Minulla olikin sellainen kuva että olisitte onnistuneet saamaan Feedon nyppimisen loppumaan, joten toivoinkin että pistäisit kommenttia!

Käsinruokittu Feedo sai naapuriin kaksi lajitoveria. Vaikka eivät siedä toisiaan lähietäisyydellä (Feedoa ärsyttää molemmat, Pele vaan haluaisi olla ystävä, mutta Dilma ja F tappelevat ihan kunnolla) jotenkin nuo ovat parveutuneet ja jos ovat vapaana ollessaan eri huoneissa, alkaa perään piippailu ja kutsuhuudot.
Tämä vain vahvisti ajatustani kaverin ostamisesta Myylle. Erityisen rohkaisevaa oli kuulla, että vaikka ne eivät tulisikaan lähietäisyydellä toimeen, niistä voisi silti olla toisistaan niin paljon seuraa, että se voisi lopettaa tuon typerän höyhenten repimisen!

Toinen juttu, mikä on muuttunut, on se että aikaisemmin täysin perskärpänen on alkanut viihtymään itsekseen jopa yksin ständillään, 2 metrin päässä minusta. Feedo on lennellyt ja istuskellut ovien päällä ja oman häkkinsä päällä, mitä se ei koskaan tehnyt.
Tämä on meillä ollut kanssa ankaran harjoittelun alla. Olen kehunut ahkerasti/palkinnut Myyn istuessa ständeillaan tai tehdessä itsekseen jotain, ja se tekeekin sitä kyllä, jopa ihan oma-aloitteisesti. Valitettavasti se ei kuitenkaan ole meillä vaikuttanut tuohon höyhenten repimiseen, ainakaan vielä.

Kolmas seikka, mikä on muuttunut, on se, että Feedo ei ole enä tappamassa kaikkia neitsikkaa isompia lintuja. Kalle saa kotona kävellä sen häkin päältä ja mökkiviikonloppuna se oli vapaana samassa huoneessa Vilman ja Kindankin kanssa, jota kohtaan oli vielä heinäkuussa suhteellisen paljon negatiivisia tunteita.
Oliko tämä siis lajitoverien jälkeen tapahtunut muutos?

Edelleen olen nyt vahvasti kallistumassa siihen lajitoveriin, se taitaa olla se puuttuva lenkki.
Ai niin, olen lisännyt hiukan pähkinää Feedon ruokavalioon, kun olen sen pähkinöitä saanut syömään. Eli se saa päivässä esim. 1/3 saksanpähkinän tms.
Tästä tulikin mieleeni.. Viimeksi kun tuo höyhenten repiminen loppui, olin alkanut antamaan (sen suuremmin ajattelematta asiaa) Myylle aina iltapalalla pikkuruisen kämmenellisen Myyn herkkua, kuorittuja auringonkukansiemeniä, ikäänkuin suureksi palkaksi häkkiin menosta. Mikäli pähkinöiden antaminen on ollut osasyy Feedon höyhenten repimisen loppumiselle, voisin yrittää taas itsekin lisätä häkkiinmenon yhteyteen noita auringonkukansiemeniä ja toivoa että se auttaisi meilläkin.

Minulla on itseasiassa ollut pieni aavistuskin, että tämä höyhenten repiminen voisi teoriassa olla yhteydessä myös Myyn ruokavalioon. Usein tullessani huoneeseen Myy on ollut häkin pohjalla, mitä se ei ole koskaan ennen tehnyt - ja se on ilmeisesti etsimässä siellä ruokaa. Myy on aina ollut kovin nirso tuoreruoan suhteen, ja olen yrittänyt noudattaa vinkkejä ja tarjota sellaisia tuoreruokia joista Myy ei erityisesti pidä, jotta se oppisi syömään niitä, mutta ilmeisesti huonolla tuloksella jos sillä on kokoajan nälkä.

Samalla loin miettimään myös sitä, saakohan Myy tarpeeksi nimenomaan
rasvaista ruokaa. Pikkuarat kun kuuluvat niihin lajeihin, jotka tarvitsisivat hieman rasvaisempaa sellaista.
Olen punninnut Myyn muutaman kerran, ja tammikuussa (jolloin Myy ei kajonnut höyheniinsä) se painoi 158g. Tosin luulen ettei se ole silloinkaan ollut painavimmillaan, Myy on hyvin voinut painaa jossain kohtaa jopa hiukan yli 160g. Nyt kun äsken punnitsin sen, vaaka näytti 149 - 150g. Eli Myy on pudottanut painoaan 9kk aikana vähintäänkin 10g. En tiedä, mutta mielestäni se kuulostaa aika paljolta pudotukselta noin pienelle linnulle.

Eikä se ole missään nimessä ollut koskaan läski, vaan päinvastoin Myy on varsin isokokoinen pikkuaraksi, ja sen rintalasta on aina tuntunut varsin selvänä, joten oman arviointikykyni mukaan se voisi painaa jopa 160g eikä silloinkaan voitaisi puhua vielä ylipainoisesta linnusta.
Kiitos vastauksestasi Sannita, laitan ehdottomasti korvan taakse noita mainitsemiasi asioita!