papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kultaposkiamatsoni Max-herra
« : 18.03.12 - klo:07:00:09 »
Tervehdys kaikille!

Monet varmaankin tuntevat yhdistyksen sijoituslinnun MAXin, tuon kultaposkisen amatzonin. Nyt Max on noin 26 vuotias ja kokeiltuaan muutamaa kotia herra liittyi laumaamme. Kun näin ilmoituksen Maxista, en aluksi edes reagoinut siihen, olipahan vain ilmoitus muiden joukossa. Jostain kumman syystä Max ei kumminkaan jättänyt mieltäni rauhaan. Olin hiljaa mielessäni pidemmän aikaa haaveillut yhden isomman papukaijan ottamisesta, mutta nimenomaan vain yhden -en parista(kymmenestä  ;) ). Max taas oli lintu, jonka nimenomaan piti saada olla se yksi ainut suurin ja komein. Ja asia pyöri mielessäni: "Sehän on amatzon, tulinen sielu...mitenköhän tämmöinen ummikko pärjäisi sellaisen kanssa...no eipä nuo muutkaan lauman jäsenet mitään jauhosäkkejä ole ja kokemus tulee vain tekemällä ja elämällä....tuo yksilö varmaan nokkii hanakasti....no linnun nokka on nokkimista varten tehty ja kaikissa linnuissa on nokankäyttövaara....mahtuuko tuollainen lintu lentelemään täällä kämpässä (ja samantien mittanauha kädessä pörräsin ympäri kämppää tutkien samalla kuinka esteetön ilmatilani on)....mitä jos se ei tulisi toimeen muiden lauman jäsenten kanssa...no tämä vaara on aina kun ottaa useamman kuin yhden eläimen (ettei jäsenet tule sittenkään keskenään toimeen) ja tilanne pitää vain sitten hallita, onhan tuossa tuo yksi huone minkä voi ottaa "yksityiskäyttöön"...." Lopulta eihän siinä auttanut muu kuin ottaa yhteyttä Jonneen ja kysellä varovasti Maxin kuulumisia. Niinhän siinä sitten kävi, että Max muutti luokseni. Nyt laumani koostuu miehestä, tyttärestä, kahdesta koirasta, kahdesta undusta ja Max-herrasta.

Ensimmäisenä päivänä Max katseli ympäristöään epäluuloisena, ajatteli varmaan että tällainen paikka sitten tällä kertaa. Toisena päivänä herra tutkiskeli meitä, seuraili koiria ja häkkinsä etukalterien välistä tutkaili meitä ihmisiä. Otin tavakseni välittömästi pitää kättäni hetken etukalteria vasten ja kun Max tuli turvallisen matkan päähän tutustumaan vetäydyin aina hiljakseen pois. Ja tätä teinkin sitten ahkerasti kun mieli teki kovasti tutustua uuteen tulokkaaseen mutta silti halusin kovasti antaa omaa rauhaa toiselle. Toisena päivänä Max myös vähän varoitteli minua leväyttämällä pyrstösulat auki ja samalla zoomaili siihen malliin että yritäpäs ihmisenkuvatus tehdä jotain.. Tässä vaiheessa en pitänyt kättä kalterilla vaan seisoin häkin edessä ja pysyin ihan hiljaa paikallani. Max rauhoittui ja vetäytyi hieman taaemmas ja minä liukenin hiljaa toiseen suuntaan. Vähän ajan päästä menin taas seisomaan häkin luo ja Max tuli häkin etureunaan ihan levoillisena (huh). Hetken taas katselimme toisiamme ja sitten vetäydyin pois. Kolmantena päivänä huikkasin huomenet linnuille ja herra vastasi välittömästi nätillä äänellä "maaax". MitäMitäMitä? Se tervehti takaisin  ;D Menin häkin luo enkä ollut uskoa: Max tuli luokseni ja pyysi rapsutuksia :o Niin varovasti kun vain osasin nostin käteni ja rupesin rapsuttelemaan herraa niskasta. Kunhan en nyt vain pelästyttäisi toista... Silitin kaulasta ja Max nosti päänsä ja sanoi toruvasti KRÄÄ. Niin tuttuja ei oltu että olisi voinut ihan mistä vain lääppiä! Pyysin anteeksi ja kysyin voisinko kokeilla uudestaan ja kappas: Max laski päänsä ja tarjosi vielä ensimmäistä kertaa selvemmin niskaansa rapsutettavaksi :) Asia oli harvinaisen selvä: opettelisimme yhdessä rauhassa tulemaan toimeen keskenämme.

Neljäntenä päivänä päätin sen. Oli päivänselvyys että Max tulisi olemaan luonani vapaana, joten sama totuttaa lintu siihenkin rutiiniin heti. Onhan kyseessä vanha konkari, joka on jo elänyt ihmisten kanssa melkein kolmisenkymmentä vuotta. Ja eikun luukku auki. Max kiipesikin heti häkkinsä katolle katselemaan uutta valtakuntaansa. Aikansa mietittyään se päätti tehdä koelennon. Tarkasti ja hyvin keskittyneesti se lensi tuolin selkänojalle (on täällä oksiakin ripustettuna sinne tänne Max jos et sattunut huomaamaan). Tuolin selkänojalla se istui hetken ja lensi takaisin häkin päälle. Jonkin aikaa puuskutettuaan Max kapusi häkkiinsä selkeästi toipumaan tuosta hurjasta tutustumiskierroksestaan. Annoin muutaman makupalan Maxin omaa ruokaa ja herra vaikutti kovin tyytyväiseltä. Minun on kyllä pakko myöntää ettei tuo ensilento vakuuttanut herran kyvyistä, räpiköinti muistutti ääneltään ja tyyliltään pikemminkin panssarivaunua kuin ferraria ::)

Max on saanut olla joka päivä vapaana. Vaikka herra on seurallinen, oma rauha on tärkeää. Herran kanssa täytyy seurustella ja rapsutella mutta kyllä miehellä pitää selkeästi omaakin aikaa olla :) Tässä yhtenä päivänä Max lensi olohuoneesta minun huoneeseeni ja laskeutui miesystäväni selän päälle. Siinä se oli puuskuttanut ja saatuaan hengityksen tasaantumaan se lensi takaisin häkkinsä päälle, paluumatkalla se pysähtyi eteiseen asettamani oksan päälle hetkeksi. Ylpeänä isäntä (se kaksilahkeinen) kertoi tapahtuneesta ja olin hyvin iloinen (ja jonkin verran kateellinen). Kontakti koko laumaan oli saavutettu sillä hetkeä aikaisemmin Max oli ensimmäistä kertaa antanut tyttäreni silittää itseään. Voi vitsi muuten olisittepa nähneet millainen ilme tytölläni oli: niin onnellinen ja täynnä kunnioitusta lintua kohtaan. Pakko myöntää, että minut yllätti kuinka varovasti, hellästi ja rauhallisesti tyttöni osasi silittää Maxia. Olihan kyseistä tapahtumaa odotettu jo melkein epätoivon itkuisesti ("Mak ei varmaan kotkaan ikinä anna mun sitittää"). Tyttöni on myöskin opastanut luonani vierailutta veljeäni ja hänen naistaan kuinka tulee käyttäytyä Maxin kanssa. Ja painottanut kuinka ja milloin pitää mennä taaksepäin ja jättää Max rauhaan: "pitää otta rauhattinen ettei Mak petästy ja jos mak tevittää pyttöntä pitää mennä kauemmat kotka mak taattaa nokkatta muuten" :)

Tähän mennessä on käynyt hyvin selväksi, että Max on tottunut istumaan tuolien selkänojilla ja kerjäämään ruokaa. Max sai liittyä koirien joukkoon eli pöydästä ei ruokaa tipu vaikka kuinka hienosti päätään kallistaa. Tuossa tuolilla se istui taaskin kun toinen koiristani hiipi haistelemaan pyrstöä. Mietin mielessäni jo että mitäköhän mahtaa seurata ja avasin jo suuni komentaakseni koirani pois. Vaan Maxpa oli nopeampi :) Max seurasi myöskin selkänsä takana kehittyvää tilannetta ja juuri kun koirani oli tuomassa kuonoansa lähemmäs, Max tyynesti kääntyi ja rääkäisi. Koirani pomppasi metrin ilmaan ja katseli lintua silmät pyöreinä: mikä ihme otus uskaltaa häntä komentaa?!? Max tyynesti käänsi selkänsä mokomalle karvakasalle, hetken vielä viipyi tuolilla ja sitten lensi häkkinsä päälle koiran jäädessä yhäkin seisomaan silmät pyöreinä paikalleen. Herra osaa pitää puolensa :)

Eilen Max lensi olkapäälleni <3 Varovasti kurotin sen ruokaastialle ja annoin muutamat nampat. Siinä sitten seisoin keskellä keittiön lattiaa lintu olkapäälläni, voi elämä! Onneksi jätin tukkani kiinni niin Max ei sotkeennu siihen. Eihän vaan koirat ole tulossa häsläämään ettei Max vaan säikähdä. Saisinkohan ja uskaltaisinkohan kurottaa kameran tuolta. Ähäkutti isäntä, Max tuli olkapäälleni ;D Ja siinä seisoin yhäkin lintu olkapäälläni :) Jonkin aikaa seurusteltuaan Max lensi häkkinsä päälle ja kävin vielä antamassa palan paprikaa toiselle.

On todella hauskaa ja mielenkiintoista seurata mitä kaikkea herra osaa ja mitä sanoja/eleitä/tilanteita herra tunnistaa. Nyt kun yhteys on luotu, jään odottamaan niitä ei-niin-kivoja -kokemuksia. Max onkin jo vähän katsellut verhojani sillä silmällä ja minä miettinyt pitäisikö kyseiset verhot sittenkin vaihtaa noihin toisiin jotka muutenkin odottavat uusiokäyttöä. Meillä menee muutenkin nyt vähän niin että Max tutkailee mitä kaikkea täältä löytyy ja minä tutkailen minkä kaiken tuhoutuminen harmittaisi ja miten suojata tai kokonaan poistaa saatavilta tämmöisiä kohteita :) Luvassa on tuhoamista, uusien lelujen askartelua, uhoamista, oksien asentelua, jälkien siivoamista, luultavimmin jossain vaiheessa jonkin verran nokkasujen väistelemistä, ruuan piiloittelua, uusien lelujen askartelua, tuhojen korjausta, korvia särkeviä rääkäisyjä, rapsutteluja ja jälkien siivousta. Oliko linnun hankkiminen fiksua? Tuskin. Olisiko elämä helpompaa ilman eläimiä? Kyllä. Olenko nyt onnellinen tämän kirjavahkon laumani kanssa? EHDOTTOMASTI  ;D
« Viimeksi muokattu: 18.03.12 - klo:07:09:10 kirjoittanut Woodshine »

Re: Kultaposkiamatsoni Max-herra
« Vastaus #1 : 18.03.12 - klo:12:10:14 »
Onnea uudesta parvenjatkosta! Toivotaan todella että teidän perhe olisi Maxille se sopiva ja viimeinen. :)

« Vastaus #2 : 18.03.12 - klo:21:47:54 »
Kiitos :) Tämä lauma on se viimeinen lauma Maxille. Ainoastaan yllättäen puhkeava paha allergia voisi hajoittaa lauman jäsenet toisistaan. Tuo allergia olisikin ihan katastrofi! Koko elämä ollut eläimiä ja sit ei voisikaan olla yhtään. Se olisi ihan kamalaa! Vaan sitä on turha miettiä nyt kun kellään lauman jäsenillä ei ole mitään allergioita, joten näillä mennään hamaaseen loppuun asti :)

Kirjoittelen Maxin ja lauman kuulumisia silloin tällöin tänne. Tänään muuten Max käveli ensi kertaa pitkin eteisen lattiaa. Se kurkisti kulman takaa huoneeseeni, vain pää näkyi :) Ja taas kovasti kerjättiin ruokapöydän ääressä. Herra joutui tosin siirtämään höyhenensä muualle kun laskeutui keskelle pöytää. Tuolin selkänojalle saa tulla katselemaan, mutta ruokapöytä on eläinvapaa alue. Maxin lentäminen on jo muuten sujuvampaa, herra taitaa päästä pikku hiljaa vauhtiin :)

« Vastaus #3 : 18.03.12 - klo:22:27:59 »
Olipas mukava lukea Maxista. Onnee uudesta perheenjäsenestä ja toivotaan paljon yhteisiä onnellisia vuosia!
Optimisti näkee valoa pimeässäkin, mutta miksi pessimistin täytyy aina sammuttaa se?

« Vastaus #4 : 21.03.12 - klo:02:48:19 »
Kiitos onnittelusta ja pidetään peukkuja, että tätä yhteistä taivalta on vielä monen monta hyvää vuotta edessä.

Tänään se sitten tapahtui. Ensimmäinen nokkaisu. Tyttäreni halusi koskettaa Maxia ja kielsin, kun näin ettei herra ollut kovinkaan seurallisella päällä. Eipä tyttö minun kiellostani välittänyt vaan vei vaan sormeaan lähemmäs Maxia. Herra jo itsekin varoitteli ja kehotti viemään sormen muualle mutta ei, eipä tyttö uskonut vieläkään. Näin kyllä tytön ilmeestä että varotus oli luettu vaan kun tuota uhmaa on, niin sitä sitten kanssa on. Tyttö ei ottanut sormeaan pois ja niinpä Max tarttui nokallaan sormeen ja siirsi itse sormen kauemmas. Ei siis edes nokkaissut vaan topakasti siirsi sormen, ei jäänyt minkäänlaista jälkeä sormeen toimenpiteestä. Vaan vaikutus oli suuri. Tyttö tietenkin itkemään (lähinnä säikähti kuin että olisi sattunut). Kysyin eikö Max ollut varoittanut ettei sitä saa nyt rapsuttaa. Olihan herra varoittanut ja ensi kerralla kuulemma uskookin varoituksen. Ja toistaseksi oppi onkin pysynyt hyvin mielessä.

Tänään Maxilla meinasi mennä myös hermot toiseen unduistani: Inkaan. Inka oli päättänyt räpättää Akulle (toiselle undulle) oikein urakalla ja koko naisellisella olemuksellaan. Tuota kovaäänistä säksätystä kesti ja kesti ja lopulta Max korotti hieman ääntään ja johan mokoma räkätti vaikeni. Aku varmaan huokaisi helpotuksesta ;) Saapas nähdä tuleeko Inkasta oikea pirttihirmu, se kun on alkanut vähän komentelemaan ja uhittelemaan Akulle...

Max seurailee hyvin minua paikasta toiseen. Eräänä päivänä tässä herra seurasi minua huoneeseeni ja laskeutui sängylle tyttäreni jalkojen päälle tutkimaan tuota outoa pientä ihmistä. Tyttö nukkui päiväuniaan niin herra pystyi turvallisesti tutustumaan. Jos herra ei ole huomannut mihin olen mennyt, se vienolla mutta kuuluvammalla äänellä kyselee minne katosin. Vastaan sen kyselyyn ja sitten kuuluukin jo siipien kahinaa kun herra lentää lähemmäs :) Onkohan muuten jossain sen kodeista ollut käkikello? Max meinaa kukkuu: se kukkui kello kolme ja tietenkin tasan kolme kertaa.

« Vastaus #5 : 21.03.12 - klo:02:54:09 »
Komea Max

« Vastaus #6 : 21.03.12 - klo:07:17:50 »
Onpa nättejä kuvia! Komia poika on  ;)

« Vastaus #7 : 21.03.12 - klo:09:06:39 »
Hienoa että teillä osataan jo näin aikaisessa vaiheessa painottaa linnun lukemista! Moni opettelee tuohon vasta niiden nokkaisujen jälkeen. ::)

Mitä olen nähnyt, usea kesy, iso lintu tosiaan ensin siirtää nokallaan sormen pois sen kummemmin voimaa käyttämättä. Onneksi kävi näin, ja toivottavasti lapsonen oppi kerrasta läksynsä! :D Seuraavalla kerralla saattaisi nokka kolahtaa kovempaa.

Yleensä kuvia pitää pyytää ja anella, joten on todella mukava katsella pyytämättä laitettuja kuvia! ;D

« Vastaus #8 : 25.03.12 - klo:21:19:14 »
Hieno juttu :) toivottavasti Max tosiaan nyt päätyi lopulliseen kotiinsa!

Tuosta allergiajutusta, ellei teille vielä ole hankittu ilmanpuhdistinta, kannattaa se tehdä nyt jo ihan tuon pikkuihmisenkin vuoksi.

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #9 : 27.03.12 - klo:11:07:26 »
Hei vaan taas kaikille :) Tänne kuuluu hyvää, toivottavasti myös sinne teillekin. Huomaa, että kevät on alkanut kun siihen malliin on lauman jäsenillä uutta virtaa. No muilla lauman jäsenillä, itselläni on pikemminkin kevätväsymystä kuin kevätpörheilyä.

Ilmanputsaaja pitää kyllä hankkia seuraavaksi kun tuon Max-herran pöllyäminen on omaa luokkaansa. Ilmanputsari varmasti auttaa ehkäisemään noita allergioita. Kiitos Tinttu kun otit pikkuneidin huomioon :) Itselläni ei ole noista ilmanputsareista muuten minkään näköistä kokemusta. Ei semmoiselle ole koskaan ollut tarvetta. Elikäs ei muuta kuin penkomaan sivuston hoito-osion arkistoja. Sieltä varmaankin löytyy aiheesta valmis ketju, luulisin. Asia vaatii perehtymistä. Olen miettinyt myös lämpölampun hankkimista. Semmoisen jos laittaisi päälle suihkuttelujen jälkeen, kun silloin Max tuntuu olevan vähän kylmissään. Täytyy penkoa josko arkistoista löytyisi tietoa lämpölampuistakin...

Yritämme painoitaa eläinten lukemista todella paljon. Eihän siitä tule mitään, jos vain väen väkisin koittaa kaikista vääntää täysin oman pään mukaan sellaisia kuin itse haluaisi. Kyllä ensiksi pitää ottaa selvää, minkä kanssa on tekemisissä ja sitten vielä tutkia ja opiskella millainen yksilö kyseessä on. Tai no me isännän kanssa vahvasti uskomme, että kaikki ovat omia yksilöitään ja näin ollen jokaisella elävällä on myös omat spesiaali-piirteensä. Jokuhan voi pitää tälläistä ajattelua haihatteluna, mutta näin meillä. Tämä yksilön opetteleminen kestääkin koko eliniän sillä kaikki yksilöt muuttuvat iän ja tapahtumien seurauksena. Kasvavathan ihmisetkin niin miksipäs ei linnut ja muut. Kun oppii tuntemaan toisen, on rinnakkaiselo huomattavasti helpompaa. Pystyy välttelemään yhteenottoihin johtavia asioita ja painottamaan hyvää mieltä tuovia asioita. Tai no yritys on ainakin kova :D

Eläinten lukemisessa paras opettaja on eläin itse niin kuin Maxin ja tyttöni tapauksessa. Nykyään tyttöni vetäytyy heti, jos Max näyttää ettei halua tulla rapsutettavaksi. Maxhan ystävällisesti siirsi silloin aikaisemmin nokallaan tyttöni sormen kauemmas ja tämä oppi on visusti vieläkin mielessä :) Ai ja valokuva missä Max tutkii tyttöäni tämän nukkuessa: silläkin oli toivottu vaikutus. Nyt tyttöni on huomattavasti rauhallisempi, pysyy paikoillaan eikä liikuttele käsiään koko ajan (ei siis aikaisemminkaan huitonut mutta malttamattomana elehti). Eilen istuimme tytön kanssa sohvalla ja katselimme lintujen touhuja. Max lensi tyttäreni viereen, katseli siinä aikansa ja käveli tyttäreni sylin kautta minun syliini. Myöhemmin Max antoi tytön silittääkin itseään ja silitettyään tyttöni tuumasi ylpeänä: "näitkö äiti, mak antoi tilittää kun olin niin rauhallinen, eikö niin äiti". Juuri niin :) Max on kyllä todella loistava, kun se osaa itse niin selkeästi kertoa mielipiteitään eri asteikoilla eikä heti ole satasella kimpussa, jos joku meidän tekemisistä ei miellytäkään arvon herraa. Joku toinen lintu käyttäisi varmaan heti nokkaansa ja kovasti mutta ei herrasmies Max.

Max onkin ollut hyvin seurallinen. Herra on viihtynyt olkapäälläni ja muutenkin tullut aina lähettyville kun jotain touhutaan. Rapsutuksista nautitaan kovin ja suihkuttelu-hetket ovat varmaan kaikista nautinnollisimpia. Siivet levällään kieputaan ja kehrätään. Max pitää sellaista jännää kurinaa, kun on oikein tyytyväinen ja mielestäni se ääni muistuttaa ihan kissan kehräämistä. Ai herra on kyllä hieman aamu-äreä: aamuisin ei tarvitse lääppiä vaan herra keskittyy kertomaan maailmalle tämän valtakunnan kuninkaan olevan herännyt. Herra käy kuikuilemassa korkeimmilla oksilla ja pari kukkomaista kiekaisuakin pitää päästää (kiekuu vain aamuisin). Ruoka on maistunut hyvin ja tuoreet varsinkin uppoavat. Minun täytyy suunnata isompaan kauppaan ostoksille, että saan enemmän vaihtelua tuoretarjontaan. Aikamoinen herkkusuu Max tuntuu myös olevan: keksit voittaisivat mennen tullen siemenet ja pähkinät. Tuossa kerran Max istui olkapäälläni, huomasi keksit pöydällä ja rupesi vienosti ehdottelemaan, joskos hänellekin. Vienoilu ei auttanut eikä terävä kirkaisu "MAAAX" korvaani tuonut haluttua tulosta, joten herra siirtyi häkkinsä päälle mököttämään. Kyllä muuten lähtee miehestä ääntä jos niikseen tulee, vähään aikaan kuulin vain pientä vinguntaa toisella korvallani.

Nyt kaikki linnut ovat saaneet olla vapaina yhtäaikaa. Poikien touhuja seuraan silmät tarkkana ja pientä äijäilyä on ollut havaittavissa. Muuten mennään täysin toisesta välittämättä, mutta kummallakaan pojalla ei ole asiaa toisen häkin päälle. Tuossa aikaisemmin jos toinen laskeutui toisen häkin päälle, lähti häkin omistaja heti marssimaan päättäväisesti vierailijaa kohti. Jännä oli huomata ettei Aku-undu kumartanut yhtään Maxia vaikka kokoero on mieletön. Nyt ei enää juurikaan mennä toisten häkeille eikä marssita, kun olen itse aina puuttunut asiaan ja käskenyt vierailijan pois (molemmat pojat tottelevat pois-käskyä). Ilmeisesti molemmat pojat ovat alkaneet luottamaan, että minä hoidan "rettelöitsijät". Inka-undu saa mennä minne haluaa milloin haluaa, ilmeisesti tytöillä on erikoisoikeuksia myös lintumaailmassa ;)

« Vastaus #10 : 27.03.12 - klo:11:15:54 »
Tässä pitkä keskustelu ilmanpuhdistimista: Ilmanpuhdistin

Ja lämpölampuista: Lämpölamppu :)

« Vastaus #11 : 27.03.12 - klo:12:39:24 »
Loistavaa! Kiitos kovasti! Tuo ilmanpuhdistimien ketju oli erittäin hyvä. Nyt tietää mitä etsiä ja mitä ei ainakaan hanki. En muuten tiennyt että on olemassa otsonitaattoreitakin, kaikkea sitä...  Huomenna menen tutkimaan kauppoihin millaisia nuo ilmanputsarit ovat ihan luonnossa, koot tuntuvat vaihtelevan ja netin tuotekuvauksissa on aikalailla puutteita juuri noiden suodattimien tietojen kohdilla eli parempi mennä paikan päälle roplaamaan.

Lämpölamppu vaatii lisätutkintaa. Terve lintu ei selkeästikään semmoista kaipaa, mutta epäilempä että siitä olisi hyötyä linnulle jos laittaisi ylimääräisen lämmittimen päälle suihkujen jälkeen ja linnun kuivuttua sammuttaisi lämpun odottamaan seuraavaa suihkukertaa. Ja tietty asentaisi lampun niin, että lintu pystyy itse päättäämään onko sen vaikutuksen alla/piirissä/tai-miten-se-nyt-sanotaankaan vai ei. Meikäläisten kämppään ei oikein aurinko paista kuin aamupäivän niin linnut eivät oikein pääse aurinkoon lämmittelemään. Kesällä tilanne on parempi, mutta talvellahan ei aurinkoa ole juuri ollenkaan. Lämpölamppuja on varmaan miljoonaa erinlaista (lintulamppu oli huomattavasti yksinkertaisempi hankinta), mutta eiköhän tämä tästä valkene pikku hiljaa.

Olen kovasti koittanut perehtyä myös erinlaisiin häkin alustoihin siis pehmikkeisiin häkin sisäpuolella. Tällä hetkellä mietin Maxille pellettiä. Nykyinen alusta on muuten todella hyvä, mutta pölyää aikalailla. Undujen häkissä toimii hesari hyvin. Muutamat aukeamat päällekäin ja päällimmäinen likainen on helppo joka päivä ottaa pois. Ja pari kertaa viikossa tulee isompi siivous kun aukeamat loppuvat. Noita vetolaatikoita en muuten oikein osaa käyttää vaan minusta helpointa on siivota häkit suoraan ovesta. Johtuneekohan siitä kun häkkien ovet ovat aina auki niin tulee sitten siivottuakin sitä kautta.

Ah mutta nämä aiheet taitavat kuulua enemmän tuonne hoito-osioon. Nyt Max haluaa rapsutuksia, sen mielestä olen kirjoittanut jo tarpeeksi ja herra itse jäänyt vähän vähemmälle huomiolle. On se vaan kivaa, kun herra viihtyy seurassani vaikka voisi oleskella muualla täällä kämpässä. Eläimillä kun on vapaa pääsy kaikkialle muualle paitsi ruokapöydälle (kyllä, se koskee sinuakin Max!)

« Vastaus #12 : 27.03.12 - klo:13:52:22 »
Ihan vain ajatuksia: nyt kun sai taas rauhassa tutkia, ihmetellä ja opiskella tunnista toiseen näitä lintu-asioita (ja siinä sivussa kasveja, loisia, bakteereita, sumutteita, lamppuja ja ja ja..) niin voi kiesus

-> kuinka vähän sitä tietääkään yhtään mitään mistään

-> kuinka paljon on tutkimuksia, tuloksia ja ennen kaikkea mielipiteitä
-->ja yleensä voi löytää "satavarmat tulokset" jotka kumoavat täysin toisensa, tyhmänä esimerkkinä vaikka ehdottomasti-peili vastaan ei-missään-nimessä-peiliä. Mutta ihan totta, melkein kaikki luonani kyläilleet (no ei niitä nyt kovin montaa ole mutta joka tapauksessa) ovat ensimmäiseksi kysyneet onko minun linnuilla peiliä....eikä edes tunnu olevan väliä onko vai eikö, se vain on pitänyt kysyä...

Paljon, paljon on vielä opittavaa, parannettavaa ja laitettavaa... Ainut mikä lohduttaa niin ainakin voin hyvällä omatunnolla sanoa että ihan oikeasti yritän parhaani eläimieni hyväksi!

Ja toisaalta...taidan juuri pitää eläinten kanssa elämisestä koska en voi ikinä oppia enkä tietää kaikkea, minusta ei ikinä tule "valmista". Eläimet myös muistavat "kertoa" kun olen tehnyt jotain oikein, onneksi.

« Vastaus #13 : 27.03.12 - klo:21:17:06 »
Kaiken kun lukee ja huomioi monia mielipiteitä, menee itse lopulta ihan sekaisin  ;D

Teillä on hyvä eläinten kanssa elämisen periaate, jossa kunnoitetaan eläintä ja sen lukemista. Tuolla periaatteeella pääsee jo hyvin pitkälle :)

Asiasta kukkaruukkuun, eli ilmanpuhdistimeen: Kannattaa tosiaan ostaa sellainen, jossa on pestävä suodatin, noihin vaihdettaviin kun saa lintutaloudessa uppoamaan aika isojakin summia vuodessa. Kokemusta on... ::)

tinttu
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #14 : 29.03.12 - klo:22:51:40 »
Hyvä pointti tuo suodattimien pestävyys. Kiitos taas Tinttu :D En varmaan ois itse tajunnutkaan mut nyt ku sanoit niin voin hyvin uskoa että uusia sais sit olla tosiaan koko ajan ostamassa. Ja kiitos rohkaisusta lintujen suhteen myös!

Max tykkää matkustaa olkapäällä paikasta toiseen ja oon jo alkanut miettiä mites herran kunnon kohotuksen käy, kun herra ottaa vapaa kyytejä paikasta toiseen... Vaan onneksi tuo ainakin toistaiseksi tykkää myös lennelläkin niin tuskin vielä syytä huoleen. Ai tänään herra meinasi pudota orreltaan. Oli kiipeämässä sellaiselta spiraaliköydeltä orrelle niin ote lipesikin. Minä olin jo kädet ojossa alla ottamassa koppia, mutta herra sai kumminkin nokallaan köydestä uudestaan kiinni. Veikkaisin että minä säikähdin lipeämistä huomattavasti enemmän kun herra itse... Toisella yrittämällä vaihto spiraalilta orrelle onnistui leikiten.

Aamuäreys jatkuu. Lisäksi äänien kirstusta löytyy kukkuminen ja kissa. Jo vain, ihan selkeää naukumista. Ja veikkaampa, että jossain kodissa on kyllä ollut käkikello, niin selkeää kukkuminen on. Vai kukkuuko muiden amatzonit? Jaa siitäkin löytyy varmaan valmis viestiketju amatzonien osiosta... ei kun tutkimaan taas arkistoja.

Mietin tuossa aamusella, kun Max kukkui ja neiti Inka säksätti taas täydellä innolla Aku-paralle, että tässä talossa muuten kukaan ei varmasti nuku aamulla pommiin ja myöhästy töistä ::)