papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-linda-

Kaljuuntunut Celebesinkakadu
« : 05.11.12 - klo:19:54:48 »
Näin muutama päivä taaksepäin kaljuuntuneen Celebesin, jolla oli pää, kaula, niska, rinta ja jalat täysin paljaina (töyhdössä oli pari sulkaa jäljellä). Siipi- ja pyrstösulat olivat tallella, muuten untuvilla. Paljas iho oli erittäin kuivan näköinen ja tuntuinen.
Lintu oli kuulemma alkanut nyppiä itseään sen omistajan kuoltua. Mutta omaa pään aluettaanhan se ei ole voinut kaljuksi nyppiä, joten mietin tässä, onko mahdollista että stressi, ikävä, vitamiinienpuutos, huono- ja muuttunut ruokavalio, pois jääneet suihkuttelut ja muutenkiin muuttuneet olosuhteet olla syypäänä pään kaljuuntumiseen? Mikään muu lintu ei ole myöskään nyppinyt sitä.

Lintu ei ulkonäöstään huolimatta ollut huonovointinen, se iloitsi saamastaan huomiosta, oli heti kerjäämässä rapsutuksia ja esitteli osaamiaan temppuja.
Tällä hetkellä lintu on huonolla hoidolla, ruokavalio koostuu pelkästään pelleteistä, vesi ei ollut puhtaan näköistä, suihkutusta ei ollut saanut, ei lintulamppua, ei vapaana oloa, häkki likaisena, ei mitään virikkeitä jne...  (Muutosta on kuulemma kuitenkin tulossa)

Mielessäni käväisi myös olisiko mahdollista, että Celebesillä on PBFD? Nokan kanssa ei ollut mitään ongelmia kuitenkaan.
Samassa tilassa oli myös muita lintuja, ja yhdelläkään niistä ei ollut höyhenpuvun tai nokan kanssa mitään näkyvää ongelmaa. PBFD:hän on tarttuva tauti, joten JOS kakadulla olisi tämä, niin eikö muillakin linnuilla suurella todennäköisyydellä olisi tartunta?
Testillähän se selviäisi...

Kyselin linnun alkuperää ja se on kuulemma tuotu ruotsista aikuisena vuosia sitten. Rengas oli ollut jalassa, mutta se on kuulemma irronnut ja kadonnut.
- Iästä ei tarkkaa tietoa
- Ilman papereita
- Sukupuoletaan naaras

Re: Kaljuuntunut Celebesinkakadu
« Vastaus #1 : 05.11.12 - klo:20:08:21 »
Hyrr, näyttää kyllä valitettavan paljon PBFD:ltä. :-\ Hyvin huonollakin hoidolla olevilla linnuilla kuitenkin yleensä pysyvät sulat päällä, ainakin päässä kun eivät tosiaan pääse niitä sieltä itse nyppimään. Yleensä huonolla hoidolla olevat/olleet linnut, mitä olen itse huomannut kuvista ja tarinoista ennemminkin juuri nyppimällä tuhoavat sulkiaan tai koko sulkapuku on karvamaisen harottava ja huonokuntoinen. Epäilyksiä nostattaa vielä, että kyseessä on iso kakadu, joilla tauti tuntuu jostain syystä olevan muita lajeja yleisempi. Yksi voi olla, että mikäli linnulla on joskus ollut kumppani, joka on sitä roimasti nyppinyt, voivat sulkatupet olla niin vahingoittuneet että sulat eivät enää kasva takaisin lainkaan.

Itseäni kyllä henkilökohtaisesti huolestuttaa moinen paikka. :-[ Toivottavasti lintujen hoito saataisi pikimmiten kuntoon, ja testit kiertämään, jotta mahdollinen höyhenmätätapaus ei pääsisi leviämään.

-linda-

« Vastaus #2 : 05.11.12 - klo:20:21:40 »
Hyrr, näyttää kyllä valitettavan paljon PBFD:ltä. :-\

Tuota juuri pelkäsinkin  :(

Ja ennen omistajansa kuolemaa (n.2v), kakadu oli hyvässä kunnossa, eikä jälkeäkään PBFD:stä. Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, voi lintu kantaa tartuntaa vaikka kuinka kauan ja vasta paha stressi voi sen laukaista?
« Viimeksi muokattu: 05.11.12 - klo:20:28:43 kirjoittanut -linda- »

« Vastaus #3 : 05.11.12 - klo:20:56:14 »
Ja ennen omistajansa kuolemaa (n.2v), kakadu oli hyvässä kunnossa, eikä jälkeäkään PBFD:stä. Mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, voi lintu kantaa tartuntaa vaikka kuinka kauan ja vasta paha stressi voi sen laukaista?

Ainakin tässä artikkelissa sanotaan juuri tuo: "Birds carrying this disease may not show any symptoms until stress brings it out, but they may infect other birds during this time."

-linda-

« Vastaus #4 : 05.11.12 - klo:21:09:52 »

Ainakin tässä artikkelissa sanotaan juuri tuo: "Birds carrying this disease may not show any symptoms until stress brings it out, but they may infect other birds during this time."

Noniin pahalle näyttää :( 

Suurella todennäköisyydellä muihinkin linnuista on tuo sama virus iskenyt :(  (8kpl, joista kaksi myyty pois)

Eli kakadu eläinlääkärille ja sitä kautta testinäytteitä eteenpäin? Kauankohan tulosten odottelussa menisi aikaa?
Ja parannuskeinoahan ei taida olla olemassakaan :(

« Vastaus #5 : 05.11.12 - klo:21:13:58 »
Eli kakadu eläinlääkärille ja sitä kautta testinäytteitä eteenpäin? Kauankohan tulosten odottelussa menisi aikaa?

Luultavasti noin. Kannattaa soitella edeltä, sillä uskoisin että ihan jokainen kulmakunnan koiralekuri ei välttämättä pysty/osaa näytteitä ottaa, mutta tämä on vain oma epäilys. En tiedä yhtään kauanko testituloksien valmistumisessa menee. Ja ymmärtääkseni höyhenmätä on parantumaton tauti, vaikkei lintu siihen hurjasta ulkonäöstä huolimatta välttämättä heti ole kuolemassakaan.

-linda-

« Vastaus #6 : 05.11.12 - klo:21:22:35 »

Luultavasti noin. Kannattaa soitella edeltä, sillä uskoisin että ihan jokainen kulmakunnan koiralekuri ei välttämättä pysty/osaa näytteitä ottaa, mutta tämä on vain oma epäilys. En tiedä yhtään kauanko testituloksien valmistumisessa menee. Ja ymmärtääkseni höyhenmätä on parantumaton tauti, vaikkei lintu siihen hurjasta ulkonäöstä huolimatta välttämättä heti ole kuolemassakaan.

Jooh, laitan tiedon eteenpäin...

Eikö nää höyhenmätä tapaukset ole harvinaisia ainakin täällä Suomessa? entä Ruotsissa?
Pelottaa kaikkien näiden lintujen puolesta :(

« Vastaus #7 : 06.11.12 - klo:15:26:47 »
Noniin pahalle näyttää :( 

Suurella todennäköisyydellä muihinkin linnuista on tuo sama virus iskenyt :(  (8kpl, joista kaksi myyty pois)

Nyt pitäisi kyllä saada myös tietää, minne nuo kaksi on myyty. Tauti on todella paha ja sen leviämisen estämiseksi pitää tehdä kaikki!

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

-linda-

« Vastaus #8 : 06.11.12 - klo:16:47:57 »
Kakadulla on kuulemma aina ollut tapana nyhtää jalalla päätään, ja tästä syystä sen töyhtö on ollut aina ''riekaleina''.
Luin jostain, että harvinaisissa tapauksissa voi lintu repiä jalallaan pään aluetta kaljuksi? Oisko tässä tapauksessa mahdollista? Tämän kun tiedetään nimenomaan nyppineen ainakin rinnan ja jalkojen alueet paljaaksi.

Kakadun ihohan oli erittäin kuiva, koska ei ole suihkua saanut melkeen pariin vuoteen, voisko kuivuudesta johtunut mahdollinen kutina olla myös yksi osasyy nyppimiseen? (Tietenkin omistajan poismeno ja stressi yms ovat varmasti vaikuttaneet.)

Ihmetyttää vain, miksi yhdellekkään muulle linnulle ei ole tullut PBFD:siin liittyviä oireita? Samoissa olosuhteissa ovat kaikki kuitenkin olleet, häkit vierekkäin ja varmasti kaikilla näistä on ollut stressiä muuttuneesta elämästä ja sen tärkeän ihmisen katoamisesta. Ja aikoina kun kaikki oli vielä hyvin, ovat kaikki kaijat olleet vapaana ja tekemisissä keskenään.

Tää kyseinen kakadu on paikan ainoa kakadu, ja näillähän tämä tauti tuntuu olevan herkässä verrattuna esim. Amatsoneihin.

Ja mitä olen nyt noita kuvia sairastuneista linnuista katsonut, on juuri tuo nokan/kynsien epämuodostuneisuus yleistä ja iho ei näytä niin ''siistiltä'' kuin mitä tällä kakadulla on. Sen niskassa huomasin ainakin muutaman täysin terveen näköisen höyhentupin kasvamassa.

Kun näin tämän kakadun en osannut heti yhdistää sitä tähän tautiin, joten en niin tarkkaan  tajunnut lintua tutkia. :/
Mutta joka tapauksessa olen menossa käymään tuolla viikonloppuna ja teen parempaa ''tutkimusta'' ja otan parempia kuvia.

« Vastaus #9 : 06.11.12 - klo:17:11:19 »
Mä olen sitä mieltä myös että olisi syytä selvittää asia testillä, vaikuttaa sen verran epämääräiseltä kun on tuo pääsin kalju, eikä testistä kai haittaavan ole? Ja varmuudeksi selville näiden myytyjen lintujen omistajien yhteystiedot, koska jos selviää että kyseessä on höyhenmätä niin heihin tulee välittömästi olla yhteydessä. Sen verran paha tauti kuitenkin kyseessä että kannattaa hoitaa tilanne perusteellisesti, ettei se pääse leviämään, jos höyhenmädästä on kyse. :/
Villasukka ja marsut.

-linda-

« Vastaus #10 : 06.11.12 - klo:18:11:54 »
Mä olen sitä mieltä myös että olisi syytä selvittää asia testillä, vaikuttaa sen verran epämääräiseltä kun on tuo pääsin kalju, eikä testistä kai haittaavan ole? Ja varmuudeksi selville näiden myytyjen lintujen omistajien yhteystiedot, koska jos selviää että kyseessä on höyhenmätä niin heihin tulee välittömästi olla yhteydessä. Sen verran paha tauti kuitenkin kyseessä että kannattaa hoitaa tilanne perusteellisesti, ettei se pääse leviämään, jos höyhenmädästä on kyse. :/

Testi tullaan tekemään joka tapauksessa. Näillä näkymin se olen minä, joka tämän vie lintulääkärille.

Tarkistin asian, tuolta paikasta ei ole yhtään lintua myyty mihinkään. Anteeksi virheellinen tieto  :-[
(undulaatit kuolleet jo jokunen vuosi sitten)

-linda-

« Vastaus #11 : 06.11.12 - klo:20:52:54 »
Pakko laittaa tämä vielä tähän  ::)

http://www.care2.com/causes/king-o-rules-the-roost.html

King O:han on jaloilla nyppinyt päänsä, toivottavasti tässäkin tapauksessa kyse olisi siitä.

« Vastaus #12 : 10.11.12 - klo:17:00:25 »
Tulee mieleen myös Palmitos Parkin kaljupäinen molukkienkakadu, jolla on päässä vain jonkinlainen töyhtö. Melko saman näköinen oli nyt kuin viime vuonna. Elelee lukuisten muiden eri kakadujen kanssa samassa suuressa häkissä, puuhakas ja utelias kaveri. Tuskin sairas on, kun saa muiden kanssa olla. Mahdollista toki, että kaverit nyppivät sitä, mutta nähdäkseni sillä oli nytkin muuten ihan siisti höyhenpuku, vain pään alue kalju.
"Harvat ymmärtävät miten paljon on ymmärrettävä voidakseen ymmärtää ettei ymmärrä kovinkaan paljoa"

« Vastaus #13 : 10.11.12 - klo:18:28:22 »
Tulee mieleen myös Palmitos Parkin kaljupäinen molukkienkakadu, jolla on päässä vain jonkinlainen töyhtö. Melko saman näköinen oli nyt kuin viime vuonna. Elelee lukuisten muiden eri kakadujen kanssa samassa suuressa häkissä, puuhakas ja utelias kaveri. Tuskin sairas on, kun saa muiden kanssa olla. Mahdollista toki, että kaverit nyppivät sitä, mutta nähdäkseni sillä oli nytkin muuten ihan siisti höyhenpuku, vain pään alue kalju.

Jännän näköinen! Itselläkin herää epäilys että kaverit sitä nyppisivät, kun saa kerta olla muiden kanssa. Tai että joskus nypitty sulkatupet niin ruvelle että eivät enää ole palautuneet. Tuntuu että tuo on kohtuu yleistä, tai että olen nähnyt muka kohtuullisen paljon netissä kuvia kaljupääkakaduista, joilla on kuitenkin töyhtö. (Siis verrattuna täysin kaljupäisiin kakaduihin, tai verraten muihin lajeihin joilla olisi jätetty "tukka" päähän.) Veikkaisin että se liittyy jotenkin siihen, että töyhtösulat ovat jo paljon muita pään sulkia isompia, eikä kaveri nypi niitä samalla tavalla, tai jos lintu on sairas, sairaudet eivät vaikuta isompiin sulkiin niin helposti.

Pakko laittaa tämä vielä tähän  ::)
http://www.care2.com/causes/king-o-rules-the-roost.html
King O:han on jaloilla nyppinyt päänsä, toivottavasti tässäkin tapauksessa kyse olisi siitä.

Itse en henkilökohtaisesti jotenkin osaa uskoa, että lintu saisi pelkästään itseään nyppimällä (ja orsiin hankaamalla tai jaloillaan repimällä) itsensä tuohon kuntoon Tässä kuva terveestä celebesinkakadusta, joka suki töyhtöään jaloillaan liikaa, jolloin töyhtö on päästä kulunut. Jotenkin hankala uskoa että lintu saisi itseään ihan kaljuksi asti omatoimisesti, vaikka rapsuttamalla saisikin aikaan kaljuja läikkiä, rupia ja huonokuntoisen höyhenpuvun. (Jolloin tietty taustalla epäilisin olevan enemmänkin jokin kutiava ongelma ihon tai höyhenpeitteen kanssa kuin ns. "itsetuhoinen nyppiminen" mitä suurinosa nyppimisestä lienee pesimäturhautumisen ohella olla.