Pitää kai tää tänneki linkata! Muistin ko epäilit Myyn nyppimisen johtuvan hormonaalisista syistä - mutta kuitenkin ruokavaliota muuttamalla pystyt nyppimistä hillitseen.
Vilkaises tätä, jos ois apua? http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=293994
- Puhutaan mm. sokeriaineenvaihdunnasta
Hitsi, olen yrittänyt tässä joka päivä availla tuota linkkiä, mutten ole joko päässyt koneelle, tai sitten kone ei pyöritä tuota videota jostain syystä? Yritän vielä katsoa sen.
Eikös se muuten koske ihmisten sokeriaineenvaihduntaa? Siinä tapauksessa siitä tuskin on hyötyä, mutta kaikki mahdolliset vinkit nyppimisen laukaisijasta täytyy silti tutkia.
Pikainen päivitys: Myy voi erittäin hyvin. Nyppimisestä ei ole tietoakaan, enkä muista milloin olisin viimeksi nähnyt sen noin hyvässä sulassa. Ne viimeisetkin harmaat läikät ovat menneet hyvin umpeen. Ainoa silmään ottava seikka on enää nuo risaiset höyhenet ja sulat jotka eivät ole vielä uusiutuneet, mutta se on tässä kohtaa enää minimaalinen kosmeettinen haitta, jota ei harjaantumaton silmä välttämättä näe ollenkaan.

Palkkana käytämme nyt suukkoja, kehuja, tai isona palkintona riisimuroja. Ei Myy niistä niin innostunut ole ollut mitä pelleteistä tai siemenistä, mutta paremman puutteessa ne menevät. Onneksi kaikki häkitykset, luoksetulot, ja kielletystä paikasta poistuminen ovat asioita jotka onnistuvat ilman mitään lahjuksia, joten arki sujuu todella hyvin ilman super-palkkojakaan. Uusia juttuja on toki vähän nihkeä opettaa.
Oikeastaan ainoa mikä on jäänyt Myylle vielä päälle on ajoittainen häkin tai minun puolustaminen - ei mitenkään isommin niitäkään, mutta Myyn ollessa häkissä vain minä saan laittaa sormet pinnojen välistä, muita (myös avokkiakin) se näykkäisee. Herkkuja se voi silti ottaa useimmilta henkilöiltä.
Minua se puolustaa joskus, yleensä kun se istuskelee olkapäälläni ja avokkini pyytää sitä kädelle. Tämä on ehkä vähän outoa, koska Myy ei taas pure jos ojennan sen hänelle ja kehotan sitä nousemaan hänen kädelleen. Tosin Myy on opetettu poistumaan kädeltä pyynnöstä. Tai ehkä istuessani koneella vaikutan jotenkin "suojaamattomalta"?
Ajattelin, että koska mysteeri on (osittain) nyt ratkennut, en tule enää yhtä säännöllisesti päivittämään ketjua, tästä aiheesta ainakaan. Viimeiset päivitykset ovatkin olleet melko samanlaisia: tiedämme jo useiden testien tuloksena, että ruokinnalla Myyn nyppimiseen pystyy vaikuttamaan erittäin tehokkaasti, joka kertoo että asia joka laukaisee nyppimisen löytyy ruokavaliosta. Sen täytyy olla jokin joka yhdistää pähkinät, siemenet, ja pelletit, sillä ne saivat Myyn pitkänkin tauon jälkeen taas nyppimään, kun mitään muuta Myyn elämässä ei muutettu. Se antaa jo vähän vinkkiä mikä voisi olla nyppimisen varsinainen syy, joka voi olla hormonit yhtä hyvin kuin jokin sairauskin.
Seuraavaksi lähdenkin näillä tiedoilla, sekä täällä saamieni mahdollisten syiden kanssa eläinlääkärin puheille, siitä on mielestäni hyvä jatkaa tämän mysteerin selvittelyä.