papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #30 : 23.03.08 - klo:15:49:04 »
Ei koiran koulutusta, oli dominoiva tai ei, voi MISSÄÄN tapauksessa verrata amatsoniin. Ei se hyökkäilevä amatsoni ole ketään dominoimassa, sellainen ei yksinkertaisesti kuulu papukaijamaailmaan. Se kannattaisi kaikkien nyt vihdoin ja viimein muistaa...

Papukaija on käytännössä villieläin ja se ei todellakaan ole valinnut osaansa ihmisen lemmikkinä. MISSÄÄN nimessä ei ole hyvä lähtökohta aloittaa katsomaan asioita siltä kantilta, että linnun nyt vaan on pakko sopeutua siihen, mitä ihminen sanoo. Se jos mikä on huono alku. Oma kylmä mielipiteeni tähän on, että ei pidä ottaa sellaista lemmikkiä, johon ei viitsi panostaa sitten--->miettiä asioita eläimen kannalta, eikä ihmisen. Ja tämä ei todellakaan tarkoita sitä elukan pillin tahtiin hyppimistä, mitä jaksetaan sitten joka väliin tunkea kun kehtaa sanoa, että voisi yrittää elukkaa ymmärtää ::)

Ja ennen kuin puoli kansaa vetää palkokasveja syvälle kitusiin, tämä edellinen mielipiteeni on vain yleinen, eikä todellakaan nyt tähän keskusteluun vastanneisiin suunnattu tai ketään osoittava.

sanne
höyhenmäistä elämää...

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #31 : 23.03.08 - klo:16:21:39 »
ja jotta vihdoin moni ymmärtäisi, mikä ero on koiralaumalla ja papukaija (esim.amatsoni) parvella, eli siis yksi syy miksi näitä kahta eläintä ei voi koulutuksellisesti ja käytöksellisesti verrata toisiinsa, niin...

koiraeläinten (ja tähänkin kuuluu kaksi eri lahkoa, villit ja domesticated eli kesykoirat, mutta toimivat suht. samalla laumahierarkialla) lauma (esim. sudet tai hyeenakoirat) käsittää tiiviin perhe yhteisön, jossa on alfa pari, joka on ainoa pari joka lisääntyy, ja elävät laumassa, sillä lauma tuo turvaa, ja jotta voisivat kaataa isoja saaliita ja pitää reviirinsä jolla saalistavat, niin eläimiä on oltava enemmän kuin kaksi, jotta voivat elää ja saalistaa pysyäkseen elossa. Laumassa huono puoli on se, että kaksi vahvinta alistavat muut ja dominoivat laumaa ja ovat ainoita jotka lisääntyvät, mutta heikommat taas hyötyvät laumasta, sillä saavat ruokaa ja suojaa jota yksin eivät saisi, vaikkeivat saa lisääntyä... eli vahvat dominoivat muita, jotka elävät hiearkiassa sen mukaan, kuinka vahvoja ovat ja minkä ikäisiä...kiteytettynä...

papukaijat taas lisääntyvät pareittain, ja valitsevat parin (usein elinikäisen, eli ovat yksiavioisia)... papukaijojen elämä pöyrii parin ja mahd. parin ei vieroitettujen poikasten ympärillä... mutta linnut kerääntyvät suuriinkin parviin, sillä parvessa parit elävät keskenään, ilman että tietyt yksilöt dominoivat toisia.. kränää tulee eniten nuorien sukukypsien koiraiden välillä, jotka taistelevat yksinolevista naaraista, mutta eivät yritä dominoida toisiaan, vaan yksinkertaisesti taistelevat naaraista... ja parit taas voivat taistella paremmista ruoka- ja pesä paikoista... mutta siis, linnut kerääntyvät yhteisöihin, sillä siitä on niille monia etuja, esim. useammat silmäparit havaitsevat uhan paremmin kuin kaksi paria, ja parvi löytää helpommin ruokapaikkoja kuin pariskunta, ja linnut yksinkertaisesti sattuvat samalla alueelle ruuan perässä, ilman että on mitään tiivistä parvea, sillä pesimä aikaan pariskunnat ovat ihan keskenään... papukaijoille ei siis ole samanlaista varsinaista parvihierarkiaa, ja rakennetta kuin koirilla, vaan papukaijat elävät pareittain parven sisällä, jossa ei ole alfaparia, vaan monia tasaväkisiä pareja, jotka elävät samalla alueella, mutta hyötyvät toinen toisistaan, joten hakeutuvat suuriinkin parviin...taas kiteytettynä

Jonne

« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:16:24:37 kirjoittanut Psittacus »
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

nami

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #32 : 23.03.08 - klo:16:43:26 »
Ei koiran koulutusta, oli dominoiva tai ei, voi MISSÄÄN tapauksessa verrata amatsoniin. Ei se hyökkäilevä amatsoni ole ketään dominoimassa, sellainen ei yksinkertaisesti kuulu papukaijamaailmaan. Se kannattaisi kaikkien nyt vihdoin ja viimein muistaa...

Papukaija on käytännössä villieläin ja se ei todellakaan ole valinnut osaansa ihmisen lemmikkinä. MISSÄÄN nimessä ei ole hyvä lähtökohta aloittaa katsomaan asioita siltä kantilta, että linnun nyt vaan on pakko sopeutua siihen, mitä ihminen sanoo. Se jos mikä on huono alku. Oma kylmä mielipiteeni tähän on, että ei pidä ottaa sellaista lemmikkiä, johon ei viitsi panostaa sitten--->miettiä asioita eläimen kannalta, eikä ihmisen. Ja tämä ei todellakaan tarkoita sitä elukan pillin tahtiin hyppimistä, mitä jaksetaan sitten joka väliin tunkea kun kehtaa sanoa, että voisi yrittää elukkaa ymmärtää ::)

Ja ennen kuin puoli kansaa vetää palkokasveja syvälle kitusiin, tämä edellinen mielipiteeni on vain yleinen, eikä todellakaan nyt tähän keskusteluun vastanneisiin suunnattu tai ketään osoittava.

sanne

Jo paukahti herne-maissi-paprikat nokkaan :P :P :P

Minähän tämän koira keskustelun aloitin, tiedän tasan, ettei näitä voi verrata toisiin, siis koiraa ja papukaijaa. Itselläni on ollut koira ja taitaa olla papukaijojakin. Kysehän oli esimerkistä, että miten saada papukaija uskomaan edes jotain, ja annoin esimerkin, että miten koira saadaan uskomaan isäntäänsä. No siitäkin voidaan taas vääntää eipäs juupas juttua, niinkuin tästä on jo tullut :P
Onko aina pakko lukea rivien välistä???
PERIAATE on kuitenkin sama oli nyt kyse linnusta, koirasta tai kissasta tai jopa ihmislapsesta. On tietyt säännöt ja rajat mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä, eikös?
Vertaisimpa nyt aivan törkeästi papukaijaa ja uhmaikäistä lasta, ja kokemusta on molemmista :P
Lapselle opetetaan, että mikä on sopivaa ja mikä ei ja jos kuitenkin teet sitä kiellettyä niin siitä seuraa jotain muuta kuin nameja ::)
Kysehän ei ole siitä, etteikö viitsi PANOSTAA eläimeen, minä jos joku tiedän sen.
Olen hoitanut toisen eläintä kohta vuoden rakastaen, helliten ja välillä kiroten. Teen tämän vielä ilmaiseksi, enkä ole siitä yhtään katkera.
Mutta tasan en siedä sitä, että joku nyt kyseenalaistaa sen mitä olen viimeisen vuoden tehnyt :-\ Esim. Nikon kohdallahan asia on niin, että tuskimpa kukaan olisi sitä kuukautta kauempaa katsonut tai joku olisi jo voinut viedä raivohullun amatsonin piikille. Kuitenkin tämän kaiken jälkeen kaivaten tulen muistelemaan tätä kaikkea :'(

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #33 : 23.03.08 - klo:17:17:36 »
Herneet ja muut safkat sinne ruokakuppiin mihin ne kuuluukin. ;) Homman pointti (ja siten myös ratkaisukeinot ilmaantuviin ongelmiin?) tässä keskustelussa löytyy minun näkemykseni mukaan seuraavista pohdiskeluista:

Lainaus
Mutta mikä toimii dominoivaan lintuun

Papukaija ei koskaan käyttäydy dominoivasti, ei edes aggressiivisesti käyttäytyvä amatsoni dominoi. Papukaija ei ole kykeneväinen ymmärtämään kyseistä konseptia tai käyttäytymään se mukaisesti, koska se ei ole näille otuksille luontaista kuten on esimerkkien avulla tässäkin keskustelussa moneen kertaan osoitettu. Syy aggressiiviseen käyttäytymiseen on täysin muualla, ja sitä pitäisi lähteä näinollen myös tarkastelemaan ja käsittelemään sen mukaisesti.

Lainaus
Kysehän oli esimerkistä, että miten saada papukaija uskomaan edes jotain, ja annoin esimerkin, että miten koira saadaan uskomaan isäntäänsä.

Papukaija ei myöskään tottele tai usko ketään, vaan toimii tavalla joka on sille mielekäs. Tälläkin on pohjansa näiden lintujen luontaisissa käyttäytymismalleissa, ja siinä sosiaalisessa systeemissä, jonka varaan papukaijojen kanssakäyminen lajitoveriensa kanssa rakentuu. Uskominen tai totteleminen ei vaan yksinkertaisesti onnistu näiltä otuksilta, vaikka ihminen ymmärtämättömyydessään sitä kuinka koittaisi linnulle tolkuttaa. Ainoa mitä linnun  näkökulmasta epäloogisella, uhkaavalla ja torjuvalla kieltämisellä ja komentelulla saa aikaan on negatiivinen vastareaktio, pelkoa, epäluottamusta ja lopulta jopa niitä aggressioita tai pahimmassa tapauksessa linnun lopullisen lannistumisen. Tavoille opetellaan sen sijaan motivoimalla ja ohjaamalla toivottavan käytöksen pariin, samalla tavalla kuin toimitaan kaikessa muussakin positiivisessa koulutuksessa. Aina kaikelle ei-toivottavalle käytökselle pitää olla sallittu vaihtoehto, jota vahvistamalla päästään eroon ei-toivotusta. Lintu toimii varmasti juuri ihmisen haluamalla tavalla silloin, kun se on linnulle itselleenkin loogista, mukavaa ja palkitsevaa.
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:17:33:19 kirjoittanut theAnsu »
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

nami

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #34 : 23.03.08 - klo:17:48:16 »
Herneet ja muut safkat sinne ruokakuppiin mihin ne kuuluukin. ;) Homman pointti (ja siten myös ratkaisukeinot ilmaantuviin ongelmiin?) tässä keskustelussa löytyy minun näkemykseni mukaan seuraavista pohdiskeluista:

Lainaus
Mutta mikä toimii dominoivaan lintuun

Papukaija ei koskaan käyttäydy dominoivasti, ei edes aggressiivisesti käyttäytyvä amatsoni dominoi. Papukaija ei ole kykeneväinen ymmärtämään kyseistä konseptia tai käyttäytymään se mukaisesti, koska se ei ole näille otuksille luontaista kuten on esimerkkien avulla tässäkin keskustelussa moneen kertaan osoitettu. Syy aggressiiviseen käyttäytymiseen on täysin muualla, ja sitä pitäisi lähteä näinollen myös tarkastelemaan ja käsittelemään sen mukaisesti.

Lainaus
Kysehän oli esimerkistä, että miten saada papukaija uskomaan edes jotain, ja annoin esimerkin, että miten koira saadaan uskomaan isäntäänsä.

Papukaija ei myöskään tottele tai usko ketään, vaan toimii tavalla joka on sille mielekäs. Tälläkin on pohjansa näiden lintujen luontaisissa käyttäytymismalleissa, ja siinä sosiaalisessa systeemissä, jonka varaan papukaijojen kanssakäyminen lajitoveriensa kanssa rakentuu. Uskominen tai totteleminen ei vaan yksinkertaisesti onnistu näiltä otuksilta, vaikka ihminen ymmärtämättömyydessään sitä kuinka koittaisi linnulle tolkuttaa. Ainoa mitä linnun  näkökulmasta epäloogisella, uhkaavalla ja torjuvalla kieltämisellä ja komentelulla saa aikaan on negatiivinen vastareaktio, pelkoa, epäluottamusta ja lopulta jopa niitä aggressioita tai pahimmassa tapauksessa linnun lopullisen lannistumisen. Tavoille opetellaan sen sijaan motivoimalla ja ohjaamalla toivottavan käytöksen pariin, samalla tavalla kuin toimitaan kaikessa muussakin positiivisessa koulutuksessa. Aina kaikelle ei-toivottavalle käytökselle pitää olla sallittu vaihtoehto, jota vahvistamalla päästään eroon ei-toivotusta. Lintu toimii varmasti juuri ihmisen haluamalla tavalla silloin, kun se on linnulle itselleenkin loogista, mukavaa ja palkitsevaa.


Mietinkin kasvatustapoja sille poikaselle jonka sitten joskus saan. Meidän lainalintu nikohan on jo 17v ja sen on joku joskus jo kouluttanut ja opettanut, minä olen tässä sitten koittanut "luovia" sen mukana. mutta pidemmittä puheitta. Muuttohommiin ;D

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #35 : 23.03.08 - klo:18:03:57 »
Samalla perussysteemillä jokainen lintu toimii ja oppii iästä ja taustoista huolimatta. Vanhemmalla linnulla aiemmin opittu ja "edellisessä elämässä" hankitut kokemukset vaan tuovat aina oman lisänsä siihen miten lintu käyttäytyy, ja tietysti lisäpähkäiltävää omistajalle käytöksen ymmärtämiseen ja ohjaamiseen. Poikasen kanssa rutiinien luomiseen ja uuden opetteluun lähdetäänkin sitten taas ikään kuin puhtaalta pöydältä, ilman että täytyy samalla käydä läpi prosessi jossa opitaan pois aiemmin opitusta.
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #36 : 23.03.08 - klo:18:12:34 »
Kiitos ansu!

Ja nami-hyvä, kaiva nyt sassiin ne herneet sieltä nokasta! Ei helekuta kannata vetäistä niitä heti sinne kun toinen sanoo vain mielipiteensä. Minähän nimenomaan korostin, etten nyt osottele ketään sormella tai viittaa tähän keskusteluun! Lukekaa pliis ne tekstit nyt kunnolla ennen kuin suututte :o

Minä halusin vain todeta, että koiraa ei voi vetää edes esimerkiksi mukaan tähän keskusteluun, ei edes kaukaisena...kuten tässä useat muut jo ovat hyvin tuoneet esille. Ei siis sen enempää tai vähempää joten nyt porukka sitten voi rauhoittua ;)

sanne
höyhenmäistä elämää...

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #37 : 23.03.08 - klo:18:22:49 »
papukaijat käyttäytyvät kyllä jossain määrin dominoivasti parien sisällä... esim. kultaposkipariskuntaani tarkkailemalla on selvää, kuinka naaras dominoi koirasta, ja olen myös muissa täällä ja muualle käydyissä keskusteluissa ja havannoimalla huomannut ja kuullut, kuinka toinen osapuoli parista on usein se dominoivampi... kultaposki naaraani Xena, höykyttää koirasta Jadea mennen tullen.. syö ensin, ottaa aina ensin herkun jos niitä niille tarjoan, uhkailee aina ensin esim. kissalle tai Ukolle, menee kupille aina ensin, ja syö ensin, ja Jade seuraa kaikessa lintujen toimissa aina toisena taka-alalla, ja jos yrittää mennä esim. aamulla ensimmäisenä tuoreruoka kupille, niin Xena rääkäisee ja näykkäisee nokallaan Jaden pois ja menee itse syömään ensin parhaat palat ja paremmalle paikalle kupille ja vapaana ollessaan Xena  menee aina edeltä joka paikkaan, ja ottaa parhaan paikan standilta herkkukupin vierestä, että jonkin asteista dominointia papukaijoilla kyllä on, ja omilta linnuiltani sen huomaan joka päivä, ja se on aika selkeää...eli mielestäni ei voi sanoa etteivätkö linnut dominoisi toisiaan ollenkaan, sillä ainakin meillä se on aika selkeää, ja hyvin havainnoitavissa...
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #38 : 23.03.08 - klo:18:31:26 »
Okei, nyt ei enää riitä hymiöt tätä triidiä lukiessa... En voi muuta todeta kuin ilmeisesti olen vuosikymmeniä pitänyt täysin väärin koirianikin (mm. sakemanneja, karhukoira ja dobbereita), koska en usko alistavaan kohteluun, etenkään näiden "dominoivien" yksilöiden kohdalla, vaan motivointiin ja palkitsemiseen. Toivottavasti lintujeni kohdalla tulen huomaamaan tämän nopeammin, kun luen näitä foorumeita, ettei mene vuosia hukkaan näin montaa  ;D

T: Mia & alistamaton, alfapariton dobberilauma & villi, monen lajin tirppaparvi, joka jopa pesii aviaario-olosuhteissa tällä hetkellä
Elämä olisi todella tylsää ilman erehdyksiä.
www.marvinettes.com

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #39 : 23.03.08 - klo:18:41:13 »
nyt tuntuu menevän taas kiihkeäksi keskustelu  ::)

1. pipot löysennetään nyt!
2. herneet ja muut pois nenusta ja kiduksista!
3. luetaan se lähetetty teksti tähän ketjuun vielä kerran, ennen lähettämistä "ottaakohan joku tästä herneitä"!
4. koirakeskustelut loppuu tähän! (-> koirafoorumeilla voitte tapella niin paljon kuin sielu sietää)

aihe oli lukossa puolituntia, että ehditte hengähtämään  ;)

tinttu
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:19:14:41 kirjoittanut tinttu »
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #40 : 23.03.08 - klo:19:25:20 »
Ei sen lintujen keskinäisen kärhämöinnin tarvi olla yhtään sen enempää dominointia kuin ihmisiin kohdistuvan aggressiivisen käytöksen tapauksessa... ;)

Kuinkakohan paljon tässä kyseisessä käytöksessä olisi vaikutusta ihmisasunnon/häkin elinympäristölle auttamattomasti asettamissa tilarajoitteissa ja muissa häiriötekijöissä, jotka olennaisesti muuttavat sitä millaisina vankeudessa elävien lintujen käyttäytymismallit ilmenevät verrattuna näiden luontaisten elinalueiden olosuhteissa itseään toteuttaviin villeihin lajitovereihin? Kuinka järkevää lintujen olisi käyttäytyä puolisoaan kohtaan ristiriitaisesti ja vahingollisesti huomioonottaen sen, kuinka tärkeä tämä on parin toista osapuolta itseään sekä näiden (potentiaalista) jälkikasvua ajatellen?

Kyllä kahden (ainakin toistaiseksi) pääsääntöisesti hyvin toimeen tulevan amatsonin välillä on täälläkin keskinäistä närää aina ajoittain, mutta ei, se ei tosiaan ole yhtään millään tavalla sidoksissa dominointiin.
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:19:28:14 kirjoittanut theAnsu »
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #41 : 23.03.08 - klo:20:02:53 »
Kyllä se on mun mielestä sellainen juttu, että linnun on myös totuttava siihen, että siivotaan, tehdään ruokaa, pestään pyykkiä...

Totta toinen puoli, mutta amatsonin ollessa kyseessä nämäkin tilanteet on hyvä ennakoida. Eli tiedostetaan ne aktiviteetit mistä se lintu kiihtyy liikaa ja laitetaan se lintu häkkiin jo hyvissä ajoin ennen kuin aloitetaan se ruoan laitto, tavaroiden kassista purku, tiskaus, siivous jne.

Nämä puuhathan ei tapahdu kuin salama kirkkaalta taivaalta, niin etteikö kukaan tietäisi että esim. seuraavan tunnin sisällä aion laittaa ruokaa tai tänään aion siivota.. Siinä vaiheessa kun on sopiva väli, viedään se örkki sinne häkkiin ja sen jälkeen aletaan touhuamaan. Eikä oteta sitä imuria jo valmiiksi esille ennen kuin lintu on häkissä. Eri asia on täysin ennalta-arvaamattomat, yllättävät tilanteet, mihin ei yksinkertaisesti pysty varautua.

Mutta.. varsinkin näissä tiedostetuissa, kiihdyttävissä tilanteissa avainsanana on siis se elintärkeä ennakointi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että lopetetaan oma eläminen linnun takia tai tanssitaan linnun pillin mukaan.
"Ei ole olemassa epäonnistumisia, on vain erilaisia tapoja määritellä onnistuminen."

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #42 : 23.03.08 - klo:20:30:33 »
no miten sen nyt ottaa, aikalailla dominoivaa käytöstä on, jos toinen linnuista selkeästi tekee kaiken ennen toista, ja en usko, että on tilan rajoista kiinni, kun tekivät sitä jo edellisessä paikassa ja nyky häkissä ja huoneessaan molemmilla olisi tilaa vallan mainiosti mennä yht aikaa kupille tai lelujen kimppuun etc... että niin... ja aika eri tilanne on kun kyseessä on kaksi kohta 9 v lintua jotka ovat ikänsä eläneet yhdessä ja ovat muutoin kuin paita ja peppu (aina yhdessä), eikä vasta sukukypsäksi tuleva koiras ja pieni poikanen... ja niin kuin kirjoitin nuo kaksi eivät ole ainoita, joissa on selkeästi huomattavissa tilanne pariskunnan sisässä, jossa toinen selkeästi on dominoivampi kuin toinen... ja miten rajaat selkeästi mikä on dominoivaa käytöstä ja mikä ei? ja miten kyseiset lajit sitten luonnossa käyttäytyvät? ja jos olet tietoinen jostain julkaisusta, niin lukisin mielelläni sen? vai onko sellaista edes olemassa?

ja linnut eivät todellakaan käyttäydy vahingollisesti toisiaan kohtaan ja se agressiivisuus mitä osoittavat (etenkin nyt kevät huuman ollessa pahimmillaan) kissaa, jakoa tai vieraita ihmisiä kohtaan on täysin erilaista kuin tuo niiden keskinäinen (naaraan dominointi) kärhämä, ja eipä sitä paljoa näy, kun Jade selkeästi tekee kaiken aina toisena Xenan tekiessä kaiken ensin....
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:20:33:27 kirjoittanut Psittacus »
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #43 : 23.03.08 - klo:22:30:58 »
Vertailukohtani oli siis olosuhteet luonnossa jossa papukaijapari ruokailee samassa puussa, suhteessa siihen kuinka näiden lajitoverit nauttivat vankeudessa sapuskansa samalla, halkaisijaltaan kymmenen senttiä olevalla ruokakupilla. Vankeudessa tulee vastaan aina ja väistämättä monia rajoittavia tekijöitä, jotka muokkaavat osaltaan käytöstä. Mä olen myös nähnyt omin silmin, kuinka monella muullakin lintuparilla toinen osapuoli käy säännönmukaisesti ensin siellä ruokakupilla etc, mutta tarkoittaako se silti sitä että tämä kertoo lajityypillisestä käyttäytymismallista? Luonnossa kun näitä ruokailuvuoroja ei olosuhteista johtuen tule laisinkaan, puussahan se safka on tarjoiltu niin, ettei pöydän ääreen tarvi jonottaa. Lääniä on myös siinä määrin, ettei toinen ole tiellä ihan yhtä helposti, ja sen varmasti miellyttävän kumppanin saa itse valita isosta joukosta. Vankeudessa puolisonhankkimisoperaatio sitten taas menee usein about niin, että ihmiset roudaavat linnulle sellaisen kaverin joka nyt sattuu osumaan kohdalle, täyttää perusvaatimukset lajin ja sukupuolen suhteen, ja hyvällä tuurilla se sitten pärjää yhdessä ensimmäisen otuksen kanssa. Tässä kontekstissa lienee ymmärrettävää ajatella, että konfliktialttius on vankeudessa hieman eri luokkaa kuin luonnossa, ja että näissä yhteyksissä näyttäytyvät piirteet helposti vähintään korostuvat täysin eri mittakaavaan vankeudessa. Olosuhteiden miettimisellä ja järjestelyillä voi toki edelleen vaikuttaa tämänkin asian suhteen paljonkin siihen mitä se lopputulos on, mutta silloinkaan olosuhteista ei saa täysin luontaisia vastaavia, tai eriteltyä ja kontrolloitua kaikkia lintujen käyttäytymismalleihin vaikuttavia tekijöitä.

Jo ihan sen valossa kannattanee olla varsin varovainen ennen kun menee leimaamaan mitään käytöstä luontaiseksi dominanssiksi, kun kuitenkin löytyy paljon validina pidettävää tietoa siitä kuinka kurjasti papukaijat reagoivat dominointiin. Miksi ihmisen dominoiva käytös herättää kiistatta ja poikkeuksetta kesyssä, tätä samaa ihmistä puolisonaan kohtelevassa papukaijassa erittäin voimakkata, ristiriitaisia, luonteeltaan negatiivisia reaktioita, jos dominanssi kuuluisi luontaisesti näiden lintujen käyttäytymiseen ja parisuhteisiin? ;) Tässä olisi ensihätään yksi dominanssia, lintujen käyttäytymistä ja näitä koskevia yleisiä väärinkäsityksiä käsittelevä artikkeli.


En suinkaan väittänyt että minun amatsonieni keskinäinen suhde olisi samanlainen kuin sinun lintujesi ja että ne tarjoaisivat yhdenmukaisen vertailukohdan nimenomaan sinun lintuihisi tai pesiviin pareihin kaikessa käyttäytymisessään. Tiettyjä sosiaalisia toimintoja näillä kaikilla kuitenkin esiintyy, ja kommunikointitavoissa ja lintujen välisessä kanssakäymisessä on vertailukelpoisiakin elementtejä. Samat peruskaavat on koodattu niiden jokaisen sisään ja niiden mukaan ne pohjimmiltaan toimii, vaikka asetelmat ja tilanteet olisivatkin erilaisia.
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:23:45:34 kirjoittanut theAnsu »
"Why doth the Parrat cry a Rope, a Rope? Bacause hee's cag'd in a prison out of hope" J. Taylor 1630

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #44 : 23.03.08 - klo:23:15:35 »
Dominanssista ylipäätään mielenkiintoinen artikkeli
Elämä olisi todella tylsää ilman erehdyksiä.
www.marvinettes.com