papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: "Sä olet pilannut sun linnun"
« Vastaus #15 : 10.04.13 - klo:08:33:01 »
Mitä meinaat ettei nauti koko touhusta? Uskoisin, että varmasti lintu nauttii huomiosta, yhdessä olemisesta ja herkuista ;)  Itse ainakin opetin neitokakadulleni ensin kaiken maan temppuja kunnes luottamus oli hyvä ja sitten alettiin opetella "hyödyllisempiä" kuten juuri ruiskusta juominen ja pyyhe jne :) Helpottuu huomattavasti kun on jo luottamusta. Uskon myös että linnusta on ihan kivaa tehdä näitä temppuja, koska meillä ainakin tuo tekee niitä ihan riemuissaan kun hirssin näkee ^^
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #16 : 10.04.13 - klo:08:38:37 »
auts. Kuulin jostain, että ruusukakaduilla on kaikkein voimakkain nokka kakaduista ja uskon kyllä, että on totta.  ::)

Eli käytännössä ei mitään väliä rangaistuksilla ja herkuilla, kunhan omistajan ja linnun yhteys toimii.

nämä eivät pidä paikkaansa ;) ruusukakaduilla päinvastoin on yksi heikommista puruvoimista ja se on ihan evolutiivisestikin järkevää, koska käyttävät paljon "pehmeämpää" ravintoa kuin suurin osa kaakkaduista...

Ja on väliä, jos tekee väärin rangaistukset, niin luotto kyllä menee ja tulisi toimia, ettei niitä pidä käyttää ja niitä on monenlaisia... toiset hyväksyttyjä, kuten huomiotta jättö, mutta esim fyysiseen väkivaltaan ei vaan voi eikä pidä mennä, koska se menee sitten jo eläinrääkkäyksen piiriin ja oikeanlainen palkitseminen taas on se millä luotto rakennetaan yms... menisi raamatuksi, joten jatketaan tätä asiaa ihan uuteen ketjuun tai mene kirjoittamaan pos vs nega-topicciin, jossa asiasta jo sivukaupalla.

Hui, en ole edes ajatellut fyysisen väkivallan mahdollisuutta koulutusmetodina. Ei kai kukaan haluaisi rakasta perheenjäsentään satuttaa? Mutta suuntaan tuohon suureen kasvatustopicciin.

Ja se puruvoima... en ehkä halua kuvitella millaista muiden kakadujen nokankäyttö sitten on.  ;D

Ainiin, vielä siitä luokselentoharjoituksesta. Meillä sen koulutus on puolivaiheessa, koska Doris tulee kyllä joko minun tai äidin luo ihan automaattisesti. Täytyy kokeilla tehostaa sitä makupaloilla sitten, kun puluseni viikonloppuna näen. Doris sairastui vuosi sitten flunssaan (ehkä mykoplasmaan, joka tarttui muuhunkin perheeseen) ja ruiskua olisi tarvittu, koska eihän tuo halunnut oikein mitään syödä tai juoda. Doris kuitenkin parantui, kun eläinlääkäri antoi äidilleni lääkettä ja äiti pisti sen Doriksen rintalihakseen. Mitään amatööritouhua tuo ei onneksi ollut, koska äiti on koulutukseltaan sairaanhoitaja .. ja kokki, joten kanafileet ovat tuttuja.
Kakaduparvessa yksi ruusu ja kolme neitoa.

« Vastaus #17 : 10.04.13 - klo:08:49:16 »
Mitä meinaat ettei nauti koko touhusta? Uskoisin, että varmasti lintu nauttii huomiosta, yhdessä olemisesta ja herkuista ;)  Itse ainakin opetin neitokakadulleni ensin kaiken maan temppuja kunnes luottamus oli hyvä ja sitten alettiin opetella "hyödyllisempiä" kuten juuri ruiskusta juominen ja pyyhe jne :) Helpottuu huomattavasti kun on jo luottamusta. Uskon myös että linnusta on ihan kivaa tehdä näitä temppuja, koska meillä ainakin tuo tekee niitä ihan riemuissaan kun hirssin näkee ^^

Ainut mitä olen ajatellut temppuna, oli kiepsahdus kädellä roikkumaan pää alaspäin. Doris osaa sen jos haluaa, mutta ei erityisemmin tykkää temppuilusta.
Syyllistyin ehkä siihen virheeseen tuossa viestissäni, että pidin temppuja sellaisina, jotka tehdään käskystä ja joista saadaan palkkio. 'Pyyhetemppu' ainakin onnistuu.

Ja sitten on vielä 'Pokemonpallo' jonka äiti keksi. Siinä Doris otetaan kämmenien väliin pesäotteeseen ja se heitetään siitä ilmaan, jolloin se lentää 'pallona' metrin tai pari, ojentaa sitten siipensä ja lentää minun kädelleni. Tai vaihtoehtoisesti äidin olkapäälle, jos minä en ole ottamassa vastaan. Mutta en ajatellut tuotakaan temppuna, vaan leikkinä, koska Dorista ei taidettu opettaa siihen mitenkään. Alettiin vain leikkimään yhdessä kopitteluleikkiä.  ;D

« Vastaus #18 : 10.04.13 - klo:10:15:34 »
Itse voisin ottaa hieman yleisemmälläkin tasolla kantaa tuohon käsitteeseen "linnun pilaaminen", joka itsessäänkin on mielestäni täysin absurdi käsite.

Oma lähestymisenihän näihin eläimiin on ollut pitkälti se, että kun ottaa tällaisen täysin erilaiseen ympäristöön kehittyneen villieläimen kotiinsa, niin silloin on vastuussa sen hyvinvoinnista. Tämä tarkoittaa sekä fyysistä hyvinvointia, että mahdollisuutta elää elämää lintuna (tämä ei tietenkään sulje pois vuorovaikutusta ihmisenkin kanssa). Tällöin mitkään toimenpiteet, jotka edistävät sen hyvinvointia, eivät voi mitenkään pilata sitä, päinvastoin. Oikeastaan mielestäni mikä tahansa, joka pakottaa eläimen epäluonnolliseen muottiin ja "rikkoo" linnun niin, että siitä katoaa kaikki lajityypillinen käyttäytyminen, voisi olla ennemminkin sen pilaamista.

Esimerkiksi posiitiviseen vahvistamiseen pohjautuva koulutus on yksi asia, josta ainakin asiantuntijat ovat samaa mieltä: se edistää hyvinvointia. Jos myös tavoitteena on ns. "suoritusvarmuus", oikeastaan tämä on ainoa tapa saada varmaa toimintaa joka tilanteessa. Jos otetaan esimerkiksi nuo Jonnen treenit mm. luokse lentämisestä tai siirtymisestä puuhun pyynnöstä, ei sellaista saada aikaan varsinkaan papukaijan kanssa kuin tällaisella järjestelmällisellä harjoittelulla. Se vaatii hieman aikaa ja viitseliäisyyttä, ja ennen kaikkea toistoja. Mutta juuri näiden herkkujen syöttämisellä, kun se tehdään järkevästi, saadaan aikaan lintu, joka toimii tällaisissa tilanteissa, kuin sen halutaan toimivan. Ja paino on juuri sanalla toimii: lintu itse tekee jotain, ei vain "alistu" johonkin.

Sirkustempuistakin olen kuullut puhuttavan monesti aikaisemmin. Tällainen retoriikka on tietenkin vain yksi tapa yrittää saada toista "osapuolta" näyttämään huonolta, mutta on puhtaasti retoriikkaa (samoin kuin kaikki muutkin monelle tutut kommentit, kuten tämä linnun pilaaminen, pesupähkinäkommentit sekä kaikkein legendaarisin, eli pellossa kasvaminen), jolla viedään keskittyminen pois itse asiasta, kun ei pystytä enää keskustelemaan siitä sekä argumentoimaan järkevästi. Kuten Sannakin tuossa kommentoi, temppujenkin kouluttaminen on erinomainen tapa parantaa suhdettaan lintuunsa, sekä toisaalta se on myös erinomainen virike (oli kyseessä hyödyllinen asia tai puhdas temppu).

On paljon muitakin asioita, joista olen kuullut puhuttavan linnun "pilaamisena". Isot häkit ja tilat, virikkeet, monipuolinen ruokavalio jne. Mutta nämähän ovat kaikki juuri asioita, jotka edistävät näiden hyvinvointia. Voisi tietenkin ajatella, että olen "pilannut" Kamin, joka sitten joutui stressaamaan tämän muuttohässäkän yhteydessä niin paljon, että alkoi nyppimään. Mutta tällaiseen vähän pitkittyneeseen tilanteeseen oikeastaan ainoa valmistaja olisi sellaisissa oloissa pitkittynyt eläminen (joka taas aiheutti tämän ongelman). Joten haluaisiko sitten pitää lintujani pitkiä aikoja huonommissa oloissa, kuin voin tarjota, vain siksi, että ne tottuisivat tällaiseen mahdollisen tulevan tilanteen kannalta (en nyt siis puhu muutamien päivien hoitojaksoista, jotka varmasti ovatkin hyvä tapa totuttaa lintua muutoksiin)? Tällä kertaa valitettavasti vain kävi niin, että tällainen riski realisoitui monen tekijä takia (tilat, muutto, kevät ja omat kiireeni myytävän asunnon kuntoonlaittamisessa). Edellisenä syksynä vastaava 3 viikon tilanne oman remonttini aikana ei taas aiheuttanut ongelmia, joten vaikuttaa selvästi siltä, että kyseessä on monen tekijän summa.

Tietenkin erilainen silittely yms. on hieman haastavampi kysymys. En tosiaankaan puhuisi siinäkään linnun pilaamisesta, varsinkaan jos tavoitteena on opettaa lintua antamaan laittaa valjaat nätisti päälle (ja varsinkaan, jos vaihtoehtona olisi juntata rimpuileva lintu tiukasti pöytään kiinni), mutta kuten jo ketjussa on tullut esille, on tärkeää osata vetää raja niin, ettei lintu sitten ala pitämään ihmistä puolisonaan. Ja jos käy näin, niin osata ehkä ottaa hieman etäisyyttä.

Summa summarum: on mielestäni täysin käsittämätöntä, että joku kiertää pitkin maita ja mantuja puhumassa lintujen pilaamisesta asioilla, jotka todellisuudessa kaikin puolin edistävät niiden hyvinvointia.
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo:10:27:22 kirjoittanut fouro »

« Vastaus #19 : 10.04.13 - klo:12:49:55 »
Mäkin kun toissa messuilla näin kun tuo mies siellä ohjeisti ihmisiä kovin.
Kuinka ei lintua koskaan saa päästää olkapäälle, eikä saa rapsutella.
Tuli mullekkin sanomaan, että ne sen harmaat on koko messujen sosiaalisimmat linnut.
Ja että mun ei ainakaan kannata lintua hankkia, kun olen niin nuori ja tietämätön...

« Vastaus #20 : 10.04.13 - klo:13:28:35 »
Missä vaiheessa edes voidaan sanoa, että lintu on pilalla?
Ensimmäisenä ajatuksena tuli mieleen niin väärä ruokinta, että on aiheuttanut linnulle pysyviä terveysongelmia.
Tai toisena tietty sellainen kohtelu, että linnun henkinen terveys on kokenut pysyviä muutoksia. Voisin vielä korostaa tuota sanaa pysyvä, koska jos ongelmat voidaan jonkun osaavamman toimesta korjata, niin silloinhan se lintu ei ole pilalla, eikö näin? Silloin mielestäni on pilalla vain sen omistajan ja linnun suhde.

Tietysti jos ajatuksena on, että lintujen kuuluu olla kuten villit esi-isänsäkin, niin silloin ollaan varmaan pilattu kaikki lemmikkilinnut.  ;D
Amatsonit, neitsikat, helmikset, siniviirut, tupsut, hanhet, miggikset, kanat ja muut elikot.

« Vastaus #21 : 10.04.13 - klo:14:35:47 »
Tässä topicissa sivuttujen temppujen virkkeellisen arvon ohella kannattaa muistaa myös niiden hyötyarvo linnun oppimisen ja ihmisen opettamisen taitojen kehittäjänä.

Helpon, yksinkertaisen ja mukavan tempun opettaminen auttaa ihmistä ymmärtämään linnun käyttäytymistä, oppimisprosessia ja löytämään keinoja hedelmällisen yhteistyön tekemiseen. Pienten ja näennäisesti "turhien" juttujen treenaaminen voi useinkin johtaa suuriin valaistuksiin. Käytännön kokeilujen kautta huomaa esimerkiksi, kuinka lintua saa yhtälailla sekä linnun että omistajan kannalta katsottuna sujuvasti ja tehokkaasti ohjattua suorittamaan toivottua käyttäytymistä. Samoin voi kokea ahaa-elämyksiä vaikkapa siinä, kuinka isompi opetettava asia kannattaa pilkkoa pienempiin, yksi kerrallaan opittaviin askeliin. Yhtä aikaa myös koulutettava lintu herää miettimään sitä, kuinka yhteistyö ihmisen kanssa toimii, ja se oppii aktiivisesti opettelemaan uusia, loogisesti toimivia ja palkitsevia juttuja. Juurikin ne ei-niin-pakollisiksi koetut pikkuiset temput, kuten vaikkapa ympäri pyörimiset ja kiepit orren ympäri, voivat siis olla kullan arvoisia työkaluja linnun ja ihmisen välisen suhteen ja sujuvien arkirutiinien luomisessa! :)

Toinen, mutta yhtälailla valtaisan käyttökelpoinen funktio näillä tempuilla on linnun huomion herättämisessä. Täällä noita pikkuisia temppuja käytetään säännöllisesti ja menestyksekkäästi vaikkapa sellaisissa tilanteissa, joissa ylivireen puolella koheltavan linnun keskittymiskyky palautetaan pyytämällä siltä ensin helppo temppu, jonka tekemisen kynnys on matala. Kun lintu on tehnyt siltä pyydetyn asian ja saanut siitä ansaitsemansa palkkion, on se rauhoittunut jo huomattavasti. Tämän jälkeen lintu onkin sitten tarvittaessa valmis suorittamaan jotain hieman enemmän keskittymistä vaativaa, esimerkiksi menemään häkkiin, luonnollisesti täysin omaehtoisesti pyynnön ja palkkion motivoimana.

Suosittelen siis ehdottomasti kokeilemaan tuota temppujen (ja myös linnun käsittelyn) harjoittelemista positiivista vahvistusta käyttäen. Ajatus "linnun pilaamisesta" noilla keinoin on sitten taas puolestaan niin absurdi, että sellaisen käsittelyyn en sanojani suotta uhraa.  ;D
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

« Vastaus #22 : 10.04.13 - klo:16:22:57 »
Temppu on hyvin venyvä käsite sekin - itse lasken kaiken pyynnöstä tapahtuvan temppuiluksi. Villille Dominolle kädelle nouseminen ja Lennille saman tekeminen ilman parin sekunnin perästä seuraavaa raivaria ja puremista on jo haastavaa. Luoksetulo meillä alkaa olla jo hyvässä jamassa, koska linnut viihtyvät kanssani ja tulevat ihan mielellään katsomaan mitä mulle kuuluu...ei ole niin väliä, vaikka ei ole herkuista tietoakaan. Mitään Sannitan Feedon tasoista sirkuslintua noista ei tule ikinä saamaan, kun Feedo taas oppii juttuja ihan parilla toistolla ja on into piukalla osaamistaan aina esittämässä. :-)

Japi13, eiköhän anneta kaiken kuulemasi mennä yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos, jooko? Ei osaaminen katso ikää, moni tuntemani teini on todella osaava ja valveutunut, kun taas ihan aikuinen ihminen voi vielä vuosien harrastamisen jälkeenkin olla ihan pihalla lemmikkiensä suhteen... ;)
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you

« Vastaus #23 : 10.04.13 - klo:16:49:55 »
Temppu on hyvin venyvä käsite sekin - itse lasken kaiken pyynnöstä tapahtuvan temppuiluksi. Villille Dominolle kädelle nouseminen ja Lennille saman tekeminen ilman parin sekunnin perästä seuraavaa raivaria ja puremista on jo haastavaa. Luoksetulo meillä alkaa olla jo hyvässä jamassa, koska linnut viihtyvät kanssani ja tulevat ihan mielellään katsomaan mitä mulle kuuluu...ei ole niin väliä, vaikka ei ole herkuista tietoakaan. Mitään Sannitan Feedon tasoista sirkuslintua noista ei tule ikinä saamaan, kun Feedo taas oppii juttuja ihan parilla toistolla ja on into piukalla osaamistaan aina esittämässä. :-)

Sillä, ettei Doris osaa temppuja (paitsi joskus kiepsahduksen) tarkoitin tempputemppuja, tähän tyyliin: http://www.youtube.com/watch?v=4uA2vKBh1Rg
Taisin silti arvioida sekä meidät kouluttajina ja Doriksen oppijana, kun sanoin ettei tuo osaa temppuja. Soitin äidille ja kerroin tästä ja hän totesi, että osaahan Doris temppuja. Entisessä kodissamme se osasi etsiä minut käskystä (eli tulla etsimään huoneeseeni). Luokse se tulee ja tietää miten käyttäytyä esim suihkussa ja keittiössä, mutta en ole ajatellut niitä temppuina. Ja tosiaan, ihailen niitä jotka opettavat linnuilleen temppuja järjestelmällisesti.

Olen kyllä valmis ottamaan haasteen vastaan, jos joku haluaa neuvoa tempuista ja niiden opettamisesta linnulle!

« Vastaus #24 : 10.04.13 - klo:17:43:24 »
Esimerkiksi kaskysta (edelleen ulkkomailla, pilkut puuttuu a ja o kirjainten paalta...yrittakaa saada selvaa) luokse tuleminen on siina mielessa hyodyllinen, etta silla voi positiivisesti keskeyttaa esim. sahkojohtoa purevan linnun. Lintu lopettaa tuhotyot ja tulee luoksesi ja saa siita palkan on aivan eri asia kuin etta se jahdattaisiin pois sahkojohdon luota ja pahimmassa tapauksessa laitettaisiin hakkiin jaahylle.
Naita hyodyllisia temppuja kuten "irti" (lintu kirjahyllyn paalla jotain kiellettya nokassaan) voi opettaa, ne tosiaan helpottavat elamaa ja saattavat joskus jopa pelstaa linnun hengen. Hakkiin kasky on helppo opettaa ja samoin matkahakkiin meno.

Sitten on nama erityis-tapaukset niin kuin Monican mainitsema lintuni Feedo. Se tosiaan oppii temppuja paljon nopeammin kuin niita jaksaa sille keksia ja on aivan fiiliksissa jos joku viela tulee katsomaan esitysta ja taputtaa!! Talle hyper-vilkkaalle pikkulinnulle tuo temppuilu on ollut parasta laaketta jarkyttavan agression hillitsemiseen ja ja on todella fiiliksissa tasta.

Meille voi tulla Helsinkiin katsomaan showta elokuussa, kun palaan normaaliin elamaan taalta maailmalta. YV:lla sa parhaiten kiinni.

« Vastaus #25 : 10.04.13 - klo:21:21:06 »
Minusta temppujen opettaminen kutsuu niitä miksi tahansa, tai ruualla palkitseminen tai silitteleminen ei ole linnun pilaamista. Minua miellyttää papukaijojen 'anarkistinen' ote, ei johtajuutta, ei laumahierarkiaa. Olen tässä myös vähitellen oppinut ymmärtämään, että miksi ihmeessä linnun pitäisi tehdä kaikki juuri niin kuin minä haluan? Niinpä olen oppinut pyytämään nöyrästi  ;D.

Ja lintua ei ainakaan pilata touhuamalla linnun kanssa jotain, joka linnun mielestä on hauskaa. Sitä paitsi on ihan terveellistä itselle joutua miettimään, miten saisin sen tekemään jotain sen sijaan että vain komentelisi. Komenteleminen ja kurinpito vaikka sitten väkivallalla on aina helpompaa kuin se, ,että joutuu itse ajattelemaan. Siksi kai meille ihmisillekin, jotka emme ole johtajatasoa, tarjotaan aina mieluummin keppiä kuin porkkanaa ja sitten ihmetellään, miksi tulokset ovat niin huonoja. Leikkikää lintujen kanssa.
Kauluskaija Sulo ja sortin sakki

« Vastaus #26 : 13.04.13 - klo:16:54:21 »
Mutta tuohon jakojen päätä pöytään hakkaamiseen ja kuristamiseen EN kyllä usko ja sitä on nyt paisuteltu & muuteltu niin moneen kertaan että eiköhän sen voisi jo antaa olla.

Kannattaa uskoa, sen verran monta todistajaa on eri tapauksissa paikalla ollut, itselläni on vieläkin tallessa yhden, eräässä tapauksessa, paikalla olleen henkilön minulle lähettämä meili, kopiossa palaute kauppiaalle, jossa tuollaista tapahtui. Tallessa on myös vastaus kauppiaalta, jossa kyseinen henkilö ei sen koommin ole vieraillut.

Voin kertoa, että yhtään asiaa ei ole paisuteltu, olen tuntenut kaverin reilusti yli 10 vuotta ja pelkkää omintakeista huumoria hän ei viljele, valitettavasti.

Mutta, ettei tämä viestiketju nyt kuitenkaan menisi vääntämiseksi yhden henkilön koututusmetodeista ja hänen mollaamisekseen, pyydän, että aiheesta "voiko linnun hellittelyllä pilata sen?" jatkettaisiin asiallisesti.

Varsinkaan, kun kyseinellä henkilöllä itsellä ei ole mahdollisuutta tulla kommentoimaan tähän viestiketjuun.

tinttu

Kerroin äidille tapauksesta ja mietin vain, että kanojahan tapetaan samalla tekniikalla, niin miten nämä jakot ovat elossa? Koska eikö tuollaisessa touhussa niskat katkea?

« Vastaus #27 : 13.04.13 - klo:17:05:09 »
Voimahan tuossa on avainsanana. Pieni voima sattuu, eikä tapa. Itse en esimerkiksi uskaltaisi yrittää kanan kokoisen linnun lopettamista, koska en luota siihen, että minun voimillani se ensimmäiseen iskuun kuolisi, jolloin lopetus ei olisi myöskään nopea ja kivuton. Vaikka lyönti ei olisi ihmisnäkökulmasta kovin kova, se ei tarkoita etteikö sillä voi aiheuttaa tarpeetonta stressiä ja kipua eläimelle.
« Viimeksi muokattu: 13.04.13 - klo:17:07:20 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #28 : 13.04.13 - klo:20:28:32 »
Oma tarkoitukseni ei ollut ainakaan puuttua siihen mitä on tai ei ole tapahtunut, ainoastaan selittää miksi em. kohtelu ei välttämättä ole linnulle kohtalokasta, vaikka voi olla muuten sen hyvinvoinnille haitallista.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #29 : 13.04.13 - klo:20:58:27 »
Mielenkiintoinen ja hyvä keskustelu ja kiitos siitä  :) Kuitenkin kun kyseinen henkilö ei ole täällä omasta puolestaan puhumassa ja me kaikki tiedetään miksi, mutta miksi häntä mustamaalataan kun moni ei ole häneen edes henkilökohtaisesti tutustunut. Mitä näihin todisteihin tulee niin pistäkää niitä nyt ihmeessä tähän jatkoksi, liittyi se sitten asiaan tai ei, mutta muuten eiköhän tämä keskustelu hänestä saisi loppua tähän. Kiitos  :)
Ystäväni on ollut töissä eläinkaupassa jossa tällainen episodi on tapahtunut hänen läsnäollessaan. Oli saanut selitellä toisille asiakkaille tapahtunutta. Vastaavanlaisille tapauksille on useita silminnäkijöitä ympäri maan. Mutta se siitä tyypistä.

Kyllähän ihmisellekin voi samoilla menetelmillä, esimerkiksi kurkusta tarttumalla ja kuristamalla, aiheuttaa "vain" kipua, lieviä ja vakavia vammoja ja jopa kuoleman. Myös pään hakkaaminen kovaan pintaan voi aiheuttaa eriasteisia vammoja - ja kuten Annikin jo mainitsi, voimalla on aika paljon tekemistä asian kanssa. Ei kanoja kyllä tietääkseni tapeta takomalla niitten päitä pöytälevyyn, ainakin kovin omintakeinen lopetustekniikka olisi kyseessä. Kipua ja traumoja sillä kyllä saa helposti aikaan. Fyysiset vammat saattavat parantua parhaassa tapauksessa täysin, mutta henkiset arvet jäävät lähes poikkeuksetta pahoiksi. Eläimillä tämä korostuu, ja ne jatkossa reagoivat helposti sen pahimman mukaan.

Meillä on toista vuotta paranneltu pakottamisen aiheuttamia henkisiä haavoja, ja työ jatkuu. Lintu on nyt paljon luotettavampi kuin alussa, mutta en silti lakkaa olemasta varuillani. Toinen lintu taas on melko pomminvarma, se on ollut minulla poikasesta, en ole sitä pakottanut mihinkään ja se myös tietää omaavansa muitakin vaihtoehtoja kuin puolustautumisen kiinni käymällä. Tahdon murtamisesta ei noitten kuullen edes puhuta. Mieluiten noudatan Marhisen neuvoa, ja leikin lintujen kanssa. Tänään meillä leikittiin hippaa (juoksin kämppää ympäri ja pojat lensi perässä), laulettiin yhdessä (jos sitä ääntä nyt laululsi voi kutsua), matkittiin Lennin kanssa eri lintuja (käki, talitiainen, amatsoni ja helmiaratti sujuu hyvin), jumpattiin (pojat nosti reippaasti jalkaa ja morjensti vuorotellen, ja myös bounssailtiin innolla) ja löhöttiin porukalla sängyssä katselemassa Top Gearia koneelta. Jos ei tällainen kanssakäynti riitä vakuuttamaan positiivisen eläintenkäsittelyn kannattavuudesta, niin ei sit mikään...tiedän että olen ehkä jossain kohtaa tehnyt jotain oikein.  :D
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you