papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

"Täydellinen" häkki
« : 13.09.13 - klo:16:33:16 »
Jälleen kun ajatukset uudesta häkistä jyllää, pohdinnoissa on, millainen olisi täydellinen häkki?

Saa kertoa omia näkemyksiä millaisesta häkistä tykkäisi, mitä ominaisuuksia siihen haluaisi, ja miten ongelmat ratkaistaisi. Toivoisin luovempien tai kokeneempien ihmisten vastauksia myös näihin omiin ongelma-ajatuksiin. ;)

Ongelmakohtia ovat mm. häkin taakse niin lattialle kuin seiniinkin kertyvä lika ja tahrat. Mikäli häkki on rullilla ja siirrettävän kokoinen, tuossa ei ole niin ongelmaa, kunhan häkin takana olevan seinän suojaa vaikka pressulla tms. Ja sitten sijoittaa häkin tarpeeksi kauas seinästä, ettei lintu yllä sitä pinnojen välistä jyrsimään. Mutta entä jos häkki on niin suuri (itsetehty tai teetetty siis), että sen siirtäminen on mahdotonta? Millaisia ratkaisuja kannattaisi keksiä seinän ja lattian suojaksi? Seinässä on pian reikä, jos häkin sijoittaa lähelle seinää, mutta toisaalta jos seinän ja häkin väliin jää liikaa rakoa, se on pian täynnä kaikkea roskaa ruoantähteistä pölyn kautta kakkaan ja puunsilppuun. Kannattaisiko niin suuren häkin ja seinän väliin siis jättää esim. imurin tai ihmisen mentävä rako, eli vaikka noin 40 cm leveä rako? Ajattelen tässä koko ajan umpimetallista teollisen näköistä, mutta suurempaa häkkiä. Yksi mahdollisuus olisi tietty teetättää koppi vesivanerista, mutta epäilen sen kestävyyttä vuosikymmenien mittaan, hyvin tehty metallihäkki tuskin taas menee miksikään?

Toinen juttu on valaistus. Niin suuntaan kuin toiseenkin. Minne sijoittaa fiksusti lintulamput, ilman että lintu pääsee niihin käsiksi väärällä tavalla, mutta että lintu hyötyisi niiden paisteesta mahdollisimman paljon. Mutta toisaalta myös pimennys. Miten kiinnittää häkin ympärille pimennysverhot fiksusti, ilman että lintu pääsee niitä syömään? Itse pohdin niinkin radikaalia ratkaisua, että teetetty häkki olisi noin 30 cm matalampi kuin huone, ja sinne päälle lamput kuitenkin tietty irti kattokaltereista. Näitä suojaamaan tulisi jotkut esim. pleksit tai muut levyt häkin seinien myötäisesti jatkuen kattoon saakka. Tämä estäisi myös lintua seisomasta häkin päällä ja jyrsimästä kattoa. (Näissä suojalevyissä pitäisi joissain olla esim. saranat, että lamput voisi vaihtaa ajoittain.) Verhot olisi kaiketi pakko laittaa useamalla kiskolla jotta ne liukuisivat sujuvasti.

Semmoisia pieniä mietteitä taas tältä kantilta. ;D Omaan täydelliseen häkkiin lisäksi kuuluisi ulkoa täytettävät ruokakupit, ettei tarvisi herättää lintuja niin rankasti kun aamulla pitää ruoat laittaa jos on aikainen lähtö.

Re: "Täydellinen" häkki
« Vastaus #1 : 13.09.13 - klo:23:20:57 »
Minulla on omatekoinen, puurakenteinen häkki neitokakaduilla, ja siinä olen tuon valaistusasian ratkaissut juuri kuten tuossa edellä kuvailit. Häkki on noin 20 cm huonekorkeutta matalampi, ja siinä on verkkokatto, jonka päälle kaksi lintuloisteputkea on asennettu. Johdot on kiinnitetty tarkasti katon poikkilistoihin, jotta niihin ei varmasti pääse käsiksi häkin sisäpuolelta. Ja jotta lamppuihin tai johtoihin ei pääsisi käsiksi häkin ulkopuoleltakaan, suljin häkin katonpäällisen lentoliikenteeltä huoneen kattoon asti ulottuvilla mäntylevyillä, joista kaksi on saranoitu lamppujen vaihtamisen mahdollistamiseksi. Näin lamput eivät myöskään häikäise huoneessa olijoita (levyn etu pleksiin nähden).

Tämä häkki ei kuitenkaan ole täydellinen eikä tarkoittamasi kaltainen tehdastekoisen näköinen metallihäkki. Oikeasti minäkin haluaisin kokonaan metallisen, elementeistä kootun häkin, jossa kaikki yksityiskohdat olisivat viimeisen päälle ajateltuja, eli siivoaminen, kuppien tyhjentäminen ja täyttäminen, sisustaminen ja muut päivittäiset toimet olisi helppoa ja vaivatonta tehdä. Nykyinen häkki toimii kyllä muuten erinomaisesti, mutta ongelmina on ainakin pohjamateriaalin vuotaminen pikku rakosista häkin alle, sekä sivuseinien verkon tahraantuminen ulosteisiin lintujen nukkumapaikan alapuolella. Puuosat ovat myös herkkiä tahraantumaan, ja on tuo pesimähuuruinen neitsikkakoiras saanut jo loviakin niihin aikaiseksi. Metallihäkki on tässä suhteessa parempi: sen saa pestyä putipuhtaaksi, eikä siihen nokka pysty. Pyörillä liikuteltava haluaisin häkin ehdottomasti olevan, jolloin häkin ulkopuolelle kertyneen töhnänkin siivoaminen olisi paremmin mahdollista. Nykyisessä ei pyöriä ole, vaan se on kiinnitetty paikoilleen.

Nykyisessä häkissä häkin takaseinänä on huoneen valkoiseksi maalattu betoniseinä, jota ei siis ole suojattu millään tavoin. Neitsikoilla tällainen vielä onnistuu, kun ne eivät siihen koloa saa aikaiseksi, ja ainakin tähän asti kaikki niiden jätökset ja muut roiskeet ovat lähteneet nätisti ihan vaan vedellä liottamalla. Isommilla ja enemmän tuoreruokaa syövillä aiheuttanee enemmän päänvaivaa. Onhan toisaalta vesivanerihäkeissä menestyksekkäästi asutettu amatsoneja ja jopa aroja, joten eipä sekään seinämateriaali ihan mahdoton ajatus ole :)

Tuosta puurakenteisesta häkistäni ja muutamista sen rakenneratkaisuista löytyy kuvia toisessa ketjussa, "Häkkiverkoista ja häkin rakentamisesta": http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=30503.645

Vs: "Täydellinen" häkki
« Vastaus #2 : 06.02.16 - klo:21:25:09 »
Onko kukaan tehnyt koiran sisähäkistä lintuhäkkiä? Niitä tuntuu olevan edullisesti myynnissä, toki ovat aika matalia, mutta ison koiran häkki on jo aika leveä ja syvä. Ja luulisi koiralle tarkoitetun häkin kestävän myös lintuja.. Koiranhäkkejä pystyisi varmasti aika näppärästi muokkaamaan ja suurentamaan, yhdistämällä kaksi häkkiä toisiinsa. Täytyy pohdiskellaan tuota ajatusta vielä. :)
Kirsi

« Vastaus #3 : 07.02.16 - klo:14:53:44 »
Onhan noita joskus nähty käytössä! :) Niissä tulee vaan helposti rajoitteet vastaan, koska häkkikoon kasvaessa kasvaa myös pinnaväli. Linnun tulee olla siis pienehkö mutta suuripäinen.

Itse en näe korkeutta välttämättä ongelmana, sillä osa linnuista ei muutenkaan käytä häkin tilaa alle metrin korkeudelta, joten jos koiran häkin nostaa tarpeeksi korkealle tasolle niin, että korkeimmat orret ovat ihmisen silmätasoa korkeammalla, en usko että tuossa on mitään ongelmaa. :)

Joissain häkkimalleissa on isot ovet kahdella sivulla, jolloin niiden yhdistäminen onkin helppoa!

« Vastaus #4 : 07.02.16 - klo:15:43:37 »
Toinen vaihtoehto voisi olla jyrsijän häkkien yhdisteleminen. Koiran häkeissä tosiaan on se ongelma ettei missään oikein lue pinnaväliä. Muutamassa pentuaitauksessa oli mainittu myös pinnaväli.
Loputtoman etsimisen jälkeen löysin zooplussalta jyrsijoiden ulkoaitauksia, joissa yleensä pinnavälikin oli mainittu. Aitauksissa muuten oli hyvin mittaa, mutta lyhin sivu oli 50cm, joka tuntuu aika kapealta. Ajattelin että niitä 2 vierekkäin, niin tulee hyvin syvyyttäkin. Noissa aitauksissa oli myös hyvä valikoima erikokoisia ovia.
Jyrsijän aitauksista tehty häkki tulisi maksamaan mulle 200-300€. Lipaston päälle asetettuna ohjemitat minulle olisi 170cmx70cm korkeus120cm, pohjaksi tulisi siis 1,2m2.
Noita mittoja pystyy vielä hieman hiomaan tarpeen mukaan.
Pikkuarattia olen haaveillut, olisi tarkoitus käydä pian katsomassa millaisia ovat, ennen lopullista päätöstä. :)
Kirsi

Aatami

« Vastaus #5 : 08.02.16 - klo:13:53:44 »

Meillä on ollut itse tehty metallihäkki harmaalla ja silloin päädyin sellaiseen ratkaisuun, että häkin voi kahden ihmisen liikuttelemana siirtää siivouksen ajaksi pois pohjakaukalon päältä. Toisen kantajan piti mennä häkkiin sisään ja toinen kannatteli toista päätä.  ;D
Toimi noinkin, mutta aina ei toista kantajaa ole saatavilla.  :-\
Seinät ja lattian suojasin kirkkaalla rakennusmuovilla, joka ei pistänyt niin hyvin silmään, kuin pressu ja maisematapettikin näkyi mukavasti läpi.

Lamput kiinnitin kattoon häkin yläpuolelle. Lamppujen sivut suojasin pellillä ja alapuolen verkolla.  Johdot saa turvaan isompaakin nokkaa, jos katossa sattuu kulkemaan ura, johon ne voi upottaa ja peittää peltilevyllä, tai jollakin muulla tukevalla listalla. Mielellään katon värisellä, niin ei ole niin ruman näköinen.  :)

Tuosta häkistä aika jätti, kun ara tuli taloon ja linnut saivat oman huoneensa. Nyt on kuitenkin uusi haaste edessä. Muutamme kuun vaihteessa ja uuteen taloon pitäisi keksiä uusia ratkaisuja. Nyt vain on se hyvä puoli, että lintujen tilan saa alkaa rakentamaan alusta asti juuri siihen tarkoitukseen sopivaksi. Yksi seinä kaatuu ja olohuone kasvaa niin, että sen perälle voi rakentaa kokonaisen lintujen maailman. Varsinaista häkkiä sinne ei tule, vaan jonkinlainen verkkoseinä rajaamaan aluetta. Verkkomateriaalikin on pohdinnassa. Minulla olisi kyllä vielä n. 25m2 ruostumatonta teräsverkkoa, mutta olohuoneeseen saisi olla jokin kauniimpikin materiaali.  ::) Mietimme myös, että lattioihin ja seiniin voisi laittaa samanlaisen kosteussulun, kuin märkätiloihinkin. Näin ei tarvitsisi pelätä kosteusvaurioita, vaikka kuinka suihkuttelisi. Mutta muita materiaaleja ja valaisinratkaisuja täytyy taas miettiä uudelleen. Jäänpä siis odottelemaan hyviä ideoita.  8)
« Viimeksi muokattu: 09.02.16 - klo:10:59:53 kirjoittanut Neitojako »

« Vastaus #6 : 12.02.16 - klo:20:14:58 »
Hyvä ketju! Jokainen kai määrittelee "täydellisen häkin" vähän omalla tavallaan ja omaan asumistilanteeseensa pohjaten. Itse tarvitsisin ainakin ensin "täydellisen kämpän", jotta pääsisin toteuttamaan hurjimmat suunnitelmani  ;D

Mutta tosiaan - itselläni linnut vielä harkinta-asteella, mutta häkkikysymystä olen viime aikoina pohdiskellut paljon. Isoin kysymys olisi ihan, että kannattaako rakentaa itse vai ostaa valmiina. Itse haluaisin kovasti, että häkki olisi pinta-alaltaan ainakin jotain 2 neliön luokkaa, mutta en kuitenkaan halua maksaa itseäni kipeäksi. Opiskelijabudjetilla ollaan liikkeellä.

Puurakenteisen häkin suhteen mietityttää erityisesti puhtaanapito. Miten on, kuinka hyvin puuhäkki kestää likaa ja saako sen pidettyä puhtaana? . Ja tietenkin nokankestävyys  ;D itse olen kallistumassa kuitenkin ehkä pienempiin lajeihin, mutta silti loppujen lopuksi ei ole järkevä investointi puuhäkkikään, jos sen joutuu jo parin vuoden päästä uusimaan  :-\

Tuo Lintusen esiin nostama seinien/lattian likaantuminen on myös hyvä pointti! Itse asun vuokrakämpässä, joten tämä seikka on erityisesti otettava huomioon. Vanerikoppi olisi siten ihan jees, koska se suojaisi varmasti seinää häkin takana - mutta tähän tulee sitten tuo edellä pohtimani puun "liankestävyys". Sellainenkin ajatus nousi kyllä pintaan, että josko vaneriin kiinnittäisi jonkin suojapressun tai muovifroteen (kutsutaankohan sitä tällä nimellä?), niin voisikohan se suojella vaneria jotenkin? Suojakanaan voisi aina ottaa sitten irti, pestä ja vaihtaa. Vai onko ihan hullu idea? Itse en oikein voi tämän kämpän seiniin kiinnitellä mitään, joten kaikki on mietittävä myös sen mukaan!

Mutta tässä muutamia mieleen äkkiseltään tulleita asioita :). Voisin joskus ajan kanssa kirjoitella pidempääkin tekstiä vaikka tuonne Häkkiverkosta ja häkin rakentamisesta-ketjuun aiheesta.
Linnuton lintufani

« Vastaus #7 : 16.02.16 - klo:21:06:46 »
Puurakentamisessakin riippuu kovasti, kuinka karmit asettelee... Monen virhe on tehdä paksut karmit häkin sisäpuolelle. Toki se on siistimpi niin, mutta jos neitokakadun kokoiselle tekee vaikka kakkoskakkosesta kehikon, linnulla on noin 5 cm tilaa istuskella... Havainnoimani mukaan linnut tuppaavat istumaan niin, että niiden ulosteet töhrivät tuosta lahjakkaasti sen ulommaisen pari senttiä. ::) Eli tämän välttämällä kannattaa puurakenteista häkkiä miettiä rakennettavaksi niin, että ainakin vaakatasossa olevat tukipuut tulevat verkon ulkopuolelle. Tällöin linnut eivät myöskään pääsisi jyrsimään niitä ylettömän paljon. En näkisi, että puurunkoinen, hyvinsuunniteltu (esim. yllämainitut asiat otettuna huomioon) lintuhäkki olisi erityisen epäkestävä. Ennemmin tuntuu, että se menee vaihtoon juuri huonon suunnittelun vuoksi: linnut ovat jyrsineet reunoja ja ulostaneet niille, ja karkeasta pinnasta kakkaa on vaikeampi pestä pois, jolloin lika pinttyy siihen.

Tuohon seinän suojaukseen en osaa juuri sanoa... Meillä on ollut muovimattoa ja pressua suojana, mutta kiinnitetty esim. suoraan seinään, tai uusimmassa versiossa vuokra-asuntoon omillaan seisovaan tukirunkoon, jolloin seinän ja pressun väliin jää tietty tukirungon levyinen aukko, jolloin on kattoratkaisusta kiinni, ettei linnut pääse missään nimessä esim. putoamaan sinne.

« Vastaus #8 : 21.02.16 - klo:08:11:35 »
Kiitos vastauksesta!

Lainaus käyttäjältä: Lintunen
Eli tämän välttämällä kannattaa puurakenteista häkkiä miettiä rakennettavaksi niin, että ainakin vaakatasossa olevat tukipuut tulevat verkon ulkopuolelle. Tällöin linnut eivät myöskään pääsisi jyrsimään niitä ylettömän paljon.
Tuo asia onkin tullut jo mietittyä, lähes jokaisessa lukemassani artikkelissa/ketjussa mainitaan että verkko puiden sisäpuolelle :)

Lainaus käyttäjältä: Lintunen
En näkisi, että puurunkoinen, hyvinsuunniteltu (esim. yllämainitut asiat otettuna huomioon) lintuhäkki olisi erityisen epäkestävä. Ennemmin tuntuu, että se menee vaihtoon juuri huonon suunnittelun vuoksi: linnut ovat jyrsineet reunoja ja ulostaneet niille, ja karkeasta pinnasta kakkaa on vaikeampi pestä pois, jolloin lika pinttyy siihen.
Juu - ehkä alan jälleen sittenkin kallistua siihen itse rakentamiseen. Olen laskeskellut, että kyllä sillä satoja euroja säästäisi kun kuitenkin haluan hyvänkokoisen häkin. Mutta pitää tosiaan vielä suunnitella lisää, myös tuota seinän/seinien suojausta. Visiona olisi rakentaa kämpän yhdelle seinälle tämä häkki ja toiselle seinälle kiipeilypuuviritelmähässäkkä, jolloin sitten jäisi keskelle lentotilaa (ja itselle kävelytilaa ;D) - ja kyllä varmaan kiipeilyseinäkin vaatii sitten jonkinlaisen suojan.
Linnuton lintufani

Aatami

« Vastaus #9 : 30.03.16 - klo:10:10:17 »
Itse päädyimme sellaiseen seinäratkaisuun, että tapetoimme maisematapetilla koko "häkkiseinän" ja suojasimme tapetin pleksillä. Ei tietenkään kaikkein halvin ratkaisu, mutta jos seinän on tarkoitus kestää vuosikymmeniä, niin siihen nähden pieni sijoitus.  :)

« Vastaus #10 : 01.04.16 - klo:06:17:27 »
Sellaista piti kysyä että mieltä olette ns. "muotohäkeistä" ? Esimerkiksi tällaisista:

Vaikka silmää miellyttää niin viis siitä, mietin että mitäköhän itse tirpat pitävät? Vissiin hieman enemmän kiipeilevälle lajille?

Hupskeikkaa, laitetaanpas pari juttua lisää: Tässä on topikki kauluskaijastani Simosta: http://forum.kaijuli.fi/index.php/topic,36509.0.html

Kävi sitten ilmi että te ihanat ihmiset (siis en tarkoita sarkastisesti!!!!) ilmoititte että häkki onkin liian pieni. Ruvettiinkin sitten heti aviomiehen kanssa miettimään uutta häkkiä Simpalle.

Olisikin sitten pari kysymystä. Tässä hänen nykyinen häkkinsä:

Tuli sellainen hupsu kysymys mieleen että olisikohan huono idea ostaa toinen ja yhdistää häkit suht koht helpon nikkaroinnin avulla?

Tähän olisi kaksi vaihtoehtoa:

Eka: Yksinkertaisesti napsaisimme vain yhden "seinän" (vaikkapa takaosan, siis seinä eikä pelkästään ovea) ja siten yhdistäisimme häkit yhteen - olisivat "ns" seläkkäin. Tämä olisi tosiaankin hyvin helppoa tehdä ja Simolla olisikin sitten tuplasti tilaa. Sellainen tuli tästä ideasta koomisesti mieleen että jos joku osaa asiansa hyvin voisi näin saada aivan valtavan kokoisen häkin vaikkapa pikkuhiljaa niitä yhdistelemällä. Voi tosin olla vaikeaa liikuttaa riippuen siitä miten häkit ovat yhdistetty.

Toka: Takaseinät pois molemmista yksiköistä ja yhdistää ne "ns" sillalla. Materiaali voisi olla vaikkapa lintu-turvallinen ritilä (ei myrkyllisiä maalipintoja, metallia jne.) Eli tällöin siihen tulisi ns. "lontoon silta" vaikutelma. Voisi olla hauska idea koska Simo rakastaa kiipeillä.

Olisiko jompi kumpi vaihtoehto hyvä Simolle mitoitusten kannalta? (Antakaa anteeksi, meikällä on hieman kaaliongelmien takia vaikeuksia hahmottaa numeroita joten mittojen konseptit ei oikein onnistu ellei satu olemaan visuaalista esimerkkiä!)

Sitten kolmas tietty: Uusi häkki! Ulkomaisissa nettihuutokaupoissa on PALJON melkein upouusia käytettyjä häkkejä. Syynä se ikävän yleinen "Ei se ollukkaa sellanen otus ku me luultiin" ja rikas perhe hankki ison häkin. Halutaan siitä sitten eroon nopsaa ja hinta on aika reilukin, jopa postitusten kanssa. Mietin että kunhan pitää maalaisjärjen kädessä ja toisessakin, voisi tämä vaihtoehto olla jees kanssa. (pitää huoli siitä että häkkiä ei ole esim. maalattu tai mitään sellaista) mutta melkein aina häkki on merkkituote ja ollut käytössä vain vähän ennenkuin kävikin ilmi ettei se lintu olekkaan lelu. Siippani joka on jenkkiläinen vinkkasi minulle tästä. Kuulemma todella yleistä ja hyvinkin mahdollista että näin löytyisi hyvä häkki. Hän muuten käski sanomaan että jos jokin henkilö tarvitsisi jotenkin apua jenkkitilausten kanssa hän auttaa mielellään.

Muuten joskus noita melkein upouusia kalliita häkkejä jopa heiteteään meneään. Harmittaa!  :-X
« Viimeksi muokattu: 01.04.16 - klo:09:42:11 kirjoittanut Viatrixa »
[img=http://www.blogcdn.com/www.pawnation.com/media/2013/09/download-4.gif[/img]

« Vastaus #11 : 01.04.16 - klo:10:07:18 »
Sellaista piti kysyä että mieltä olette ns. "muotohäkeistä" ? Esimerkiksi tällaisista:

Itse karsastan. :-\ Linnut viihtyvät yleensä korkealla, joten oikeaa tilaa jää todella vähän, ja moni lintu kököttäisi luultavasti vain tuossa pienessä "tornissa" päivät pitkät.

Lainaus
Tuli sellainen hupsu kysymys mieleen että olisikohan huono idea ostaa toinen ja yhdistää häkit suht koht helpon nikkaroinnin avulla?

Todella kiva, että otit neuvosta vaarin aidon iloisesti, etkä pahoittanut mieltäsi kommenteista. :) Sekä tietty se, että oikeasti laitatte pyörät pyörimään uuden häkin suhteen, hieno homma!

Kahden häkin yhdistäminen ei kuvittelisi olevan vaikeaa, mikäli on a.) metallintyöstotaitoa ja b.) häkit ovat samaa mallia. Muuten kuin saman mallisten häkkien (tai häkit, joilla jotkut sivut ovat täsmälleen saman kokoiset) voi olla vaikeaa ja vaatia harjaantuneita metallintyöstötaitoja, ja silloinkin sinne voi jäädä koloja yms. jotka voivat olla linnulle vaarallisia. :-\ Mikäli onnistut kuitenkin löytämään yhdeltä sivulta kaksi samankokoista häkkiä, yhdistäminen on oikein mainio idea!

Itse yhdistäisin häkit suoraan, sillä tuollainen "tunneli" tuo toki lisätilaa linnulle ja toimii oivasti esimerkiksi rotilla ja chinchilloilla, linnuille olisi tärkeää päästä myös lentämään/pyrähtelemään häkissään. Vaikka sillalla yhdistetyt häkit (tai vaikka sata näin yhdistettyä häkkiä) tuo lisää pinta-alaa yhteensä, se ei lisää linnun lentotilaa, valitettavasti. Toki tämäkin vaihtoehto on parempi kuin yksi pieni häkki.

EBayn häkeistä:
Kuten netissä aina, tulee muistaa varovaisuus ostaessaan yksityishenkilöltä. Moni laittaa häkistä kauppakuvan, koska niissä häkki näkyy parhaiten, mutta varmuudeksi voisi vielä myyjältä kysyä kuvaa häkistä jonkin tietyn esineen kanssa (esim. kuvaatko häkin kengän/mukin/tulitikkuaskin kanssa), jolloin häkin on pakko olla olemassa eikä myyjä myy olematonta häkkiä. Netissä, kuten muuallakin, kannattaa muistaa että jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on, mutta joskus saattaa tärpätäkin! :) Netissä häkkejä katsellessa kannattaa kiinnittää huomiota postikuluihin, sillä häkit on painavia, joten postituskin maksaa yleensä melkoisesti, eivätkä kaikki edes postita häkkejä.

Toivottavasti Simolle löytyy uusi, tilavampi asumus! :D

« Vastaus #12 : 01.04.16 - klo:12:12:11 »

Itse karsastan. :-\ Linnut viihtyvät yleensä korkealla, joten oikeaa tilaa jää todella vähän, ja moni lintu kököttäisi luultavasti vain tuossa pienessä "tornissa" päivät pitkät.

Lainaus

Todella kiva, että otit neuvosta vaarin aidon iloisesti, etkä pahoittanut mieltäsi kommenteista. :) Sekä tietty se, että oikeasti laitatte pyörät pyörimään uuden häkin suhteen, hieno homma!

Kahden häkin yhdistäminen ei kuvittelisi olevan vaikeaa, mikäli on a.) metallintyöstotaitoa ja b.) häkit ovat samaa mallia. Muuten kuin saman mallisten häkkien (tai häkit, joilla jotkut sivut ovat täsmälleen saman kokoiset) voi olla vaikeaa ja vaatia harjaantuneita metallintyöstötaitoja, ja silloinkin sinne voi jäädä koloja yms. jotka voivat olla linnulle vaarallisia. :-\ Mikäli onnistut kuitenkin löytämään yhdeltä sivulta kaksi samankokoista häkkiä, yhdistäminen on oikein mainio idea!

Itse yhdistäisin häkit suoraan, sillä tuollainen "tunneli" tuo toki lisätilaa linnulle ja toimii oivasti esimerkiksi rotilla ja chinchilloilla, linnuille olisi tärkeää päästä myös lentämään/pyrähtelemään häkissään. Vaikka sillalla yhdistetyt häkit (tai vaikka sata näin yhdistettyä häkkiä) tuo lisää pinta-alaa yhteensä, se ei lisää linnun lentotilaa, valitettavasti. Toki tämäkin vaihtoehto on parempi kuin yksi pieni häkki.

EBayn häkeistä:
Kuten netissä aina, tulee muistaa varovaisuus ostaessaan yksityishenkilöltä. Moni laittaa häkistä kauppakuvan, koska niissä häkki näkyy parhaiten, mutta varmuudeksi voisi vielä myyjältä kysyä kuvaa häkistä jonkin tietyn esineen kanssa (esim. kuvaatko häkin kengän/mukin/tulitikkuaskin kanssa), jolloin häkin on pakko olla olemassa eikä myyjä myy olematonta häkkiä. Netissä, kuten muuallakin, kannattaa muistaa että jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se yleensä on, mutta joskus saattaa tärpätäkin! :) Netissä häkkejä katsellessa kannattaa kiinnittää huomiota postikuluihin, sillä häkit on painavia, joten postituskin maksaa yleensä melkoisesti, eivätkä kaikki edes postita häkkejä.

Toivottavasti Simolle löytyy uusi, tilavampi asumus! :D

Voi, miksi pahastuisin sellaisesta kommentista??? Ne eivät toki ole tarkoitettu loukkaaviksi vain päinvastoin; ihmiset täällä välittävät aidosti lintujen hyvinvoinnista ja jos joku minua paljon kokeneempi huomauttaa että Simon häkki on liian pieni hänelle tottakai laitan heti pyörät pyörimään! :)

Olen muuten itse huomannut että jotkut kyllä tosiaan pahastuvat moisesta enkä oikein itse ymmärrä miksi. Ne eivät ole missään nimessä tarkoitettu loukkaaviksi tai henk. vaan päinvastoin, tipun hyvinvoinnistahan on kyse :) Vaikka siippa ei olekkaan mikään nikkaroija niin osaa tietty asioita. Kahden tuollaisen zooplussan häkin yhdisteleminen on hyvinkin helppoa. Jos esim. vaikkapa se seinä jossa on se ovi poistetaan kokonaan, kuin myös toisen häkin takaosa, voidaan be "sivupuolet" yhdistää helpostikkin yhteen sellaisten... öö... nyt menee kielet sekaisin... tällaisilla:

Nämä eivät tosiaankaan ole mitä tarkoitin mutta en oikein netistä osannut etsiä sitä komponenttia. Mutta esm. tuon typpisellä neliö tai kolmion muotoisella oven saranalla. Joka on "lintuturvallinen", ei myrkyllistä metallia tai jopa tiukalla pienellä ketjulla joka on niin tiukasti kiinittety että molemmat puolet pysyvät tiukasti yhdessä.

Aviomies itse innoistui ajatuksesta mutta tuo tarjous houkuttaa kanssa!
[img=http://www.blogcdn.com/www.pawnation.com/media/2013/09/download-4.gif[/img]