papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miten lintusi reagoi ovikelloon?
« : 17.02.12 - klo:12:22:04 »
Siinähän se. :) Lähinnä ensikokemuksia ovikellon äänen kanssa, kaikkeenhan tottuu ajanmittaan. Ja kerro myös mahdollisuuksien mukaan millaista ovikellon ääntä teillä kuunnellaan.

Meillä on ollut aina sellainen sähköinen ovikello, josta kuuluu se normaali pim pom. Linnut eivät välitä, ovat ihan tottuneita. Mietin kuitenkin, pitääkö laittaa omat linnut siedätyshoitoon sellaisen mekaanisen "pärinäkellon" varalta, jos koskaan muuttaa asuntoon missä sellainen on. :P Itsekin säikähdän sellaisen ääntä usein, ei ole lainkaan 'sointuva' niinkuin nykyinen.

Re: Miten lintusi reagoi ovikelloon?
« Vastaus #1 : 17.02.12 - klo:12:28:38 »
Meillä oli koira, kun eka neitsikka tuli taloon. KUn voikello soi, koira haukkui ja Taavi-neitsikka ajatteli et "nyt pitää pitää meteliä". Tätä jatkui pitkään myös koiran kuoleman jälkeen. Toinen koira ei haukkunut, eli se on jäänyt sittenmmin pois. Eli enää eivät reagoi oikein mitenkään. Mulla on vielä sellainen tosi vanhanaikainen kierrettävä ovikello joka on kaiken lisäksi aika hiljainen.

« Vastaus #2 : 17.02.12 - klo:14:22:16 »
Neitokakadut eivät yleensä reagoi summeriin mitenkään. Ihan ensimmäisiä kertoja tänne muuton jälkeen ne muutaman kerran huusivat aina summerin kuullessaan, mutta nykyään vain jos joku painaa summeria todella pitkään, tai monta kertaa, Veeti vain pitää pienen kysyvältä kuulostavan inahduksen, minkä se tekee kun se kuulee tai näkee jotakin normaalista poikkeavaa muttei pelkää sitä.

Pikkuara taas on yhdistänyt ovisummerin siihen, että sisään paukkaa pian porukkaa (jostakin kumman syystä luonani käy lähinnä ihmisiä, joita on kaksi tai useampi ;D). Jos Myy on minun kanssani esim. olohuoneessa se tulee valmiiksi olkapäälleni tai kädelleni, ja jo matkalla ovelle se alkaa kiinnostuneena vilkuilemaan eteenpäin, kuin yrittäen nähdä oven läpi kuka sieltä tällä kertaa tulee. Lintuhuoneessa ollessaan se saattaa huudahtaa pari kertaa, mutta alkaa sitten kinuamaan ulospääsyä katsomaan vieralijoita, jotka antavat aina kivoja herkkuja. :D
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #3 : 17.02.12 - klo:14:35:34 »
Meillä sellainen painettava ovi kello joka "rämähtää" ja linnut aloittavat kiljahtelun että joku tulee.. kun ovat osittain ikkunan edessä niin auton pihaan tulo aiheuttaa lievemmän kiljahtelun sellainen parvi tiedote - minulle? Jonka osaan yhdistää äänestä että tuli pihaan. Ovikellon tietysti kuulen miten milloinkin mutta ääni tiedote himpun erilainen ääni näyte. Joskus säikähtävät ovikelloa jos torkkuvat.
Oven avaaminen aiheuttaa - sisään tulo, kiljahtelun että jee joku tulee jompikumpi meistä, kun tapanamme on kommentoida noille harakoille samalla kun tulee sisään ja riisuu ulkovaatteita.

Off topic: Ovessa kuten partsin ovessa valoverho viritelmä ettei pääse ulos jos säikähtävät. Ulko-oven verho silloin käytössä jos linnut vapaana.

« Vastaus #4 : 18.02.12 - klo:09:42:35 »
Meillä linnut menee ihan hiljasiks. Eli jos on alussa hirvee pulputus ja ovikello soi kumpikin menee ihan hiljasiksi  ;D

« Vastaus #5 : 18.02.12 - klo:10:03:26 »
Mietin kuitenkin, pitääkö laittaa omat linnut siedätyshoitoon sellaisen mekaanisen "pärinäkellon" varalta, jos koskaan muuttaa asuntoon missä sellainen on. :P Itsekin säikähdän sellaisen ääntä usein, ei ole lainkaan 'sointuva' niinkuin nykyinen.

tai sitten vaan hommaat siihen kämppään sellaisen "pim-pom" ovikellon ;)

Meillä Jade kyllä reagoi ja jos on vapaana, lentää vaatenaulakkoon huuutelemaan jo valmiiksi "terve-terve", ennen kuin menen avaamaan oven.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #6 : 23.02.12 - klo:21:19:40 »
mulla roosa säikähtää tosi paljon . se menee joko häkin nurkaan selkä olohunetta kohti tai orelle nurkkaan selkä olohuoneeseen päin ja yrittää olla mahdollisiman pieni ja huomaamaton. jokke tietty matkii sitä ja menee sen peräsää  nurkkaan. mä saan jokken onneksi tulemaan pois nurkasta herkkupalan avulla.

« Vastaus #7 : 24.02.12 - klo:10:09:44 »
Meillä on "pim-pom" ovikello ja soi toooodella harvoin (muutaman kerran vuodessa) koska vain vierasvieraat tai kaupustelijat yrittävät sisään siitä ovesta. Tutut kun tulevat toisesta ovesta.

Se mitä ollaan ihmetelty, on se, että Hemmo huutaa aina "terwe" kun ovikello soi, miten se on voinut oppia niin vähäisistä kerroista, että ääni tarkoittaa vieraiden tuloa taloon.

Pikkutirpat taas eivät reagoi ovikelloon mitenkään.

« Vastaus #8 : 08.03.12 - klo:19:33:52 »
Meillä on sellanen aika kovaääninen pärinä kello. Sitä kyllä säikähdetään ja jos ovi on auki niin kaikki ovat kyllä pihalla häkistä hetkessä ja lentelevät ympäri huonetta. Ollaan vältelty sen takia ovikellon käyttöä, meille kyllä harvemmin tuleekin "yllätys" vieraita jotka sitä soittaa.
Neitokakadut Töyhtis, Rusina, Nana ja Tico

« Vastaus #9 : 10.03.12 - klo:19:23:52 »
Meillä on sellainen vanha mekaaninen, kling-kling ovikello.

Pitkän aikaa celebesi reagoi tuohon huutamalla kurkku suorana loputtomalta tuntuvan ajan. Sittemmin olen saanut sen aika pitkälti kokonaan lopettamaan sen, nykyään ovikellon soidessa oletettavinta on, että lintu sanoo jonkun tuntemansa nimen tai kysyy "Kuka tuli?" tai huutelee "Terve" tai "Heihei!". Eli varsin hyvällä mallilla nykyään. :) Vastailen sille jatkuvasti ovelle mennessäni, jotta saan vahvistettua tuota nätisti juttelua ovikellon soidessa.

Pienet, eli muut linnut, eivät reagoi sen kummemmin. Joku saattaa kerran kiljaista ja laulu voi loppua, mutta eivät mitenkään ihmeemmin tuosta välitä. Tosin eipä tuo hirveän hyvin edes lintuhuoneeseen kuulu.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #10 : 01.04.12 - klo:19:30:47 »
Kiljahtaa pari kertaa useimmiten kun luulee että minä tulen kotiin, mutta hiljenee kun tunnistaa äänestä etten ollutkaan minä(muut perheenjäsenet aina valittaa siitä) mutta mut kuullessaan se jatkaa huutamista pidempään kunnes tuun huoneeseen. Tätä tapaa oon yrittäny kouluttaa pois ja parempaan päin ollaan menossa. Kyllä se on joskus pidemmän jakson ollut hiljaa, mutta taas se joskus alko.

// ja sillon kun itse olen huoneessa, ei lintu reagoi mitenkään
TeraNymphicus's Neitokakadut - Untuvia Kurkussa

« Vastaus #11 : 11.06.13 - klo:21:47:45 »
Meillä Helka reagoi summeriin huutamalla lähes joka kerta "no moiiiiii" tai "haloooooo" !  ;D se on niin söpö höntti!

« Vastaus #12 : 14.06.13 - klo:09:59:20 »
soppa//aika söpöä! :3 :D
Meidän talossa undulaatit eivät välitä ovikellosta. Kyllä ne hiukan mutisevat ovikellolle takaisin, mutta eivät tee siitä isoa numeroa. :)

Aatami

« Vastaus #13 : 26.08.14 - klo:17:15:17 »
Meillä on koira talossa, niin kuin myös harmaan kasvatuskodissakin, joten harmaamme haukkuu.  ::)

« Vastaus #14 : 26.08.14 - klo:17:19:50 »
Meillä ei enää ole ovikelloa, ruuvasin sen pois jotta linnut saa olla rauhassa  :-* Neitsikkamme Nappi tosin reagoi vahvasti rapussa kulkeviin ihmisiin ja jaloista lähteviin tömistyksiin kiljumalla ja mekastamalla, toinen neitsikkamme Arwelu yhtyy joskus Napin kiljuntaan. Lasten äänet ja koirien haukunta ärsyttää myös koko parvea välillä vähemmän ja välillä taas vähän enemmän...heh