselle linnulle laittaa kaveriksi häkissä olemisen ajaksi. Olisihan jotain touhua, eikä tylsityisi. Videossa pohditaan myös sitä kuinka lintu turhautuu oltuaan päivän yksin häkissä muutaman lelun kanssa ja purkaa turhautumistaan sitten huonolla käytöksellä. Viittauksena vaan tuohon edelliseen hauskaan vimpain-juttuun tuosta edellisestä lauseesta.

Eniten itseäni mietityttää, joka myös on näkynyt kaikissa Alex-videoissa, että minkä ihmeen takia lintua pitää "puskea" esineellä nokkaan kokoajan, onko kyseessä joku opeteltu ärsyke vaiko mikä.

Roope

« Viimeksi muokattu: 27.04.07 - klo:08:49:54 kirjoittanut RoopeB »

Re: Alex [video]
« Vastaus #1 : 27.04.07 - klo:11:08:54 »
oikein hyvä video.Oli kiva nähä miten niit koulutettiin myös ja oli hyvä kun puhu myös siitä,että lintu turhautuu jos sen jättää pitkäksi aikaa muutaman lelun kanssa yksin,joten ei voi olettaa saavansa ihanaa vastaan ottoa vaan kiukuttelua :) itekki mietin,miksi sitä esinettä pitää tunkea nokan eteen koko ajan ::)

« Vastaus #2 : 27.04.07 - klo:11:55:21 »
RoopeB> En usko että värien yms tunnistaminen on kiinni käytettävästä esineestä. Ekun kanssa joskus oltiin ala-asteella näytillä, ja kysyin uppo-oudoilla väriliiduilla, niin yhtä lailla näytti värit (sin+pun+kelt) niistä. Ja sen kanssa oltiin silloin harjoiteltu vain pari kuukautta.

Noissa Pepperbergin tutkimuksissa on ainakin pilkuntarkasti selostettu menetelmät ja se, miten varmistetaan ettei vastaukset johdu tietystä esineestä, kouluttajan äänenpainoista, järjestyksestä, kouluttajan henkilöllisyydestä yms tekijöistä.

Nokkaan tökkiminen on varmaan huomion herättelyä. Kamerat ja muut häiritsevät tekijät vie huomiota muualle. En tiedä onko sillä muuta funktiota. Palkinnoksihan Alex saa itse esineen, joten voisi olla kyse myös "kiusaamisesta" -> saa sen haluamaan esineen itselleen...?

Milla

« Vastaus #3 : 27.04.07 - klo:12:54:23 »
harmi ku kyseinen juttu ei toimi tällä koneellakaan...

milla :- onko ekku kokeillut muilla väreillä vai onko juuri nuo värit siksi että ovat "perusvärejä"? onko muuten noissa väreissä joku juju miten lintu erottaa? siis näkeekö lintu kaikkia värejä?

Lainaus
että minkä ihmeen takia lintua pitää "puskea" esineellä nokkaan kokoajan, onko kyseessä joku opeteltu ärsyke vaiko mikä.

tämä kiinnostaisi itekkin tietää? Meillä ainakin linnut (kuka hyvänsä) saa raivon valtaan ku aikansa tökkii jos ei varoittelusta huolimatta lopeta
« Viimeksi muokattu: 27.04.07 - klo:12:56:48 kirjoittanut P@P »

« Vastaus #4 : 27.04.07 - klo:13:35:26 »
Lintuhan näkee paljon enemmän värejä kuin ihminen ;)

Noi sattui olemaan niiden leluavainten värit, millä harjoiteltiin ;D Siis temppu menee "näytä keltainen" -> Ekku näyttää nokalla keltaisen, ei sano sanallisesti.

Milla

« Vastaus #5 : 27.04.07 - klo:16:21:33 »
Lintuhan näkee paljon enemmän värejä kuin ihminen ;)

Noi sattui olemaan niiden leluavainten värit, millä harjoiteltiin ;D Siis temppu menee "näytä keltainen" -> Ekku näyttää nokalla keltaisen, ei sano sanallisesti.

Milla

Vielä hieman tähän aiheeseen, eli saa linnun oppimaan värejä jos seisoo hänen edessään palikka kourassa ja toitottaa "keltainen x 1000" jne???  no ok meni offtopic mut olisi kiva kuulla enemmän että miten sitä lintua opetetaan tekemään noita juttuja... paiskaa mulle vaikka yssärinä milla

« Vastaus #6 : 27.04.07 - klo:16:56:29 »
paiskaa mulle vaikka yssärinä milla

Vai YV:nä??!! ;)

Tämä kiinnostaa ihan varmasti myös muitakin  ;D eli eikun tähän perään vaan. Tästä voi kehkeytyä hyvää keskustelu, kun lähdetään pohtimaan erliaisia oppimis ja opettamis metodeja.

.r

« Vastaus #7 : 27.04.07 - klo:17:46:01 »
paiskaa mulle vaikka yssärinä milla

Vai YV:nä??!! ;)

Tämä kiinnostaa ihan varmasti myös muitakin  ;D eli eikun tähän perään vaan. Tästä voi kehkeytyä hyvää keskustelu, kun lähdetään pohtimaan erliaisia oppimis ja opettamis metodeja.

.r

no mä pidin sitä offtopickina siksi yssäri toive- jos ei ole offii ni sitte perään vaan! kiinnostaa erittäin paljon minua ainakin.

« Vastaus #8 : 27.04.07 - klo:17:58:41 »
Tämä oli uskomattoman hyvä ja ajatuksia herättävä video. Meillä tulee taas aivan uutta lintujen tiloihin  ;). Rakentaminen kevätaikaan on niin mukavaa.

Meillä ei tuota kahdeksan tunnin yksinolo-ongelmaa ole jo senkin takia, että lintuja ja eri lajeja on suht paljon. Uskon, että heistä on toisilleen paljon seuraa päivän aikaan. Mitä tulee tuohon virikepuoleen, sitä ei koskaan ole liikaa. Tänä kesänä on tarkoitus saada ulkohäkki/ -häkit valmiiksi, että voidaan seurata myös toimintaa ulkosalla ns. lintujen alkushokin jälkeen.

Todella katsomisen arvoinen pätkä. Mikäli oikein ymmärsin, kaikki linnut olivat tulleet henkilöiltä, jotka syystä tai toisesta eivät ole pystyneet papukaijaa pitämään. Kaikilla on vapaa oleskelu lukuunottamatta sitä kakadua häkissä?

« Vastaus #9 : 27.04.07 - klo:18:19:10 »
Minullakaan ei tuo video aukea, joten haluaisiko joku kertoa, millaisista virikkeistä on puhe?  ::) Jonkun toisen videon olen katsonut, ja siinä kerrottiin, että kaikki kolme jakoa, jotka tuohon "ohjelmaan" kuuluvat, on hankittu yksityisiltä, jotka eivät lintuja voineet pitää. Eli ihan normaaleja jakoja.. Onkos tuossa opetusmetodissa sitten jotain, miten linnut (tai Alex) ovat noin hyvin oppineet kaikkea, vai piileekö jokaisessa noissa jokin pieni Einstein..?  ;)

« Vastaus #10 : 27.04.07 - klo:18:25:27 »
olen koko päivän koittanut vaikka ja mitä eikä toimi    ??? löytyykö tätä juttua youtubelta tai muulta tarjoajalta? tahtoo nähdä!!!!! 

« Vastaus #11 : 30.04.07 - klo:08:42:33 »
Vielä hieman tähän aiheeseen, eli saa linnun oppimaan värejä jos seisoo hänen edessään palikka kourassa ja toitottaa "keltainen x 1000" jne???  no ok meni offtopic mut olisi kiva kuulla enemmän että miten sitä lintua opetetaan tekemään noita juttuja... paiskaa mulle vaikka yssärinä milla

Ei todellakaan opi hokemalla!!! ;D

Värien opetus tehtiin meillä niin, että pidin avaimia ensin yksi kerrallaan Ekun edessä ja pyysin "näytä sininen/punainen/keltainen (aina oikea väri)". Ekku luonnostaan pyrkii ottamaan lelun kun sitä tarjotaan, joten palkitsin heti kun koski avaimeen. Tästä sitten lisättiin kahteen avaimeen (kukin yksittäin opetettu), ja jos meni väärin, pyysin uudelleen. Melko pian se meni perille :)

Ongelmaksi koitui myöhemmin se, että Ekku hoksasi, että väärän näyttämisestä seuraa yleensä isot naurut... :P Pitäiskin aina ohjeistaa "yleisö" niin, ettei palkita väärästä...

Aika harvoin nykyään noita kysellään, mutta kyllä Ekku yleensä näyttää ihan oikein vaikka olisikin pidempi aika takana :) Innostuu vaan aika kovasti aina kun jotain harvinaisempaa temppua tehdään, joten ei kannata kauheesti näin kevätaikaan... Sama homma on uusien opettamisessa, saa "veren kohisemaan" kun on niin mieluista puuhaa... :P

Milla

« Vastaus #12 : 30.04.07 - klo:09:01:04 »
tämä menee jo ihan ohi tuosta alex videosta, mutta vaikuttaako ekkuun valjaat? Siis jos Ekulla on valjaat päällä ni alkaako hän heti protestoimaan vai toimiiko normaalisti?
Nyt ku vauhtiin päästiin ni kerroppas milla lisää näistä koulutusmetodeista, mistä olet aiheesta lukenut? Onko linnulla joku tietty ikä missä vaiheessa on aktiivisimmillaan ja tajuaa asioita? tähän saa kyllä muutkin vastata mut nyt tässä alan udella oikein kunnolla  ;D minä en tuolle petulle tämän enempää opeta ku on nyt jo ihan papupata ja tekee kotkan, se riittäköön...

« Vastaus #13 : 30.04.07 - klo:09:11:16 »
Toki valjaat vaikuttaa. Mitään fyysisiä temppuja ei suostu niissä tekemään (kieppi, ympäri yms) kun naru menee sekaisin. Nuo perusjutut tekee kyllä.

En ole tuota koulutusta opiskellut varsinaisesti mistään. Ihan siitä se tulee, että pitää tajuta mitä Ekku milloinkin haluaa, ja osata ennakoida mitä se kohta tekee. Silloin kun osaa sanoa pyynnön oikeaan paikkaan ja palkita tarpeeksi hyvin, niin hyvin nopsaan oppii syy-seuraus-suhteen :)

Kannattaa opettaa temppuja, minun mielestä. Siinä oppii samalla itse kouluttamaan lintua positiivisesti, ja siitä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa vaikka tempuista ei olisikaan varsinaista hyötyä.

Ekulle on kyllä tuosta perustemputuksestakin tullut yksi mieleinen hetki, joka kuuluu melkein jokaiseen päivään. Tulee itse yleensä viereen hokemaan "sano päivää", "näytä kotka", "VILKUTA!" ;D silloin kun haluaa tehdä temppuja. Mukavaa läheisyyttä ja yhdessä toimimista :)

Niin muuten, aiheeseen palatakseni, Ekku tunnistaa sanallisesti ainakin yhden esineen! ;D Pitkään aikaan ei ole nähnyt palloa (kaikki taas hukassa tai rikki). Eilen sai uuden pallon helistettäväksi ja tokaisi välittömästi "hieno PALLO!", mitä ei ole sanonut pitkään aikaan (viimeksi ennen edellisen pallon häviämistä).

Milla
« Viimeksi muokattu: 30.04.07 - klo:09:13:27 kirjoittanut milla »

« Vastaus #14 : 30.04.07 - klo:15:28:42 »
Innostuu vaan aika kovasti aina kun jotain harvinaisempaa temppua tehdään, joten ei kannata kauheesti näin kevätaikaan... Sama homma on uusien opettamisessa, saa "veren kohisemaan" kun on niin mieluista puuhaa... :P

Pakko mainita varsinaisen aiheen sivusta, että tämä todellakin pitää paikkansa ja on huomionarvoinen asia. Oppiminen ja tekeminen on helposti niin jännittävää ja innostavaa puuhaa, että se saa äkkiä jo valmiiksi kevään takia herkästi kiihtyvän amatsonin ylittämään kilahtamiskynnyksen. Tietysti linnun kanssa ollaan ja puuhaillaan ympäri vuoden, mutta joskus on syytä olla vähän varpaillaan sen suhteen kuinka lintua aktivoi.

Täällä ollaan Dadan kanssa hiljalleen pidemmän ajanjakson aikana opeteltu tekemään kynsien leikkaamisesta/viilaamisesta mukava, temppuun verrattava juttu. Homma on edistynyt varsin hyvin ja nyt ollaan päädytty siihen pisteeseen, että pari viimeistä kertaa linnun kynsiä on saanut viilailla niin, että lintu on ollut toimenpiteen aikana vastustelun sijaan niskakarvat pystyssä, pyrstö levällään ja silmät zoomaillen. Selvästi on syytä koittaa viilentää linnun tunteita, pitää tilanne mahdollisimman neutraalina ja katkaista homma välillä taukoja pitämällä että normaaliin elämään kuuluva juttu saadaan hoidettua ilman välikohtauksia. Näennäisesti pienetkin jutut voivat siis vaikuttaa lintuun melkoisen voimakkaasti varsinkin kun linnun ikä ja vuodenaika tuovat asioihin omat lisävaikutuksensa silloin kun on kyse asioista jotka lintu itse kokee stimuloivana, oli sitten kyseessä linnun tarkoituksellinen aktivoiminen kuten leikit ja temput tai muut linnun kanssa tehtävät asiat, tietyt tilanteet jne.
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630