Kun joskus aikoinaan tuolla itsekin kävin (lähinnä katsomassa tuota lintua, muutenhan koko kaupasta ei hirveästi löydy mitään), omistajat antoivat sille monesti hedelmiä ja milloin mitäkin. Siemenpainotteista ruokavalio saattaa silti olla, mutta kyllä se tuoreitakin aika hyvin on saanut.

Ottaen huomioon linnun ikä, joka on muistaakseni runsaasti yli 20 vuotta, ja se ettei siinä ulkoisesti näy onneksi mitään sellaista joka viittaisi sisäelinten ongelmiin; kynnet ja nokka näyttävät kasvavan normaalisti, ja sulkapuku on tasaisen valkoinen, en usko sen olevan muuta kuin hieman apaattinen ja/tai tyypillinen vanhus, ja joku saisi siitä suht. helponkin lemmikin itselleen, eikä tarvitsisi pelätä että se eläisi niin pitkään etteikö sille pystyisi sen aikaa tarjoamaan hyvän eläkekodin. Tuo epäsiisteyskin, kun huomioi linnussa olevan pölyn määrä joka on toki ihan uskomaton, ja pöly on vieläpä sellaista oikein rasvaisen pölyistä, viittaa sekin vain kylvyn puutteeseen.

Ainoita ongelmia joista omistaja puhui ja jotka itse huomasin olivat mm. tuo apaattisuus, mutta samaa olen huomannut muissa yksilöissä jotka ovat eläneet pidemmän aikaa melko virikkeettömissä häkissä pääsemättä pois, joten tämäkään ei aina enteile mitään pahaa. Lisäksi omistaja kertoi että lintu puree jos sitä yrittää saada kädelle. Tosin syy miksi sitä alettiin pitämään häkissä koko päivän oli sen tapa tuhota myytäviä tuotteita, joiden luota omistajat sitä aina hääsivät, ettei olekaan mikään ihme ettei tipu ihan pidä käsistä.

Katson vähän kieroon eläinkauppoja jotka ostavat hyllytavaraksi isoja lintuja, mutta tässä tapauksessa olen melko varma että vaikka tämä lintu myytäisikin, ei kyseiseen kauppaan enää koskaan isoja lintuja tulisi, sen verran hankala heidän on ollut myydä tätäkin pois. Eri asia toki on, ottaisivatko he uuden linnun maskotikseen. Onhan Tipillä tai Tipulla (joku tuon tyyppinen sen nimi oli) kuitenkin sen verran pitkä historia tuossa kaupassa, mutta toisaalta jos se todella olisi maskotti, ei se varmaankaan olisi myynnissä..
Oliko se muuten juuri tässä kaupassa jossa oli joskus aikoinaan se puhuva Beo? Se jos jokin oli melkoinen vetonaula, eikä sellaistakaan ole uutta tullut sen jälkeen. Tämä kakadukin taisi silloin olla jo tuolla.
Asiaa voisi toki hyyyvin ystävälliseen sävyyn kysyä, että jos he saavat yllättäen vielä linnun myydyksi, tuleekohan sinne uutta maskottia.

Kysymystä voisi perustella sillä, että onhan se kaunis ja erittäin rakastettava lintu, eikä olisi ollenkaan outoa vaikka se joskus myytäisiinkin, kunhan tällaisen summan omaava henkilö astuu kaupan ovesta sisälle..

Ja eikös tuohon hintaan muuten sisältynyt häkki tarvikkeineen? Tai ainakin minulle myyjä tarjosi lintua häkkineen kaikkineen. Ja jos oletetaan häkin olevan arvoltaan n. 200-300€, johon vielä kaikki kalusteet päälle, linnun hinnaksi jää ihan siedettäväkin summa valkokakadusta.