papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

"Sä olet pilannut sun linnun"
« : 07.04.13 - klo:12:25:25 »
Aiheen tarkoitus ei ole loukata ketään, varsinkaan sitä toisen koulukunnan edustajaa, vaan ihan silkasta uteliaisuudesta kysellä.

Olin lemmikkitapahtumassa ja tapasin siellä kahden harmaapapukaijan omistajan. Tietysti luvalla silittelin varovasti näitä harmaita ja siinä rupatellessa tokaisin, että meidän lintu tykkää tosi paljon silityksestä kanssa. Siitä sitten se papukaijaihminen oikein tulistui ja sanoi minulle hyvin voimakkaasti, että: "Sinä olet pilannut sinun linnun! Lintu ei ole mikään siliteltävä koira, vaan lintu!" Olin niin hämilläni tästä, että en muista tarkkaan keskustelun loppua.
Voiko siis linnun pilata lällylellimiskasvatuksella?

Meidän Doris on käsinruokittu ja.. mikä se termi on? jotain verbiin cuddle viittaavaa. Rapsuttelu on tietysti kakaduille mieluisaa, mutta olen totuttanut sitä myös varovaiseen silittelyyn selästä (tulevaa valjaskoulutusta varten) sekä olemaan 'käsikopassa' eli kiinniotettuna kämmenien suojassa. Tällä tekniikalla olen muuten saanut rauhoitettua niin ovea päin lentäneen sinitiaisen että puolivillit neitokakadut, kun niitä on täytynyt käsitellä. Dorikselle taas tämä opetettiin ihan vain käsittelyn helpottamiseksi. Linnulle ominaista käytöstä tämä tuskin on, vaikka sama tekniikka käykin ilmeisesti myös sinitiaisiin...  ::)
Voiko tästä olla suurempiakin seurauksia, kun linnun masentuminen jouduttuaan eroon ihmisestä tai se, ettei Doris luultavasti koskaan tule tottumaan oikeisiin lajitovereihinsa?

Haluaisin ymmärtää tämän harmaapapukaijojen omistajan kantaa. Ymmärrän sen, ettei harvinaisia lintulajeja kannata käsinruokkia ihan vain siksi, että pesintä onnistuisi myöhemmin. Onko kenelläkään omia kokemuksia tai tietoa tälläisestä ajatustavasta?

Kakaduparvessa yksi ruusu ja kolme neitoa.

Re: "Sä olet pilannut sun linnun"
« Vastaus #1 : 07.04.13 - klo:12:56:46 »
Käsinruokintaa tulisi välttää kaikilla linnuilla, ei ainoastaan harvinaisilla lajeilla. Lisää aiheesa löytyy kuitenkin haulla, jos aihe kiinnostaa. :) (Linkkaisin, mutten puhelimella osaa.) Syynä virheellinen leimautuminen ihmiseen, joka herkästi aiheuttaa stressiä, käytöshäiriöitä jne. Ei tietenkään aina, ja omistaja voi paljon tätä ehkäistä omilla toimillaan, mutta riski on tuntuvasti suurempi.

Mitä tuohon kokemaasi tilanteeseen tulee, niin tapaus on minullekin tuttu. Silittelyä hän tuskin vastustaa mainitsemistasi syistä, vaan siksi, että käsitys yleensäkin siitä, mitä linnun kuuluu olla ja tehdä, poikkeaa hieman ainakin omasta käsityksestäni. Käsinruokintaa hän tuskin myöskään vastustaa, sillä ainakin nuorempi jakoista on käsinruokittu tapaus ja hän tuntuu puheissaan päinvastoin kannattavan käsinruokintaa yhä paljon.

Hellyys ja silittely on sen sijaan ristiriitainen aihe - eri syystä tosin. Pahimmillaan silittelemällä saa linnun innostumaan liikaakin, sillä monilla lajeilla esimerkiksi siipien aluset ja alaselkä ovat pesimäkäytökseen innostavia alueita. Ihmiseen leimautunut lintu on muutenkin herkkä myös pariutumaan ihmisen kanssa, mikä luonnostaan aiheuttaa stressiä, kun uusi puoliso ei ymmärräkään pesiä, vaikka ehkä jopa tietämättään siihen yllyttää.  Vaikka oma suhtautumiseni silittelyyn on se, että sitä suosittelen välttämään, ei linnun hellimisessä esim. rapsuttelemalla ole mitään väärää. Myös käsittelyä voi, ja kannattaakin, harjoitella. :) Mitään väärää ei myöskään ole palkinnoissa, herkuissa ja muussa palkitsemisessa, vaikka saman henkilön mielipide näitäkin asioita kohtaan on kielteinen. Näistä jutuista löytyy myös lisää hakusanalla positiivinen vahvistaminen. :)
« Viimeksi muokattu: 07.04.13 - klo:14:40:40 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #2 : 07.04.13 - klo:23:33:11 »
Ei se lintu siitä silittelystä "pilalle" mene kunhan itse on ajan tasalla mitä tekee . Opettelee seuraamaan sen linnun eleitä/ käytöstä ettei "tahallisesti" vahvista sen hormonaallista toimintaa.

Kakadu tyttöset sukukypsinä mieluusti rupeavat pukkaamaan munia jopa sarjatuotantona ja siitä taas pahimmillaan seuraa terveydellisiä ongelmia. Ne myös mielellään nököttäisivät silitettävinä omistajiensa sylissä hyristen 24/7 joka taas lisää pesintäintoa ja munatuotantoa . Se ei todellakaan ole normaalia lemmikkilinnun elämää.

Se jos lintua silittelee sillointällöin ja opetusmielessäkin koskettelee eri kohdista on mielestäni normaalia sosiaalista toimintaa lemmikin ja omistajan välillä, näin lintu siinä ohessa  oppii "käsittelyä".
Lähdekakadu Donna , kultatöyhtökakadu Claudia

« Vastaus #3 : 08.04.13 - klo:11:57:51 »
Jep, tyyppi jonka kanssa juttelit on itse pihalla linnun pidosta kuin lumiukko ja vaan paasaa paasaamistaan militarisesta lintujen pidosta ja siitä kun about mitään ei saa tehdä. Hänellä ei linnut saa järsiä edes orsiaan ja ruokinta on pielessä about pelkällä pelletillä, vaikkakin on jo monesti todistettu, että ne eivät ole mtn täysravintoa. Myös käsittely on kurkusta kiinni ja linnun "breaking" pisteeseen että se lamaantuu täysin ja lakkaa laittamasta hanttiin < voit vaan kuvitella mitä tuo tekee suhteelle lintuun joka perustuu täysin väkivaltaan eikä yhtään luottoon... Eri tapahtumissa myös näkee koko ajan kuinka etenkin muorempi lintu ottaa nokallaan koko ajan kiinni sormista ym kun haluaa pois tilanteesta mutta saa siitä näpäytyksen nokkaansa < väkivaltaa... :P

älä ota mtn hänen sanomisiaan itseensä, vaan unohda koko juttu ja voit nauraa niille päättömyyksille itse...
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #4 : 08.04.13 - klo:12:04:31 »
Kyseinen herra on ihmisenä esimerkki jolla ei ole sosiaalisia taitoja näin kauniisti sanottuna..  :P

Yksi syy, etten enää mennyt hänen edustamansa yhdistyksen tapahtumiin: tuli niissä aikoinaan epätodellinen olotila, kun n. 50-vuotias mies karjuu naama punaisena, ettet ymmärrä mitään linnuista... ja asenne oli, että hänen mielipiteensä on maailman ainoa oikea tapa..

Niin ja vain kaikki harmaista ylöspäin on oikea lintu, ei muut.  :-*

Edit: Nick editoitu
« Viimeksi muokattu: 08.04.13 - klo:14:54:15 kirjoittanut Ida-Emilia »

« Vastaus #5 : 08.04.13 - klo:21:12:48 »
Lainaus
Siitä sitten se papukaijaihminen oikein tulistui ja sanoi minulle hyvin voimakkaasti, että: "Sinä olet pilannut sinun linnun! Lintu ei ole mikään siliteltävä koira, vaan lintu!" Olin niin hämilläni tästä, että en muista tarkkaan keskustelun loppua.
Voiko siis linnun pilata lällylellimiskasvatuksella?

ei voi, eikä ainakaan missään lemmikkitapahtumassa kenenkään olisi syytä kenellekään tulistua ja syttää, toista lintunsa pilaamisesta

Lainaus
Olen totuttanut sitä myös varovaiseen silittelyyn selästä (tulevaa valjaskoulutusta varten) sekä olemaan 'käsikopassa' eli kiinniotettuna kämmenien suojassa.

Aivan oikein toimittu. Ihailtavaa kuulla, kun joku todellakin jaksaa aloittaa valjaskoulutuksen pelkällä koskettelulla, koulutushan vaatii valtavasti aikaa ja linnun ehdoilla pitää mennä, se palkitsee sitten myöhemmin, kun ei tarvitse monen hengen voimin väkisin vääntää lintua valjaisiin. Pakottamisesta ei nauti lintu, eikä ihminen (tai siis ei ainakaan pitäisi nauttia)

Vastaavasti taas harjoittelu ”käsikopassa” varmasti on hyödyllistä, kun joskus joudut viemään linnun lääkäriin ja vieras ihminen kopeloi sitä, linnulle on paljon stressittömämpää, kun juttua ollaan harjoiteltu jo oman, turvallisen ihmisen kanssa, turvallisesti ja pakoittamatta.

Kannattaa varmaan jossain vaiheessa ottaa myös pyyheleikkikin mukaan? Siitäkin on myöhemmin hyötyä!

Lainaus
Voiko tästä olla suurempiakin seurauksia, kun linnun masentuminen jouduttuaan eroon ihmisestä tai se, ettei Doris luultavasti koskaan tule tottumaan oikeisiin lajitovereihinsa?

Jo pelkästään se, että lintu on käsinruokittu saattaa aiheuttaa noita, sille sinä et voi mitään. Kannattaa kuitenkin opettaa lintu tulemaan toimeen tai jopa välittämään myös muista ihmisistä, silloin se ei masennu, jos omistaja lähtee vaikka reissulle. hyödyllistä on myös rajoittaa linnun koskettelua sitä provosoivilta alueilta, silloin kun hormoonit hyrräävät pahimmillaan, yleensä keväisin.

Itselläni on käsinruokittu senegali ja kun huomaan sen alkavan käymään ylikierroksilla käteni kanssa, lopetan homman ja kiinnitän sen huomion johonkin muuhun, mieluisaan asiaan.

Myös siihen, että lintu tottuu lajitovereihinsa, voit vaikuttaa sillä, että totutat sen, Voi olla, että se ei koskaan rakasta toista lintua, mutta oppii sietämään :) Helpoin tapa sosiaalistaa lintuaan vieraisiin ihmisiin ja lintuihin on vaikkapa osallistua yhdistyksen eri tapahtumiin, siinä tutustuu itsekin samalla moniin uusiin juttuihin.

Lainaus
Haluaisin ymmärtää tämän harmaapapukaijojen omistajan kantaa.

On surullista, että henkilön, joka levittää väärää, jopa vahingollista tietoja linnusta lemmikkinä ja sen hoidosta, annetaan niin tehdä, Olen kuullut myös lukuista muista vastaavista tapauksista, mitä sinunkin. Näihin ei pysty vaikuttamaan millään muulla, kuin ilmoittamalla liikkeen tai tapahtuman vastaaville tapahtuneesta.

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #6 : 08.04.13 - klo:22:02:18 »
Kiitos myötätunnosta! Doriksen kasvatus jatkuu siis jatkossakin pullamössöpusuttelu-periaatteella. En voi sanoa, ettenkö olisi kyseenalaistanut kasvatustyyliäni aina ajoittain, mutta pidemmän päälle se on toiminut. En haluaisikaan viettää loppuelämääni puolivillin ruusukakadun kanssa.

Lainaus
Vastaavasti taas harjoittelu ”käsikopassa” varmasti on hyödyllistä, kun joskus joudut viemään linnun lääkäriin ja vieras ihminen kopeloi sitä, linnulle on paljon stressittömämpää, kun juttua ollaan harjoiteltu jo oman, turvallisen ihmisen kanssa, turvallisesti ja pakoittamatta.

Kannattaa varmaan jossain vaiheessa ottaa myös pyyheleikkikin mukaan? Siitäkin on myöhemmin hyötyä!

Lainaus

Jo pelkästään se, että lintu on käsinruokittu saattaa aiheuttaa noita, sille sinä et voi mitään. Kannattaa kuitenkin opettaa lintu tulemaan toimeen tai jopa välittämään myös muista ihmisistä, silloin se ei masennu, jos omistaja lähtee vaikka reissulle. hyödyllistä on myös rajoittaa linnun koskettelua sitä provosoivilta alueilta, silloin kun hormoonit hyrräävät pahimmillaan, yleensä keväisin.

Itselläni on käsinruokittu senegali ja kun huomaan sen alkavan käymään ylikierroksilla käteni kanssa, lopetan homman ja kiinnitän sen huomion johonkin muuhun, mieluisaan asiaan.

Myös siihen, että lintu tottuu lajitovereihinsa, voit vaikuttaa sillä, että totutat sen, Voi olla, että se ei koskaan rakasta toista lintua, mutta oppii sietämään :) Helpoin tapa sosiaalistaa lintuaan vieraisiin ihmisiin ja lintuihin on vaikkapa osallistua yhdistyksen eri tapahtumiin, siinä tutustuu itsekin samalla moniin uusiin juttuihin.

Pyyheleikkiä ollaan jo satunnaisesti kokeiltu. Äidillä ja isällä on välillä vaikeuksia saada Doris häkkiin, joten ne koppaa Doriksen jonkun viltin sisään ja työntää häkkiin. Olen myös aloitellut paperipussilla, jonka Doris saa helposti heitettyä pois.

Doris oli alkuvaiheessa hyvin leimaantunut äitiini, mutta tähän toimi yksinkertaisesti se, että sen tuttavapiiriä laajennettiin. Nyt sen 'perheeseen' kuuluu oikean perheen lisäksi hoitotäti ja rakkaus jakautuu tasaisemmin.  ;D Neitokakadutkaan eivät enää ole uhka, vaan nämä tuijottelevat toisiaan häkkien kaltereiden välistä. Doris on tosin vähän hämmentynyt poikien kujertelusta!

En myöskään pitäisi mahdottomana, että joskus hankkisin Dorikselle poikakaverin, jos se alkaa vuosien päästä osoittamaan merkkejä lisääntymishalusta. Mutta sitten kun asun Doriksen kanssa kokoaikaisesti samassa taloudessa.

« Vastaus #7 : 08.04.13 - klo:22:24:37 »
Sama henkilö on myös niittänyt kyseenalaista mainetta linnunkäsittelytyylillään eri eläinkaupoissa, joissa hän käy jakamassa "osaamistaan". Ystäväni oli eräässä liikkeessä töissä kun oli ollut lintupäivä, ja harmaille oli puettu valjaita tyyliin lutkusta kii ja valjaat päälle, ja kun lintu kävi käteen kiinni, niin päätä hakataan pöytään. Jne jne. Ei siis kannata ottaa tosissaan mitään neuvoja tai ohjeita tai edes yrittää ymmärtää, vaan lähinnä toimia 100% päinvastoin. Joku sanoo että lässytys ja pullamössöttely ei toimi, mutta kylläpä vaan toimii ja lintu on luotettavampi kuin pakolla ja väkivallalla "koulutettu".

Häkkiinmenoa kannattaa opetella namien avulla, meillä villi  ja toinen (juurikin niillä pakkokeinoilla toisessa kodissa pilattu) ei-mistään-tajuava-mutta-ei-villi kultaposki oppi nopeasti kipittämään häkkiin kun tiesi saavansa pähkinää. Koulutusvaiheessa (ja edelleen nykyään matkahäkkiä treenatessa) tehtiin toistoja niin, että häkin ovi pysyi auki ja lintu pääsi takaisin ulos. => takaisin häkkiin => herkkua jne. Nykyään häkittämiseen menee ehkä puolisen minuuttia..
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you

« Vastaus #8 : 09.04.13 - klo:15:15:22 »
Allekirjoitan monien sanat. Ikävä kyllä olen myös itse ollut todistamassa mainitunlaisia hirveitä tilanteita. Eniten ihmetyttää, miksi hänen kanssaan toimivat tahot sallivat tämän jatkuvan.

Sellainen lisäys hiukan ehkä offtopic, että jos näkee linnun huonoa kohtelua, eikä kyseenalaisesti toimiva omistaja näytä olevan kritiikistä moksiskaan, suosittelen olemaan yhteydessä niihin tahoihin, jotka sallivat tällaisen toiminnan "hiljaisella hyväksynnällä". Jos tilanne tapahtui jossakin eläinkaupassa tapahtumassa, kannattaa asiasta sanoa esimerkiksi kaupalle. Eläinkauppa ei ole ehkä päässyt todistamaan tilannetta, mutta jos useampi tilanteen todistanut asiakas kertoo, mitä näki, on tällaiseen paljon helpompaa puuttua. Myös siihen olen törmännyt, että ei uskalleta sanoa, koska ei itsekään oikein tiedetä, onko se nyt vain joku harrastuksessa oleva yleinen käytäntö ottaa lintua kurkusta kiinni - ja uskokaa pois: jos jokin teko on oikeasti noin absurdi, ihmisten tuntuu olevan jopa helpompi uskoa, että näin se varmaan kuuluu olla, koska "Eihän kukaan nyt tekisi noin, jos se olisi väärin. ...eihän...?" Eli summattuna: sanotaan! Puututaan asiaan! Näin voimme auttaa. :)
« Viimeksi muokattu: 09.04.13 - klo:15:24:18 kirjoittanut Ida-Emilia »

« Vastaus #9 : 09.04.13 - klo:16:52:52 »
Minulle kävi ko. henkilön kanssa niin että kun vielä haaveilin amatsonista tai harmaasta ja omistin jo kaksi neitsikkaani, oli hänen kommenttinsa haaveiluuni että "Ei ikinä kahta eri lajista lintu samaan taloon. Eivät luonnossakaan asu yhdessä joten eivät osaa lemmikkeinäkään elää yhdessä. amatsonin tai harmaan ei myöskään tarvitse luulla itseään muuksi kuin on."

Ny meillä kuitenkin kaks neitsikkaa ja yks amatsoni. Amatsoni tietää edelleen olevansa amatson ja neitsikat neitsikoita. Mielestäni hieman kärkkäät mielipiteet. Tokihan mielipiteitä saa olla ja pitääkin mutta se miten muille ne jakaa onkin sitten asia erikseen. Näissäkin tilanteissa varmasti maalaisjärjen käyttäminen vie jo pitkälle!  ;)
Pipa & Otto

« Vastaus #10 : 09.04.13 - klo:20:13:25 »
Mutta tuohon jakojen päätä pöytään hakkaamiseen ja kuristamiseen EN kyllä usko ja sitä on nyt paisuteltu & muuteltu niin moneen kertaan että eiköhän sen voisi jo antaa olla.

Kannattaa uskoa, sen verran monta todistajaa on eri tapauksissa paikalla ollut, itselläni on vieläkin tallessa yhden, eräässä tapauksessa, paikalla olleen henkilön minulle lähettämä meili, kopiossa palaute kauppiaalle, jossa tuollaista tapahtui. Tallessa on myös vastaus kauppiaalta, jossa kyseinen henkilö ei sen koommin ole vieraillut.

Voin kertoa, että yhtään asiaa ei ole paisuteltu, olen tuntenut kaverin reilusti yli 10 vuotta ja pelkkää omintakeista huumoria hän ei viljele, valitettavasti.

Mutta, ettei tämä viestiketju nyt kuitenkaan menisi vääntämiseksi yhden henkilön koututusmetodeista ja hänen mollaamisekseen, pyydän, että aiheesta "voiko linnun hellittelyllä pilata sen?" jatkettaisiin asiallisesti.

Varsinkaan, kun kyseinellä henkilöllä itsellä ei ole mahdollisuutta tulla kommentoimaan tähän viestiketjuun.

tinttu
« Viimeksi muokattu: 10.04.13 - klo:07:29:41 kirjoittanut tinttu »
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #11 : 09.04.13 - klo:23:31:40 »
Meillä homma toimii niin, että oon tirppojen pähkinäautomaatti ja ne temppuautomaatteja. Eli tekevät mitä pyydetään, ihan ilolla ja reippaasti, ja saavat siitä palkan niin kehina kuin sit vielä herkkujenkin muodossa. Lenni tosin nykyään kehuu jo itseään sujuvasti temppuiltuaan. ;D Eipähän elikot stressaa, ja mun ei tartte myöskään stressata kun tiedän että saan otukset tekemään mitä pitää silloin kun pitää. Kaikilla on kivaa, se on ainakin mulla koko harrastuksen idea. :D

PS. Ei noita juttuja ole yhtään tippaa liioiteltu, ja niillä alkaa olla niin monta todistajaa jo ympäri maata että olis jo aika vaikeaakin keksiä jotain omasta päästään.
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you

« Vastaus #12 : 09.04.13 - klo:23:59:32 »
Itse olen Doriksen kanssa käyttänyt makupaloja vain harvoin, koska ruuan kanssa säheltäminen menee vaikeaksi, kun pitää hakea herkut kaapista ja sitten antaa ne oikeaan aikaan. Ehkä tämän takia Doris ei osaa temppuja, mutta kumpikaan meistä ei erityisemmin nauti koko touhusta, joten ei tuosta sirkuslintua tule. Pakottamistakaan en tosin käytä, koska aina kun siihen tilanteeseen on jouduttu, on saanut tuntea Doriksen nokan nahassaan ja.. auts. Kuulin jostain, että ruusukakaduilla on kaikkein voimakkain nokka kakaduista ja uskon kyllä, että on totta.  ::)

Meillä koko kasvatus perustuu oikeanlaiseen elekieleen ja käsittelyyn eli mun ja Doriksen yhteisymmärrykseen. Ainut rangaistuskin mitä Doris on saanut palkkioksi koiruuksistaan (eli yleensä nokan käyttämisestä rapsuttajan käteen tai mummon perintötuoliin) on minun ja äidin syvä halveksunta ja se, ettei rapsutusta tule vähään aikaan. Ehkä kuvittelen käyttäväni jotain erikoista tekniikkaa, mutta oman kokemuksen perusteella tottelu on seurausta siitä, että olen käsitellyt Dorista oikein. Siksi kai fyysinen kontakti lintuun on erityisen tärkeää. Olen joutunut nopeasti oppimaan, missä asennossa kättä pitää pitää milloinkin ja mitä lihasta ei saa missään nimessä jännittää tietyn rutiinin aikana. Eli käytännössä ei mitään väliä rangaistuksilla ja herkuilla, kunhan omistajan ja linnun yhteys toimii.

« Vastaus #13 : 10.04.13 - klo:00:06:36 »
auts. Kuulin jostain, että ruusukakaduilla on kaikkein voimakkain nokka kakaduista ja uskon kyllä, että on totta.  ::)

Eli käytännössä ei mitään väliä rangaistuksilla ja herkuilla, kunhan omistajan ja linnun yhteys toimii.

nämä eivät pidä paikkaansa ;) ruusukakaduilla päinvastoin on yksi heikommista puruvoimista ja se on ihan evolutiivisestikin järkevää, koska käyttävät paljon "pehmeämpää" ravintoa kuin suurin osa kaakkaduista...

Ja on väliä, jos tekee väärin rangaistukset, niin luotto kyllä menee ja tulisi toimia, ettei niitä pidä käyttää ja niitä on monenlaisia... toiset hyväksyttyjä, kuten huomiotta jättö, mutta esim fyysiseen väkivaltaan ei vaan voi eikä pidä mennä, koska se menee sitten jo eläinrääkkäyksen piiriin ja oikeanlainen palkitseminen taas on se millä luotto rakennetaan yms... menisi raamatuksi, joten jatketaan tätä asiaa ihan uuteen ketjuun tai mene kirjoittamaan pos vs nega-topicciin, jossa asiasta jo sivukaupalla.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #14 : 10.04.13 - klo:00:30:26 »
Sanoisin etta herkuilla kouluttaminen toimii todella hyvin ja itseasiassa syventaa linnun ja omistajan yhteytta, ainakin oman kokoemuksen mukaan.
Esimerkiksi ihan yksinkertaisen tempun, vaikka luokse lentamisen palkaksi voi antaa ruikusta hedelmamehua.

Tuossa tempussa on kaksi hyvaa puolta:
- lintu oppii etta ruisku on mukava ja mahdollisesti joskus tarvittavan laakkeen antaminen sujuu helposti
-lintu tietaa etta pyynnosta luokse tuleminen on mahtavaa (vaoi olla hyvinkin tarkea taito jos lintu paasee karkuun)

Mitaan sirkustemppuja nama ei ole, vaan ihan peruselamaa helpottavia asioita.

Oman arattini raivopaisyys vahentyi 90% sen jalkeen kun alettiin temppuja opettelemaan. Eli suosittelen.