papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Harlekiinin tummuus ja symmetria
« : 18.06.12 - klo:13:23:06 »
Löysimpäs aivan ihanan kuvan, juuri tällasia mä toivoisin joskus voivani kasvattaa
http://www.tieltreasures.com/Mutation/WF%20PearlPied5.jpg
(en liitä kuvaa suoraan, koska en omista kuvaa ;) )
Mitä nyt muistan harlekiinista, niin eikö se oli vaikea saada periytymään halutulla tavalla?  Vai jos vanhemmilla on kummallakin hyvä harlekiini niin voiko poikaselle silti tulla todella epäsymmetrinen. Helmiäisen aijon kuitenkin lisätä tuli mikä tuli :)

/ Ediittiä

http://www.tieltreasures.com/Mutation/WF%20PearlPied6.jpg
 Tuolla luki että heavy pied, niin siis tuli mieleen, että jos emoilla on "raskas" harlekiini niin periytyykö se helposti poikselle? Onko suomessa edes hirveesti noita heavy-harlekiineja? Ite  mitä oon nhäny niit kaikki on aika samantyylisiä "Normaaleja".
« Viimeksi muokattu: 18.06.12 - klo:14:39:50 kirjoittanut TeraNymphicus »
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

Re: TeraNymphin kasvatus-suunitelmat
« Vastaus #1 : 18.06.12 - klo:13:26:40 »
Mitä nyt muistan harlekiinista, niin eikö se oli vaikea saada periytymään halutulla tavalla?  Vai jos vanhemmilla on kummallakin hyvä harlekiini niin voiko poikaselle silti tulla todella epäsymmetrinen.

Kyselin ainakin harlekiinin tummuusasteuden periytymistä joskus vuonna peruna VA:n neitokakadufoorumilla: Harlekiinin tummuusasteen periytyminen. Tosin symmetrisyyteen en tuossa ottanut kantaa joten siihen ei annettu vastauskaan kovin painottunut.

« Vastaus #2 : 18.06.12 - klo:13:38:47 »
Kiitos linkistä :D hmm toi symmetrisyys vielä kyllä mietityttää. Ja jos harlekiinikuvio on raskas niin se ei välttämättä tee kalotille mitään? taino... niin, vain valkoista tässätapauksessa? Koska haluisin nimenomaan aivan valkoisia lintuja joilla on hartioissa harmaata helmiäisellä ;) niinkun kuvassa. Mutta tonne asti on vielä piiitkä matka.

« Vastaus #3 : 18.06.12 - klo:13:40:47 »
Toi lintu on todella kaunis. Ja noita kannattaa alkaa kasvattaa jo ihan siksikin, että pääsee kertomaan kasvattavansa heavy-harlekiinejä! ;D

PS. Sun linkit on samoja?

« Vastaus #4 : 18.06.12 - klo:13:45:08 »
haahah :D heavy-harlekiinit <3

ööh ei ole? toinen päättyy pearlpied6.jpg ja toinen pearlpied5.jpg o: linnut on samantyylisiä mutta kyllä mulla avaa erilinkkeinä :D

« Vastaus #5 : 18.06.12 - klo:13:48:20 »
Tuolla luki että heavy pied, niin siis tuli mieleen, että jos emoilla on "raskas" harlekiinikuvio niin periytyykö se helposti poikselle?

Tässä keskityn viilaamaan pilkkua ihan vaan koska en ole itsekään satavarma mikä on oikea termi. Eli siis ymmärtääkseni se itse harlekiinikuvio ei ole raskas, vaan ne vaaleat alueet.

Eli raskaalla harlekiinilla on vain vähän tummaa ja enemmän vaaleaa, ja taas "kevyellä" harlekiinilla on vain kevyesti valkoista. Sinäänsä englanniksi nuo menee vielä pahemmin ristiin, sillä kevyt on ymmärtääkseni terminä light, joka voi myös tarkoittaa vaaleaa. Puhekielestä siis poiketen "light pied" ei ole vaalea harlekiini lintu, vaan kevyesti harlekiinisoitunut (ei tuollaista sanaa olekaan, mutta ymmärtänette?), eli oikeaoppisesti tumma harlekiini.

(Taisin viilailla pilkkuparkaa turhaan, sillä uskon että tiesit kyllä itsekin mitä tarkoitit, jotenkin vain pisti silmään tuo lause, anteeksi... ;D)

« Vastaus #6 : 18.06.12 - klo:13:52:14 »
Tuolla luki että heavy pied, niin siis tuli mieleen, että jos emoilla on "raskas" harlekiinikuvio niin periytyykö se helposti poikselle?

(Taisin viilailla pilkkuparkaa turhaan, sillä uskon että tiesit kyllä itsekin mitä tarkoitit, jotenkin vain pisti silmään tuo lause, anteeksi... ;D)

hahaah Joo tajusinhan mä :D mullakin menee noi termit välil sekasin xD onneks korjasit. Kyllähän justiinsa tiesin ton että menee noin, mutta enhän mä sitä osannu pukea sanoiks  ::) Onneksi sä osaat

Re: Harlekiinin tummuus ja symmetria
« Vastaus #7 : 18.06.12 - klo:14:01:17 »
haahah :D heavy-harlekiinit <3

ööh ei ole? toinen päättyy pearlpied6.jpg ja toinen pearlpied5.jpg o: linnut on samantyylisiä mutta kyllä mulla avaa erilinkkeinä :D
Ai sori, en tunne numeroita! Katsoin, että molemmissa on viitonen.. tai kuutonen.. ::)
« Viimeksi muokattu: 18.06.12 - klo:14:24:53 kirjoittanut Ida-Emilia »

« Vastaus #8 : 18.06.12 - klo:14:26:51 »
Light pied - Tumma harlekiini
Heavy pied - Vaalea harlekiini

Koska ihmiset sotkevat helposti tuon lightin vaaleaan, vaikka se tässä tapauksessa tarkoittaa harlekiinin kevyttä vaikutusta, kuulee välillä käytettävän myös kevyttä ja raskasta/voimakasta harlekiinia, jotka kuvaavat paremmin sitä, että vaaleassa harlekiinissa harlekiini vaikuttaa "raskaammin".

« Vastaus #9 : 18.06.12 - klo:14:27:37 »
Hyi Tinca, takaisin kouluun siitä :)  Ihmettelin äsken, että mihin mun viestit katos tuolta mun jutusta mutta olikin siirretty uuteen aiheeseen :D ehkä parempi näin :) niin haulla löytää jos joku muukin miettii näitä.

« Vastaus #10 : 18.06.12 - klo:14:32:27 »
Light pied - Tumma harlekiini
Heavy pied - Vaalea harlekiini

Koska ihmiset sotkevat helposti tuon lightin vaaleaan, vaikka se tässä tapauksessa tarkoittaa harlekiinin kevyttä vaikutusta, kuulee välillä käytettävän myös kevyttä ja raskasta/voimakasta harlekiinia, jotka kuvaavat paremmin sitä, että vaaleassa harlekiinissa harlekiini vaikuttaa "raskaammin".

ooh Idakin oli kerennyt tänne kirjotella ennen :D Osaatko sanoa tosta symmetriasta mitään? Periytyykö se voimakkaasti vai aivan randomisti?

« Vastaus #11 : 18.06.12 - klo:17:50:52 »
Onko suomessa edes hirveesti noita heavy-harlekiineja? Ite  mitä oon nhäny niit kaikki on aika samantyylisiä "Normaaleja".

Minullahan on tuo Halla, jolle olen yrittänyt etsiä sopivaa puolisoa. Minuakin miellyttää erityisesti vaalea harlekiini, jonka harmaat alueet ovat todella tummat - helmiäisellä tai ilman.

« Vastaus #12 : 18.06.12 - klo:18:11:35 »

Minullahan on tuo Halla, jolle olen yrittänyt etsiä sopivaa puolisoa. Minuakin miellyttää erityisesti vaalea harlekiini, jonka harmaat alueet ovat todella tummat - helmiäisellä tai ilman.

Voih toi on kyllä jotain liian nättiä x3  Toivottavasti saan joskus itsekkin jotain tuollaista sitten aikaan :)

« Vastaus #13 : 18.06.12 - klo:19:17:48 »
Kasvattini Naapru (vas.) on melko vaalea harlekiini. Ja melko symmetrinen. :) Pyrstössä poitsulla on tosin muutamia tummia sulkia (symmetrisesti nekin, mutta lintu siis ei ole niin vaalea kuin kuvasta luulisi). Harlekiinisisaruksia pojalla ei vielä ole. Hetken piti tosin miettiä onko Wakkon (kuvassa oikealla) väärinsijoitettu harlekiinilaikku merkki piilogeenistä vai hyvin tummasta näkyvästä harlekiinista. Tulin siihen lopputulokseen, että se on kuitenkin piilogeeni. (10 pistettä ja papukaijamerkki vaalean sulan löytäjälle... ;D)

Poikasten harlekiinigeeni tulee isän isältä, joka oli hyvin Naaprun näköinen värinsä puolesta ja äidin puolelta molemmista isovanhemmista. Äidin puolen tädeissä ja sedissä on muistaakseni lähinnä ns. normaaleja harlekiineja, eli keskitummia.

Itse olen lähinnä omia ja muiden poikueita seurailemalla tullut siihen päätelmään, että tumma harlekiinipari saa todennäköisestiä tummia ja keskitummia poikasia. Vaaleat ovat mahdollisia, mutta eivät niin todennäköisiä. Vastaavasti vaalea pari tuntuu saavan vaaleita ja keskitummia poikasia todennäköisimmin. Eniten hajontaa on usein niillä pareilla, joista toinen on vaalea ja toinen tumma. Myös sillä tuntuu olevan merkitystä millaisia harlekiineja isovanhemmat ovat kantaneet. Tätä päätelmää tuntuu tukevan moni lähde.

Symmetrian puolesta epäilisin omien havaintojeni kautta, että se auttaa, jos vanhempienkin kuvio on symmetrinen (tai vaikka isovanhempien kuvio), muttei takaa mitään. Epäsymmetrinen harlekiinipari voi saada täysin symmetrisen poikasen - ja toisinpäin. Todennäköisyyksiä voi kuitenkin mahdollisesti lisätä valitsemalla vanhemmiksi linnut, joiden kuvio on lähin toivottua lopputulosta. Lähteitä en tälle ole tullut etsineeksi, vaan ainoastaan oman seurailun tulosta.
« Viimeksi muokattu: 18.06.12 - klo:19:36:17 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #14 : 18.06.12 - klo:19:19:45 »
Kiitos anni :) Toi naaprun kuvio on todella kaunis. Mistäköhän sitten hankkisin tuollaiset mahd. raskaat harlekiini linnut mun valkokasvoille >:) hmm..