papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Nyppiminen
« Vastaus #15 : 31.10.12 - klo:15:27:56 »
Kiitos vastauksestasi Nobilis! :) Kyllähän kaikki kokemukset loppujenlopuksi auttaa. :) On hyvä tietää miten muut pikkuarat elävät (varsinkin ne, joilla ei ole nyppimisongelmaa), eli käytännössä "miten niiden pitäisi elää ja käyttäytyä". Nyt tosin vähän hämmentää se, että Hemmo on aika pitkälti samanlainen kuin Myy, ja kaikki sen elämässä ja ruokinnassa tuntuu olevan päällisin puolin samanlaista. Tämä tosin vahvistaa minun ajatustani siitä, että kyse on jostain hyvin pienestä muutoksesta Myyn ympäristössä, mitä en huomaa.

Lentääkö Myy paljon? Meillä mennään kuin tykin ohjus paikasta toiseen ja roikutaan milloin missäkin kaapin ovessa tai verhoissa.
Ajattelin vain sitä ruuan kulutusta, sillä lentäminen ainakin vie energiaa kovastikkin ja safkaa uppoaa.
Kuten kerroinkin tuossa aikaisemmin Myy ei lennä tarpeeksi. Sillä on kolme standia ja iso lintupuu olohuoneessa, jonka lisäksi se hengailee minun kanssani tässä tietokonepöydällä, mutta se saattaa lentää niidenkin välejä ehkä pari kertaa päivässä.
Kohottaakseni Myyn kuntoa käytän hyväksi sen kiintymystä minuun. Se on oppinut leikkimään yksikseenkin jonkinverran näillä ständeillä, mutta minun täytyy olla samassa huoneessa, joten lähtiessäni huoneesta kutsun sen ensin lentämään luokseni mahdollisimman pitkän matkan. Tosin se onkin sitten melkein ainoa tapa, jolla Myyn saa lentämään pidempiä matkoja. :-\

Onkohan tuo nyppiminen kovastikkin yleistä ja onkohan tapauksissa mitään yhdistävää tekijää esim. kodinvaihtaja, rutiinien muuttuminen tai
vaikka ruokavalion muuttuminen?
Mitä olen nyt etinyt tietoa niin paljon kuin vain mahdollista tuosta nyppimisestä papukaijoilla sen jälkeen, kun totesin Myyllä tämän, syyt voi olla ihan järkyttävänkin pieniä. Löysin jonkun ammatti-ihmisen artikkelin, joka auttaa ihmisiä nyppivien lintujen kanssa, ja useimmiten nyppivän linnun profiili on "käsinruokittu ja melko nuorena aloittanut (yleensä melko pian linnun aikuistuessa)". Tämä pitäisi paikkaansa myös Myyn kohdalla - lisäksi mitä olen kuullut, myös Myyn sisaruksista osa ilmeisesti nyppii. Itse pitäisin suurena osana nimenomaan tuota käsinruokintaa.
Käsittääkseni sen myös usein alunperin laukaisee ihmisen mielestä varsin mitätön asia. Luin tämän miehen kokemuksen mm. aratista, joka alkoi ihan yllättäen nyppimään, ja lopulta konsultoidessaan omistajaa mahdollisista muutoksista linnun elinympäristössä he löysivät syyn, joka oli niinkin mitätön kuin värikäs taulu, jonka omistaja oli ripustanut linnun häkin yläpuolelle. Taulun poistaminen sai nyppimisen loppumaan. Myös kerran tapahtunut, valtava myrsky sai erään linnun stressaamaan niin paljon, ettei se enää luottanut olevansa turvassa häkissään ikkunan vieressä. Linnun häkin siirtäminen kauemmas ikkunasta sai linnun lopettamaan nyppimisen. Näitä tapauksia oli muutamakin ja niitä kaikkia yhdisti melko pieneltä tuntuvat seikat.
Olen yrittänyt itsekin löytää tällaisia juttuja, ja olenkin löytänyt viimeaikoina tapahtuneita, joitain (minulle varsin pieneltä tuntuvia) muutoksia Myyn elämässä, jotka voisivat teoriassa olla potentiaalisia syitä:

- Olin laittanut häkkiin Myylle virikkeeksi syksyn lehtiä, jotka olivat luonnollisesti värikkäitä, verrattuna niihin kesän vihreisiin lehtiin joihin Myy on tottunut. Tajusin ettei Myy ollut koskenutkaan niihin (mikä on siltä hyvin outoa, normaalisti se kävisi parturoimassa lehdet heti), joten poistin ne.

- Viime parin kuukauden ajan olen pitänyt lintuhuoneen ikkunan edessä pimennysverhoja koko päivän, koska niiden avaaminen ja sulkeminen villiinnyttää koko parven. Ajattelin että se stressaisi niitä, joten päätin pitää niitä sitten vain suljettuna kokoajan (varsinkin kun päivät on jokatapauksessa talven tullen synkkiä), luottaen että tarpeellisesta valaistuksesta huolehtii kattovalo ja kaksi lintulamppua. Myyn häkiltä on melko suora näkymäkin ikkunalle, joten olen taas availlut verhot joka aamu.

- Myyn rutiineissa oli tapahtunut parin viime kuukauden aikana sen verran muutosta, että olin ostanut ajastimet jotka huolehtivat lintujen herättämisestä. Siten minun ei tarvinnut ennen kouluun lähtöäni aamutöistä tullessani ensin käydä kotona herättämässä niitä, vaan vein Myylle tuoreruoan häkkiin ennen töihinlähtöäni, ja avasin neitokakadujen häkin oven valmiiksi. Palasin nyt n. viikko sitten tuttuun herättämisrutiiniin, joka oli osana Myyn nyppimisen viimekertaista kitkemistä, jossa käyn itse herättämässä linnut. Siten voin myös jutustella Myylle hiukan siinä aamulla ja suihkutella sen. Toisen kerran suihkuttelen sen illalla.

Oliko sulla lisäksi neitoja? Onko niistä seuraa toisille, kavereiksi ei taida olla tai ei ainakaan meillä ollut, kun vielä raitoja oli. Tuntuu, että kaverina
menisi ainoastaan samaa kaliiberia olevan nokan kanssa. On se niin vahvanokkainen ainakin tämä meitin siivekäs.
On tosiaan neitokakadujakin, ja vaikkei noista olekaan ehkä kaveriksi asti, niin on Myy mielestäni niiden kanssa kuitenkin parveutunut. Eli kun neitokakadut huutavat, Myy huutaa. Sekä neitsikat että Myy myös syövät ja sukivat samaan aikaan - tämän huomaa esimerkiksi illalla, kun annan Myylle siemenet. Se alkaa yleensä syömään niitä vasta, kun neitsikatkin syövät. :)

Ja päivitystä tilanteeseen:
Edelleenkään en ole havainnut nyppimisen ainakaan lisääntyneen, eli edelleen se on vähentynyt. En uskalla vielä lainkaan vannoa, mutta revittyjen höyhenten alue ei mielestäni ole toistaiseksi suurentunutkaan.
Lisäksi Myy on saanut painoakin lisää. :) Pari päivää sitten Myy painoi 153g (10.10. se oli vielä 149/150g). Tarkoitus olisi lihottaa Myytä siihen 160g asti, joka on hyvä paino pikkuaralle.
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #16 : 31.10.12 - klo:19:13:34 »
Oliko Myy nyppijä jo edellisessä kodissa? jotenkin nämä tuntuu hirmu herkiltä otuksilta, että muuttokin
saattaisi olla kovakin stressitekijä.
Käsinruokituilla on varmaankin se ongelma, että ovat niin "kiinni" omissa ihmisissä.
Meitin otus on sellainen puolivilli tapaus. Se koskee kyllä itse meihin, tutkii ihoa ja vaatteita (mutta ei anna käden koskea vieläkään),
toki pusun siltä saa pyytämällä suulle, sen se tulee antamaan ihan juoksujalkaa  :D

Olemme eläneet täysin linnun ehdoilla, se saa päättää, ottaako kontaktia.
Meillä muuten pitää nukkumapesänä jääkaapin päällä syvennyksessä olevaa jääkapin oven lokerikkoa, se on sen
oma rauhaisa paikka, jonne se vetäytyy illalla, kun sitä alkaa väsyttään.

Ikkunaverhot kannattaa varmaan pitää auki, jos on tottunut ikkunasta ulos katteleen. Meillä ainakin seurataan
silmä kovana ikkunoiden edessä puuhaavia pihalintuja puissa. Istuu pitkiä aikoja omassa kiikussaan, joka roikkuu
ikkunan edessä.

Mukava kuulla, että paino on noussut.
Kerrohan kuulumisia jatkossakin, olen kovasti hengessä mukana.

« Vastaus #17 : 04.11.12 - klo:16:55:25 »
Oliko Myy nyppijä jo edellisessä kodissa? jotenkin nämä tuntuu hirmu herkiltä otuksilta, että muuttokin
saattaisi olla kovakin stressitekijä.
Nämä tosiaan ovat todella herkkiä otuksia, se on täysin varma.. ::)

Myy ehti olla täällä hyvän aikaa ennen kuin se alkoi ensimmäisen kerran repimään höyheniään, mitä se ei ollut tehnyt aikaisemmassa kodissaan. Myöskään muutto nykyiseen kämppään ei mielestäni laukaissut sitä. :-\
Nyt kun mietin, ensimmäisen kerran repimistä alkoi ilmenemään melko pian sen jälkeen, kun Myyllä alkoi esiintymään enemmissä määrin pesän etsintää, minulle oksentelua jne. eli näitä ns. "aikuisen linnun juttuja". Siitä tuli niihin aikoihin myös melko herkkä, esim. puremaan puolustaakseen löytämäänsä pesää vierailta.
Tämänkertainen repiminen on myös alkanut niihin aikoihin, kun Myyllä alkoi taas kausittaisesti lisääntymään tuo pesimishalukkuus. Aikaa näiden repimisten välilläkin oli melkein tasan vuoden verran.

Nyt Myy on jo rauhoittunut mielestäni jonkin verran, siitä on tullut säyseämpi ja rennompi ainakin ja se leikkii taas mielellään (miesystäväni mainitsi alunperin huomanneensa tällaisen muutoksen), mutta höyhenten repiminen ei ole loppunut vieläkään kokonaan.

Käsinruokituilla on varmaankin se ongelma, että ovat niin "kiinni" omissa ihmisissä.
Tätä olen kovasti pohtinut, olisiko se suurin ongelma tässä. Olen seurannut Myytä tiiviisti varsinkin silloin kun se sukii, ja minun seurassani se ei enää lainkaan revi höyheniään, eli se tekee sitä vain ollessaan yksin häkissään. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ongelma on siellä päässä.
Häkistä itsestään olen eliminoinut ainakin kaikki mahdolliset syyt; annan/kierrätän Myylle säännöllisesti uusia leluja, ja vain sellaisia joista se pitää (ei mitään pelottavia tai jänskättäviä), lintulampun vaihdoin uuteen, ja otin myös lintuhuoneen lintupuista mahdollisesti Myytä pelottavat asiat pois. Valaistus on riittävä, ja ruokavalio oikeaoppinen (vaikka nirsohan Myy on). Ja häkistä poissaollessaankin se on kanssani vähintään 4 tai 5 tuntia päivässä, jonka olen pyhittänyt vain sen kanssa touhuilemiseen (paitsi jos se haluaa sukia, torkkua tai leikkiä yksikseen, senkin annan tietysti tehdä).

Joten syyksi jäisi jokin häkin ulkopuolinen, ympäristöllinen seikka. Itseasiassa tätä kirjoittaessa aloin pohtimaan, koska tuohon pesimähalukkuuteen on niin vahvasti liittynyt pesän puolustaminen, joka tavallaan myös Myyn häkki on sille, tai ainakin se on muuten Myylle hyvin pyhä, ja ottaen vielä huomioon tämä puremistapaturma yhden neitokakaduni kanssa jossa Romeo laskeutui jostakin syystä Myyn häkin päälle ja sai pureman jalkaansa - voisikohan neitokakadut stressata Myytä? Koska niilläkin on nyt ollut havaittavissa pientä halukkuutta pesiä, ne vaeltelevat ahkerammin lintuhuoneen joka nurkassa ja ajautuvat herkemmin Myyn häkin läheisyyteen, josta löytyy mm. matkahäkkipino, jossa ne tykkäävät hengailla.
Taidan ainakin testata tätä. Pidän siis neitokakaduja häkissä silloin kun Myy on häkissä, ja päästää ne vasta kolmen-neljän aikohin vapaaksi jolloin Myy tulee kanssani olohuoneeseen. Niillä on kuitenkin suuri häkki, eikä niitä ole ainakaan "harjoitushäkityksissä" koskaan häirinnyt häkissäolo. Tuloksia alkaa yleensä näkymään vasta parin päivän päästä, joten katsotaan..

Punnitsin Myyn tänään, ja Myy on taas saanut pari grammaa lisää painoa tämän muutaman päivän sisällä. :D Paino oli äsken punnittuna 155g, eli painon seuraamisen aloittamisesta (alle kuukausi sitten) se on saanut lisää painoa yhteensä 5g. Vielä toinen mokoma niin päästään ihannepainoon. Tosin koska Myy on varsin isokokoinen pikkuaraksi, tavoitteena olisi saada paino johonkin 160 - 165g. :)

Re: Pikku Myyn nyppiminen (jaettu aiheesta: nyppiminen)
« Vastaus #18 : 10.11.12 - klo:21:56:56 »
Päivitystä meidän tilanteeseen:

Ajattelin tuossa alkuviikosta ryhtyä ihan salapoliisiksi, ja tarkkailla milloin Myy tarkalleen nyppii, jospa se olisi avannut tätä mysteeriä hiukan. Sainkin sitten selville viikon tarkkailun jälkeen, että Myy nyppii pääsääntöisesti klo. 12 - 16 välisenä aikana. Eli Myy ei oikeastaan nypi lainkaan ensimmäisten kolmen tunnin aikana heräämisestä (klo. 9 - 12).
Olen pystynyt seuraamaan nyppimistä ollessani epätavanomaisesti pois koulusta suoritettuani aikaisempien opintojeni aikana tämänhetkisen kurssin aiheen.

Joten miksi Myy ei sitten nypi 9-12 välillä?
Ajattelin ensin tämän johtuvan siitä, että tultuani hyvin aikaisin aamulla töistä menen suoraan takaisin nukkumaan, ja herään vasta kahdentoista aikoihin, jonka jälkeen Myy kuulee minut toisessa huoneessa, muttei pääse luokseni, kunnes neljältä otan Myyn häkistä (kuten rutiinimme on aina ollut, ja jonka olen halunnut pitää muuttumattomana vähentääkseni Myyn stressiä).
Tämän tajuttuani halusin tietysti ensisijaisesti katkaista itse nyppimiskierteen ja kitkeä "nyppimistavan", joten aloin ottamaan Myyn häkistä jo kahdeltatoista, ihan vain jotta Myy ei ehtisi nyppimään, joka tietyn koulutusteorian mukaan pitäisi vähentää käyttäytymismallia. Tällä olikin positiivisia vaikutuksia, sillä tämän viikon Myy on nyppinyt äärimmäisen vähän jos sitäkään, ja ehdin jo toivoa että saisin kitkettyä tuon tavan kokonaan - alkuperäinen ongelmahan on ilmeisesti jo poissa, koska Myy ei tosiaan nypi minun seurassani enää.

...Tänään kuitenkin ollessani illasta töissä nelisen tuntia Myy oli taas nyppinyt, ja vieläpä melko runsaasti - joka on siis todellakin ensimmäinen kerta ihan alun jälkeen, kun Myy on nyppinyt ollessaan vapaana. Olen jättänyt sen yksin vapaaksi ennenkin max. pariksi tunniksi, eikä se ole silloinkaan tehnyt sitä. Ja tämä siitä huolimatta, että Myy oli vapaana olohuoneessa ja miesytäväni oli kotona. Hän oli jopa jutellut Myylle, tarjonnut siemeniä ja seuraa. Tämä tapahtui n. pari kolme tuntia sen jälkeen kun olin lähtenyt, ja kun Myy aloitti se ei lopettanut - kunnes tulin kotiin. Tämän jälkeen Myy suki kyllä, mutta ei enää repinyt höyheniään.

Tämä on toisaalta todella masentava tieto, koska tämä tarkoittaisi nyt sitä että Myy nyppii koska en ole sen kanssa kokoajan. Se on siis ilmeisesti liian kiintynyt minuun, eikä syy ole missään mitä olen aikaisemmin pohtinut syyksi. Tämä ei tietenkään selitä miksi Myy ei nypi oikeastaan lainkaan klo. 9 - 12, se saattaa olla ihan sattumaakin. Todisteet viittaisivat kuitenkin hyvin voimakkaasti nyt tuohon liikaan kiintymykseen ja siihen, että syy on siis alunperin nimenomaan siinä käsinruokinnassa, josta johtuu tuo syvä kiintymys ihmiseen ja varsinkin omistajaan.
(Yksi syy lisää protestoida tuota käsinruokintaa vastaan.. :-\)

Toistaiseksi Myy joutuu siis ns. "jääkaudelle" - eli yksinkertaisesti alan vähentämään kaikenlaista huomiota. Miesystäväni saa antaa Myylle sen tarvitseman huomion, sillä häneen Myy ei ole yhtä järjettömän kiintynyt, mutta minä lopetan toistaiseksi rapsuttelut lähestulkoon kokonaan, ja koitan vähentää muutoinkin antamaani huomiotani. En moikkaa Myytä samanlaisella innolla tullessani kotiinkaan, enkä kutsu sitä luokseni ellei se ole välttämätöntä (esimerkiksi häkitykset ja häkistä hakemiset minä joudun edelleen tekemään, sillä Myy ei tuolloin tule miesystäväni kädelle. Myy päättää aika pitkälti itse milloin haluaa mennä hänen kädelleen).

Eli sellaista tällä kertaa. Tässäkin ketjussa asiasta on mainittu, ja olen kuullut sitä yksittäisiltä henkilöiltäkin, joten tämä ei taida tulla yllätyksenä kenellekään: ongelman juuri taitaa todellakin olla täysin tuossa käsinruokinnassa ja sitä seuranneessa väärinleimautumisessa. Tietyillä toimilla asiaan voidaan toivottavasti vaikuttaa, että tuo nyppiminen loppuisi, mutta siltikin saa olla aika tarkkana jos tuo huomion vähentäminen auttaa ettei Myy kiinny taas liikaa. :-\
Aika pienestä se on taas ollut kiinni, ja aika kauan sitä ollaan tässä pohdittu, jos se nyt olisi tämä. Toisaalta toivon että se on eikä sitä tarvitse enää pohtia, mutta toisaalta se olisi vähiten toivottu syy - jokin, johon ei oikein voi niin paljon vaikuttaa mitä haluaisin.

Lisäksi olen nyt tilannut Oropharman No-Pick nyppimisenestoainetta, jonka olisi tarkoitus säästää nyt Myyn kasvavia höyheniä. Kokeillaan näitä ja katsotaan, jos tuo nyppiminen saataisiin (viimeinkin!) loppumaan. :)

« Vastaus #19 : 11.11.12 - klo:14:32:04 »
Ihanaa että joku jaksaa perehtyä noin paljon tällaiseen ongelmaan! Yleensä ongelmiin kiinnitetään noin tarkkaa huomiota kun lintu alkaa muistuttaa ulkonäöltään kaljua broileria tai kokoharmaata pölypalloa (mitä ymmärtääkseni Myy ei kuitenkaan ole?).

Oletko ajatellut, miten yhtäkkinen kylmä kausi vaikuttaa Myyhyn? Vai ajattelitko laskea huomiota vähitellen? Itselläni tulee mieleen, saatan tietty olla täysin väärässä Myytä ja rutiinejanne tuntematta, että Myy reagoi huomioimattomuuteen ensin hyvin rankasti. Tuolloin luultavasti on omistajakin kovilla, ettei sorru vanhoihin tapoihin, mutta veikkaisin tilanteen tasoittuvan ajan mittaan kunhan suunnitelmassa pysytään. :)

« Vastaus #20 : 11.11.12 - klo:16:21:38 »
Minunkin pitänee kommentoida tähän. Tuli mieleen tästä huomionnin vähemmälle jättämiselle, että ten itse samaa asiaa. Tosin toisesta syystä. Myy oli tuolloin niin kiintynyt minuun, että tilanteesta tuli hankala kaikille. Se roikkui jatkuvasti kiinni minussa silloin kun ei ollut häkissä, eikä osannut leikkiä yksikseen, ei edes vaikka olin vieressä, vaan sen oli oltava takiaisena mukana kaikkialla. Peräänhuuto oli myös ongelma. Tavoitteena oli vähentää peräänhuutoa, sekä koittaa opettaa Myytä leikkiä omillaan, edes niin että olin samassa huoneessa ja se kykenisi puuhastella omiaan lintupuussa/häkin päällä tms. En kutsunut sitä enää luokseni juurikaan, lopetin rapsuttelunkin kokonaan. Taisin mainitakin siitä sinulle. Tuloksia tuli, ja Myy oppi välillä istuskelemaan muuallakin kuin niskassani. Teillähän se osasikin heti viettää käsittääkseni aikaansa muutenkin kuin jatkuvasti takertuneena sinuun?

Toivotaan että tällä tavalla saisitte tuloksia, nyppiminen on tietysti todella hankala juttu, varsinkin jos se johtuu täänkaltaisesta syystä, johon voi oikeasti olla itse hankalampi vaikuttaa.  :-\
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo:16:23:28 kirjoittanut s-de »

« Vastaus #21 : 12.11.12 - klo:20:29:20 »
Ihanaa että joku jaksaa perehtyä noin paljon tällaiseen ongelmaan! Yleensä ongelmiin kiinnitetään noin tarkkaa huomiota kun lintu alkaa muistuttaa ulkonäöltään kaljua broileria tai kokoharmaata pölypalloa (mitä ymmärtääkseni Myy ei kuitenkaan ole?).
Tietenkin kiinnitän asiaan huomiota! :) Se on ollut selvää alusta alkaen, että tämä katsotaan loppuun asti. Kuten muutkin lintuni, myös Myy on minulle todella rakas, ja yritän auttaa sitä kaikin tavoin. Enkä aijo lopettaa ennen kuin kaikki toivo on menetetty.
Ja sitä päivää tuskin tulee.. Eiköhän tuohon nyppimiseen voi aina vaikuttaa, vaikka siitä olisikin tullut jo jonkinlainen tapa. Tietysti haastavampaa se on, mutta varmaan ihan mahdollista.

Aloin kiinnittämään asiaan tosiaan huomiota jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Tarkalleen silloin, kun Myyn rinnassa oli vain revittyjä höyheniä. Tässä vaiheessa harmaita untuvia ei vielä näkynyt. Tosin hetken minulla ehkä kesti tajuta asian vakavuus, sillä Myy on usein reagoinut esim. päivänkin poissaolooni tai pieniinkin rutiinien muutoksiin repimällä höyheniään, joten hälytyskelloni alkoivat soimaan vasta kun revittyjen höyhenten alue alkoi levitä, eikä Myy lopettanutkaan sitä. :-\ Nyt Myyllä ei ole rinnassa muutakuin harmaat untuvat sekä uusien höyhenten alkuja. Muualle kehoon (esim. siipiin ja selkään) se on kajonnut toistaiseksi vähemmän.

Oletko ajatellut, miten yhtäkkinen kylmä kausi vaikuttaa Myyhyn? Vai ajattelitko laskea huomiota vähitellen?
Vähitellen tuo täytynee tosiaan tehdä. :) Vaikka tietenkin haluaisin "kaikkihetinyt" mitä tulee Myyn "paranemiseen", mutta tässä tapauksessa siitä ei olisi kuin hallaa. Varsinkin kun kyseessä on ilmeisen herkkänahkainen yksilö, joka stressaa muutenkin pienimmistäkin muutoksista. :-\

Tuolloin luultavasti on omistajakin kovilla, ettei sorru vanhoihin tapoihin, mutta veikkaisin tilanteen tasoittuvan ajan mittaan kunhan suunnitelmassa pysytään. :)
Tämä on kieltämättä ollut varsin vaikea osuus tästä kaikesta.. Tottunut kuitenkin paijaamaan ja huomioimaan Myytä lähestulkoon kokoajan. Täytyy vain pitää mielessä että pitkällä tähtäimellä se on Myylle vain hyväksi, niin kyllä sen jotenkin kestää.

S-de: Nyt kun sait minut miettimään asiaa, Myy on itseasiassa viimeviikkoina itseasiassa ruvennut leikkimään vähemmän yksikseen. Aikaisemmin tuloksia näkyi hyvinkin nopeasti jos esimerkiksi olin hetkellisesti kiireisempi, se saattoi hyvinkin mennä leikkipuuhun tai standiin pureskelemaan lelujaan. Tällä hetkellä se tekee sitä enää äärimmäisen harvoin. Myös peräänhuutoa Myy on yllättäen alkanut kokeilemaan, jota en tietenkään vahvista, mutta selkeästi Myy kaipaa seuraani varsin paljon tällä hetkellä..
En tiedä mistä moiset muutokset melko yllättäen ovat ilmaantuneet. Liittyisiköhän nekin tähän liikakiintymykseen, joka johti lopulta nyppimiseen? :-\

Tällä viikolla, parin päivän sisällä pitäisikin sitten saapua se Oroharman No-Pick nyppimisenestoaine. Tällä mennään, ja toivotaan, että aine rohkaisisi Myytä jättämään uusiutuvan höyhenpuvun rauhaan. Jos aine auttaa, se voisi antaa lisäaikaa vieroittaa Myytä minusta ja lopettaa nyppimiskierre, jotta se ei aineen loputtua kokisi enää tarvetta nyppiä. :)

« Vastaus #22 : 15.11.12 - klo:13:58:05 »
Pyydettiin kuvaa, joten tässä se on. Kuva on ihan uunituore, otettu hetki sitten.

Vaikka tuo rinnus nyt näyttää vähän kärsineeltä, näkyy siinä myös toivonpilkahduksia - ihan uusia höyheniä (lähtökohtana oli siis se, ettei rinnassa ollut vihreää enää ollenkaan)! :) Täysikasvuiset näkyy vihreänä, ja lisääkin on tulossa kovaa vauhtia, mutta ovat vielä tupissaan. Myy on jättäny nämä kokonaan rauhaan tämän viikon mitä ne ovat olleet, joka on mielestäni todella hyvä merkki - itseasiassa häkin pohjalla ei ole viimeisen kolmen-neljän päivän aikana ollut pureskeltuja höyheniä, eli Myy ei ole nyppinyt tänä aikana ollenkaan! :)

En uskalla huokaista vielä, mutta jospa tämä tästä vielä.. :)
« Viimeksi muokattu: 15.11.12 - klo:14:08:29 kirjoittanut GoldieC »

« Vastaus #23 : 15.11.12 - klo:14:31:35 »
Tässä vielä toinen kuva, Myyn selkäpuolelta. Selän ja siipien höyhenistöön se ei ole juurikaan kajonnut, kuten näkyy.
Tästä kuvasta ei kyllä uskoisi miltä sen rinnus näyttää.. :-\
« Viimeksi muokattu: 15.11.12 - klo:14:33:19 kirjoittanut GoldieC »

« Vastaus #24 : 15.11.12 - klo:14:40:37 »
Voi Pikku Myytä, jokin on tosiaan ollut pielessä Myyn mielestä  :(
Jospa se siitä nyt lähtisi.

Onko myy eläinkaupasta vai suomalaiselta kasvattajalta?
Tuli vaan mieleen, että saako tukea/apua kasvattajalta näin lintupuolella, kun esim. koira-
puolellahan kasvattajat yleensä ainakin pyrkivät auttamaan omistajia kasvattiensa kanssa.

Onneksi itse en aikanaan törmännyt/rakastunut käsinruokittuun koukkunokkan, sillä olisin varmaan leperrellyt
ja rapsutellut sen alkuhuumassa itseeni niin "kiinni" että olisin nyt helisemässä sen kanssa.

Pakko vielä lisätä: En tosiaankaan tarkoita sitä, että GoldieC olisi tehnyt niin, vaan itse en olisi tajunnut olla nuhjaamatta
pelkäämättömän tirpan kanssa koko ajan  :-\

« Viimeksi muokattu: 15.11.12 - klo:15:12:48 kirjoittanut ara nobilis »

« Vastaus #25 : 15.11.12 - klo:15:47:20 »
Onko myy eläinkaupasta vai suomalaiselta kasvattajalta?
Tuli vaan mieleen, että saako tukea/apua kasvattajalta näin lintupuolella, kun esim. koira-
puolellahan kasvattajat yleensä ainakin pyrkivät auttamaan omistajia kasvattiensa kanssa.
Suomalaiselta kasvattajalta, tosin minulle Myy on tullut yhden omistajan kautta. :)
Tässä tilanteessa kasvattajasta ei olisi oikeastaan mitään hyötyä.

Onneksi itse en aikanaan törmännyt/rakastunut käsinruokittuun koukkunokkan, sillä olisin varmaan leperrellyt
ja rapsutellut sen alkuhuumassa itseeni niin "kiinni" että olisin nyt helisemässä sen kanssa.
Pulmallistahan tämä on siksi, että ongelma on tosiaan muodostunut jo siinä vaiheessa kun lintu on käsinruokittu. Tämän jälkeen se on leimautunut ihmiseen. :-\
Myöhemmin asialle on haastavaa tehdä enää mitään. Käsinruokittu lintu hakee seuraa luonnostaan vain omistajastaan (mm. pikkuara on myös tunnettu "yhden ihmisen lintuna"), koska harvemmin nämä tajuavat juurikaan muista linnuista.
Joten vaihtoehtoja jää kaksi: jättää lintu ilman seuraa, tai tarjota sille sitä (jota se normaalisti saisi lintukavereiltaan ja mitä se tarvitsee sosiaalisena eläimenä ollakseen onnellinen) vähintään sen suositellun 4 tuntia/pvä, joka on tasan se mitä Myylle on aina tarjottu. Olen silti aina palkinnut Myytä kun se on leikkinyt itsekseen, enkä ole ollut siinä kiinni kokoajan.
Mutta sitten kun se päättää olla minun kanssani, silloin sitä ei estä mikään. Sitten se roikkuu minussa väkisin kiinni, ja tekee ihan kaikkensa että huomioin sitä. Ja jos en siltikään huomioi riittävästi, se rupeaa nyppimään. Tämän vuoksi on helpompaa antaa sen hengailla olkapäällä kun teen kotiaskareita, olen tietokoneella tai katson televisiota, kuin yrittää saada se nököttämään passiivisena lintupuussaan (Myyhän on aina ollut melko kehno leikkimään leluilla), ja katsella kun se nyppii.

Keskustelin eilen Jonnenkin kanssa ja päädyimme siihen, että syy voisi olla sosialistamisen puute. Tämä ei välttämättä sulje pois sitä, että se olisi liian kiintynyt minuun. Olen asunut kuitenkin yksinäni valtaosan ajasta mitä Myy on luonani ollut, ja uudelle paikkakunnalle muutto vieroitti minut ystävistäkin, joten vieraitakaan täällä ei oikeastaan käy. Tämä sosialistamisen puute aiheuttaa monia ongelmia, yhtenä mm. juurikin tämän suuren kiintymyksen. Kärjistetysti sen maailmassa on olemassa vain yksi ihminen - minä. Käsinruokinnan tuloksena olen sen mielestä myös ainoa olento, jonka päälle se ymmärtää.
Koska vieraita tänne on vaikea saada, näyttää siltä että me menemme sitten ihmisten luo - alamme nyt reissaamaan mm. kavereiden luona ja lintupäivillä hakemassa kontaktia muihin ihmisiin. :)

Muoks. Korjattu lainaus. -Lintunen
« Viimeksi muokattu: 15.11.12 - klo:15:51:28 kirjoittanut Lintunen »

« Vastaus #27 : 15.11.12 - klo:20:01:58 »
Voi Pikku Myytä  :-\ Tsemppiä teille kovasti, varmasti homma kääntyy vielä parhain päin!

« Vastaus #28 : 15.11.12 - klo:20:46:05 »
Toivottaan, että saamasi vinkit auttavat. Ei muuta kuin reissuun Myyn kanssa  :)

Se on jännä, että miten sitä voi kantaa näin huolta toisenkin linnusta. Olisikohan
sillä jotain tekemistä asian kanssa, että Myy ja Hemmo ovat kuin samasta puusta veistetyt  ;)

Toivottavasti tällaiset esimerkit saavat tirppaimmeiset enemmän keskustelemaan ja pohtimaan sitä, että miksi
(edelleenkin?)kasvattajilla on käsinruokittuja lintuja myynnissä. Vai onko kyseinen kasvatusmuoto jo menneen talven
lumia. Mitä hyötyä siitä on itse linnulle - onko mitään?

Hemmo lähettää kilokaupalla iloista ja reipasta mieltä Pikku Myylle!

« Vastaus #29 : 16.11.12 - klo:20:49:35 »
Kiitos kaikille :-* Tuki auttaa todella paljon jaksamaan vaikeassa tilanteessa. Se on ollut korvaamatonta.

Vai onko kyseinen kasvatusmuoto jo menneen talven lumia. Mitä hyötyä siitä on itse linnulle - onko mitään?
Mielipiteet ovat muuttuneet kielteisempään suuntaan vuosien varrella, ja ihan hyvä niin. Käsinruokintaan liittyy tosiaan paljon eettisiä kysymyksiä (näistä käytännöllisistä puhumattakaan..), mutta aihe on niin laaja että jätettäköön se nyt tästä pois. Itse en kuitenkaan rohkaisisi ketään kasvattajaa käsinruokkimaan poikasia vain kesyyden saavuttamiseksi. Ei siitä tunnu olevan mitään varsinaista hyötyä, ei omistajalle eikä eläimelle. :-\

Sitten tähän loppuun vähän päivitystä (ja omaa pohdintaa):
Tällä kertaa voinkin onnellisena kertoa, että Pikku Myy jatkaa toistaiseksi nyppimätöntä linjaansa! :) Rinnuksen höyhenistö jatkaa uusiutumistaan, ja uudetkin höyhenet on jätetty kunnialla rauhaan. Toivoa ilmeisesti on siis vielä, ja meillä rukoillaan ettei vanhoihin tapoihin enää palata.

En oikeastaan edes tiedä tarkalleen mikä tähän asiaan taas eniten vaikutti. Mitä Myy loppujenlopuksi stressasi ja mikä sai sen lopettamaan? Ainoa konkreettinen muutos tällä viikolla on ollut se, että olen huomioinut sitä taas paljon. Tämän jälkeen Myy meneekin aina tunniksi pariksi leikkimään itsekseen. Aloimmekin tekemään näin sen sijaan että olisimme yrittäneet enää vieroittaa Myytä aktiivisesti, sillä huomion vähentäminen stressasi sitä vain enemmän, vaikka kuinka vähitellen yritimme sitä. Taitaa se sosiaalistaminen olla paras lääke tähän. Lisäksi päätimme miesystävän kanssa, koska Myy ei ole tottunut siihen että kanssani hengailee toinen ihminen (vaikka Myy pitää ja hakee seuraakin hänestä), ettemme halaile tms. hänen kanssaan Myyn ollessa meidän seurassa. Jos Myy on todella kiintynyt minuun, se on saattanut stressata sitäkin.
Nyppimisen loppumisen lisäksi Myyssä on tapahtunut mielestämme myös muita positiivisia muutoksia: se on yleisesti ottaen ehkä vähän rennomman oloinen, ja luonteeltaan hiukan tasaisempi.

Pari päivää sitten saapunutta nyppimisenestoainetta ei nyt olla käytetty. Olisihan se ehkä ollut hiukan "julmaa" laittaa sitä nyt kun Myyllä on tosiaan sulkasato ja kaikki paikat kutisee.. :-\ Aine toimii siis siten että se estää lintua kitkerällä maullaan nyppimästä, mutta samalla se estäisi tietysti myös normaalin sukimisen. Sitäkin on kuitenkin hyvä olla olemassa taloudessa, varsinkin kun tietää Myyllä olevan tapana kajota höyheniinsä stressinaiheen kohdatessaan.

Jatkamme tilanteen seuraamista ja päivittelen tänne taas. Ja kuka ties vaikka viikon päästä sulkapuvussakin olisi näkyvissä jo sen verran konkreettista muutosta, että kuviakin kehtaisi lisäillä. :D