papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Häkkikoko-kyselyt
« Vastaus #120 : 29.12.13 - klo:13:19:37 »
Hei! Sopiiko undulaattien pinnaväliksi 1,7 cm? Löysin jostain ohjeen että 1,5 tai korkeintaan 2cm.

HMM, hankala sanoa. Itse olen nähnyt että undulaatti tulee läpi 2 cm pinnavälistä, mikäli pinnat ovat tosiaan pinnoja eikä neliöverkkoa. Mikäli verkko on neliötä, silloin tuo 2 cm lienee ihan OK, sillä se on minkkiverkon vahvuus, jota näkee useilla kotieläinpihoilla joissa on myös undulaatteja. Itse laittaisin varmuudeksi kuitenkin enintään 1,5 cm pinnavälisen häkin, ettei joku lintu ole päästään jumissa.

« Vastaus #121 : 29.12.13 - klo:13:27:27 »
Okei. En ole vieläkään varma pitäisikö yrittää tehdä häkki itse, joku ehdotti että kysyy ammattikoululaisilta, tekevätkö, sillon saisi halutun koon ja pinna välin, löysin netistä kumminkin suht edullisen häkin joka vaikuttaa hyvältä vedettävine pohjalaatikoineen. Pitänee vielä miettiä, käydä rauta- ja eläinkaupoissa pyörimässä, ehkä kirppareilla, ja soittaa amiskaan. Ja pitää selvittää onko tuon kyseisen häkin pinnat nyt sitä neliöverkkoa, ei kait?

« Vastaus #122 : 29.12.13 - klo:13:36:00 »
Okei. En ole vieläkään varma pitäisikö yrittää tehdä häkki itse, joku ehdotti että kysyy ammattikoululaisilta, tekevätkö, sillon saisi halutun koon ja pinna välin, löysin netistä kumminkin suht edullisen häkin joka vaikuttaa hyvältä vedettävine pohjalaatikoineen. Pitänee vielä miettiä, käydä rauta- ja eläinkaupoissa pyörimässä, ehkä kirppareilla, ja soittaa amiskaan. Ja pitää selvittää onko tuon kyseisen häkin pinnat nyt sitä neliöverkkoa, ei kait?

Yleensä tehdastekoisissa häkeissä on tosiaan vaan vaaka-/pystypinnat eikä verkkoa. :)

« Vastaus #123 : 14.02.14 - klo:08:44:04 »
Tietääkö kukaan milloin nämä häkin koko suositukset ovat tulleet?

« Vastaus #124 : 29.05.14 - klo:13:24:43 »
Heips!

Ostin kanarioilleni uuden häkin, jonka mitat ovat:

Pituus: 90cm
Syvyys: 52.5cm
Korkeus: 82.5cm

Laskeskelin että häkkiin saisi majoittaa jopa 5 kanarialintua  :o
Minusta määrä tuntuu turhan suurelta, pitäähän linnuille jäädä kunnolla sitä omaa tilaakin, erityisesti kun kanariat nyt ei aina sitä toisen seuraa kauheasti kaipaa...  ::)
Laskinkohan oikein? Eilen luokseni muutti uusi poikatipu ja lintuja on nyt siis häkissä kolme ja se on ihan maximi.
-Rose

« Vastaus #125 : 29.05.14 - klo:14:11:46 »
Pituus: 90cm
Syvyys: 52.5cm
Korkeus: 82.5cm
Laskeskelin että häkkiin saisi majoittaa jopa 5 kanarialintua  :o
Minusta määrä tuntuu turhan suurelta, pitäähän linnuille jäädä kunnolla sitä omaa tilaakin, erityisesti kun kanariat nyt ei aina sitä toisen seuraa kauheasti kaipaa...  ::)
Laskinkohan oikein? Eilen luokseni muutti uusi poikatipu ja lintuja on nyt siis häkissä kolme ja se on ihan maximi.

Itse taas laskin että tuon kokoiseen häkkiin saisi nykyisten minimisuositusten mukaan majoittaa jopa 6 kanarialintua tai muuta alle 16-senttistä lintua. Mutta eihän kukaan pakota tuota määrää täyttämään, vaan enemmän tilaa on aina parempi! :) Noissa ei välttämättä ole myöskään huomioitu lintujen luonteita, esim. jotkut toisissaan lähes kiinni viihtyvät lajit pärjäisivät tuossa paremmin vaikka siinä kuuden linnun pikkuparvessa, kun taas enemmän omaa tilaa haluavat lajit/yksilöt eivät ole näitä suosituksia lukeneet, ja saattaisivat silti ahdistua, vaikka minimisuosituksia noudatettaisiinkin.