papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

"suhina"
« : 06.06.12 - klo:22:09:21 »
Yritin tässä etsiskellä tätä aihetta, mutta ei tullut vastaan tai sitten en osaa etsiä! :o Eli mitähän meidän Helka mahtaa tarkoittaa sillä, kun menen häkin viereen Helka tarjoaa niskaa ja rapsuttelen sitä, niin se "suhisee" ?? Ei kuitenkaan vaikuta kiukkuiselta, vaan enemmänkin tyytyväiseltä, saattaa suhinan välissä vielä sanoakin "joo" , "Helka rakas" hyvin hellyyttävällä äänellä. Onko kellään tietoa tästä?  ???

Re: "suhina"
« Vastaus #1 : 07.06.12 - klo:09:23:25 »
Kun toistelee muitakin sanoja, voisiko olla joku ääni minkä on oppinut?

« Vastaus #2 : 07.06.12 - klo:14:25:34 »
Mulla ukko suhisee vähän kaikelle ja on nimenomaan oppinut sen ja jostain syystä monelle jakolle kuiskailu ja suhina on mielenkiintoisia ääniä, että löisin vetoa, että kyseessä opittu juttu, joka sen mielestä kivaa...

muista lajeista mulla myös puna-arat suhisee huvikseen ja innostuessaan ja yksi amatsoneista ja sekin matkinut sen muilta.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #3 : 07.06.12 - klo:15:15:02 »
Ainakin meidän sateenkaarilureilla suhina kuuluu niiden ihan perus ääntelyihin. Yleensä suhahtelu kuuluu tilanteisiin missä ne ovat innostuneita. Myös kosiskellessa suhina on osa rituaalia. Amatsonimme taasen "pärisevät".  Onkohan tämä pärinä opittua vai päriseekö muiden Amat?

« Vastaus #4 : 07.06.12 - klo:18:18:28 »
Tarmo (munkki) suhisee myöskin, rapsutellessa suhisee, tullessa luokse useasti suhisee.. Tietynlainen suhina liittyy siis kivaan mielentilaan ja vaikkapa innostukseen. Sitten on toisenlaista suhinaa/sihinää mikä on varoitusääntä tmv ilmentävää. Olkkarin pöydällä taannoin ollut myslipatukan käärepaperi kohtasi hyvinkin tuohtuneen munkkiaratin joka uhkaavasti sihisi ja käveli kohden hieman siipiä nostaen; Tare totes kääreelle että se on nyt väärässä paikassa ja pisti sitä nekkuun eli nokitti menemään...  ;D
calm like a bomb

« Vastaus #5 : 08.06.12 - klo:13:24:40 »
No mä mietinkin, ettei ainakaan aggressiivisuudesta ole kyse, koska Helka katsoo yleensä silmiin ja suhisee sekä saattaa höpöttää mun äänellä mulle. Tää onkin siis varmaan jokin meidän "yhteinen" juttu Helkan mielestä!  ;D Voiko muuten olla mahdollista, että se valitsee jomman kumman meistä (mut tai mieheni) "omakseen" huolimatta siitä että molemmat hoitaa yhtä paljon ja yleensä mieheni ruokkii Helkan. Silti Helka on monta kertaa purrut miestäni sormeen niin, että siltä on tullut verta. Mua se ei ole koskaan purrut, muuta kuin niin, että jos rapsutan väärästä kohdasta se ottaa nokalla hellästi sormesta kiinni ja silloinkin se saattaa sanoa "Helka, ei", eli tietääkö Helka ettei saa purra? Tyhmiä kysymyksiä taitaa olla, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko muilla tälläistä? Helka myös suurimman osan päivästä höpöttelee mun äänellä, tää on joskus turhankin pelottavaa  ;D !

« Vastaus #6 : 08.06.12 - klo:13:35:08 »
No mä mietinkin, ettei ainakaan aggressiivisuudesta ole kyse, koska Helka katsoo yleensä silmiin ja suhisee sekä saattaa höpöttää mun äänellä mulle. Tää onkin siis varmaan jokin meidän "yhteinen" juttu Helkan mielestä!  ;D Voiko muuten olla mahdollista, että se valitsee jomman kumman meistä (mut tai mieheni) "omakseen" huolimatta siitä että molemmat hoitaa yhtä paljon ja yleensä mieheni ruokkii Helkan. Silti Helka on monta kertaa purrut miestäni sormeen niin, että siltä on tullut verta.

Ei pelkästään se, kuinka kauan aikaa linnun kanssa viettää vaan miten sen viettää. Erityisesti, miten lintua käsitellään. Mikäli miehesi ei esim. kunnioita linnun pieniä eleitä ja ilmeitä milloin lintu haluaa olla yksin tai pitää "hajurakoa" ihmiseen, lintu saattaa purra tällaista ihmistä helpommin. Tai ei välttämättä helpommin, vaan jos ihminen yksinkertaisesti ignooraan linnun enemmän tai vähemmän hienovaraiset varoituseleet, niin nokkaa saattaa tulla. :P

Ja ymmärtääkseni jakoilla on vähän taipumusta tuollaiseen että valitsee yhden ihmisen "omakseen." Tietty tuohon voi vaikuttaa, ettei toinen vartavasten sitten jätä linnunhoitoa kokonaan pois, kun lintu valitsee toisen ihmisen lempparikseen.

« Vastaus #7 : 08.06.12 - klo:15:42:38 »
Eri lajistahan on tietysti kyse kuin aloituksessa, mutta meillä myös pikkuara Myy suhisee aina vähän väliä, ja yleensä samaan aikaan silmät "vilkahtaa". Minulta se ei sitä ole ainakaan oppinut, joten liekö tämä sitten joidenkin lajien oma "juttu"? En ole vieläkään tarkkaa tarkoitusta löytänyt sille, mutta mitään negatiivista se ei tosiaan tunnu olevan. :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #8 : 09.06.12 - klo:12:55:28 »
Ei mun mies jätä Helkaa hoitamatta ja pääsääntöisesti Helka antaa sen silittää. Tuntuu, että Helka välillä kiusaa mun miestä kun se tarjoaa sille niskaa ja sitten ku se sitä silittää niin saattaa yhtäkkiä nappasta sormesta!  :D Mun mielestä se on hyvinkin hellyyttävää, kun Helka kutsuu luokseen ja "suhahtelee" kun sitä rapsuttaa, se on niin "tärkeenä" siinä ja tuijottaa silmiin, ihan hassu se on!  ;D Kiva saada vastauksia, taas oppii ymmärtämään Helkaa enemmän kun te kerrotte omia kokemuksia, kiitos!

« Vastaus #9 : 09.06.12 - klo:13:04:30 »
Ei mun mies jätä Helkaa hoitamatta ja pääsääntöisesti Helka antaa sen silittää.

Juu, siis tarkoitinkin että vaikka kaksi ihmistä viettäisi minuutilleen saman verran aikaa linnun kanssa ja suorittaisi hoitotoimenpiteitä, voi toinen toimia linnun kanssa niin erillä tavalla, että toiminnasta riippuen lintu voi ottaa tämän joko lempparikseen tai vähän olla varuillaan tietyn ihmisen seurassa. ;) Riippuen siitä miten kukin lukee lintua ja kunnioittaa linnun mielipiteitä. :)

Tuntuu, että Helka välillä kiusaa mun miestä kun se tarjoaa sille niskaa ja sitten ku se sitä silittää niin saattaa yhtäkkiä nappasta sormesta!  :D

Ai näin: Harmaa hämäys? ;D