papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mitä mieltä juustosta?
« : 15.04.02 - klo:13:07:39 »
Meidän Jaden suurinta herkkua on juusto, tavallinen ja rae-sellainen. olenkin ruvennut nyt ostamaan vähärasvaista juustoa ja sitäkin olen antanut vain silloin tällöin herkkupaloina. Ongelma tulikin siinä, että kasvattaja, jolta lintuni ostin, väitti, ettei papukaijoille saa KOSKAAN antaa juustoa, syystä, että linnun ruuansulatusjärjestelmä ei pysty sulattamaan jotain juustossa olevia aineosia. Itse en ole koskaan ennen moista väitettä kuullut (erilaisia lintuja minullakin on ollut viimeisen 25 vuoden aikana) mutta huolestuin silti asiasta ja niinpä päätinkin kysellä teiltä, mitä mieltä moisesta väitteestä olette???  :-\

-tinttu-
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

Re:Mitä mieltä juustosta?
« Vastaus #1 : 15.04.02 - klo:13:43:58 »
Joskus myös olen moista kuullut, mutten oikein tahdo uskoa siihen. Olisin kyllä todella kiitollinen, jos joku kyseisen aineen mulle kertoisi ja näyttäisi toteen, ettei se ole hyväksi linnulle?

Lukuisat kirjat / netintietolähteen eivät pidä juustoa haitallisena linnulle kuin rasvan suhteen. Lisäksi linnulle tarkoitettuja pellettejä ja herkkutankoja olen myös nähnyt varustettuna "Cheese Flavor" -tunnuksella, tosin maku saattaa monissa tapauksissa olla keinotekoinen...

Juustohan on ravintosisällöltään oikein mainiota ravintoa linnulle, lukuunottamatta runsasta rasvan määrää. Juusto sisältää A-vitamiinia, runsaasti kalsiumia ja eläinpohjaista proteiinia, jota lintu ei tahdo tavallisesta ravinnosta saada.

Koska rasvan määrä on kevyissäkin ns. kovissa juustoissa suuri (10-17%), niin ei niitä todellakaan voi antaa kuin herkkupaloiksi / mausteiksi linnuille. Rasvatonta raejuustoa voikin sitten vähäsen huolettomammin syötää kohtuuden rajoissa.

-mika
« Viimeksi muokattu: 15.04.02 - klo:13:45:17 kirjoittanut Forum Admin »

Re:Mitä mieltä juustosta?
« Vastaus #2 : 15.04.02 - klo:14:15:12 »
Joo, periaatteessa linnut ovat laktoosi-intoleraatikkoja eli maitotuotteita ei kannata paljoa antaa kerralla. Kohtuumäärinä niistä ei kyllä mitään haittaa ole (siis esim vajaa teelusikallinen vaikkapa jugurttia jakon kokoiselle otukselle, rasvaista / suolaista juustoa vain ihan pieni nokare).  Jokainen voi sitten testata onko oma tipu myös maitoallergikko (= ei kestä maidon proteiineja) eli saako se jotain omituisia oireita maitotuotteen syönnin jälkeen. jolloin ne kannattaa jättää kokonaan pois...
Eläinproteiineja saa myös vaikkapa kanamunasta. Meillä kalutaan innolla myös kyljyksen- tai kananluun jämiä (kohtuu tietysti näissäkin, kasvissyöjä papukaija ensisijaisesti on).

Jugurttia / rahkaa syödessä on kyllä yleensä kolme nokkaa tuijottamassa lusikkaa maistiaisten toivossa.

Maija