papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Positiivinen koulutus vs. dominointi
« Vastaus #15 : 04.02.08 - klo:23:26:41 »
no miten sen nyt ottaa, että negatiiviseen vai ei... jos haluaa lemmikki linnun, jonka parina on ihminen ja jolloin papukaijan ja ihmisen välinen suhde on todella syvä,  niin parin ottaminen voi aiheuttaa käytöksen muuttumisen omistajan näkökulmasta todella  negatiiviseen suuntaan, sillä jos lintu pariutuu uuteen siivekkääseen tulokkaaseen niin suhde omistajaan voi muuttua todella paljon, ja lintu ei silloin enää ole sama kesy kaveri kuin aikaisemmin, ja joskus lintu voi myös ``villiintyä´´.... mutta jos taas haluaa, että lemmikkinä oleva lintu alkaa touhuamaan enemmän linnun lailla, niin on todella antoisaa katsella ja seurata parin toimintaa ja elämää, kuten kultaposkeni, jolloin aiemmin ihmistä  parina pitänyt lintu hakee kontaktia paljon vähemmän ihmiseeen kuin aiemmin... omat kokemukset noista pareista on, että ne ovat huomattavasti helpompia pitää, jaovat todella mukavia seurailla, kuin yksi kesylintu, joka vaatii todella paljon aikaa ja seuraa, sekä aktiviteetteja elelessään yksin...
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #16 : 25.02.08 - klo:01:34:10 »
hienoa keskustelua aina ajankohtaisesta aiheesta.

Asia on niin, että rakkauden riipaiseva vastakohta ei ole agressio, vaan välinpitämättömyys.
Joskus on tarvettakin isommalle tirpalle osoittaa, mikä on suotavaa ja mikä ei.
kiinnostuksen suuntaaminen muualle ja passiivinen suhtautuminen lintuun hetkeksi voi
olla hienovarainen tapa osittaa linnulle pelisääntöjä. kun tipi sitten taas tulee luokse
hieromaan huomiota, se on ehkä jo oppinsa saanut.
myös lievä toruminen jo vanhemmalle linnulle tuottaa tulosta, kunhan välit ovat luottamukselliset ja
lintu tietää että rakkaus on läsnä.
kaikenlainen muu domininti ei koskaan tuota mitään hyvää.
antakaamme lintujemme myös toimia meidän parhaina opettajina niin kärsivällisyyden kuin
itsetuntemuksemme suhteen. kevättä kaikille!
« Viimeksi muokattu: 25.02.08 - klo:01:43:48 kirjoittanut emmuli »

« Vastaus #17 : 23.03.08 - klo:09:36:08 »
Juuri kun luulin, että ei raivoa tänä vuonna. *Syvä huokaus*
Jooh, nyt tullu miettineeksi, että mikä sen hormonit käynnistää. Meillä ehdottomasti toi sama ku Millal:
*eli jos vain minä kiellän ni siitä saadaan niin hirvee kohtaus päälle, että kuuluu muuten 200metrin päähän pellon toiselle puolelle asti.  :-\
Toinen syy jonka huomannu on vieraat. Jos joku tulee kahville ja Matso ei pääsekkään istuu tuolin selkänojalle kahvipöytään [niin kuin kaikkina muina vuodenaikoina saa tulla, kun osaa silloin käyttäytyä] ni meteli pystyyn ja taas kun menen kieltämään niin kaltereita purraan siihen malliin, et jos se olis mun sormi joka siel olis välissä ni siitä ei olis mitään jäljellä..

Tosiaan ollut tää kevät tosi rauhallinen, paitsi nyt ku porukoiden lintu [mun entinen neitsikka Riepu] tuli pääsiäiseksi hoitoon tänne ku porukat lähti reissuun. Matso ei oo nähny muita lintuja aikoihin ja se tottakai sitten innostui ku näki et Riepu tuli [ylemmät ystävykset olleet ku molemmat asui saman katon alla. Riepulla oli tapana livahtaa Matson häkkiin istuskelee jne.], mutta kun sen silmät zoomaa ihan hulluna, puree kaltereita ni en päästäny sitä veke häkistä. Meteli koveni. Kerrostalossa ku asuu ni on pakko eliminoida se meteli -> huppu päälle. Ei auttanu. Sitten kissankantokoppaan ja jäähylle pimeään vaatehuoneeseen hetkeksi. Ja kun sieltä pääsi pois ni sokeana raivosta kimppuun: Herraa ei komenna kukaan.

Nyt on molemmat kädet ihan haavoja täynnä. Mulla on hermot kireällä ja epätoivoa iskee. Se on ollu nyt nää 3 päivää ihan hirviö, ei todellakaan lähelläkään sitä mikä äitin oma mussukka on.. Ja mä pelkään tulevaa. Sitä kun vauva tulee. Matso kun innostuu lapsista ilman kevättäkin ihan sairaasti. Ja ku vauva itkee ni ihan varmasti Matso alkaa matkimaan sitä ja huutaa astetta kovemmin -> lapsi ei saa nukuttua ja oravanpyörä jatkuu ja pahenee. Sit tosiaan se, että oon yksin. Matso on aina tykänny miehistä enemmän ku naisista, ehkä osittain senkin takia se raivostuu vielä enemmän ku nainen sitä komentelemassa.. *Huokaus*

Ja sit ku pitäis yritellä ajatella pitkäl tähtäimel:
*Matso on nyt sen 8 vuotias [eli voi olettaa, että parin vuoden sisällä se rauhottuu ku murrosikä alkaa olla lopuilla]
*Eiköhän se Matso siihen lapseen totu ku ei sille anneta muita vaihtoehtoja [mut nään vaan kauhukuvia siitä mitä tulee...]
*Onhan se hyvä, että tuli Riepu kylään ja että kaverit käy täällä siltikin vaikka Matso sekoaa -> sillon ainakin luulis, että se tajuais sen, että se ei päätä siitä ketä täällä käy ja jos ei osaa käyttäytyä ni tulee rangaistus.

Mut just nyt yritän saada itseni rauhalliseksi, tuntuu vaan ihan mielettömän vaikealta..
Ja just se, että tiedostan sen, että pitäisi pyrkiä käyttäytymään ei-vihaisesti linnulle, koska se ei tiedä päälle käydessään hormoniensa takia mitä se on tekemässä, mutta nyt jotenkin tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä olla nakkaamatta sitä häkkiin vauhdin kanssa. Vaikka kuinka laskis kymmeneen ni en saa itseäni rauhalliseks..  :'( Sit lopputulos on se, että itken täyttä ku kädet verillä ja Matsolta lähteny yks sulka irti ku sen on nakannu häkkiin.. Tulee niin huono omatunto siitä että ei tunnu osaavan hillitä hermojaan.
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:09:44:17 kirjoittanut YoOdi »
~YoOdi~
Mari Penttilä

« Vastaus #18 : 23.03.08 - klo:10:14:03 »
No meillä ainakin tuo rankaiseminen vaan pahentaa kaikkea... :-[ Siis häkkiin nakkaaminen väkisin takaa sen että seuraavalla kerralla käy vielä pahemmin.

Milla

« Vastaus #19 : 23.03.08 - klo:10:54:16 »
No meillä ainakin tuo rankaiseminen vaan pahentaa kaikkea... :-[ Siis häkkiin nakkaaminen väkisin takaa sen että seuraavalla kerralla käy vielä pahemmin.

Milla

Niinpä niin. Mutta kun se huuto ei lopu ennen kuin herra on jäähyllä. Ja suosiollahan se ei sinne jäähykoppaan suostu menemään.
~YoOdi~
Mari Penttilä

nami

« Vastaus #20 : 23.03.08 - klo:12:04:39 »
Ne on kans noi sun hormoonit sillä tasolla, että hermostuu itse pienimmästäkin ::)

Yksi juttu mikä mua ihmetyttää näissä jutuissa on se....tiedän, että tämä saa keskustelua aikaiseksi puolesta ja vastaan, mut menkööt: :P
Meillä on kanssa Niko sellaista tyyppiä, että sille kun huutaa tai on kiukkuinen niin se vaan pahentaa sen agressiota. Mä nyt taas sanon, että ei koko elämä voi pyöriä linnun ympärillä eikä lintu voi määrätä jokaista sekunttia, miten teen minkäkin asian.
Kyllä se on mun mielestä sellainen juttu, että linnun on myös totuttava siihen, että siivotaan, tehdään ruokaa, pestään pyykkiä...sama koskee sitä tulevaa vauvaa, sekin tottuu aikaa myöden siihen, että et voi olla jokaista sekunttia kiinni siinä ja 24/7 viihdyttämässä kunhan vain hiukan kiekaisee. Tiedän äitejä ketä on muksujensa kanssa "kusessa" kun viettää niiden kanssa 24/7.
Minun mielestäni, lintu pitää totuttaa siihen, että on oikeasti muutakin elämää kuin vain hän :P
Eikä se tarkoita, että lintu jäisi yhtään sen huonommalle.
Sitä on käytävä kaupassa, töissä,harrastuksissa ja joskus jopa bilettämässä ;D ollaan kipeitä yms...
Mä olen sitä mieltä, että jos linnun totuttaa siihen, että aina kun hiukan kiekaisee niin ollaan siinä heti valmiina "viihdyttämään" lintua, muuten tulee nokkaan. Niin tasan on kohta "kusessa" sen kanssa.
Esim: meillä nyt isä ja poika katsoo leffaa ja mä istun täällä koneella, molemmat linnut puuhailee jotain omiaan, eli on vapaana täällä ja kumpikin touhuilee mitä touhuilee...sivu silmällä tietysti katsoen ja kuunnellen, että tehdäänkö pahojaan ::)
Tietysti joku voi nyt ajatella, että en ole lintuja ansainnut, mutta siitä sitten vaan. Kyllä itselläkin pitää olla elämää ;D

nami

« Vastaus #21 : 23.03.08 - klo:12:07:27 »

Milla

Niinpä niin. Mutta kun se huuto ei lopu ennen kuin herra on jäähyllä. Ja suosiollahan se ei sinne jäähykoppaan suostu menemään.

Kyllä mun mielestä pitää "jäähylle" laittaa jos se auttaa. Sillai mukulatkin laitetaan kun käy ylikierroksilla :P

« Vastaus #22 : 23.03.08 - klo:12:34:29 »
Mun mielestä jäähy ei rangaistuskeinona ole hyvä. Eri asia on se, että linnun pitää osata olla häkissä silloinkin kun on ihmiset kotona. Ja sen opettaminen on ihmisten homma, samoin kuin linnun laittaminen sinne jo ennen "kilareita". Linnulle on tasan varmasti eri kokemus, jos nätisti pyydetään palkiten häkkiin ENNEN kun aletaan esim kokkailemaan, kuin että tirinän kiihdyttämä lintu käy niskaan kiinni ja sen jälkeen se nakataan niska-p*rse-otteella häkkiin jäähylle. Toisella konstilla saa itselleen enemmän aggressiivisen linnun, toisella vähemmän. Toisessa häkkiin meno on kiva juttu, toisessa rangaistus.

Eikä tää ole pelkästään hottisten tapauksessa, sama huomio pitäisi antaa "kiltimmillekin" lajeille. Niidenkin kanssa pitäisi toimia lempeästi ja pakottamatta vaikka ne eivätkään hyökkää väärän käsittelyn seurauksena (ehkä pelkästään yrittävät vähän nipistää). Barbaralta lainaus: Kunnioita lintuasi niinkuin se olisi leijona. Tulisko kenellekkään mieleen nakata leijonaa väkipakolla jäähylle pimeään koppiin jos se käyttäytyy huonosti? Tai vaikkapa miekkavalasta? Mitä seurauksia olisi jos sellaista yrittäisi? Mittakaava on eri, mutta samat säännöt pätee, villieläimiä olemme lemmikeiksemme ottaneet. Lapselle voit selittää jäähyn merkityksen, eläin näkee vain sen, että omistaja rankaisee ja reagoi sen mukaan.

Milla
« Viimeksi muokattu: 23.03.08 - klo:12:43:51 kirjoittanut milla »

nami

« Vastaus #23 : 23.03.08 - klo:13:03:34 »
Mun mielestä jäähy ei rangaistuskeinona ole hyvä. Eri asia on se, että linnun pitää osata olla häkissä silloinkin kun on ihmiset kotona. Ja sen opettaminen on ihmisten homma, samoin kuin linnun laittaminen sinne jo ennen "kilareita". Linnulle on tasan varmasti eri kokemus, jos nätisti pyydetään palkiten häkkiin ENNEN kun aletaan esim kokkailemaan, kuin että tirinän kiihdyttämä lintu käy niskaan kiinni ja sen jälkeen se nakataan niska-p*rse-otteella häkkiin jäähylle. Toisella konstilla saa itselleen enemmän aggressiivisen linnun, toisella vähemmän. Toisessa häkkiin meno on kiva juttu, toisessa rangaistus.

Eikä tää ole pelkästään hottisten tapauksessa, sama huomio pitäisi antaa "kiltimmillekin" lajeille. Niidenkin kanssa pitäisi toimia lempeästi ja pakottamatta vaikka ne eivätkään hyökkää väärän käsittelyn seurauksena (ehkä pelkästään yrittävät vähän nipistää). Barbaralta lainaus: Kunnioita lintuasi niinkuin se olisi leijona. Tulisko kenellekkään mieleen nakata leijonaa väkipakolla jäähylle pimeään koppiin jos se käyttäytyy huonosti? Tai vaikkapa miekkavalasta? Mitä seurauksia olisi jos sellaista yrittäisi? Mittakaava on eri, mutta samat säännöt pätee, villieläimiä olemme lemmikeiksemme ottaneet. Lapselle voit selittää jäähyn merkityksen, eläin näkee vain sen, että omistaja rankaisee ja reagoi sen mukaan.

Milla

Mä taisin ilmaista taas itseäni väärin ::) Höh...no joo, entä jos ottaa "ihmisen kasvattaman" poikasen, no villieläin mikä villieläin :P Miten ihmeessä tämän nyt muotoilisin?
No otetaan esimerkiksi koira :-\ Jos on hyvin koulutettu koira ja se kuitenkin tekee tyhmiään, sitä torutaan ja annetaan ehkäpä rangaistus, koira osaa olla "nolo" ja häpeää tekoaan, katsoo altakulmain ja on häntä koipien välissä. Ne myös oppivat kielloilla ja käskyillä (mutta myös palkinnoilla).
Mutta mitä tekee amatsoni jos sitä komennat? levittää pyrstönsä, niska sulat pörhistyy ja siivet leväällään hyökkää kohti :P
Mahtaako kukaan nyt ymmärtää mitä ajan takaa? :P Miten saisi myös amatsonin tajuamaan mikä on väärin? No jos esim: lintu tuhoaa kukkasen...ja sit toisella kerralla ei tuhoakkaan, sitten pitää palkita? Mutta muistaako lintu, että: hei silloin kun tuhosin, niin en saanut palkintoa...ei ne sellaisia muista :P
Meillä esim: niko huutaa perään kun mennään nyt vaikkapa saunaan. Se huutaa just niin kauan kun tullaan pois ja olen kokeillut tätä, että ei mennä kun se huutaa, ok, me yhtenä iltana tultiin saunasta ja niko huusi, me odotettiin yli tunti enne kuin huuto lakkasi, ei menty olohuoneeseen ja mä kun ajattelin juoda yhden saunakaljan sohvalla telkkua katsellen, kiehuin jo raivosta itsekkin kun se saakelin huuto ei millään loppunut, ei kyllä tullut mieleenkään palkita tyyppiä, v....i niin paljon.
Nyt kun on tätä muutto touhua ja meillä on kymmenittäin pakkauslaatikoita olkkarissa, aina kun yhden haen ja lähden pois, huuto alkaa. Pitäiskö sitten taas odottaa aina kunnes huuto loppuu? Namu kädessä, että oletpas kiva lintu kun nyt just et satu huutamaan :P otan laatikon ja taas huuto perään ja taas odotellaan...sama jatkuu kerrasta toiseen. Päivä on mennyt siihen, että on menty linnun tahtiin, jos yksi laatikko on aina 15 minuuttia huutoa, niin kyllä hitaasti sujuu muutto :P
Eli tässäkin tapauksessa mennään linnun tahtiin ja kun se suvaitsee pitää nokkaa soukemmalla, se saa palkinnon :P ehkäpä kuitenkin pistän kipat täyteen herkkuja ja käsken pitää nokkansa tukossa....ei muuten auta sekään :P
Ja jos Niko on vapaalla muutto touhujen aikaan, niin se on koko ajan jaloissa...ei tuu mitään.

« Vastaus #24 : 23.03.08 - klo:13:31:34 »
Vaikka lintu olis kuinka ihmisen kasvattama, niin se on silti villieläin geneettisesti. Koiraa on kasvatettu vankeudessa tuhansia vuosia, pappareita ehkä 2 lintusukupolvea, siis max 20 vuotta!

Paras konsti estää lintua tekemästä pahoja on keksiä sille tilalle jotain sallittua tekemistä ja palkita kun se tekee sitä. Eli ei palkita siitä, että "on tekemättä mitään" (sellaista on vaikea tajuta, niinkuin kukkaesimerkissa sanoitkin), vaan siitä että tekee jotain muuta. Esim jos palkitset Nikoa aina kun se sanoo vaikka terve, se alkaa sanomaan terve enemmän, jolloin samalla huutaminen vähenee (kun huutaa ja puhua ei voi samaan aikaan). Vielä jos vastaat sille aina kun olet toisessa huoneessa, se oppii että yhteyttä voi pitää näinkin ja ihmisillä on paljon kivempaa. Tai jos se tuhoaa jotain kukkaa, opetat sen menemään puuhun leikkimään (josta saa lisäksi palkinnon). Puussa leikkiminen lisääntyy ja kukan repiminen vähenee, koska se ei onnistu puusta käsin.

Itse asiassa koiran kieltäminen, toruminen ja komentaminen on huonoa koulutusta sekin... ::) Hyvä kirja aiheesta on Tuire Kaimion Pennun kasvatus.

Milla
« Viimeksi muokattu: 25.03.08 - klo:10:35:03 kirjoittanut milla »

« Vastaus #25 : 23.03.08 - klo:13:47:52 »
tähän kohtaan koiria harrastaneena pakko ottaa kantaa... rajojen asettaminen on ehdotonta suurien ja dominoivien koirarotujen kanssa, ja kiellot koiran on pakko oppia... papukaijojen ja koirien pitoa ei voi verrata keskenään mitenkään, sillä ne eroavat todella paljon, ja koiralla kunnon tapa kasvatus ja toko on ehdotonta, jos kyseessä on juuri isot ja dominoivat rodut...

ja linnuista, niin Ukon kanssa pahanteko saatiin lopetettua, kun lintu houkuteltiin standeille ja häkin päälle leikkimään leluillaan ja muilla sallituilla tavaroille ja leluilla, niin että palkittiin vuolaasti ja leikittiin sen kanssa aina kun teki jotain standillä tai häkin päälle ja ei noteerattu mitenkään, kun oli ei sallituilla paikoilla, josta huokuteltiin vain pois herkkujen avulla, jotka annettiin vasta kun oli sallitussa paikassa... ja kipsipilareiden päältä saatiin pois (rouskutti niitä menemään niin että palat lensi pitkin olohuonetta) siten, että ajettiin Ukko pois sieltä ja laitettiin Ukon mielestä pelottava esine sinne, niin jo lakkasi menemästä ja alkoi touhuta muita juttuja, josta se sitten palkittiin...
« Viimeksi muokattu: 21.01.14 - klo:22:02:55 kirjoittanut Jonne »
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #26 : 23.03.08 - klo:13:55:17 »
Toissapäivänä Rolle puras mua huulesta niin että pikkasen tuli verta ja oli vähän huuli tuvoksissa ::).Samana päivänä kehtas vielä nenästäkin nappasta niin että tuli verta myös.
Mutta ei nää aratit varmaan oo mitään verrattuna amoihin ;D.
"This is my life"

« Vastaus #27 : 23.03.08 - klo:14:01:20 »
Toissapäivänä Rolle puras mua huulesta niin että pikkasen tuli verta ja oli vähän huuli tuvoksissa ::).Samana päivänä kehtas vielä nenästäkin nappasta niin että tuli verta myös.
Mutta ei nää aratit varmaan oo mitään verrattuna amoihin ;D.

Mietihän tarkkaan miksi Rolle puri... Ettei pääse pahemmaksi.

Tuosta koirajutusta en rupea sen enempää, kun en asiasta tiedä. Käsittääkseni kuitenkaan lauman johtajan aseman saaminen ei vaadi rähjäämistä, vaan onnistuu muillakin konsteilla... Lukekaa Tuikun kirja :) Mutta kuten sanottu, koirat ja linnut on täysin eri asia, joten ei todellakaan kannata sitä vääntöä jatkaa tässä. :)

Milla

nami

« Vastaus #28 : 23.03.08 - klo:14:04:15 »

Lainaus
Itse asiassa koiran kieltäminen, toruminen ja komentaminen on huonoa koulutusta sekin... ::) Hyvä kirja aiheesta on Tuire Kaimion

eli ei kyllä pidä paikkaansa, kieltäminen ja komentaminen ovat jokseenkin A ja O, jotta koira oppii paikkansa ja voi elää tyytyväisenä lauman (ihmisten) keskellä, kyllä villit koiratkin komentavat pentuja jotka tekevät väärin ja käyvät näykkäisemässä, ja asettavat rajat pennuille jos ne esim. purevat liian lujaa vanhempiaan ja alistavat pentunsa...

Kavereilla on rotikka ja kyllä se oli pakko alistaa, että oppi tietämään paikkansa. En nyt yrittänytkään väittää, että papukaijaa ja koiraa voi verrata, (itsellä on kokemusta sakemannista), annoin vaan esimerkin :P

nami

« Vastaus #29 : 23.03.08 - klo:14:57:06 »
en aio vääntääkään, mutta olen tuon kirjan lukenut ja hänen dvd:sä mulla on omana... niin pätee enemmänkin uusien temppujen opettamiseen ja elämiseen koiran kanssa, muttei niinkään peruskoulutukseen ja valitettavasti monien dominoivien rotujen kanssa, ne pitää alistaa tai voi olla oksat pois 60kiloisen uroksen kanssa, joka on päättänyt ottaa aseman lauman johtajana... niin kun on alistettu pentuna, ja kun tietää paikkansa, niin ongelmilta vältytään...

mutta joo linnuista ja koirista ei oikein samaan tekstiin voi edes laittaa....

KÄÄÄÄÄÄÄKKKKK....se oli esimerkki ;D ;D ;D ;D ;D ;D Mutta mikä toimii dominoivaan lintuun :P
Jos mietitään esim: linnun hyökkäystä, sillä taitaa olla nokassa yhtä paljon voimaa kuin koiralla...tai noh....
Itseasiassa mietin näitä juttuja sen mahdollisen tulevan poikasen kannalta ::)
tietysti mietein, että mitä nyt olen oppinut Nikon kanssa kantapään kautta voipi olla hyvä, että tulevaisuudessa tiedän, että noin ei ainakaan kannata toimia :o toivotaan ainakin....Tietysti ei Nikoa ja poikastakaan varmaan voi verrata, mut edes jotai. ;D