papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Häkki jacolle
« : 12.11.13 - klo:03:02:14 »
Onko tietoa/kokemusta, olisiko tällainen häkki hyvä ja toimiva jacolle? Villa Artemis 124*100*195cm.
Jacon hankinta on vasta vakavalla pohdinta-asteella. Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä paria poikasta katsomaan, olisiko kenties jompi kumpi heistä meidän perheeseen sopiva uusi jäsen. Jaco on ollut haaveissa jo parisenkymmentä vuotta, mutta ensimmäiseksi linnuksi en tohtinut sellaista vielä hankkia ja nykyään asuntokin on sopivampi lintuja ajatellen. Entuudestaan minulla on kauluskaija, jonka hankin n. 4,5v sitten. Tämän kanssa elettyäni kokisin olevampi valmiimpi myös vaativamman linnun omistajaksi. Meidän poppooseen kuuluu myös koiria ja kissoja ja se tietysti vaatii omanlaisensa järjestelyt lintujen kanssa. Kauluskaijalla on iso lentohäkki, mutta jacoa ajatellen olen miettinyt tilan rajaamista verkko-ovella ainakin ensi alkuun, jotta eläimet tottuvat toisiinsa. Sen läpi kuitenkin näkee ja pystyy vähän tutustumaankin, mutta se estää suorat kontaktit.
Mikäli jollain heräsi ajatuksia/omia kokemuksia yhtälöstä jaco ja kissat/koirat niin yksärillä mieluusti otan tietoa vastaan.

Re: Häkki jacolle
« Vastaus #1 : 12.11.13 - klo:08:19:32 »
Villa Artemiksen häkin mitat on 101x77, jolloin pohjapinta-alaksi tulee 0,78 neliömetriä. Jos kyse on isommasta Kongolaisesta, mitat ei suositusten mukaan riitä (pienemmälle Timnehille riittää nuo suositukset). En kuitenkaan ihan suorilta torppaa tuota kokoa, jos linnun häkissä pitoaika rajoittuu vain yöhön. Jos lintu saa olla aamusta iltaan vapaana, niin eipä se silloin tarvitse isompaa häkkiä. Mikäli taas on tarkoitus pitää lintu yön jälkeen vielä työpäivän ajan häkissä, suosittelen sitä tilavampaa.

Verkko-ovi toki estää isommat vammat, mutta ei estä esim koiraa tai kissaa silti vahingoittamasta lintua vaikka tassulla/kynsillä, jos lintukin on verkossa. Toki siitä hyvä ettei lintu pääse suoraan lentämään samaan tilaan. Joten vahdintaa ja valvontaa  ;) Itse olen ratkaissut ongelman yhden erittäin suuren saalisvietin ja alhaisen ärsytyskynnyksen omaavan koiran kanssa tilan jakamisen sekä verkko-ovella että koiraportilla. Täten koira ei pääse kosketuksiin edes siihen verkkoon, mutta myöskään näköä huoneeseen ei estetä. Kahden muun koiran kanssa ei ongelmaa lintujen suhteen, mutta ihan täysin eläimiin en luota, niillä kun vaistot ja vietit eivät kuoleennu aina edes kouluttamalla.

Elämä olisi todella tylsää ilman erehdyksiä.
www.marvinettes.com

« Vastaus #2 : 12.11.13 - klo:12:16:37 »
Mistähän sitten saisi parempaa kokoluokkaa olevan häkin jacolle? Suosituksia sopivista häkkimalleista ja ostopaikoista? Tuo oli suurin, mitä tuolla paikassa myytiin...
Koirat mulla on sisällä normaalistikin yhdessä huoneessa koiraportilla eristettynä ja pysyvät kyllä siellä. Kauluskaija on lentohäkissään olohuoneessa, jossa kissatkin pääasiassa aikaansa viettävät. Mutta ei häkin läpi ole ollut mitään ongelmia kissojen kanssa. Papukaija komentaa kyllä kissat muualle, jos on kiipeilemässä häkin seinässä ja kissa siihen tulee kytistelemään tai sitten lentää orrelle. Tuo lentohäkki on uusi meillä joten kissat siksi vielä ihmettelevät lentävää lintua. Aiemmin lintu on ollut joko omassa huoneessaan vapaana tai pienessä häkissä kissojen nähden, joten eivät ole aiemmin nähneet sen lentävän. Nyt muuton myötä papukaijan olosuhteet muuttuivat, kun sopivaa vapaanapitohuonetta ei sille ole ollut ja verkko-ovea en ole vielä saanut hommattua. Kauluskaijani ei ole koskaan jaksanut kissoja stressata, se on hyvin sopeutuvainen otus. Liiankin rohkea melkeimpä, mutta ei se toki ole vapaana ollut kissojen kanssa samassa tilassa, mutta häkissä on ilman ongelmia ihan alkuaikojen ihmettelyn jälkeen.

« Vastaus #3 : 12.11.13 - klo:12:43:37 »
Jos et satu löytämään käytettynä jossain välissä tuolta myyntipalstalta, niin 24pets on nyt ainakin yksi paikka ostaa Suomesta hieman isompia lintuhäkkejä:

http://24pets.fi/index.php?option=com_virtuemart&view=category&virtuemart_category_id=60&Itemid=200023

Valitettavaa tosiaan on, että Suomessa monissa paikoissa ei kovin isoja häkkejä myydä ja isoillekin papukaijoille tarjotaan melko pieniä häkkejä.

« Vastaus #4 : 13.11.13 - klo:02:43:38 »
Tsekkasin läpi nuo häkit linkistä, jonka laitoit. Ainoastaan niissä häkeissä, jotka olivat väliseinällisiä kahdelle linnulle tarkoitettuja häkkejä sekä toisessa kulmamallisessa häkissä oli riittävä pinta-ala... Mutta kun mulla ei ole nurkkapaikkaa häkkiä varten. Muuten se kulmahäkki olisi ollut paras vaihtoehto. Mielekkäin olisi häkki, jossa olisi tasainen katto, jonka päällä orsi ja ruokakupit. Oottekste kaikki sitten itse tehneet häkit isommille papukaijoille, vai mistä löytäneet sopivia?
Linnun vapaanaoloajat varmasti vaihtelisivat kovastikin päivittäin, sillä teen keikkatyötä ja välillä olen muutamankin viikon ihan vapaalla ja sitten taas voikin olla yksi tosi työntäyteinen viikko. Ja jonain päivänä on harrastuksia ja toisena taas sitten olen kotosalla koko päivän.

Onko kellään kokemuksia Bongo internationalin kautta tilaamisesta Amerikasta? Tuleeko kustannukset toimitukselle Suomeen niin suuriksi, ettei kannata. Hurjan edullisia hintoja meinaan oli häkeillä ja lintutarvikkeilla esim. Bird-cage.comissa.
« Viimeksi muokattu: 13.11.13 - klo:03:44:35 kirjoittanut Titinalle »

« Vastaus #5 : 13.11.13 - klo:07:51:58 »
Kaikista väliseinällisistä lähtee tuo väliseinä kyllä irti. Meillä on ollut niitä häkkejä siis lajitoverittomillakin linnuilla. :) Suurempaan, teetettyyn häkkiin siirryttiin myöhemmin, kun amatsonipojat olivat vuoden-pari asustelleet kaksin tuossa 2x1 m väliseinällisessä (ilman seinää tosin). Tätä ennen toinen asui siinä siis itsekseen jonkin aikaa.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #6 : 13.11.13 - klo:09:07:53 »
Noissa väliseinällisissä häkeissä on sen irtoavan väliseinän lisäksi se hyöty, että jos jossain vaiheessa tulee linnulle se lajitoveri hommattua, niin onpa sopiva häkki valmiina  ;)

Jenkeistä tilaamalla ei kyllä paljoa halvemmaksi tule, kun pitää laskea rahtien lisäksi hintoihin mukaan myös verot ja tullimaksut. Saksassa on myös muutama firma, joka toimittaa häkkejä Suomeen. Mutta siinäkin kannattaa laskeskella josko kotimaasta sittenkin häkin saa halvemmalla jäsenalennuksella uudesta tai käytettynä foorumin kautta.
www.marvinettes.com

« Vastaus #7 : 13.11.13 - klo:09:25:33 »
Lainaus
Mielekkäin olisi häkki, jossa olisi tasainen katto, jonka päällä orsi ja ruokakupit. Oottekste kaikki sitten itse tehneet häkit isommille papukaijoille, vai mistä löytäneet sopivia?

Isoja häkkejä, joissa katolla orsi ja ruokakupit ei ole tullut vastaan. Muutenkin ideaalitilanteessa sen häkin saisi nostettua niin korkealle (tai häkki olisi myös korkeahko), ettei sinne ruokakuppeihin edes helposti ylttäisi. Linnun kannalta olisi tosiaan turvallisin vaihtoehto, jos saisi halutessaan häkissä viettää aikaa jopa ihmistäkin korkeammalla.

Lainaus
Linnun vapaanaoloajat varmasti vaihtelisivat kovastikin päivittäin, sillä teen keikkatyötä ja välillä olen muutamankin viikon ihan vapaalla ja sitten taas voikin olla yksi tosi työntäyteinen viikko. Ja jonain päivänä on harrastuksia ja toisena taas sitten olen kotosalla koko päivän.

Tällaiseen kuvioon tosiaan mahdollisimman iso häkki olisi paras vaihtoehto. Komppaan edellisiä, kannattaa katsoa noita väliseinällisiä versioita, sen kuitenkin saa irti. Itse tosiaan hankin amatsonilleni suosiolla 1x2 metrin mallin, kun oli tilaa ja mahdollisuus. Kuten Anni tuossa sanoikin, siellä meni hyvin sitten kaksikin lintua, kun hankin toisen seuraksi (joka sekin on yleensä hyvä juttu). :)

« Vastaus #8 : 13.11.13 - klo:10:23:29 »
ite hommasin parrotshop.de häkin, tuli siis saksasta? eipä sieltäkää säästöä tullu kun 300-400e :) väliseinälliset on hyviä, meilllä papulla oli koko häkki käytössä ja väliseinä varastossa ja kun peppi tuli sai kätevästi 2 osaan :) tota väliseinää siis ei tarvitse asentaa mitenkään vaan se työnnetään "uraan" joten todella helppo :)
Harmaan askelin

« Vastaus #9 : 14.11.13 - klo:13:46:13 »
Norega: kiitti tuosta saksalaisesta linkistä! Muistatko, kuinka kauan kesti tulla se häkki sulle sieltä?
Ja sitten mieltä askarruttava kysymys: kuinka vaikea nuo häkit on naisihmisen koota??? Ja kuinka painavina paketteina ne isot häkit on eli pitääkö saada joku kiaveri mukaan kantoavuksi häkkiä hakiessa? Pakettiauto on onneksi käytössä.
Sain eilen tiedon, että aiemmin kyselemäni kultaposkiamatson 2v koiras on palautunut koeajalta lapsen allergian vuoksi... Käyn nyt sitten tapaamassa sekä tätä amatsonia, mikä on ollut se toinen vaihtoehto minulla ja niitä jakon poikasia. Amatsonilla olis häkki mukana, mutta sekin on liian pieni...
Fisseri: nyt vasta tajusin, miksi mun mielestä se ekaksi ehdottamani häkki oli ok ja susta liian pieni. Tuolla sivulla, mistä sen bongasin, oli laitettu ne pelkät ulkomitat ja ne mitat, mitkä sä laitoit, oli häkin sisämitat, mitkä tietysti on linnun kannalta ne olennaisemmat! Hyvä, että tuli selväksi, että kyseessä onkin vain erilainen tapa ilmoittaa ne mitat!
« Viimeksi muokattu: 14.11.13 - klo:13:48:42 kirjoittanut Titinalle »

« Vastaus #10 : 14.11.13 - klo:13:55:54 »
Kesti noin 3viikkoa ja häkki tuodaan ovelle asti :) sen verra painava 145kg etten yksi sitä saanu kasattua. Joutuu nostelee elementtejä ja toine ruuvaa :) mä tykästyin toho sivuu vaikka oon todella pelokas tilaa ulkomailta. S postia tuli koko aja millä mallilla tilaus on :) tulevaisuudessa aion häkin tilata uudestaan tuolta :)
Harmaan askelin

« Vastaus #11 : 14.11.13 - klo:14:20:00 »
Meillä on myös tuommonen väliseinällinen häkki yhdellä linnulla käytössä. Kyllä sen kaksi naisihmistä kokoaan, mutta kuten Norega sanoikin, niin tuo kaksi kyllä tarvitaan, että toinen voi kannatella ja toinen ruuvata. Mulla on huonot nivelet JA oon nainen, mutta oon silti usein kokoamisvaiheessa se kannattelija eli kyllä sihen naiset pystyy ;)
Kongonkaijat Kulti ja Iikku sekä mosambikinkaija Kaika, rakkaudella muistaen mosambik Patsya

« Vastaus #12 : 14.11.13 - klo:15:50:12 »
Monta häkkiä minäkin olen yksin naisena koonnut useiden kirosanojen säestämänä, mutta aina saanut ne kasaan kuten Ikean koottavat huonekalutkin ;D Helpompi toki, jos ylimääräisiä apukäsiä on kannattelemassa ja ruuvaamassa. Ja kunnon ruuvinväännin oikeankokoisella päällä.
www.marvinettes.com

« Vastaus #13 : 15.11.13 - klo:00:45:28 »
Kiitokset taas tiedoista :) Mä olen kissoille ja koirille tilannut zooplussasta Saksasta ruokia ja tarvikkeita pitkät ajat jo ja hyvin pelaa se, mutta sieltä ei ikävä kyllä saa isojen papukaijojen häkkejä, joten tuo toinen sivusto oli hyvä vinkki. En kyllä itse olisi löytänyt niitä sivuja. Äiti meinas saada slaagin, kun tänään kerroin sille suunnittelevani vakavissani papukaijan hankintaa ;D Mutta näytin sille pari videota jakosta höpöttelemässä ja hassuttelemassa niin alkoi hiukan ymmärtää, mikä mua niissä linnuissa kiehtoo. Keiko-kauluskaijanikin kuuntelee innolla noita papukaijavideoita ja kiljahtelee välillä vastauksensa kavereille  ;)
Hitsit kun jännittää jo ensi viikon tiistai, kun toivon mukaan pääsen tapaamaan amatsonin ja jakon, jotka kotia vailla! Kunhan  nyt noita jakoja ei vielä ole kukaan kerennyt ostaa, kun en ehtinyt tällä viikolla työkiireiden takia vielä niitä käydä katsomassa.
Oisin vielä kysässyt, että jos olette papukaijanne ostaneet eläinkaupan kautta, joka maahantuo lintuja. Niin miten käytännössä sitten onnistuu asiat, kun häkkiähän ei tietysti vielä ole hankittuna että voiko linnun varata maksamalla siitä osan ja odotella häkin saapumista vai olisiko sitten hankittava joku väliaikaishäkki sille? Kun en tiedä, miten sellainen onnistuisi, kun ei mulla ole kuin Keikon vanha pieni häkki, joka soveltuisi lähinnä jakon kuljetuksen ajaksi kooltansa. Ja toi iso koirahäkki, mikä mulla on, on liian harvapinnainen, kun mittasin, että 3,8cm on pinnaväli. Eikö siitä tuu jo pää läpi? Vai kävisikö se väliaikaishäkistä? Koirahäkki on kooltansa sellainen, että mulla on kaksi koiraa autossa siinä matkustanut, jotka 40kg ja 30kg eli ihan reilun kokoinen on.

JK-Lehtinen

« Vastaus #14 : 15.11.13 - klo:09:18:21 »
Itse toin Amatsonin Kiiminkistä Orivedelle koiran kuljetushäkissä, jonka pinnaväli on 3.5cm.
Matka meni hyvin, mutta kotona emma päätti haluavansa häkistä heti pois... pää ja kaula sujahti ongelmitta pinnojen välistä, siinä kun se pyörii ympäri-ämpäri, niin kiire tuli itselläkin kun näytti että niskat menee nurin justiinsa.
3 cm pinnaväli on ainakin amatsonille maksimi, mun mielestä.
« Viimeksi muokattu: 15.11.13 - klo:09:20:10 kirjoittanut JK-Lehtinen »