papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


S@ga

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #450 : 13.10.11 - klo:21:42:14 »
Joo, kyllä homma on niin ettei koiraa saa missään nimessä fyysisesti alistaa, sillä normaalista koirasta voi tulla ongelmakoira kun tarpeeksi kauan ihminen ns."pelottelee". Kun omaat rauhallisen mielentilan, koira vaistoaa, että olet rauhallinen, niin sekin osaa rentoutua. Sama pätee linnuissa (luulisin)

Linnuista en niinkään tiedä, mutta koirien koulutuksesta minulla on paljon paljon kokemusta ja tietoa, vaikka en koskaan ole koiraa omistanutkaan. Tuttujen koiria olen käyttänyt ns. Opettajinani :)

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #451 : 14.10.11 - klo:08:20:11 »
Palataanpas koirista tähän oikeaan aiheeseen, eli lintujen positiiviseen kouluttamiseen.

Feedolla on kaksi koulutushetkeä päivässä, yksi aamulla ja yksi illalla. Aamulla voi treenata uusia temppuja, illalla muistellaan vanhoja. Jos illalla yritän jotain uutta, se lentää pois. Eli ihan selvä merkki, et "nyt en halua tota".

Minulta kysyttiin pari päivää sitten "miksi laitat villieläimen tekemään tuollaisia asioita?".  Niin. Miksi villieläimen pitäisi laitaa sormus sormeeni, pelata palloa tai heitellä voltteja. Mutta miksi ei, jos lintu itse sitä haluaa. Se kiipeää innoissaan temppu-tavara-laatikkonsa reunalle ja pomppii innoissaan ylös-alas. Kun otan namipussin käteen, se vilkuttaa, pyörii ympäri ja jankkaa "feedo, feedo" ennen kuin pyydän siltä yhtään mitään. Feedo on oppinut myös sen, että ensin tehdään temppuja hetken, sitten jotain muuta. Koulutushetki loppuu siihen, että näytän kädet ja kerron että "Loppu". Jos jokin tavara on pöydällä / sohvalla sen ulottuvilla, lintu kantaa sen käteeni ilman pyyntöä... ja sitten niin kiukkupäälle luonteenomaisesti nappaa kiinni, jos namia ei tule. Jos nappaa kiinni, lelu menee hetkeksi pois ja totean loppu. Siinä vaiheessa tulee yleensä vastalauseena kiukku-"rääkäisy". Kun se sitten on vähän rauhoittunut (muutaman minuutin päästä) otan namipussin ja jatketaan hommia.

Ainoastaan positiivista vahvistamista käyttäen tuo lintu on oppinut vuodessa (josta monta kuukautta meni siihen että vaan tehtiin vanhoja juttuja koska kouluttajan pää oli jumissa uusien temppujen suhteen) 10 temppua ja kädelle se tuo jo 7 eri tavaraa (vihreän narun, sormuksen, leikkirahan, renkaan, pallon, purkin ja "pallonpuolikkaan"). JA yks päivä annoin Feedolle pallon ja tietenkin tuo alkoi vaan tappamaan sitä palloa. Näytin linnulle namia ja avasin kämmenen ja kysyin "haluatko sä tappaa sitä vai haluatko namin?". Tämän piti siis olla vitsi - mutta lintu pysähtyi, katsoi kättäni ja kiikutti pallon kädelle. On se kyllä hassu pikkuinen otus.

ps. Siinä olen tuon Millanin kanssa samaa mieltä, että jos koiraa taputtelee ja paijaa silloin kun se käyttäytyy huonosti, se ei koskaan lopeta sitä huonoa käytöstä. Esimerkkinä lähipiirissä elävän koiran hyppiminen ihmisiä vasten. Iso koira hyppii ihmisiä vasten tervehtiessään, sotkee ja saattaa rikkoa vaatteita + kaataa ihmisen. Mitä tekee omistaja. Kun koira hyppää, he halivat sitä ja taputtelevat kun koira nojaa heitä vasten tassut olkapäillä. Itse lopetin ko. koiran tervehtimisen jos se hyppäsi vasten, käänsin sille aina selän ja annoin sille huomiota vasta kun se seisoi tai istui rauhassa vieressäni. Kolmen tapaamisen jäleen lopetti hyppäämisen. Tervehtii nykyään minua erittäin iloisesti istumalla vierelleni, häntä vippaa  ja koira saa haleja ja taputuksia. Ja omistajat ihmettelevät että "miten se nyt noin hyvin sua kohtaan käyttäytyy"... Olen sanonut, että lakatkaa kiittämästä sitä hyppimisestä, mut ei mene perille...

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #452 : 14.10.11 - klo:10:01:02 »
Sitten vielä tämä huomio.

Älä vaadi eläimeltä liikaa. Toista helppoja temppuja monta kertaa, ennen kuin vaikeutat sitä vähän. Sitten taas toistoja. Siten kun hallitsee uuden version, sitten taas voi vaikeuttaa.

Opeteltiin eilen aamulla koskettelemaan uusia leikkirahoja ja muutama meni pankkiin oikeaa kautta, mutta kun lintu yritti ja yritti eikä raha mennyt sisään, siltä meni hermot, kun ei tajunnut mitä piti tehdä. Päätyi heittämään pankkia rahoilla. Joten käänsin pankin, otin pohjan pois ja tänään sinne meni kasa rahoja (muutama oli heitettävä sängyn laidalta, muut meni nätisti säästöön). Katsotaan missä vaiheessa neidin tarkuus on sitä luokkaa, että pankin voi kääntää toisin päin. Jos voi koskaan. Toisaalta, mitä väliä mistä suunnasta rahat menee sinne pankiin - kunhan menevät.


Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #453 : 14.10.11 - klo:10:50:03 »
Lainaus
ps. Siinä olen tuon Millanin kanssa samaa mieltä, että jos koiraa taputtelee ja paijaa silloin kun se käyttäytyy huonosti, se ei koskaan lopeta sitä huonoa käytöstä. Esimerkkinä lähipiirissä elävän koiran hyppiminen ihmisiä vasten. Iso koira hyppii ihmisiä vasten tervehtiessään, sotkee ja saattaa rikkoa vaatteita + kaataa ihmisen. Mitä tekee omistaja. Kun koira hyppää, he halivat sitä ja taputtelevat kun koira nojaa heitä vasten tassut olkapäillä. Itse lopetin ko. koiran tervehtimisen jos se hyppäsi vasten, käänsin sille aina selän ja annoin sille huomiota vasta kun se seisoi tai istui rauhassa vieressäni. Kolmen tapaamisen jäleen lopetti hyppäämisen. Tervehtii nykyään minua erittäin iloisesti istumalla vierelleni, häntä vippaa  ja koira saa haleja ja taputuksia. Ja omistajat ihmettelevät että "miten se nyt noin hyvin sua kohtaan käyttäytyy"... Olen sanonut, että lakatkaa kiittämästä sitä hyppimisestä, mut ei mene perille...

Eipä tuokaan mikään Millanin juttu edes ole, vaan ihan niin oppimisen perusasioita, kuin voi olla: älä vahvista sitä toimintaa, jota et halua nähdä. ;)

Valitettavasti monet ihmiset eivät tosiaan ymmärrä ihan tuollaisia perusasioitakaan, vaan sitten kaikki käytösongelmat yms kaadetaan erilaisten "lauma/parvihierarkiaongelmien" yms piikkiin.
« Viimeksi muokattu: 14.10.11 - klo:10:53:07 kirjoittanut fouro »

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #454 : 14.10.11 - klo:11:34:09 »
Eipä tuokaan mikään Millanin juttu edes ole, vaan ihan niin oppimisen perusasioita, kuin voi olla: älä vahvista sitä toimintaa, jota et halua nähdä. ;)

Valitettavasti monet ihmiset eivät tosiaan ymmärrä ihan tuollaisia perusasioitakaan, vaan sitten kaikki käytösongelmat yms kaadetaan erilaisten "lauma/parvihierarkiaongelmien" yms piikkiin.
Näin on. Mitä olen tuota jätkää ylipäätään viitsinyt televisiosta katsella, hänen alkuperäinen ajatuksensa ei suinkaan ole niinkin terve kuin "älkää palkitko eläintä väärästä tekemisestä", vaan oikeastaan se on "rankaiskaa eläintä jokaisesta väärästä toiminnosta". Cesar on toki kehittänyt itsekin jotakin, nimittäin ainakin yhden rankaisumenetelmän; koirien potkiminen kaikkein pehmeimpään ja turvattomimpaan alueeseen lonkan ja viimeisen kylkiluun väliin, pitäen samalla tyhmänkuuloista sähinää. Tämän lisäksi hän harrastaa reviiriään puolustavien sekä vieraita pelkäävien koirien seuraamista niiden omilla reviireillään, pakottaen ne perääntymään johonkin nurkkaan, jossa Cesar "todistaa olevansa ylempiarvoinen" käyttäytymällä mahdollisimman uhkaavasti, vaikka tämän käytöksen syy olisikin tosiaan vieraiden pelko - aiheuttamalla lisää pelkoa saadaan katsos (ulospäin näkyvä) ongelma lopulta eliminoitua.

Valitettavasti Cesarin agressiiviset menetelmät eivät kuitenkaan hyödytä yhtään mitään meitä tavallisia kaduntallaajia, ei lintu-, mutta ei koirapuolellakaan - ne kun ovat jyrkästi kielletty ilman hänenkaltaisensa "ammattilaisen" läsnäoloa ja ohjeistusta (lainausmerkkejä käytin siksi, että mielestäni ammattilainen määritellään henkilönä, joka on opiskellut alaansa riittävästi, käynyt läpi viimeisimmät tutkimukset aiheesta, ja pitänyt tietonsa ajantasalla. Cesar ei kuitenkaan ole tehnyt mitään noista. Hän ei esimerkiksi ole opiskellut ikinä edes koirien käyttäytymistä, vaan hän on omien sanojensakin mukaan täysin itseoppinut seuraamalla koirien välistä kanssakäymistä, ja koulutusmetodit keksittiin koiria seuraamalla vain yhdessä paikassa, sukulaisensa luona).

Toivon mukaan yksikään ei tee linnuilleen niitä asioita, mitä Cesar tekee koirilleen.. Vaikka valitettavasti ainakin pari henkilöä tulee väkisinkin itselle mieleen.. :-\
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #455 : 14.10.11 - klo:16:06:58 »
Lainaus
Toivon mukaan yksikään ei tee linnuilleen niitä asioita, mitä Cesar tekee koirilleen.. Vaikka valitettavasti ainakin pari henkilöä tulee väkisinkin itselle mieleen..

Jenkeistähän löytyy myös "papukaijakuiskaaja" (näitä aseta-lajin-nimi-tähän-kuiskaajia tuntuu olevan, helppo keino brändätä "osaamista" jonkin mystiikan ympärille), josta mm. Friedman on joskus kirjoittanut. Menee juuri tähän samaan "osaamiseen", jossa pelokasta lintua käsitellään niin, ettei se pysty puremaan ihmistä ja sen kautta luovuttaa.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #456 : 14.10.11 - klo:21:02:32 »
Lainaus
Toivon mukaan yksikään ei tee linnuilleen niitä asioita, mitä Cesar tekee koirilleen.. Vaikka valitettavasti ainakin pari henkilöä tulee väkisinkin itselle mieleen..

Jenkeistähän löytyy myös "papukaijakuiskaaja" (näitä aseta-lajin-nimi-tähän-kuiskaajia tuntuu olevan, helppo keino brändätä "osaamista" jonkin mystiikan ympärille), josta mm. Friedman on joskus kirjoittanut. Menee juuri tähän samaan "osaamiseen", jossa pelokasta lintua käsitellään niin, ettei se pysty puremaan ihmistä ja sen kautta luovuttaa.
Voi hyvän tähden, löytyykö sieltä papukaijoille omaa "victoria Stillwelliä" (vai mikä se nimi oli, ei alista eläimiä tms.)? Tuntuu, että jenkeissä nuo "kuiskaajat" ovat niitä pieksäjiä ja alistajia. No joo, ehkä se papukaijakin osaa pitää "turpansa" kiinni ja oppii olemaan paikoillaan, kunhan tarpeeksi "pieksetään" ja alistetaan. Mitä olen noita undulaatti videoita (oliko se budgieman ja sitten tämä mies http://www.youtube.com/watch?v=Pj2XdPDIPyc&feature=related), en jaksa uskoa että ovat ainakaan pelottelmalla tai pieksämällä noita pieniä opettaneet ?

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #457 : 14.10.11 - klo:23:04:04 »
Mitä olen noita undulaatti videoita (oliko se budgieman ja sitten tämä mies http://www.youtube.com/watch?v=Pj2XdPDIPyc&feature=related), en jaksa uskoa että ovat ainakaan pelottelmalla tai pieksämällä noita pieniä opettaneet ?

Mä olen kanssa tuota videota ja ukkelin esitystä hämmästellyt. En myöskään usko, että nuo undut on pieksämällä opetettuja, mutta jokin silti tuossa vähän "haiskahtaa". Epäilyksiäni herättää se, etteivät linnut lennä muuta kuin ihan pikku pyrähdyksiä. Tuon tasoisen showmiehen luulisi ymmärtävän, että sellainen esitys, missä linnut lentäisi yksitellen tai parvena pitkän matkan, olisi erittäin näyttävä, vaikuttava ja viihdytävä. Mutta linnutpa eivät lennä juuri lainkaan. Mulla on sellainen kutkutus mielessä, etteivät linnut ehkä pysty lentämään kunnolla. Ehkä ne on poikasena klipattu niin, etteivät ne ole koskaan oppineet lentämään - tai sitten ne on käsinruokittu, nin että ovat leimaantuneet ihmiseen. Tai molempia.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #458 : 15.10.11 - klo:09:52:16 »
Mä olen kanssa tuota videota ja ukkelin esitystä hämmästellyt. En myöskään usko, että nuo undut on pieksämällä opetettuja, mutta jokin silti tuossa vähän "haiskahtaa". Epäilyksiäni herättää se, etteivät linnut lennä muuta kuin ihan pikku pyrähdyksiä.
Melkein alussa yksi undulaatti lentää aika pitkänkin matkan oikeastaan ja pelkästään se, että se pystyi sen tekemään tarkoittaa sitä, että se tietää pystyvänsä pyrähtämään ylipäätään, vaikka ovatkin klipattu, ja vaikea niitä olisi silloin pitää esityksessä jos ne eivät sitä oikeasti haluaisi. Kyllähän undulaattien luonne on sellainen, että jos ei kiinnosta niin sitten ei kiinnosta ja silloin noita juttuja ei tehdä. Ja käsinruokittujahan nuo kaikki tietenkin ovat.
Esimerkiksi keinun ollessa pöydällä moni undu karkaa istumapaikaltaan keinun luokse ja yrittää alkaa keinumaan. Tuskin tekisivät sen jos olisivat pakotettu siihen.

Omasta mielestä, mitä nyt näen pieniä viitteitä siihen suuntaan, niin nuo undut ovat aika pitkälti itse oma-aloitteisesti mukana tempuissa.
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #459 : 07.02.12 - klo:22:23:10 »
Tuli tässä mileen yksi juttu ja mietin mihin ketjuun sen laittaisin - päädyin sitten tähän.

Suosittelen ehdottomasti kouluttamaan noita lintuja. Ihan sama mitä, mutta jotain aktiviteettia, aivojumppaa ne näyttävät kaipaavan. Kotona huomaan varsinkin näiden pienten arattien nauttivan siitä. Otin vajaan viikon jälkeen kaksosilla target-koulutusta. Ne pomppivat häkin etuseinään, kun näkivät target-kepukan. JA sitten kilpaa sitä koskettelemaan, tönivät toisiaan pois tieltä. Tykkäävät tosi paljon, eikä niitä todellakaan tarvitse suostutella tekemään tuota asiaa.

Ja sitten Feedo. Se touhua noiden tavaroidensa kanssa sellaista vauhtia, etten pysy välillä perässä. Tekee juttuja eikä hae edes välillä palkkaa. Lintua ei todellakaan pakoteta mihinkään, se saa lopettaa touhut ihan koska vaan ja lentää pois. Joskus se myös tekee niin ja silloin sen ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Mutta 95% kerroista, kun näytän sille tavaroita, se hyppää itse pöydälle ja näyttää hyvin innostuneelta.

Feedo osaa tällä hetkellä noutaa, vie tavaroita paikasta a paikkaan b ja lajittelee niitä (esim. rahat pankkiin, roskat roskikseen). Musta tuntuu, että tuo lajittelu on se vaativin homma; se siis muistaa esimerkiksi että paperinpalat menee metalliseen astiaan, muoviset rahat valkoiseen possuun. Hyvää aivo-jumppaa.

Ja kaikki tämä tehdään 100% positiivisella vahvistamisella. Jos tekee väärin, yritetään uudestaan ja jos heittelee tavarat lattialle - sekin on ok. Sillioin ei temppuilu kiinnosta ja lintu saa olla tekemättä yhtään mitään.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #460 : 01.05.12 - klo:20:01:12 »
ääh anteeks tää ei varmaan kuulu tänne, mutten haluis koskaan turhaan ruveta uutta aihetta väsäämään. Etin haulla koulutuksesta mutten sit parempaa topiccia osannu valita.

Kumminkin, miten sais neitokakadun koulutettua ettei se saisi tulla varastamaan ruokaa lautaselta tai pahemmin häiritsemään kun syödään?  Alkaa ärsyttää kun pariin otteeseen on onnistunut jo hyppäämään keskelle lautasta toi yks lintunen ): Koitan keksiä sille siks aikaa muuta tekemistä kun syön, piiilotan herkkuja lattialle yms. Meillä ei siis oo käytössä semmosta kunnon häkkiä missä pidän lintuja muuten, ne on 24/7 vapaudessa, joten Tera on tottunut oleilemaan missä huvittaa. Voiko sitä siis kouluttaa/opettaa ettei saa syödä lautaselta tms vai onko se aina pakko tunkea häkkiin odottamaan?
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #461 : 01.05.12 - klo:20:19:35 »
Voiko sitä siis kouluttaa/opettaa ettei saa syödä lautaselta tms vai onko se aina pakko tunkea häkkiin odottamaan?

Senhän voi hyvin opettaa vaikka odottamaan ruokailun ajan jossain tietyssä paikassa. :) Eli odottaa hetken, jolloin lintu istuu tietyssä paikassa ja palkitsee siitä, vähitellen pidentää aikaa istumisen ja palkinnon välillä. Ihan sekunti kerrallaan vaikka. Ja yhdistää siihen paikkaan jonkun tietyn sanan tai merkin. Jos/kun lintu lähtee liikenteeseen ja tulee lautasta kohti, niin sitten pyytää uudelleen siirtymään siihen tietylle paikalle.
Toinen vaihtoehto olisi opettaa sille kohteen seuraaminen, jolloin sen saisi aina kohteella siirrettyä kauemmaksi lautasesta, jos aikoo lautaselle tulla. Näin oppisi todennäköisesti pysymään kauempana lautasesta, kun olisikin palkitsevaa olla muualla. :)
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #462 : 01.05.12 - klo:20:23:43 »
hmm voihan tuota kokeilla. Tera vaan on niin äkkipikainen eikä haluaisi millään pysyä paikallaan. Voihan tota tosiaan nyt kokeilla näin alkuun ;)
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #463 : 01.05.12 - klo:20:46:48 »
Tera vaan on niin äkkipikainen eikä haluaisi millään pysyä paikallaan.

Etene ihan sekunti kerrallaan ja palkitse aina. :) Sen ei lopulta tarvitse kovin pitkään pysyä paikoillaan, että helpottuu ruokailu jo kummasti. :)
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #464 : 01.05.12 - klo:22:22:27 »
Pinkun mainitsema tapa toimii myös, ja on varmasti helpompi opettaakin, kun lintu ei saa olla edes pöydällä samaan aikaan kun syöt. Itse olen kuitenkin käyttänyt kahta muutakin eri metodia riippuen siitä, mitä haluan linnun tekevän.

Ensimmäinen keino on opettaa lintu "stop"-käsimerkkiin, jota voi sitten soveltaa ihan kaikkeen, jossa linnun täytyy käsimerkin nähdessään joko odottaa, tai lähteä pois.
Opetin tämän yksinkertaisesti niin, että tein linnun edessä ensin käsimerkin, jolloin lintu pysähtyi katsomaan mitä teen. Palkitsin, kun lintu jähmettyi paikoilleen ( eli käytännössä lopetti mitä ikinä se olikaan tekemässä). Toistelin tätä, ja pidensin hiukan aikaakin mitä linnun piti siinä olla, ja jos lintu sen aikana lähti esimerkiksi toiseen suuntaan, palkitsin sen. Kun tämä sujui hyvin, otin esille jotain mihin lintu ei saanut koskea. Itsellä se taisi olla konsolipelin ohjain. Linnun tullessa lähemmäs tein käsimerkin sen eteen, ja linnun lähtiessä toiseen suuntaan palkitsin sen. Tässä kohtaa kannattaa päättää, mitä linnulta haluaa; onko se lyhyt "odota"-käsky vai "pysy poissa".

Toinen keino on tosiaan osittain Pinkunkin jo selittämä tapa; palkita kun lintu pysyy poissa. Tämän opettaminen on luonnollisesti hiukan haastavampaa mikäli lintu saa kuitenkin liikkua vapaasti (eli sen ei tarvitse istua yhdessä paikassa sinun syödessä), jolloin se voi olla vaikkapa samalla pöydällä jolla syöt, mutta se ei saa koskea lautaseesi.
Yksinkertaistaen lintu ensin palkitaan hyvin lyhyistä poissaoloista, kun sen mielenkiinto hetkeksi herpaantuu johonkin muuhun (esim. kun se alkaa sukimaan, tutkii nokallaan onko pöydällä muruja, tai katsoo johonkin muualle kuin ruokaasi). Voit myös luoda tällaisia harhautuksia itse, jos lintu on aivan liian keskittynyt ruokaasi (jos se on tottunut "yhteisiin" ruokiin, se saattaa hyvinkin olla), esim. ripottelemalla pöydälle jo etukäteen pari siementä, tai pyytää jotakuta vaikkapa toisessa huoneessa tekemään erilaisia ääniä. Ei kuitenkaan niin kovia että lintu pelästyy niitä, mutta kiinnittää huomionsa hetkeksi johonkin muuhun. Nämä kannattaa kuitenkin jättää heti pois, kunhan lintu alkaa itsenäisesti kiinnittämään huomionsa muualle. Jos haluat "laukaisijan" olevan jokin sana, voit sanoa esim. "pois" sekunti ennen kun palkitset lintua.
Kun lintu alkaa yhä useammin keskittymään johonkin muuhun, pidennät ensin ihan vain sekunnilla aikaa mitä lintu pysyy poissa (älä kuitenkaan koskaan palkitse ruoalla, mitä syöt. Ota namit selkeästi jostakin muualta). Pikkuhiljaa harvennat tätä aikaa, ja lopulta palkitset kun lintu on mahdollisimman kaukana lautasestasi, ja niin edelleen. :)

Käytännössä pääpointti on, että palkitset lintua kun se tekee jotain mitä haluat sen tekevän, etkä huomioi muuta käytöstä. Muista palkita lintua myös silloin, kun se parhaillaan tekee jotain sallittua, eikä vain sillä hetkellä kun se kääntää katseensa ateriastasi pois. ;) Linnun aivojen täytyy assosioida muu tekeminen palkitsevammaksi, kuin piirittää sinun ruokaasi. Monet tekevätkin sen virheen, että palkitsevat vain sen hetken kun lintu jättää kielletyn asian ja alkaa tekemään sallittua asiaa, mutta tämä ei auta yhtä varmasti jos lintua ei palkitse satunnaisesti (ja alussa erityisen ahkerasti) myös silloin, kun lintu parhaillaan tekee jotain sallittua. :)
(Seminaarissaan Barbarakin sanoi, että monet unohtavat palkita lintunsa kun se istuu hiljaa orrellaan ja leikkii itsenäisesti, vaikka palkitseminen on silloin ihan yhtä tärkeää. :))

Saat varmasti koulutukseen enemmän tuntumaa, kunhan alatte vähän treenaamaan. Neitsikat ovat siitä loistavia, että ne ovat fiksuja ja niitä on siksi helppo kouluttaa, mutta ne antavat lisäksi virheitä anteeksikin jos kouluttaja niitä tekee. Joten ei muuta kuin onnea koulutukseen! :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.