papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eläinkaupan valkokakadu
« : 23.02.14 - klo:19:49:32 »
  Kävin eräässä Raisiossa sijaitsevassa eläinkaupassa noin 6 vuotta sitten ja siellä törmäsin valkokakaduun, joka heti oven aukaisusta rääkäsi kerran, vaikkei kulman takaa mitään nähnyt. Nyt kuusi vuotta jälkeen kävin taas, siellä se istuskelee samalla orrella häkissä, jossa on orsi, peili, ruoka- ja juomakuppi ja pohjalla kannon palanen. Heti tullessani häkin viereen se tepasteli vähän lähemmäs minua, naksutteli nokkaansa, nosti toisen jalan häkin kalterille ja tarjosi niskaansa. Rapsuttelin sitä, ja kyselin eläinkaupan omistajalta linnusta. Tämä herra on noin 20 -vuotias, joka on ajan puutteen vuoksi saapunut eläinkauppaan omistajaltaan.
  Käy sääliksi sitä, ja toisaalta kunnioitan sen kestävyyttä. Se istuu yksin pimeässä, vain ikkunan valaisemassa huoneessa, kello neljästä päivällä kello seitsemään aamulla, eikä nypi. Sitä en tiedä onko lintu sairas, sillä linnut peittävät sen todella hyvin, mutta siinä tapauksessa sen on oltava ollut sairas jo kuusi vuotta, jolloin käydessäni kaupassa tilanne oli sama. Linnun hinta oli muistaakseni 1680 häkkeineen, jonka kooksi arvioisin 0,58 m². En haluaisi tukea isojen papukaijojen kohdalla muita kuin kasvattajia, mutta olen ihastunut tähän lintuun. Monta yötä olen miettinyt mistä saisin nuo rahat, mistä saisin linnulle häkin, mihin sen laittaisin, ja miten ikinä selviäisin sen kanssa. Ehkä osaksi kirjoitan tätä, koska toivon jonkun pelastavan sen, mutta toisaalta luulen että näin jotkut eläinkaupat toivovat myyvän eläimiä, säälin avulla. Jotta asiakkaat uskoisivat "pelastavansa" eläimen kaupasta, kynnys ostamiseen on matalampi. Harmittaa silti tämän yhden linnun kohtalo, vaikka on niin ihmisrakas ja rauhallinen.
Voiko linnulla olla jotain sairauksia, vai onko se vaan ns. luovuttanut?

« Viimeksi muokattu: 23.02.14 - klo:19:52:26 kirjoittanut Vesian »
Raum o ain Raum

Re: Eläinkaupan valkokakadu
« Vastaus #1 : 23.02.14 - klo:20:25:08 »
Lintu on ollut liikkeessä reilun toistakymmentä vuotta, se ei ole sairas, mutta sulkapuku on karmeassa kunnossa. Kiltti se ilmeisesti on, mutta virikkeet puuttuu. Tuohon hintaan ei kyllä missään nimessä kannata lintua lähteä "pelastamaan"

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #2 : 23.02.14 - klo:20:45:28 »
Voi surku, onkohan se ihan nuoresta asti pidetty siellä.. Tiedätkö Tinttu sen tarinaa paremmin? Mikä linnun nimi on, mistä se on tullut?
Raum o ain Raum

« Vastaus #3 : 24.02.14 - klo:11:59:41 »
Pitkään on reppana saanut tuolla olla. Olen joskus siitä Leyserille soittanut, kun silloin kynnet kasvoivat jo "toista kierrosta".

Sulkapuku on varmaankin kärsinyt hoidon puutteesta, onkohan lintua suihkutettu koskaan? Ruokintakin taitaa olla melko siemenpainotteista...

Tosiaankaan tuota hintaa siitä ei pidä maksaa, kun hoitokin on ollut mitä on, tosin en tiedä lähtisikö halvemmalla, varmasti vuosien saatossa sen siemeniin on kulunut jo enemmän rahaa...

Kiltin oloinen se on, ja mikäli ei ihmisasunnon "ympärivuorokautisesta" vilskeestä mene sekaisin, niin kelpo lemmikin siitä voi saada. Ainakin se on tottunut olemaan runsaasti itsekseen.  :-\

« Vastaus #4 : 24.02.14 - klo:12:04:14 »
Joo-o, tuo hinta, 1680 euroahan käännettiin silloin suoraan markoista: 10.000,-  ::)

Lintu on kauppiaan mukaan koiras, nimestä ei ole tietoa ja ilmeisesti ruotsin tuontia jostain 80-90-luvun vaihteesta, mun muistini mukaan ollut liikkeessä ainakin viitisentoista vuotta, ellei kauemminkin.

Voisihan siitä vielä lemmikin saada, tosin ruokavalio on saattanut pilata sisuskalut, joten minkäänlaista arvausta odotettavissa olevista elinvuosista en lähtisi antamaan.

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #5 : 24.02.14 - klo:14:12:08 »
Kun joskus aikoinaan tuolla itsekin kävin (lähinnä katsomassa tuota lintua, muutenhan koko kaupasta ei hirveästi löydy mitään), omistajat antoivat sille monesti hedelmiä ja milloin mitäkin. Siemenpainotteista ruokavalio saattaa silti olla, mutta kyllä se tuoreitakin aika hyvin on saanut. :) Ottaen huomioon linnun ikä, joka on muistaakseni runsaasti yli 20 vuotta, ja se ettei siinä ulkoisesti näy onneksi mitään sellaista joka viittaisi sisäelinten ongelmiin; kynnet ja nokka näyttävät kasvavan normaalisti, ja sulkapuku on tasaisen valkoinen, en usko sen olevan muuta kuin hieman apaattinen ja/tai tyypillinen vanhus, ja joku saisi siitä suht. helponkin lemmikin itselleen, eikä tarvitsisi pelätä että se eläisi niin pitkään etteikö sille pystyisi sen aikaa tarjoamaan hyvän eläkekodin. Tuo epäsiisteyskin, kun huomioi linnussa olevan pölyn määrä joka on toki ihan uskomaton, ja pöly on vieläpä sellaista oikein rasvaisen pölyistä, viittaa sekin vain kylvyn puutteeseen. :)

Ainoita ongelmia joista omistaja puhui ja jotka itse huomasin olivat mm. tuo apaattisuus, mutta samaa olen huomannut muissa yksilöissä jotka ovat eläneet pidemmän aikaa melko virikkeettömissä häkissä pääsemättä pois, joten tämäkään ei aina enteile mitään pahaa. Lisäksi omistaja kertoi että lintu puree jos sitä yrittää saada kädelle. Tosin syy miksi sitä alettiin pitämään häkissä koko päivän oli sen tapa tuhota myytäviä tuotteita, joiden luota omistajat sitä aina hääsivät, ettei olekaan mikään ihme ettei tipu ihan pidä käsistä. :-\

Katson vähän kieroon eläinkauppoja jotka ostavat hyllytavaraksi isoja lintuja, mutta tässä tapauksessa olen melko varma että vaikka tämä lintu myytäisikin, ei kyseiseen kauppaan enää koskaan isoja lintuja tulisi, sen verran hankala heidän on ollut myydä tätäkin pois. Eri asia toki on, ottaisivatko he uuden linnun maskotikseen. Onhan Tipillä tai Tipulla (joku tuon tyyppinen sen nimi oli) kuitenkin sen verran pitkä historia tuossa kaupassa, mutta toisaalta jos se todella olisi maskotti, ei se varmaankaan olisi myynnissä..
Oliko se muuten juuri tässä kaupassa jossa oli joskus aikoinaan se puhuva Beo? Se jos jokin oli melkoinen vetonaula, eikä sellaistakaan ole uutta tullut sen jälkeen. Tämä kakadukin taisi silloin olla jo tuolla.
Asiaa voisi toki hyyyvin ystävälliseen sävyyn kysyä, että jos he saavat yllättäen vielä linnun myydyksi, tuleekohan sinne uutta maskottia. :) Kysymystä voisi perustella sillä, että onhan se kaunis ja erittäin rakastettava lintu, eikä olisi ollenkaan outoa vaikka se joskus myytäisiinkin, kunhan tällaisen summan omaava henkilö astuu kaupan ovesta sisälle.. :)
Ja eikös tuohon hintaan muuten sisältynyt häkki tarvikkeineen? Tai ainakin minulle myyjä tarjosi lintua häkkineen kaikkineen. Ja jos oletetaan häkin olevan arvoltaan n. 200-300€, johon vielä kaikki kalusteet päälle, linnun hinnaksi jää ihan siedettäväkin summa valkokakadusta. ;)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #6 : 24.02.14 - klo:14:31:48 »
Kyllä ei tule kuin paha mieli, kun miettii tuollaista (älykkään)papukaijan
pitkää ja virikkeetöntä vancilaelämää  >:(

« Vastaus #7 : 24.02.14 - klo:14:44:31 »
Missä liikkeessä kyseinen kakadu on?

« Vastaus #8 : 24.02.14 - klo:15:39:36 »
  Minullekin tosiaan sanottiin että se on kaupassa ollut 20 -vuotta, jotenkin hassusti oletin että se on 20 -vuotias. Ja tosiaan muistan ehkä ihan pikkasen että kaupassa olisi ollut se beorastaskin jossain vaiheessa, mutta olin sen verta nuori silloin ettei ole selviä muistikuvia.
  Tällä hetkellä ongelma on se, että en koe naapurini kestävän kakadun rääkyntää jos tuo Tipi tosta virkoaisi ja rupeiaisi hyvinkin aktiivisesti huutelemaan perään. Ja se käsipelko saattaa olla sellainen jota saisi kyllä hoidettua, jos ei kokonaan pois niin vähän paremmaksi. Jos Tipiä ollaan tosiaan hätyytelty pois hyllyjen luota, käsipelko saattaa olla vain avonaiselle kämmenelle, eikä esimerkiksi käsivarrelle jonka päässä käsi on nyrkkiin puristettuna. Olen nähnyt sellaisen linnun joka ei pidä sormista mutta loput kädestä, esimerkiksi kaikki sormet yhteen puristettuna on ok.
  Palatakseni nyt vähän aiheeseen, en usko että pystyisin tarjoamaan aktiiviselle kakadulle kotia tällä hetkellä. Ongelma on tilan puute ja naapurit. En pysty antamaan linnulle kokonaista huonetta, ja naapurit eivät varmasti pidä rääkymisestä, vaikka alakerran naapurin koira haukkuu klo 8-16 välin yhtä soittoa. Jotenkin kakadun huuto on jotenkin vähän terävämpi kuin koiran haukkuminen. Ja tilannetta ei paranna yhtään se että talossa on enimmäkseen omistusasuntoja, eli suuri osa vanhuksia, joiden yö- tai päiväunia saattaa herkästi häiritä tälläinen ihmisen äänen kaltainen huuto.
  Jos Tipi vanhuuttaan mököttäisi yhdellä orrella myös päästessään häkin ulkopuolella, sen sijoittaminen olohuoneeseen ei olisi ongelma. Poikkeuksena tietenkin ajat jolloin ei pääse vahtimaan ettei se pure johtoja ym. Arpapeliä, eli kallistuu enemmän sen puolelle ettei minun kannata ostaa.
Raum o ain Raum