Hyvää alkanutta vuotta 2015 kaikille!
Viime kirjoituksesta onkin hujahtanut aikaa melkein vuosi. Max-herra voi oikein hyvin: herra on pysynyt terveenä ja suurimmaksi osaksi hyväntuulisena. Luonnettahan Max-herralta on aina löytynyt, joten ei herrasta mitään mummon puudelia ole tullut
Viime kevät meni ihan omalla painollaan. Ei tapahtunut oikeastaan mitään uutta eikä ihmeellistä. Valjas-harjoittelu jatkui samanlaisena, ihan sinäänsä hyvin mutten vieläkään lähtenyt pujottamaan herran siipiä valjaisiin. Tuo valjaisiin totutteluhan on meillä pitkän ajan projekti. Kun sanon pitkän ajan niin todella tarkoitan sitä, kuten aikaisemmista viesteistä huomaa jos niitä jaksaa selata - on meinaan totuteltu valjaisiin todellakin rauhassa ja ajan kanssa

Viime kesänäkään emme ulkoilleet Max-herran kanssa valjaissa. Sain lainaksi toisen häkin kesäksi ulkokäyttöön ja Max-herra sai ulkoilla siinä aina ilmojen salliessa. Laitoin häkin suojaisaan nurkkaan seinän viereen niin, että häkki oli puoliksi taivaan alla ja puoliksi katoksessa. Lisäksi asensi häkkiin tuulen ja auringon suojat. Aluksi herra oli ihmeissään, herrahan on aikaisemmin ulkoillut vain pienessä matkahäkissä. Ei tämä laina-häkkikään iso ollut, mutta sentään minimi-mitat täyttävä. Ekalla kerralla Max-herra tuijotteli pörhöllään taivasta ja lähipuissa liikkuvia lintuja. Herra ei juurikaan liikkunut, pää kyllä liikkui kuin pöllöllä mutta kroppa pysyi paikoillaan. Toisella kerralla jo Max-herra käyttäytyi niin kuin sisälläkin, tosin huomasi että ulkona oleskelu oli herrasta varsin mukavaa. Herra kuunteli ääniä, fiilisteli tuulessa, seuraili pilviä ja nautti auringosta.
Kerran olin lenkillä kun ihmetyksekseni oli kuulevinani Max-herran...tuota miksiköhän sitä sanoisi kun ei tuo amatsonin ääntely nyt välttämättä laululta kuulosta... olkoot nyt sitten Max-herran laulua. Olin vienyt ennen lenkkiä Max-herran sisälle, joten rupesin ihmettelemään kuinka kauas herran kieunta oikein kuuluu seinien sisältäkin. Sitten mietin mahdollisuutta, että isäntä olisi vienyt herran ulos. Tämä tuntui vähän hassulta, sillä herra ei ollut niin hyvissä väleissä isännän kanssa että isäntä herraa liikuttelisi. Herra kyllä tottelee isäntää: siirtyy paikasta toiseen ja menee häkkiin, muttei ole toistaiseksi antanut muiden kuin minun siirtää itseään käsin. Noh kerta se on ensimmäinenkin ja kenties nyt herra oli suostunut isännän 'käsittelyyn' (meillä ei kukaan käsittele yhtään eläintä ellei eläin itse sitä salli). Sitten kuulin samaista laulua ihan toiselta suunnalta. Kappas toinen amatsoniko, ajattelin. Ei, kyllä tuossa ääntelyssä oli eroa ainakin herran kieuntaan. Yhtäkkiä ääni siirtyi toiseen paikkaan eikä aikaakaan kun kuului jo toinenkin samanlainen omintakeinen laulanta. Sitten tajusin: ulkoilessaan silloin tällöin lauleskellut herra oli opettanut tyylinsä parille paikalliselle ulkolinnulle. Myöhemmin loppukesästä huomasin, että herra oli myös itse opetellut muutaman uuden ulkolinnun sävelen.
Kesä meni hyvin, mutta syksy toi muutoksen: vanhempi koiristamme jouduttiin lopettamaan. Olin hieman yllättynyt kun Max-herra oli se, joka kaipasi uskollista vanhusta eniten. Herralla ja vanhuksella olikin ihan omanlainen suhde: vanhus vahti ettei herra päässyt tekemään mitään kiellettyä esim haukahti välittömästi mikäli herra laskeutui kielletylle paikalle kuten television päälle tai ruokapöydälle. Herra taas opetti vanhuksen tulemaan luokseen tietyllä äännähdyksellä. Herra kävi hakemassa herkun ruokakupistaan, kiipesi yhdelle häkin ulkopuolella olevalle oksalle, esitti kutsun ja tiputti herkun nokastaan. Sitten herra seurasi miten vanhus tähän reagoi. Aluksi vanhus ei ymmärtänyt tietenkään, joten Max-herra haki herkun, lensi koiran lähellä olevalle oksalle, äänsi ja tiputti herkun. Ahneena koirana vanhus oppi nopeasti tulemaan paikalle kun herra kutsui, oli herra sitten missä vain. Loppuaikoina herra tarkasti, että vanhus oli suoraan alapuolella sillä vanhus ei enää nähnyt oikein hyvin. Jos vanhus ei ollut alla niin herra siirtyi oksallaan sopivaan kohtaan. Eläimet

Kun vanhusta ei enää ollut, Max-herra tepasteli pitkin lattioita, kävi tarkistamassa kaikki vanhuksen suosikki-paikat ja kutsui. Joka päivä Max-herra etsi vanhusta. Oli kulunut noin viikko vanhuksen lopettamisesta, kun Max-herra kiipesi omalle lempipuulleen herkku nokassaan. Herra kutsui, pudotti herkun ja jäi odottelemaan. Sitten herra haki uuden herkun, lensi toiselle oksalle, kutsui, tiputti herkun ja lattialle kuikuillen odotti hetken. Tämä toistui kaikkien kunnes kaikkien oksien alla oli herkku. Sitten Max-herra kävi tarkistamassa kaikki oksat, minkä jälkeen herra lensi häkilleen ja kapusi nukkuma-orrelleen. Siellä herra nyhjötti koko loppupäivän. Seuraavana päivänä herra ei enää tehnyt mitään näistä: ei tarkistanut vanhuksen lempi-paikkoja, ei kutsunut eikä tiputellut herkkuja.
On mielenkiintoista todeta, ettei Max-herra ole yrittänyt mitään vastaavaa toisen koiramme kanssa. Tämän toisen koiramme kanssa Max-herra selkeästi tutustuu toisella tavalla: olen huomannut että herra pikkuhiljaa on alkanut hakeutumaan lähemmäs ja lähemmäs koiraa. Olen itse aina läsnä (tietysti) ja asettunut niin, että olen eläinten välissä. Olen myös pitänyt tarkkana silmällä, että molemmilla eläimellä on mahdollisuus perääntyä/poistua kaikkiin suuntiin niin halutessaan. Nyt herran ja koiran suhde on edennyt siihen malliin, etten paljoa ihmettelisi vaikka jonain päivänä nämä olisivat täydet ystävykset.
Max-herra on nykyään hyvin seurallinen. Tyttäreni ja isäntä saavat rapsutella ja herra on jopa kavunnut tyttäreni syliin sohvalla ollessamme. Herra myöskin tottelee tyttöä. Tyttö on innoissaan kun hänen ja herran suhde on edistynyt enkä minä voisi olla tytön kärsivällisyydestä ja maltista yhtään ylpeämpi! Alunpitäen Max-herrahan ei antanut tytön koskea vaan tyttö on omalla käyttäytymisellään saanut herran luottamuksen. Max-herra seuraa minua joka paikkaan, herra lentää heti lähimmälle orrelle tai olkapäälle missä vain olenkin. No ei tämä meidän asunto mikään kartano ole, mutta pääsen minä välillä kulman taakse 'piiloon'. Jos Max-herra ei jostain syystä pääse seuraamaan touhujani, herra huutelee perään. Tähän käytökseen olen kyllä vähän puuttunut. Herralla on lupa kysellä missä olen, mutta käskystä herran tulee rauhoittua. Eli herra saa kutsua ja minä vastaan. Herra saa tämän jälkeen pitää yhteyttä tavallisella ääntelyllä mutta kieunnasta seuraa 'Max riittää' komento, jonka jälkeen tulisi olla hiljaa. Aika hyvin tämä toimiikin jo. On se vaan varsin mukavaa kun herra tykkää seurustella

Tästä tulikin pitkä sepustus, hui. Pitää kirjoitella useammin niin ei tarvitse kirjoittaa koko vuoden tapahtumia samaan syssyyn..