papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ilmanpuhdistin
« : 25.12.02 - klo:13:23:37 »
Ajattelin tässä vanhempien painostuksesta ostaa ilmanpuhdistimen, ja kysyn nyt vielä, että onko se todellakin hintansa väärti? Minun huoneeni on kokonaan peittynyt valkoiseen pölyyn ja vanhempani (lääkäreitä kun ovat) ovat huolestuneet terveydestäni, koska epäilevät, että pölyhiukkaset ovat niin pieniä, että värekarvat eivät estä niiden pääsyä keuhkoihin = krooninen keuhkosairaus, jonka voi parantaa vain keuhkonsiirrolla..

Re: ilmanpuhdistin
« Vastaus #1 : 25.12.02 - klo:13:31:55 »
Sitä vielä, että onko se Elixair paras, vai mitä suosittelisitte? Ajattelin, että pistän siihen maksimissaan 500 euroa.

Victor

« Vastaus #2 : 25.12.02 - klo:14:54:17 »
Meillä on käytössä Electrolux Oxygen Z7010.  Maksoi hieman yli 200e muistakseni. Vaikutuksen huomasi heti samana päivänä vaikka onkin hieman väärässä paikassa. Kuitenkin esim. kukkasista saa pyyhkiä sitä valkoista pölyä säännöllisesti...
« Viimeksi muokattu: 25.12.02 - klo:19:35:49 kirjoittanut VISSY »

« Vastaus #3 : 25.12.02 - klo:19:44:40 »
Niin ei se ilmanputsari mikään pölynimuri ole ;D Lähinnä se poistaa sen pienimmät pölyhiukkaset joka leijailee ja kiertää ilmassa.

Itselläni on elixair 400, soon iso ja toimii sähkösuodattimella (pestävä kennosto). Mitään muuta vikaa mallissa ole kuin koko. Toimii kahdella eri nopeudella joista toinen on hiljaisempi kuin tietokone, täydellä teholla huutelee sitten pikkaisen enemmän. Puhdistusteho on riittää sellaiselle 60-70 neliötä. Maksaa sen 500 euroo jos osaa tinkata.

Elixairia on testeissä kehuttu (400 mallia), viimeksi taisi philips parempi malli voittaa testit joskin elixair oli sitä ennen ollut testivoittaja. Itse päädyin tuohon ratkaisuun kotimaisuuden, ulkonäön(leppä paneelit) ja suoritustehon takia.

Puolen vuoden välein kennosto tarvii pestä tai tarpeen mukaan aikaisemminkin. Aktiivihiilisuodatin on vaihdettava vuoden välein jos haluaa hajutkin pois, mutta ei ole pakollinen hankinta.

Kannatta kattella ne muutkin merkit ja mallit lävitse ennenkö ostaa mitään. Käy jututtaan myyjiä parissa kodinkoneliikkeessä niin näet minkälaisia on tyrkyllä.

Niin ja joo, kyllä ne putsaa ilmaa ja eron huomaa.

« Vastaus #4 : 26.12.02 - klo:14:38:04 »
Kiitos!

Joo, en oleta että ne poistaisivat sen kaiken pölyn, mutta lähinnä vähän niitä ilmassa leijailevia, ettei nyt sitten saisi tuota keuhkosairautta. Pitääkin sitten lähteä kodinkoneliikkeeseen..

« Vastaus #5 : 10.01.03 - klo:21:46:09 »
Oletko ostanut ilmanputsarin jo?
Jos olet niin minkä merkkisen ja mitä maksoi?
 ::)

« Vastaus #6 : 11.01.03 - klo:02:06:15 »
Hehe, vielä en ole kauppaan kerennyt, mutta yritys on kova!  ;D Kyllä minä olen aika lailla sen Elixairin puolella, varsinkin kun siinä on ne pestävät kennot vai mitkä ne nyt olivatkaan. Siis ettei tarvitse ostaa aina uusi ja niin joutua mukaan hirveään tarvikekaupparumbaan..

« Vastaus #7 : 14.01.03 - klo:14:49:00 »
Olen ehdottomasti myös elixairin kannalla.Itseltäni löytyy kaksi sellaista.Tein muutama vuosi virhe oston ja ostin elextroluxin ja en ole siihen laisinkaan tyytyväinen,(hintakin oli n.2500 mk).Nuo elixairit olen löytänyt molemman kirpparilta ja molemmat ovat hyvässä kunnossa,joten kannattaa pitää silmänsä auki jos liikkuu kirppiksillä.Samoin hesarin lauantai palstaa kannattaa seurata,siellä on myös joskus ollut myynnissä ilman putsareita.Se on siitä hyvä että voit pestä sen kotona,eikä tarvitse ostaa uusia suodattimia,tuo virhe ostomme oli niin että suodatin piti ostaa aina uusi ja sekin maksoi muistaakseni n.200 mk ja koneessa oli muutenkin jotin vikaa,jouduimme käyttämään sitä 3 kertaa takuu huollossakin.Suosi suomalaista ja osta elixair!

« Vastaus #8 : 11.05.03 - klo:00:11:22 »
Ostin tuon Elixair E 400 -ilmanpuhdistimen noin kolme viikkoa sitten, kun se oli stockmannin kanta-asiakastarjouksena (vähän päälle 500 euroa) ja olen ollut todella tyytyväinen, sillä kyllä sen vaikutuksen huomaa. Valkoista pölyä saa kyllä pyyhkiä pois edelleenkin, mutta kun katsoo ilmanpuhdistimen sisälle, niin todella hyvä, että ne pölyt eivät leijaile ilmassa, sillä sitä on paljon!
Kysyisinkin nyt teiltä, Elixairin omistajat, että kuinka usein te pesette ne kennot? Joku puhui, että puolen vuoden välein olisi hyvä ja käyttöohjeessakin vihjailtiin jotain sinne päin. Käyttöohjeessa on kuitenkin myös sellainen kohta, jossa suositellaan kennojen pesemistä heti kun ilmanpuhdistimesta alkaa kuulua räsähteleviä ääniä, ettei se mene oikosulkuun likaisuutensa takia. Meillä tuo räsähtely alkaa vaan jo viikon kuluttua pesemisestä. Onko huoneeni oikeasti noin täynnä pölyä, vai olenko saanut jotenkin viallisen Elixairin?  ???

« Vastaus #9 : 12.05.03 - klo:09:02:25 »
Minä pesen elixairin 200 mallia kahden viikon välein... En odota sitä ääntä edes... Meillä ainakin tukkeutuu se etummainen säleikkö niin äkkiä, että imuteho laskee... Ei sitä rätsähtelevää ääntä edes ehdi tulemaan... Linnun omistajan kotona vallitsee niin uskomaton ilmasto että tuskin ovat valmistajat sitä ajatelleet kun ovat ohjeet laatineet... Ilmampuhdistin on ihan ehdoton peli, ja meinaan nyt ostaa toisen 200 mallia olevan makuuhuoneeseen.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #10 : 12.05.03 - klo:17:01:46 »
No jos omia kokemuksia kertoilee, niin ekan pesun suoritin siinä puolen vuoden jälkeen ostohetkestä. Ääniä laite ei vieläkään silloin pitänyt, mutta mulkaisu sisälle laittoi harkitsemaan veden kanssa lotraamista. Seuraava pesu tulikin nopeammin noin 3 kk kuluttua, kun puhdistin alkoi itse antaa äänimerkkejä pesuhalukkuudestaan. Nyt kone räsähtää kerran kaksi päivässä, mutta en vielä harkitse sen pesemistä, mutta vissiin pitäisi kevään kunniaksi hoidella sekin uuteen uskoon.

Jos räsähtelyä ilmenee sellaiset pari kertaa päivässä niin en huolestuisi vielä varsinkin jos pesusta on noin vähän aikaa, katsoppa onko sähkösuodattimeen eksynyt jotain isompaa untuvaa. Sitten tietty voi tarkistaa onko kosketuspinnoissa (ne alapinnalla olevat kuparilevyt) jotain tauhkaa jäänyt kiinni. Mulla ainakin päästeli iloisesti ääniä kun näiden välissä oli pölyä ja sähkö-suodatin ei ollut kunnolla työnnetty kiinni takaseinään. Karkeasuodatin (etummainen) ei saa ottaa sähkösuodattimeen kiinni, sen pystyy epähuomiossa laittaan yläpäästä väärään uraan, pitää olla niissä puu-urissa.

Millä muuten pesit kennoston. Uhrasin vähän pääomaa ja ostin Elixair liuotin ainetta 3 litran pönikän. Laimennus on sen verran reilu, että siitä riittää melko moneksi vuodeksi ainetta pesuun. Pelkällä vedellä ei lähde kuin pikkaisen pölyä, mutta se pesuneste on aika stydiä ainetta, että voin suositella ostettavaksi.

Kyllähän se näin tuppaa oleen että papukaijan omistajat joutuu peseen puhdistinta useammin kuin muut, varsinkin jos on tää jako joka pölyää vielä toisenkin linnun edestä. Mutta 3 kk on minusta ihan passeli aika pesutiheydelle jos jaksaa muuten imuroida paikkoja, ainahan voi kurkistaa välillä sisälle putsariin ja harkita tilannetta.

Tälläistä

« Vastaus #11 : 12.05.03 - klo:18:22:50 »
Joo, ostin samantien sitä Elixairin omaa pesuainetta ihan reilusti, ei sitä vissiin oikein muulla saisi pestäkään (mitä nyt vedellä, mutta eihän se pöly sillä lähde)..

« Vastaus #12 : 19.05.03 - klo:12:26:38 »
Mites se sun ilmanpuhdistin voi?  

« Vastaus #13 : 19.05.03 - klo:15:47:13 »
Se voi edelleenkin aika "huonosti", eli kyllä saa noin viikon välein pestä.. Mutta eipä siinä mitään, eihän se kamala homma ole ja kyllä sitä pölyä on jo sinne siinä vaiheessa jonkun verran kertynyt.
Onkos muuten kenenkään lintuja haitannut se kiertävä ilma, se ilmanpuhdistin kun kuitenkin "tuulettaa" ihan kohtalaisella teholla. Tuntuu siltä että jokaisella siivekkäällä on kylmä..

« Vastaus #14 : 19.05.03 - klo:21:38:03 »
Tuskin se nyt niin pahasti tuulettaa. Mä pidän omaani sillä hiljaisemmalla teholla ja sijoituspaikka on kirjahyllyn päällä kaukana häkistä. Tosin Touho yleensä oleilee sen päällä, kun on sopivan korkealla. Siitä on hyvä tähystää maailman menoa.