Terveyskirjasto sanoo kissanmintusta: "Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita."
HUS:in kasvilista:
"Kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita. Kohtuullisesti käytettynä tai oikein käsiteltynä kasvi on vaaraton."Tämän kaniohjeen (PDF) mukaan kissanminttu on
vaarallista kaneille vain tuoreena. Mutta tuossa lienee myös se, että kani on kasvinsyöjä ja voisi vetää napaansa suuria määriä kasvia verrattuna kissaan joka kasvia maistaa ehkä enintään hieman vahingossa.
Ilmeisesti luotetaan kissaan lihansyöjänä: vaikka aika monet lelut sisältävät kuivattua kissanminttua rouheena, tai joskus sitä myydään jopa pusseissa sinäänsä itse lisättäväksi minne lie, kissoihin ilmeisesti luotetaan niin paljon ettei se ala kasvia syömään suurempia määriä vaan ennemminkin hullaantuu siitä haistelemalla ja kiehnäämällä siinä.
Itse voisin laittaa tuollaisen lelun meidän linnuille tarjolle, sillä tuossahan on kissanminttua vain tuolla lelun sisällä?

Ilmeisesti välissä on vielä jokin kova, esim. muovipallo. Tai mitä olen tuon tapaisia päässyt näpräämään eläinkaupassa. Tarkkaile lintuja, ja jos vaikuttaa että saavat jyrsittyä niin pitkälle että kissanminttua alkaa roiskumaan, poista kissanminttu mahdollisimman huolella lelun sisältä ja laita sitten uudelleen tarjolle mikäli lelu on rikkinäisyydestään huolimatta yhä turvallinen leikittävä linnuille.

EDIT: Ah, luin huolettomasti, eli siis koostuuko koko lelu kuivatusta kissanmintusta? Näyttäisi enemmän mielestäni paperinarulta, niineltä tai sileältä sisalilta... Jotka ovat taas harmittomia. Mikäli koko lelu on kissanminttua, silloin en sitä kyllä linnuille laittaisi, sillä ne saattavat nakertelun ohella myös niellä ainesta.
EDIT2: Sivustolla kuvaillaan lelua näin:
"Catit Cornhusk Rafia Ball. Made from all-natural materials (Rafia, and cornhusk, catnip), this eco-friendly cat toy is designed to engage your cat's natural instincts and provide your pet with hours of chasing, pouncing and playing fun.", eli lelu koostuisi rafiasta (niini?), maissinkuoresta (tai siitä saatu kuitu) ja kissanmintusta. Epäilen näillä perusteilla, että kissanminttu on vain lelun sisällä.