papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Kultaposkiamatsoni Max-herra
« Vastaus #75 : 29.10.12 - klo:18:43:05 »
Tässä herran sulkapeitettä:

« Vastaus #76 : 29.10.12 - klo:18:45:33 »
Yksi vielä herrasta ja yksi unduista.

« Vastaus #77 : 03.11.12 - klo:04:40:45 »
Max-herra on innostunut lentämisestä! Herra selkeästi nauttii siipien käytöstä ja lentelee ympäri huushollia monta kierrosta putkeen. No kolmen kierroksen jälkeen Max-herra kyllä puuskuttaa kuin vanha piipun polttaja, vaikka todellisuudessa tämän huoneiston kiertäminen ei mitään maratoonia vastaa. Vaan siitä se kunto nousee! Pääasia, että vanha herra on innostunut. Ja lentotaito on kohentunut huomattavasti! Kyllä sitä ihminen tulee pienestä onnelliseksi, riittää kun lintu lentää :) Isäntäkin totesi hymyillen: on se hyvä, että lintu tajuaa siipien tarkoitukset alle kolmikymppisenä.

Tänään asensin muutaman orren lisää ympäri asuntoa. Max-herra seurasi asennustöitä silmät tarkkana ja olisi kesken kaiken halunnut testaillakin uusien orsien pitoa. Pikku tirpat tyytyivät katselemaan epäluuloisina häkkinsä sisäpuolelta tapahtumia. Olivat vähän sen oloisia, kuin olisivat miettineet mistä kummasta näitä oksia ilmaantuu. Toivottavasti pikkuisetkin uskaltautuvat huomenna kokeilemaan orsien kantavuutta. Max-herrasta on muuten tullut oikein perso hellyttelyille ja rapsutuksille, tosin vain minä kelpaan. Onneksi Max-herra armollisesti sallii tytönkin silloin tällöin silitellä. On ollut mukavaa huomata, että tytölle lintujen hyvinvointi on tärkeämpää kuin silittelyt: ei haittaa vaikka Max-herra ei olisi pitkiin aikoihin antanut silittää. Tyttö silti katselee metsistä sopivia oksia ja miettii kauppareissuilla mitä tuoreita (ja välillä vähän muitakin aineksia) voisi antaa linnuille. Rapsuttelujen lisäksi temput ja puuhastelut ovat kovassa suosiossa. Ne uudet, hienot linnuille tarkoitetut makupalat eivät toistaiseksi ole olleet ollenkaan Max-herran mieleen. Olen nyt laittanut niitä muutaman aina normaali pellettejen joukkoon, jos vaikka herra sillä tavalla tottuisi niiden makuun. Ja herra on vastannut tähän yritykseen syömällä pellettikupistaan kaiken muun paitsi nuo makupalat. Vaan ehkä jonain päivänä nekin rupeavat maistumaan... Ai ja kaikki sulkapallot ovat oppineet uusia vihellyksiä. Aku on oppinut minulta vihellyksen, Inka oppinut "juttelemaan" kanssani tietyillä vihellyksillä ja Max-herra on oppinut monta erinlaista vislausta ja sanomaan "aaarrrggg". Tämä viimeisin on isännän opettama (isännän mielestä kaikkien papukaijojen tulisi osata sanoa piraatti-aaarrrg).

Välillä Max-herra pörhentelee ja kiukuttelee. Isännälle varsinkin välillä vastataan todella matalalta "krrr", ihan kuin pelkkä isännän näkeminen aiheuttaisi päänsärkyä herralle. Onpa Max-herra osoittanut mieltänsäkin isännälle tämän pyytäessä herraa häkkiin. Herra onkin lentänyt toiselle puolen huushollia ja sieltä orrelta murissut vastaväitteitään (jupissut lyhyitä pätkiä tuota matalaa "krrr" murinaa). Kyllähän Max-herra sitten häkkiinsä menee, kun isäntä pyytää hieman painokkaammin. Minä kun pyydän Max-herran häkkiin niin herra tottelee välittömästi.

Tähän loppuun vielä muutama kuva. Yhdessä on suihkuttelut meneillään, toisessa pörhennellään aamuauringolle ja kolmannessa leikitään.

« Vastaus #78 : 22.11.12 - klo:15:02:32 »
Onpas komia poika!  ;D

Mahtavaa, että teillä menee noin hienosti ja varsinkin, että tytöt ovat ymmärtäneet, mikä on linnulle tärkeää. Olenkin monesti sanonut, että eläimiä kyllä kannattaa ottaa silloin, kun lapset on pieniä (ja kun aikuiset vastaavat niistä), koska omalla tavallaan ne kouluttavat lapsia ymmärtämään eri asioita ihan eri lailla, mitä ilman lemmikkejä saisi ymmärtämään :)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #79 : 06.12.12 - klo:05:22:58 »
Hei taas kaikki! Meidän kuulumiset löytyykin nykyään täältä amatzoni-osastolta ja otsikkokin uudistui :)

Nyt on jo joulukuu. Rupesin ihmettelemään tätä kun minä olen odottanut syksyn aiheuttamaa syysvillitystä linnuissa. No syksy tuli ja meni eikä täällä mitään kummempia pörrätty. Tosin toista koiraani ei lasketa tähän mukaan sillä se meni ihan pörhölle lumesta. Max-herra on ollut ihan oma itsensä ilman ylimääräisiä kiihtymisiä ja undutkin pusuttelevat ja rapsuttelevat ihan normaalisti ilman taka-ajatuksia. Tuossa yhtenä päivänä makasin sohvalla ja katselin lintujen touhuja. Max-herra lehahti sohvan selkänojalle ja hipsi selkänojaa vasten ollutta jalkaani pitkin syliini. Sitten Max-herra painoi lyhyesti päänsä rintaani, jonka jälkeen sekin rupesi katselemaan pikku-tirppojen touhuja. Siinä me "vanhukset" sitten yhdessä köllittiin sohvalla ja katseltiin kuinka "nuoriso" remuisi ja nakerteli rikki oksiaan.

Olen askarrellut leluja ja hommannut erinlaisia (siemeniä, yrttejä yms) sisältäviä nakertelu-leluja linnuille. Vähän harmittaa, kun ei nuo tirpat tunnu noista välittävän. Nakertelevat mieluummin metsästä haettuja oksiaan kun kaupasta ostettuja nakerteluun varta vasten tehtyjä ajanvietteitään. Varsinkin Max-herran kohdalla olin varautunut, että silppua tulee vaikka kuinka paljon vaan ei. Ei taida ylenmääräinen silppuaminen olla herran arvolle sopivaa. Olen lohduttautunut sillä ajatuksella, että tuleepahan halvemmaksi ja jossain vaiheessa voisi alkaa kyllästyttämään, jos jatkuvasti joka päivä pitäisi olla tekemässä uusia leluja tuhottavaksi.

Tiedättekös, Max-herra on hurmannut myös äitini. Kun äitini tulee kylään, hän ensimmäisenä huhuilee eteisestä 'Mitäs Max? krii krii kulukulu' (seuraavaksi äitini tervehtii tytärtäni, sanoo minulle 'et ole sitten siivonnut' ja jatkaa juttelua Maxille ::) ). Max-herra tervehtii kerran kurisemalla ja muuten herra onkin ihan hiljaa. Äitini aina menee tervehtimään ja ojentaa kättään lähemmäs ja aina Max-herra siirtyy kohteliaasti kauemmas. Ja sitten äitini jatkaa taas hetken juttelemalla Maxille. Olettekos muuten yrittäneet sopia jotain oikeaa asiaa kun toinen juttelee vain linnulle 'krii krii kulukulu mmmaaaaakkksss maaaakkkksss krrriiii krii'? *huoh*

« Vastaus #80 : 31.12.12 - klo:01:03:51 »
Täällä ollaan taas :) Järjestelmä potkaisi minut pihalle enkä päässyt kirjautumaan takaisin mitenkään. Onneksi Jake käytti taikasormiaan ja nyt ollaan taas kirjoilla.

Nyt joulukuussa vaihdoin Max-herran häkin toisen malliseen. Aikaisempi häkki oli kulmamallia (löytyy myydään-palstalta) ja nykyinen häkki on suorakaide, mikä sopii tuonne olohuoneeseen mallinsa vuoksi paremmin. Max-herra otti sinäänsä häkin vaihdon ihan hyvin. Pari päivää kesti ennen kuin herra suvaitsi lentää uuden häkin katolle tutustumaan tulevaan suojaansa ja vasta kolmantena päivänä herra kapusi uuden häkkinsä sisälle. Viidentenä päivänä aikaisempi häkki sai siirtyä huolellisen pesun jälkeen varastoon ja jäljelle jäi vain uusi häkki. Vaikka Max-herra viettää aikaansa uuden häkin katolla ja menee kiltisti häkkiinsä sisälle, minusta tuntuu että herra kumminkin vielä vieroksuu häkkiä. Vaikea sanoa, mistä tuo tunne minulle tulee sillä ei Max-herran käyttäytyminen nyt sen kummemmin poikkea entisestä. Jotenkin herran tyyli liikkua tämän uuden häkin sisällä ja miten herra sieltä minua katselee.... ilmassa on aistittavissa hieman 'mitä menit tekemään' -tunnelmaa herran puolelta.

Meidän muuttomietteet muuten siirtyvät toistaiseksi. Töissä annettiin vähän sen suuntaisia varoituksen tuulahduksia tulevalle vuodelle, että parempi vaan seurailla tilanteen kehittymistä. Tosin voihan sitä samaan aikaan vähän pitää silmällä sopivia asuntojakin, eikös. Nyt siis toistaiseksi jäämme tähän ja linnut saavat lennellä olohuoneessa. Ja oikeastaan koko huushollissa paitsi makuuhuoneissa. Eli oman huoneen sijasta linnuilla on käytössä koko asunto, joten siivekkäät tuskin panevat pahakseen muutto-aikeiden siirtymisestä tulevaisuuteen.

Aku ja Inkakin voivat hyvin. Olen alkanut harkitsemaan, jos vaihtaisin Inkan johonkin toiseen unduun. Aku ja Inka ovat sisarruksia ja vahinkojen ehkäisemiseksi voisi olla ihan hyvä, jos undut olisivat eri sukua keskenään. Toisaalta en oikein tiedä haluaisinko luopua Inkasta, muttei kolme undua kuulosta tyydyttävältä ratkaisulta (ettei tulisi kolmio-draama). No jos ei kolmea niin sitten pitäisi olla neljä tai viisi tai kuusi... ja huomaattekos ongelman: äkkiä tarvitsisin oman huoneen jo pelkästään unduille. Eli jos sittenkin taloudessa olisi unduina vain Aku ja Inka...

Max-herran kanssa on helpompaa. On vain yksi ja ainut: herra itse ;D

Hyvää vuoden vaihdetta kaikille!

« Vastaus #81 : 03.01.13 - klo:10:43:05 »
Pistin sulle spostina keltasen pörssin kautta viestiä siitä häkistä. Onkohan tullu perille?

« Vastaus #82 : 07.01.13 - klo:00:38:56 »
Pilleri: on viesti tullut perille ja vastattukin :)

« Vastaus #83 : 23.02.13 - klo:19:02:34 »
Hei vaan kaikille ja hyvää alkanutta vuotta!

Täällä aloitettiin kevät pörheilyt aikaisin ja tosissaan. Max-herra kiekui, riekkui, pörhenteli ja uhiteli. Kaikki taitonsa ja koko komeutensa esitteli amatsoni-tyylillä. Sainpa minäkin sitten osani herran hyrräämisestä. Max-herra kukkoili lempipuunsa oksalla ja minä täyttelin ruokakippoja niin kuin aina aamuisin. Sitten siirryin ripustelemaan tuoreita häkin ulkopuolella oleviin pidikkeisiin. Tapanani on ripustella tuoreita vähän sinne sun tänne niin on jotain tekemistä tirpoilla kun menevät ruokiensa ja herkkujensa perässä. No yksi ripustuspaikka on herran lempipuun vieressä ja arvaatte varmaan kuinka kävi ;D Max-herra oli päättänyt suurentaa reviirinsä ulottumaan lempipuulta ruokapisteelle ja kukkoilun lomassa herra iski nokkansa käteeni. Tarkennan vielä vähän, että en siis mennyt lainkaan herraa kohti vaan metrin päästä ohi (eikä kätenikään mennyt herraa kohti). Sanoin Max-herralle "HYI TUHMA" ja komensin pois. Itse tietysti pysähdin täysin liikkumattomaksi. Herra hetken uhitteli ja toistin pois-käskyn (osaa sen varsin hyvin, voi jopa pitkänkin matkan päästä komentaa herran pois ei-niin-sallituilta -paikoilta). Herra lähti häkkiinsä kovasti jupisten ja minä poistuin vastakkaiseen suuntan vähemmän jupisten. Annoin herran jonkin aikaa rauhoittua ihan yksikseen ja menin sitten häkin luo. Siellä Max-herra istui orrellaan pää riipuksissa. Kysyin ollaanko sitä rauhoituttu niin herra vastasi nätillä kurinalla, kapusi vieressäni olevalle ulkoorrelle ja pyysi rapsutuksia. Ja minähän tietysti rapsutin eikä kummallekaan jäänyt kaunoja eikä traumoja ;)

Tuon välikohtauksen jälkeen Max-herran pörhentelyt muuttuivat täysin. Kyllä se vieläkin pörrää ja kiekuu (voi kissus, varsinkin kiekuu). Mutta huomattavasti ...hm... lempeämmin (en nyt keksinyt parempaakaan sanaa). Tiedättekös, pörrää ja hulmuttelee muttei ole ollenkaan sellaista agressiota mukana. Jospa herra ymmärsi ettei sen asemaa täällä kukaan uhkaa ja ihan turhaa herra aikaisemmin NIIN kovasti pörräsi kun vähempikin riittää. Nyt herra saattaa kesken pörräilyn haluta rapsutuksia ja hellyttelyn jälkeen jatkaa taas pörräämistään. Ylipäätään pörrääminen myös väheni huomattavasti.

Isäntä saa muuten jo rapsuttaa herraa. Isäntä kysyy "rapsutetaanko" ja Max-herra joko ojentaa niskansa tai sitten ei, riippuen millä päällä herra on. Isäntä saa silittää tasan kolme kertaa, minkä jälkeen herra ilmoittaa rapsuttelun päättyneen kopauttamalla nokallaan isäntää käteen. Ei siis nokkase varsinaisesti mutta tökkäsee kumminkin. Nykyään isäntä silittää sen kolme kertaa ja vetäytyy pois. Max-herra jää aina ihmettelemään, että eikö tulekaan enempää rapsutuksia ;D

Valjaisiin treenaaminen edistyy oikein mukavasti: Herra työntää päänsä jo lenkistä. Lisäksi herran käsittely menee koko ajan paremmaksi ja paremmaksi esim herra tarjoaa jo itse selkäänsä, siipiään ja jopa mahan alustaa silitettäväksi. Aikaisemmin on ennemminkin sietänyt käteni kuin että olisi ollut mitenkään mieluisaa päästää kättäni arkoihin paikkoihin. Erinlaisia temppuja ja käskyjä herra jo osaakin ja lisää pitää keksiä niin ei tylsisty :) Itse olen todella iloinen ja tyytyväinen puuhailuihimme. Ei me niin kamalan ahkerasti treenailla kun mielestäni herran pitää saada myös vain olla ja ...no olla (mitä nyt linnut tekevät ja olevat eli ei niin yhtään mitään varmasti monen mielestä). Ja kumminkin aina silloin tällöin huomaa jotain edistystä tapahtuneen :)

Max-herra lentelee tosi paljon nykyään ja mikäs sen parempaa. Kunto pysyy yllä ja maha ei pääse kasvamaan. Välillä kun herra oikein innostuu niin kyllä lentelyn jälkeen puuskutus muistuttaa aikalailla höyryveturia. Lentotaitokin on siinä sivussa kohentunut. Max-herra on myös keksinyt että märkänä on kiva lennellä (toooosi kiva minunkin mielestä kun vesitippoja on pitkin seiniä, telkkaria, kattoa yms). Max-herra haluaa nykyisin suihkutella häkin ulkona lempipuussaan (ennen oli häkin sisällä vesikupilla). Vähän aikaa herra suihkuttelee (no antaa minun suihkutella herran höyheniä) ja sitten herra käy kunniakierroksella. Lentoreitin jälkeen vuorossa on hetken huokaisu ja sitten taas koko homma uudestaan. Selkeästi nauttii touhusta.

Tänään muuten Inka-undu halusi suihkuttelua ensimmäistä kertaa sitten ikinä. Tähän mennessä nuo pikkutirpat ovat halunneet kylpeä vain ja ainoastaan salaatissa, mutta tänään Inka lehahtikin etualalle. Varovasti suihkautin Inkaa kohden ja yllätys: Inka-neiti ei pörähtänytkään pois vaan levitti siipensä :o Välillä Inka kävi kauempana kuivattelemassa ja tuli sitten uudestaan ottamaan parit suihkaukset. Aku ei vielä rohjennut lähemmäs tulla, muttei sekään karkuun lähtenyt. Eli Aku-undu tuli taka-alalle ihmettelemään oliko tämä suihkuttelu hyvä asia vai ei.

Undut ovat kasvaneet kovin ja veikkaan, että ne ovat vihdoin täysikasvuisia. Kävin eräässä lemmikkiliikkeessä katselemassa lintuja ja siellä olevat undut olivat kyllä siltikin huomattavasti isompia kuin nuo minun pikkuiseni. Olivat saksalaista sukua kuulemma ja siellä oltiin selkeästi panostettu undujen näyttävyyteen (vaikka eivät nuo liikkeen tirpat mitään show-lintuja olleet). Itse kyllä taidan silti tykätä enemmän noista sirommista malleista. Olen päättänyt hankkia unduja yhden,kaksi, lisää. Haluaisin naaras-undun, sinisen valkosiiven. No kaikki sinisen muunnokset käy ja harmaasiipikin, mutta aussi sen olla pitää. Nyt muutes jos joku tietää jonkun tuollaisen tirpan etsivän kotia niin vihjatkaapas.  

Tämmöistä tänne kuuluu tällä kertaa. Hyvin on vuosi alkanut ja toivottavasti sellaisena jatkuukin :)

« Vastaus #84 : 14.04.13 - klo:12:43:52 »
Hei kaikille pitkästä aikaa! Minulla on ollut hieman ongelmia tietotekniikan kanssa ja näin ollen tänne kirjoittelu jäänyt. Nyt pitäisi kaiken taas toimia niin että saan päivitelty kuulumisiamme.

Max-herra voi hyvin, tuoreet maistuvat, siivet ovat ahkerassa käytössä ja ääntä riittää ;D Herran lempi puuhaa on kiskaista nokalla pesupallo-lelunsa kieppumaan ja sitten herra pörhäilee miehuuttansa yläorrella. Siitäpäs pesupallo sai! Uutena leikkinä on tullut myös keltaisen muovikipon potkiminen lattialla. Tämä leikki löytyi ihan sattumalta. Olin pesemässä tyttöni leikkikuppeja ja Max-herra seuraili tekemisiäni. Tiputin vahingossa yhden kupeista lattialle ja herra lennähti heti perään. Aluksi herra kantoi kuppia ympäri lattiaa kunnes keksi, että jaloilla potkiminen onkin kivempaa. Max-herra potkaisi kupin kauemmas ja kipitti innoissaan perään. Siinä touhuilessa kului tovi jos toinenkin.

Vihdoinkin ilmat ovat lämmenneet. Maanantaina varaan Max-herralle eläinlääkäriajan. Herran kynnet ovat jo hyvin pitkät ja nokankin pituus on siinä rajoilla. Tähän mennessä on ollut sen verran kylmät ilmat etten ole halunnut ottaa riskiä, että herra vilustuu eläinlääkärimatkalla. Saa kyllä nähdä joutuuko nokkaa lyhentämään, kynsiä ainakin. Vaikka Max-herra vaikuttaa hyväkuntoiselta ja terveeltä, eläinlääkärillä käynti jännittää minua vähän. Tiedättekös, silleen että jos kumminkin ilmenee jotain. Samaan tyylliin kun joka päivä tarkistan kaikki laumani jäsenet ja vaikka tiedän että kaikki on ok, olen valmistautunut jos löydänkin haavan tai kyhmyn tai jotain.

Pikku-tirpat ovat joutuneet häkki-komennukselle. Pariin viikkoon undut eivät ole päässeet ulos häkistään lentelemään. Tämä on hyvin masentavaa ja joudun koko ajan muistuttamaan itseäni, että kyse on pikkuisten turvallisuudesta. Aku ja Inka päättivät vaihtaa siipisulat kerralla, jonka seurauksena pikkuisten lentokyky heikkeni olemattomiin. Pikkuiset eivät sitä itse ymmärrä vaan yrittivät lennellä niin kuin aina ennenkin. Tällä kertaa hurjat silmukat jäivät kananlennoiksi ja tirpat päätyivät milloin minnekin. Niinpä joutuvat olemaan häkissä. Onneksi sulat kasvavat hyvää vauhtia eikä enää mene kauaa kun pikkuiset pääsevät taas lentelemään vapaina.

Kunhan ilmat lämpenevät lisää, päästään koko porukalla ulos. Tänä kesänä olisi tarkoitus saada jonkinlainen ulkoiluhäkki rakennettua tuohon terassille. Sitten linnut pääsisivät itse ikkunasta ulos ja sisään mielensä mukaan. Max-herran valjas-totuttelussa seuraavana olisi siipien vuoro. Herra pujottaa käskystä päänsä valjaisiin. Siivet vielä niin kenties tänä kesänä päästään ulkoilemaan valjaissakin.

« Vastaus #85 : 02.05.13 - klo:19:57:20 »
Hei taas kaikille Kävin pyörähtämässä PetExpossa ja siellä tietysti ensimmäisenä Kaijuleiden standilla. Ja olipas hienon näköistä! Varsinkin standin takaseinään ripustetut tietoisku-lauseet tekivät erittäin hyvän vaikutuksen. Aivan loistava idea ja toteutus! Yhdellä kuvalla ja lauseella kerrottu tärkeimmät lintujen lemmikkinä pitoon liittyvät asiat. Lauseet olivat vielä mielettömän hyvin asetettu ylös niin, että kaikki ne varmasti näkivät. Oli muuten erittäin hienot nimi- ja tietokyltitkin esiintyvien lintujen häkkien edessä :) Rupesin siinä juttelemaan yhden ihmisen kanssa ja sattuipa niin kivasti, että kyseinen henkilö oli aikoinaan hakenut Max-herran sietä ensimmäisen omistajan kotoa. Oli mukavaa tavata ihminen, joka tunsi herran :) Paljon terkkuja sinne!

Max-herrasta puheenollen, herra voi hyvin ja hieman ehkä paksustikin. Herran pesupallon kurmutus meni sen verran pitkälle, että tuossa yhtenä aamuna isäntä otti sakset ja *nips* pesupallo joutui jäähylle. Ehkä tuossa jonkin ajan kuluttua pallon voi palauttaa herran häkkiin.

Sitten pieni ongelma. Olen yrittänyt opettaa Max-herraa tulemaan käskystä kädelle, mutta... Muistatteko kun tuolloin aikoja sitten ihmettelin kuinka herra ei tykännyt, jos sitä lähestyi käsi tietyssä asennossa? Max-herraa on ilmeisesti komennettu joskus kämmen syrjällä. Voisin kuvitella, että kun herra on ollut esim väärässä paikassa, herra on hätistelty heilauttamalla kättä kämmenselkä edellä herraa kohti. Tai sitten onko herra otettu kädelle ainoastaan silloin, kun sille on tehty jotain toimenpiteitä ja näin herralle on jäänyt huonoja muistikuvia mitkä yhdistää käden asentoon. Tiedä sitten mitä on tapahtunut, mutta herra ei yhäkään pidä ollenkaan, että sitä lähestyy käsi kämmenselkä edellä. Tämä käden asento olisi taas hyvin looginen silloin, kun pyytää lintua tulemaan kädelle. Olen kokeillut sormet suorina, sormet koukussa, kämmen ylöspäin, kämmen alaspäin ja milloin mihinkin suuntaan rannetta taivuttaen. Mutta ei, Max-herra ei tykkää.

Varmistan aina harjoitusta tehdessä, että herra pystyy valitsemaan useamman suunnan mihin mennä. Herra siis pääsee aina tilanteesta kokonaan pois eikä herralle pääse tulemaan nurkkaan ajetun saaliin tunnetta. Olen pääsyt jo niin pitkälle, ettei herra pelkää kättä eikä nouse puolustus-kannalle. Herra ei myöskään lehahda toiselle puolelle huonetta vaan pysyy käden lähellä vaikka vaihtaakin paikkaa. Jos lähestyn herraa käsivarsi edellä, herra ei oikein ymmärrä että haluan sen koskettavan jalalla käsivartta ja lopulta kiipeävän sille. Onko ideoita miten voisin pitää kättäni paremmin? Jatkanko samaan malliin ja toivon, että jonain päivänä herra tajuaa, ettei kädelle tuleminen ole huono asia? Jotenkin tuntuu, että herralle on joskus opetettu kädelle tuleminen, mutten millään keksi oikeaa käskyä siihen. Mitä sanomalla te saatte lintunne kiipeämään kädellenne?

Harjoittelin tänään Max-herran kanssa ja vanhin koirani oli kamalan mustasukkainen. Komensin mummon toiseen huoneeseen ja jatkoin treenailua. Kun menin antamaan luvan mummolle tulla huoneesta pois niin tämäpäs oli tehnyt protesti-kakat keskelle huoneen lattiaa! Minun vanhus, joka oppi mielettömän nuorena sisäsiistksi eikä koskaan vanhempana ole tehnyt sisälle (paitsi kipeänä). Kun olin siivonnut ja menin takaisin olohuoneeseen niin siellä Max-herra pokkana jyrsi pikkutirppojen häkkiä (mitä se ei ole aikaisemmin tehnyt). Tuli vähän semmoinen tunne, että siinäpähän kuvittelen kouluttavani elukoita oikein eksperteiksi kun ne kumminkin sitten tekevät mitä haluavat ja käyttäytyvät kuin pellossa...

Tähän loppuun vielä kerron, että pikkusten häkki-komennus on loppunut :) Sulat ovat kasvaneet ja tirpat saavat taas lennellä mielin määrin. Tosin eilen menin tekemään suursiivouksen pikkuisten häkille ja ripustin uuden putkilo-puu-lelun. Tämän päivän tirpat ovat olleet häkissään ja tuijotelleet puuta epäluuloisina: 'tuo ei ollut tuossa aikaisemmin...ei ollut tuossa...ei'. Noo ehkä pikkuiset uskaltautuvat taas huomenna pois häkistään. Liikunta tekisi niille erittäin hyvää, massut pulloittavat jo siihen malliin että ovat ainakin syöneet.

« Vastaus #86 : 15.05.13 - klo:11:19:51 »
Tässäpä nopeasti uusi kuva Max-herrasta :)

« Vastaus #87 : 15.05.13 - klo:12:52:59 »
Hyvän näköinen sulkapuku, sileä ja kirkkaat värit! :) Mikä tuo rinkula on joka tuossa yhdessä oksassa roikkuu? :D

« Vastaus #88 : 16.05.13 - klo:17:58:20 »
Kiitämme kehuista  Itsekin pidän Max-herran sulkapeitteestä. Vaikuttaisi, että herran niskassa olleeseen kaljuun kohtaankin olisi kasvanut uusia haituvia. Ja tiedättekös, hankin toista vitamiinia ja se on ollut erittäin hyvää. Aikaisempi oli myös hyvää ja tämä vaikuttaisi jopa vielä paremmalta. Tämä sekoitetaan juomaveteen. Ensimmäisen kerran kun laitoin niin mietin, että noinkohan uusi vesi kelpaa. Kelpasihan se ja vielä erittäin hyvin! Mielestäni juo jopa paremmin nyt kuin aikaisemmin. Aikaisemmin kävi mielestäni ehkä hieman harvakseltaan juomassa, mutta nyt vesi selkeästi maistuu. Seuraavaksi seurasin tietysti kovasti, että juoko Max-herra nyt tavallista enemmän. Siis mahtaako juominen olla merkki jostain ongelmasta (esim sairaudesta tai saa jostain suolaista syötyä). Vaan ei, kyllä tuo vesi maittaa nyt oikein hyvin ja hyvässä määrin. Vaan on se kyllä kun pienikin muutos käyttäytymisessä ja heti olen syynäämässä kaikki elintoiminnot merkkejä sairauksista tai ongelmista etsien. On se niin rentouttavaa omistaa eläimiä

Tuo oksassa oleva paksumpi, ruskeahko kiekko on lintujen donitsi. Se on tehty siemenistä ja jauhoista ja taisi siinä olla käytetty hunajaakin. Ostin sellaisen paketin, missä tuli erinlaisia herkkuja. Noista herkuista ainostaan hunaja-kellot upposivat, noihin muihin valmistuotteisiin ei olla edes koskettu. Paras ostos on tähän mennessä ollut puolikkaan kookos-kuoren sisään leivottu/tungettu siemen-hedelmä-hunaja-sekoitus. Sen nuo tirpat tuhosivat nopeasti. Varsinkin undut tykkäsivät mielettömästi. Muuten omatekoiset ovat aina vieneet voiton noista kaupoista hankituista

Ah ostin uuden puu-putkilon pikkuisille puuhaksi. Se on semmoinen, missä on koloja ja puupaloja nakerreltaviksi. Ripustin sen pikkuisten häkkiin tietysti, että toisislla on puuhaa häkissäkin. No eikö mitä: eihän nuo minun pienet hysteeriköt uskaltaneet tulla häkistä ulos kolmeen päivään kun kymmenen sentin päähän häkin ovesta oli ilmestynyt pelottava puu-pötkylä. Ja päivään ei hysteerikkoni uskaltaneet mennä edes koko häkin päätyyn, missä puu-putki roikkuu. Lopulta tirpat päättivät ettei putki olekaan pikkulintuja syövä hirviö ja uskaltautuivat taas lentelemään vapaina. Pikkuiset eivät tosin ole vielä rohjenneet koskea uuteen hienoon leluunsa ::)

« Vastaus #89 : 25.05.13 - klo:15:07:16 »
Päästiin ulkoilemaan. Vielä tosin häkissä. Valjaissa olen tullut itselleni kriittiseen kohtaan. Siivet pitäisi saada valjaisiin myös. Itseäni huolestuttaa kovin, että Max-herra päättääkin kesken kaiken lähteä tilanteesta pois ja sotkeutuu valjaisiinsa ja sitten kaikki onkin kaaosta. Max-herra kyllä vaikuttaa hyvin suotuisalta, mutta veikkaampa että herra tulee vaistoamaan epävarmuuteni ja se taas lietsoo herraan epävarmuutta ja sitten ollaankin yhtäkkiä solmussa. Niinpä homma ei tule etenemään ennen kuin saan itse lisää varmuutta ja itseluottamusta. Tuleepahan vahvistettua valjaiden positiivisuutta tässä samalla..

Valitettavasti kuvaa en saanut laitettua kun nykyinen tietokoneeni on eri mieltä kanssani kuvien käsittelystä ja jakamisesta. Tietokoneen mielestä kuvien kokoa ei tarvitse muuttaa ollenkaan, mutta värit voidaan muuttaa ihan miksi vain halusin minä sitä tai en. Melkein voisi alkaa hermostuttamaan... mutta siis kuvia tulossa kunhan saan tämän aparaatin tottelemaan.
« Viimeksi muokattu: 25.05.13 - klo:15:50:01 kirjoittanut Woodshine »