En löytänyt viestiketjua aiheesta ja haluan jakaa kokemuksiani ja saada myös ohjeita/kommentteja. Tavoitteena on kohteen seuraamisen oppiminen, jotta pystyn "siirtämään" Onnin ja/tai Annin haluamaani paikkaan tarvittaessa - nyt ihan ensiksi kädelle. Perusasiat hallitsen, koska minulla on ollut lemmikki lähes koko ikäni; lapsena hamstereita tai marsuja ja vanhempana koiria. Positiivinen vahvistaminen on ollut aina opetusmetodini jo ennen termin käyttöönottoa - minulla varmaan oli naapuruston ainoat marsut, jotka saatiin pois sohvan alta yksinkertaisesti kutsumalla niitä

Linnuista ja niiden käyttäytymisestä minulla kuitenkin on vielä opittavaa, koska en ole niitä aiemmin omistanut. Undulaateista on sen verran kokemusta, että tutuessani avoukkooni n. 10 vuotta sitten, hänellä oli kaksi undua. Ne vain olivat sen verran iäkkäitä, että en ehtinyt nauttia niiden seurasta kuin reilun vuoden. Kiitos internetin ihmeellisen maailman ja Kaijuleiden sivuston, tietoa on onneksi runsaasti saatavilla.
Lätinät sikseen ja asiaan!
Luonnollisesti muksut saivat ensin kotiutua ja tottua uusiin rutiineihin sekä käsiini, jotka liikuttelivat ruokakuppeja yms. En yrittänyt koskea lintuja vaan annoin aina aikaa ja tilaa siirtyä karkuun.
Sitten aloitin systemaattisen opettamisen tutustuttamalla ne aluksi hirssiin - eläinkaupassa ei ilmeisesti paljon hirssillä herkuteltu, koska ne pelkäsivät tähkää. Alussa vein tähkän vain häkin sisälle, niin että ne saivat tarkastella sitä matkan päästä. Asteittain vein tähkää lähemmäs ja lopulta sain laskea tähkän pään orrelle ja kun muksut maistoivat, niin herkuksi havaitsivat. Halusin pitää hirssin vain palkintona onnistumisesta eli muulloin ei hirssiä ole tarjolla.
Kun tähkän napostelu orrella sujui rentoutuneesti siirryttiin seuraavaan vaiheeseen. Minulla täytyy olla keino säännellä palkinnoksi popsitun hirssin määrää - kyseessä on kuitenkin melkoinen kaloripommi - joten aloin irrottaa kokonaisesta tähkästä niitä "pikkutähkiä". Sitä sitten pitelin peukalon ja etusormen kynnen välissä käsi muutoin nyrkissä ja taas asteittain etenemällä päästiin siihen, että pystyin tarjoamaan hirssin suoraan nokan eteen. Tässä vaiheessa Onni ja Anni myös oppivat nimensä - minunhan oli helppo tarjota pikkuhirssiä erikseen kummallekin. Toistelin nimeä ja jos oikea pää kääntyi, hirssiä tuli.
Sitten ruvettiin harjoittelemaan kohdentamista. Oppilaiden mittasuhteet huomioiden parhaaksi kohteeksi osoittautui lyijykynä, jossa on kumi päässä. Ensin nimi, sitten pikku maistiainen hirssistä, kynän näyttäminen ja jos istuttiin rauhallisesti paikoillaan, kynä meni pois ja sai palkinnon. Seuraavaksi muutoin sama, mutta kynä ei mennytkään pois. Sitten vein kynää aina vain lähemmäs ja kun alettiin lähestyä koskettamisetäisyyttä, liitin mukaan vielä "komennon". Eli sanoin "Onni, kato" (en tänäpäivänä osaa selittää, miksen yhtähyvin olisi voinut sanoa loogisesti:"koske" - mutta tällä mennään

) ja pidin hirssiä kyllä näkyvillä, mutta vähän kauempana kuin kynää. Toistin "kato" ja vein kynää varovasti vielä lähemmäs. Kun Onni sitten yritti ottaa kumin suuhunsa, kiittelin ja annoin hirssiä. Tätä on nyt toistettu muutamana päivänä useita pieniä sessioita ja TÄNÄÄN ON KOKO PÄIVÄN HOMMA PELANNUT KUIN VETTÄ VAAN

Saan viedä kynän suoraan nokan eteen, sanon "kato" ja olipa kumpi tahansa, niin pikku nokka ottaa kiinni kumista.
Kaikkein mahtavinta tässä on se tunne, että kaikki on tapahtunut ilman pakottamista, kiljumista tai pelkäämistä. Päinvastoin, muksujen luottamus minua kohtaanhan on vain kasvanut.
Olenko siis oikealla tiellä vai onko jotain jäänyt huomioimatta?