papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eroahdistus. Miten linnuilla on ilmennyt?
« : 11.10.13 - klo:14:59:43 »
Heippa,

Tuli tuossa mieleeni kysymys kun nyt sunnuntaina on se raskas päivä jolloin Paavo ja Pastilli (neitsikat) muuttaa uuteen kotiin. :'(

Pipa (Siniotsa) ja neitsikat ovat koko mulla olo ajan olleet samassa huoneessa tosin olleet aina eri aikaan ulkona mutta kokoajan näkevät ja kuulevat toisensa. Sitä kautta siis Pipakin on tottunut että talossa on muitakin lintuja siis kavereita.

Nyt onkin pulma. Paavo ja Pastilli menevät kotiin jossa muitakin neitsikoita ja erittäin osaava hoitaja, joka varmasti osaa auttaa poikia eroahdistuksen kanssa. Pojille saattaa muutenkin olla helpompaa kun muuttavat yhdessä.

Mitenkähän mun kannattais toimia Pipan kanssa? Pitäisiköhän neitsikat siirtää jo aiemmin esim. toiseen huoneeseen ja totutella eroon näin?

Pipa menee tiistaina vanhemmilleni hoitoon jossa itsekin olen aluksi "hoidettavana" leikkauksen jäljiltä ja pipa on jo tutustunut uuteen paikkaan. Siltikin eroahdistus saattaa olla suuri kun pojat ei olekkaan enää piipittämässä viereisessä häkissä. Miten siis voin auttaa Pipaa ettei ero aiheuttaisi suurta stressi reaktiota?

Kiitos taas jo valmiiksi!
« Viimeksi muokattu: 14.10.13 - klo:00:31:05 kirjoittanut kata89 »
Pipa & Otto

Re: Eroahdistus. Miten linnuilla on ilmennyt?
« Vastaus #1 : 14.10.13 - klo:00:37:35 »
Meillä siis tilanne nyt ohi ja neitsikat ovat muuttaneet uuteen kotiin. Vaihdoin topicin nimen siitä syystä että nyt kun olen päivän ollut Pipan kanssa kahden niin eroahdistuksen huomaa erittäinkin hyvin.

Neitsikoiden häkin siirsin tänään pois olohuoneesta makuuhuoneeseen. Pipa löysi häkin jokin aika myöhemmin, meni häkkiin sisään eikä muutamaan tuntiin suostunut tulemaan pois sieltä. Pipa on myös todella kiintynyt muhun, en ole saanut metriäkään kävellä tänään ilman pipaa ja koko ajan pitää leikkiä mikä taas menee todella nopeasti yli (puremiseksi) Kovasti haetaan rapsutuksia ja hellyyttä ja mieliala muuttuu ihan sekunneissa.

Kovasti poika yrittää etsiä neitsikoiden häkkiä jonka päällä tykkäsi aiemmin istua ja moikkailla neitsikoita, eli lentelee useasti häkki paikan kohtalla.

Meillä ilmenee eroahdistus ainakin tänään näin, katsotaan mitä huominen tuo tullessaan. Onneksi olen koko päivän kotona.

Tästä topicista saattaa olla jollekin muullekin hyötyä joskus tulevaisuudessa joten miten teidän linnuilla on eroahdistus ilmennyt vai onko ilmennyt ollenkaan?? Mielenkiinnolla itsekin kuulen jos on tilanne kohtaista kokemusta.
Pipa & Otto

« Vastaus #2 : 15.10.13 - klo:10:19:42 »
Vuosi sitten kun raita-aratti Sakua (menetti kumppaninsa äkillisesti) lähdettiin viemään Tampereelle
uuten kotiin, niin pikkuaramme ei näyttänyt kokevan sitä kovin ongelmallisena.
Pelkäsin kyllä hitosti etukäteen, mutta kaikki menikin ihan hyvin ja tirppa oli oma itsensä.

Tai sitten en vain huomannut, kun olin itse niin surusta kipeenä Sakusta luopuessa,
onneksi Saku pääsi raita-aratti parveen uudessa kodissa.

« Vastaus #3 : 15.10.13 - klo:11:05:03 »
Meillä takana nyt 2 päivää ilman neitsikoita. Eilen pipa vahti neitsikoiden häkkiä jonka olin suunnitellut purkaa. Mun korvassa on uusi hieno reikä jonka pipa teki eilen. Eli meillä eilen enemmänkin kiukuttiin, tosin illalla sitten piti tulla leikkimäänkin! :)

Pipa on tosi seuranhakunen vaikkakin todella kiukkunen vähän väliä. Tänään on se iso päivä kun Pipa ja minä muutetaan vanhempien luokse hoitoon ja huomenna joutuu olemaan yksin sielä kun itse olen sairaalassa. Vähän kyllä jännittää pipan puolesta, mutta luulen ja toivon että kaikki menee suht hyvin ja isommilta vanhingoilta vältyttäisiin. :)

Toisaalta olisi helpottanut ja vältetty puremat jos olisi osannut edes vähän varautua amazonin mielen kikkoihin, mutta toisaalta tekemällä oppii, virheistä oppii ja ihme kyllä kivustakin oppii. :D

Joten kertoilkaa ihmeessä ihan mistä tahansa tilanteesta koska niistä saattaa olla hyötyä jollekin muulle joskus. :)

Meillä alotetaan nyt tavaroiden kasaaminen ja valmistelut muuttoa varten. Ihanaa päivää kaikille! :)
Pipa & Otto