papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kakarikin tulehtunut? jalkapohja
« : 28.06.16 - klo:17:25:23 »
Toisella uudenseelanninviherkaijoistani on jo jonkin aikaa (ehkä vuoden verran) ollut punainen jalkapohja ainakin toisessa tassussa. Ennen se ei sitä ole vaikuttanut haittaavan ollenkaan, mutta nyt olen huomannut, että se pitää jalkaa koholla aina kun voi. Muuten käyttää kyllä koipea ihan normaalisti. Lääkäri on meillä käynyt välillä lintuja katsomassa ja sanonut, että punoitus luultavasti menee itsekseen ohi eikä sille paljoa voi mitään tehdä eikä itsellekään kyllä tule mitään mieleen. Ajattelin täällä kuitenkin vielä kysyä josko teille tulisi mieleen jokin keino jalkaa hoitaa tai jos jollain on ollut samanlaista.

En keksi mistä tuo olisi voinut alkunsa saada. Orret ovat paksut, orsipaperia ei ole koskaan ollut käytössä eikä muutenkaan mielestäni ole mitään missä jalka hankautuisi. Nyt tietysti kun tassu on jo ärtynyt niin varmaan ihan tavallinen orrella tepastelukin sitä hiertää vain lisää. Lintujen kynnet ovat olleet hieman pitkät koska niitä on aina ollut hankala saada leikattua, mutta nyt olen ne noin viikko sitten trimmannut, joten mitenkään kovin pitkät ne eivät tällä hetkellä ole. Vaikuttaa vain, että tuo tassu on vähän kipeä ja ehkä sen vuoksi lintu on hieman väsähtäneen oloinen ja tosiaan tassua pitää ilmassa aina kun voi.

Vs: Kakarikin tulehtunut? jalkapohja
« Vastaus #1 : 30.06.16 - klo:16:38:54 »
Nyt lintu jo selvästi hieman varoo jalalla astumista. Suurimman osan päivästähän nuo ovat vapaana ja kipeäjalkainen lintu saa siis halutessaan olla rauhassa, mutta häkissä ollessa toinen lintu ei oikein anna sen olla rauhassa ja sen pitää siis jatkuvasti kipittää jalallaan, mikä näyttää tekevän kipeää. Mahdollisimman paljon koitan noita vapaana pitää mutta välillä on esim. huoneessa tuuletettava tai itseni päästä lähtemään kotoa eikä noita tietysti siihenkään voi totuttaa, että jatkuvasti ollaan vapaana kun huone ei ole sellainen johon lintuja voisi yksin jättää vapaaksi kun ketään ei ole kotona.

« Vastaus #2 : 30.06.16 - klo:19:01:33 »
Hmm, onko lääkäri varmasti linnuista tietävä? Mielestäni lähes mitkä tahansa jalkapohjan muutokset tulisi ottaa tosissaan, eikä niitä tulisi niin pienillä eläimillä kuin linnuilla koskaan ohittaa olankohautuksella. :-\

Itsellä tulee valitettavasti heti mieleen ns. "bumble foot", jännä, ettei eläinlääkärille tullut sitä muka mieleen. Jos englanti sujuu, TÄSSÄ on ihan pätevä sivusto siitä, mikä sen aiheuttaa ja kuinka sitä tulisi hoitaa. Harmilista on, ettei lääkäri sitä tunnistanut, sillä bumblefoot voi johtaa vakavaan tulehdustilaan/-kierteeseen, jalan amputointiin ja pahimmillaan jopa kuolemaan.

Valitettavasti jos lintujen kemiat tai ympäristö altistaa toisen linnun jahtaamiselle, tulisi lintujen elintilaa muuttaa: joko tulisi hankkia isompi häkki, jossa toinen ei koe tarvetta ahdistella toista, tai ainakin toisen linnun paranemisen ajaksi sille tulisi järjestää rauhallinen toipumispaikka. Jo senkin vuoksi, ettei jalkaan tule mekaanista rasitusta, mutta myös sen takia, ettei jahdattavana olemisesta johtuva stressi altista lintua suuremmalle sairastumisvaaralle.

Käytännössä:
- Kakarikit ovat aktiivisia, joten myös toipumishäkin tulisi olla kookas. Kysele, saisitko joltain vaikka pikaisesti lainaksi häkkiä, sillä pienessä sairashäkissä aktiivinen lintu luultavasti vain stressaantuu ja ahdistuneena käyttää jalkaansa enemmän.
- Pidä huoli, että orret ovat puhtaat. Tässä tapauksessa voisin suositella normaalia sileämpiä orsia, ei muovisia, vaan esim. sileämpiä luonnonorsia tai harjanvarsiorsia, jotta linnun jalkapohja ei kulu ainakaan enempää. Orret on aseteltava niin, ettei niille pääse tippumaan ulosteita korkeammilta orsilta, ja jos pääsee, ne tulisi puhdistaa välittömästi. Myöskin pohja tulee siivota useammin, jos lintu siellä kävelee.

Toivottavasti näistä olisi jotain apua! Toki googlettamalla bumble foot parrots saa myös lisätietoa. Toivotaan että lintu paranee pian! :)

« Vastaus #3 : 01.07.16 - klo:18:16:28 »
Kiitoksia, Lintunen!

Lääkäri on nimenomaan lintuihin erikoistunut että kyllä linnuista löytyy häneltä tietämystä. Jännä tosiaan ettei hänelle sitten tuo tullut mieleen.
Ihan pikaisesti kun kurkkasin tuota linkkaamaasi sivua niin kyllä vaikuttaisi että kyseessä tosiaan on bumblefoot ja kuvauksen perusteella luulisin että onneksi vasta grade 1. Täytyy vielä perehtyä sivuun tarkemmin ja tutkia muitakin sivuja aiheesta, mutta kiitos kovasti tästä. Itsellä ko. diagnoosi olisi tullut vastaan varmasti vasta pitkän googlailun jälkeen ja on hienoa että nyt on heti jotain mitä lukea ja pääsee heti hoitamaan lintua oikealla tavalla!

Toista häkkiä olen itsekin jossain vaiheessa harkinnut, mutta yleensä jos toisen linnun sulkee häkkiin ja toisen päästää vapaaksi niin heti tulee kamala hätä kaverista joten olen sen ennen sitten tuon takia suosiolla unohtanut ettei erilläolo aiheuttaisi stressiä. Nyt tietysti tilanne on aivan toinen kun toinen lintu tarvitsee rauhallisemman paikan toipua. On minulla kyllä onneksi häkki varastossa, täytyy se varmasti tänään sieltä hakea ja pistää kipeälle linnulle kuntoon sairashäkiksi.

Eilisestä asti olen nyt ommellut pyyhetuutteja joita saa pujotettua orsien ympärille ja tänään tarkoitus vaihtaa pohjamateriaali mörttiröpöstä johonkin huopaan/pyyhkeeseen. Hain myös apteekista Vetericynin Hydrogeeliä ja nyt pitäisi sitten pohtia kuinka sitä siihen tassuun saadaan päätymään ja vielä useamman kerran päivässä. :D Täytynee keksiä joku keino huijata tipua että sitä jalkaan saadaan. Kiinniottaminen on niin iso stressi tuolle, että varmasti vaikuttaa paranemiseen sekin merkittävästi jos joka päivä ottaisi kiinni. Ja myönnettävä on että itsekin olen vähän epävarma linnun käsittelyssä vaikka kynnet nyt saankin aika hyvin leikattua ja sen aikaa pidettyä lintua tukevassa otteessa. Jokapäiväinen kiinniotto olisi kuitenkin myös itselleni melkoinen kauhu kun noin kuukausittaista kynnenleikkuutakin kuumottelen monta päivää. :D Geelikoostumuksensa ansiosta ainetta varmaan ei kuitenkaan ihan mahdoton ole koipeen saada ja hyvä on myös se, että nieltynä tai silmissäkään ei ole pahaksi.

Pinnoja pitkinhän nuo kulkevat myös aika paljon ja ne varmasti tassuun käyvät myös ikävästi. :-\ Ei varmaan auta muu kuin pitää ne vaan puhtaana.

« Vastaus #4 : 02.07.16 - klo:13:42:19 »
Pyyhkeiden kanssa kannattaa olla varovainen siinä mielessä, ettei niistä pääse purkautumaan naruja jotka voisivat jäädä linnun kynsiin tai varpaisiin kiinni. Normaalit pyyhkeet ovatkin tähän omiaan, koska ne koostuvat kokonaan pienenpienistä narulenkeistä. :/ Fleece on huomattavasti parempi vaihtoehto, sillä se ei sisällä pyyhkeen tai normaalin kankaan tavoin samanlaisia naruja ja kuituja.

Mikäli linnut eivät vietä kamalan paljon aikaa pohjalla, uskoisin että on omistajalle helpompi, jos siellä on vain puhtaat paperit, jotka vaihdetaan usein. Kangas pohjamateriaalina ei ole toki huono idea, mutta voi olla pidemmänpäälle epäkäytännöllinen puhdistaa ja vaihtaa. :) Pinnoissa kiipeilyä on hankala kyllä estää myös. :-/

Toivotaan, että näillä keinoin jalka lähtisi paranemaan!

« Vastaus #5 : 02.07.16 - klo:17:15:31 »
Juu fleeceä on nyt myös hankittu. Itse olen onneksi nyt niin paljon kotosalla (tai jos en ole niin joku muu perheestä on) että lintuja ei tarvitse jättää täysin vahtimatta varmaan ollenkaan. Sitten jos/kun jonnekin lähtee niin pitää ne fleecet vaihtaa sitä ennen orsiin. Täytyy noita orsien päällysteitä kuitenkin melko usein pesemäänkin niin joutuu niitä ompelemaan varmasti vielä kasoittain.

Pohjalla ne kyllä aika paljon tepastelevat, mutta en usko että tulee ongelmaa tuon pohjakankaan kanssa. Nitä on hankittu nyt monta niin ei ole ongelmaa pestä useammin ja vaihtaa puhdasta tilalle. Sottaisemmat tuoreruoat pitää antaa sitten juuri ennen kankaanvaihtoa. Itse papereissa pelkään sitä, että koska lintuni eivät koskaan niihin ole tottuneet niin että repisivät ja söisivät paperia. Tai sitten että muste on pahaksi jalalle kun ei ainakaan tule mieleen mistä saisi musteetonta paperia. Mutta tämänkin kanssa täytyy nyt katsoa miten linnut suhtautuvat ja muuttaa pohjamateriaalia tarvittaessa. Nyt ovat vähitellen eilisestä asti totutelleet noihin orsi- ja pohjakankaisiin ja vaikuttavat hyväksyvän ne. Vaikka alkuun kauhukseni vaikutti että orsien sijasta tuo kipeä lintu siirtyi käyttämään pelkkiä pinnoja kulkemiseen niin nyt onneksi omituiset orret jo kelpaavat.

Toinen häkkikin on nyt haettu että pääsen laittamaan sen kuntoon ja linnut pääsevät siihen tutustumaan. Geeliäkin onneksi olen jalkaan saanut hieromalla sitä orteen ja laittamalla pinnojen väliin herkkua. Lintu liukastelee ortta pitkin hakemaan namia ja geeli hieroutuu tassuun. Sitten on helppo pyyhkiä orsi ja pujottaa kangas taas sen päälle. Vähän hankalaa tuo on ollut kun tuntuu että lintu hoksaa jotain ovelaa olevan nyt meneillään, mutta ehkä siitä ajan kanssa muodostuu rutiini. Kauaahan tuo geeli ei jalassa pysy mutta jos sitä sen nelisenkin kertaa päivässä, mitä pullonkylki sanoo, saa jalkaan menemään oikein kunnolla niin ehkäpä tekee tehtävänsä. Luulen että ihan pelkästään jo pehmustetut orret ja pohja tekevät hyvää.

Toivotaan joo että lähtisi paranemaan, kiitokset vielä!