papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Turvalliset ja haitalliset kasvit / Saako antaa?
« Vastaus #15 : 28.06.12 - klo:13:25:06 »
Voiko valkoapilan lisätä listaan?  :)

Mitenköhän noinkin itsestäänselvä on mennyt unohtumaan... ;D Lisään!

Noh, ei kaikkea voi aina muistaa  ;D
Undut: Eerin, Ejala, Ässä, Athene, Apollo ja Milli

« Vastaus #16 : 29.06.12 - klo:13:55:04 »
En tiedä sopiiko kysymykseni tänne, mutta tässäkin on kasvi kuitenkin.

Ostin eläinkaupasta linnuille kissanlelun, jossa lukee "Cat toy with catnip". Joissain lähteissä sanotaan catnipin, Nepeta Cataria, aitokissanmintun olevan vaarallista linnuille, joissain että vain kissoille?
http://www.canaryzoo.com/poisonous%20plant%20list.htm

Lelu koostuu kuivasta catnipistä muutenkin, niin liekö tässä mitään myrkyllistä? ???

Tässä vielä kuva kyseisestä lelusta. http://www.arcatapet.com/fullsize/16154.jpg
Neitokakadut Niki & Bobi, Cico & Peppi, Puttis & Choco, undulaatit Nemo &....

« Vastaus #17 : 29.06.12 - klo:14:04:20 »
Terveyskirjasto sanoo kissanmintusta: "Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita."

HUS:in kasvilista: "Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita. Kohtuullisesti käytettynä tai oikein käsiteltynä kasvi on vaaraton."

Tämän kaniohjeen (PDF) mukaan kissanminttu on vaarallista kaneille vain tuoreena. Mutta tuossa lienee myös se, että kani on kasvinsyöjä ja voisi vetää napaansa suuria määriä kasvia verrattuna kissaan joka kasvia maistaa ehkä enintään hieman vahingossa.

Ilmeisesti luotetaan kissaan lihansyöjänä: vaikka aika monet lelut sisältävät kuivattua kissanminttua rouheena, tai joskus sitä myydään jopa pusseissa sinäänsä itse lisättäväksi minne lie, kissoihin ilmeisesti luotetaan niin paljon ettei se ala kasvia syömään suurempia määriä vaan ennemminkin hullaantuu siitä haistelemalla ja kiehnäämällä siinä.

Itse voisin laittaa tuollaisen lelun meidän linnuille tarjolle, sillä tuossahan on kissanminttua vain tuolla lelun sisällä? :) Ilmeisesti välissä on vielä jokin kova, esim. muovipallo. Tai mitä olen tuon tapaisia päässyt näpräämään eläinkaupassa. Tarkkaile lintuja, ja jos vaikuttaa että saavat jyrsittyä niin pitkälle että kissanminttua alkaa roiskumaan, poista kissanminttu mahdollisimman huolella lelun sisältä ja laita sitten uudelleen tarjolle mikäli lelu on rikkinäisyydestään huolimatta yhä turvallinen leikittävä linnuille. :)

EDIT: Ah, luin huolettomasti, eli siis koostuuko koko lelu kuivatusta kissanmintusta? Näyttäisi enemmän mielestäni paperinarulta, niineltä tai sileältä sisalilta... Jotka ovat taas harmittomia. Mikäli koko lelu on kissanminttua, silloin en sitä kyllä linnuille laittaisi, sillä ne saattavat nakertelun ohella myös niellä ainesta.

EDIT2: Sivustolla kuvaillaan lelua näin: "Catit Cornhusk Rafia Ball. Made from all-natural materials (Rafia, and cornhusk, catnip), this eco-friendly cat toy is designed to engage your cat's natural instincts and provide your pet with hours of chasing, pouncing and playing fun.", eli lelu koostuisi rafiasta (niini?), maissinkuoresta (tai siitä saatu kuitu) ja kissanmintusta. Epäilen näillä perusteilla, että kissanminttu on vain lelun sisällä. :)
« Viimeksi muokattu: 29.06.12 - klo:14:08:27 kirjoittanut Lintunen »

« Vastaus #18 : 29.06.12 - klo:14:19:38 »
Olipa ihana saada näinkin kattava vastaus näin nopeasti! Tosiaan, tarkkaillaan miten sujuupi. Kiitos avusta ;D
Neitokakadut Niki & Bobi, Cico & Peppi, Puttis & Choco, undulaatit Nemo &....

« Vastaus #19 : 30.07.12 - klo:19:48:47 »
sanon nyt vielä täälläkin, että saako sitten noita apiloiden kukkia antaa xD ne on niin epäilyttävän näkösiä tai siten oon vainoharhanen.

myös, en jaksa kaikkia noita kasveja googlata, mutta mikä on se kasvi jonka "kukka"(kai) on semonen pitkä pitkä, semmone mikä sojottaa maasta ja siinä on aika isot litteet suorareunaset lehdet. sanottiiin joiskus pienenä että toimivat laastareina/on terveydellisiä vaikutuksia tms. Niin en muista nimeä niin en tiedä saako sitä antaa :D
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #20 : 30.07.12 - klo:20:10:40 »
myös, en jaksa kaikkia noita kasveja googlata, mutta mikä on se kasvi jonka "kukka"(kai) on semonen pitkä pitkä, semmone mikä sojottaa maasta ja siinä on aika isot litteet suorareunaset lehdet. sanottiiin joiskus pienenä että toimivat laastareina/on terveydellisiä vaikutuksia tms. Niin en muista nimeä niin en tiedä saako sitä antaa :D

Piharatamo?

« Vastaus #21 : 30.07.12 - klo:20:26:44 »
^oo joo! :D kiitos!

« Vastaus #22 : 30.07.12 - klo:21:19:50 »
sanon nyt vielä täälläkin, että saako sitten noita apiloiden kukkia antaa xD ne on niin epäilyttävän näkösiä tai siten oon vainoharhanen.

? ;D
Millä tavoin ne on epäilyttävän näköisiä, musta ne näyttää kukilta vaan. ;D
Mutta joo, saa antaa kukkiakin, ne on turvallisia. :)
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #23 : 30.07.12 - klo:21:50:23 »
hahaah kun ne on semmosia... pesäkkeitä :D mä en luota kukkiin ollenkaa...

« Vastaus #24 : 30.07.12 - klo:21:57:16 »
hahaah kun ne on semmosia... pesäkkeitä :D mä en luota kukkiin ollenkaa...
:D Olet sä vaan aika suloinen noitten kukkajuttujes kanssa. ;D Nuo mun linnut tuntuvat tykkäävän erityisesti noista kukista (kukinnoista, vai miten se pitäisi sanoa?) - sekä valko- että puna-apilan. :)

« Vastaus #25 : 30.07.12 - klo:23:07:20 »

:D Olet sä vaan aika suloinen noitten kukkajuttujes kanssa. ;D

haha, no kiitos <3 Mä en vaan ole koskaan ollut mikään kukkien hartain ystävä, heh

« Vastaus #26 : 16.08.12 - klo:23:26:58 »
Tuli mieleen, ku meillä on keittiössä tätä, ja listasta en löytänyt..
Joten, mites krysanteemi/pallokrysanteemin laita?
Elämää naurukyyhkyjen kanssa <3

« Vastaus #27 : 17.08.12 - klo:08:58:34 »
Tuli mieleen, ku meillä on keittiössä tätä, ja listasta en löytänyt..
Joten, mites krysanteemi/pallokrysanteemin laita?

HUS:in lista sanoo:

Krysanteemit (Dendranthema)
Kasvi on myrkytön.

Lisään listaan. :) Onko se ainoastaan sisäkasvi, vai voiko pitää myös ulkona? Pohdin kumpaan osaan listasta laitan sen. :P

« Vastaus #28 : 17.08.12 - klo:18:13:55 »
Onko se ainoastaan sisäkasvi, vai voiko pitää myös ulkona? Pohdin kumpaan osaan listasta laitan sen. :P
Mulla on sisällä tavallinen krysanteemi, ja parvekkeella on pallokrysanteemeja, eli on sisä/ulkokasvi mun ymmärryksen mukaan  ;D
Elämää naurukyyhkyjen kanssa <3

« Vastaus #29 : 26.01.13 - klo:18:59:43 »
Tietääkö joku onko seuraavanlaiset kasvit myrkyllisiä linnuille.

Apostolinmiekka
Kultaköynnös
Kärpäsloukku

Yhtä kasvia en tunnistanut:
puumainen n. metrin korkuinen kapea kukka lehdet ovat latvaosissa, kapeat ja pitkät. väri on vihreä keltainen. Runko on saman tyyppinen kuin palmulla.

http://miracles-of-the-world.blogspot.fi

Minun blogini käykääpäs katsomassa ;)