papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Häkkikoko-kyselyt
« Vastaus #105 : 18.07.13 - klo:14:15:26 »
no huh huh  :D kyllä vähempikin riittää :-D tai mistä sitä tietää, vaikka vuosien saatossa lintulauma lisääntyy  ;) kyllä se 10 on rajana ja mun mielestä ihan sopiva parvi
Undut Maggie, Tipi, JR, Sue Ellen, JLo ja Al Bundy

« Vastaus #106 : 20.07.13 - klo:17:06:58 »
Aloin tässä pohdiskelemaan, että minkä kokoinen häkki olisi n. 40 cm (kultaloistokaija) linnulle hyvä?Oon kyllä noi vähimmäismitat katsonut jne. mutta isompi sais olla.. Mun huone nyt on suht pieni niin oisko teidän mielestä ihan ok kokoinen häkki semmoinen että korkeutta olis se joku 150 cm leveyttä n. 140-150 cm ja syvyyttä n. 75. Onko ihan hölmö ajatus edes vai voisiko toimia? Eli jos jollekkin jäi hieman epäselväksi noi mun mitat (enkä yhtään ihmettele) niin laitan ne vielä tohon alemmas.
k. 150 l.140-150 s. n. 75

« Vastaus #107 : 20.07.13 - klo:17:26:45 »
Aloin tässä pohdiskelemaan, että minkä kokoinen häkki olisi n. 40 cm (kultaloistokaija) linnulle hyvä?Oon kyllä noi vähimmäismitat katsonut jne. mutta isompi sais olla.. Mun huone nyt on suht pieni niin oisko teidän mielestä ihan ok kokoinen häkki semmoinen että korkeutta olis se joku 150 cm leveyttä n. 140-150 cm ja syvyyttä n. 75. Onko ihan hölmö ajatus edes vai voisiko toimia? Eli jos jollekkin jäi hieman epäselväksi noi mun mitat (enkä yhtään ihmettele) niin laitan ne vielä tohon alemmas. k. 150 l.140-150 s. n. 75

Öm, kultaloistokaijan ollessa noin 40 cm pituinen lintu pyrstöineen päivineen, sehän menee tuohon 36-45 cm pituisten lintujen riviin taulukossa, jonka vähimmäispinta-alaksi on sanottu 1,20 m2. Häkkisi pinta-alaksi tulisi "vain" 1,05 m2 pienemmillä mitoilla laskettuna (1,125 m2 suuremmilla.

MUTTA! Riippuen täysin kuinka paljon lintu saa olla vapaana. Pian ilmestyvässä Kaikuja-uutiskirjeessä on juttua noista häkkikokojutuista ja niiden ristiriidoista, sillä käytännössähän tuokin riippuu täysin siitä paljonko lintu saa olla vapaana. Onko se tunnin päivässä vapaana, vai tunnin päivästä häkissä? Tällöin tavallaan tarve suurelle häkille on eri. Itse kuitenkin panostaisin heti alkuun suureen häkkiin, sillä on aika väistämätöntä että lintu joutuu olemaan tunteja päivittäin häkissään.

Ja ei sillä että saarnaisin tai haukkuisin, mutta huonetta järjestelemällä saa häkille yllättävän paljon tilaa. ;) Esim. kerrossänkyyn rakentamalla niin että häkki on ylhäällä ja työpöytä alhaalla siinä saa helposti linnulle pohjaltaan sängyn kokoisen (eli noin 1x2 metrisen) häkin.

« Vastaus #108 : 20.07.13 - klo:18:10:54 »
Joo tota, matikka ei ole koskaan ollut mun alaa  ;DJa muutenkin ihan pihalla näistä pinta-ala jutuista, sori  :D
Lintu tosiaan saisi olla vapaana sen 2-4 tuntia päivässä eli täytynee tehdä sitä huone järjestelyä muutenkin.
Ja kyllä mä sen suuremman häkin hankin, liian isoahan ei voi ollakkaan ;) Kuitenkin joskus tulee niitä päiviä kaikilla, jolloin ei vain yksinkertaisesti ehdi pitää lintua vapaana, jolloin iso häkki olisi hyvinkin käytännöllinen.Täytyy vain raivata kaikki ylimääräiset tavarat pois ja sitten suunnitella  :) Kuinka lähellä muuten häkki saa olla ikkunaa?Ja voiko talvella oikein edes tuulettaa (jos edes tarvitsee, hyrr) ettei tule sitä riskiä että lintu sairastuu?Poikkensinpa muuten aiheesta..
Te viisaammat näiden pinta-ala jutskien kanssa, voisitteko kertoa erilaisia hyvänkokoisia mittoja, niin voisin katsoa jos jokin niistä sopisi tähän kämppään ;)?
Taas aiheesta poiketen, on niin ihanaa kun Kaijulista/Kaijulilaisilta voi kysyä mitä vaan ilman että saa ylimääräistä halveksuntaa tms. Mahtava foorumi ja mahtavat ihmiset  :-*

Edit. tosi hieno ja käytännöllinen idea toi kerrossänky häkki!  :D
Täytyy joskus kokeilla jos kerrossängyn hommaan  :)
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:18:12:42 kirjoittanut Japi13 »

« Vastaus #109 : 20.07.13 - klo:18:20:31 »
Esimerkiksi 1,2x1 m, 0,6x2 m, 1,5x0,8 m. :) Siis tuohon 1,2 neliöön.

Mulla oli kotona asuessa linnut suurimman osan ajasta parvisängyn päällä. Tai siis niiden häkki. :) Kokoa hökötyksellä oli 1,5x1 m, koska tilaa jätettiin oven avaamiseen ja sisälle kiipeämiseen. Siivoaminen oli hieman haastavaa (sanomalehtien vaihtamista olisi helpottanut joku sivuluukku), mutta muutoin häkki toimi oikein mainiosti aikansa. :)
« Viimeksi muokattu: 20.07.13 - klo:18:22:27 kirjoittanut annip »
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #110 : 20.07.13 - klo:18:41:51 »
Kuinka lähellä muuten häkki saa olla ikkunaa?Ja voiko talvella oikein edes tuulettaa (jos edes tarvitsee, hyrr) ettei tule sitä riskiä että lintu sairastuu?Poikkensinpa muuten aiheesta..

Haun käyttäminen ja uusien aiheiden luominen tarpeen tullen on erittäin sallittua, jotta foorumi pysyy helppolukuisena! :) Tässä pari aihetta joihin voi jatkaa:
Tuulettaminen
Lintu ja ilmanvaihto

Aihetta häkin ja ikkunan suhteesta en löytänyt, vaikka muistaakseni sellainen on. (Tai siitä on mainittu ohimennen jossain jättiketjussa.) Siitä voi aloittaa oman aiheen halutessaan. ;)

« Vastaus #111 : 20.07.13 - klo:20:17:13 »
Ahaa nyt kun opin tota pinta-alalaskuria käyttämään, niin johan alkoi homma sujumaan :D
Mä suunnittelin että heittäisin yhen pöydän pois ja tilalle jäis semmoset laatikot ja pikkupöytä.
Häkki tulisi siis pöydän tilalle.Häkin pinta-ala olisi silloin 1,60 neliömetriä.
Eli Leveys: 160.00  Syvyys: 100,00  Korkeus: 150- 160.00
Kuulostaisiko nyt paremmalta  ;)? Niin, ja meniskö sinne kaksi lintua joskus, vai pitääkö tehdä sitten laajennoksia  ::) ?

« Vastaus #112 : 20.07.13 - klo:21:29:03 »
Kuulostaa! :) Mahtavaa. Ja eiköhän kaksikin sinne vielä mahtuisi. :)

« Vastaus #113 : 20.07.13 - klo:22:30:33 »
Ainut harmillinen asia tässä on se että linnun hankinta ei ole ajankohtaista.. Vanhemmathan sen loppu päätöksen tekee, ja mä vielä ihan kotona asun.
Ne sanoo että kuulemma sotkee ja huutaa liikaa, ja tottahan se on. Ääntä ja sotkua niistä lähtee.. Täytyy vaan jatkaa sinnikkäästi suostutteluja, kyllä ne lopulta sortuu (ehkä..)  ;) Mä tein semmoisen piirrustuksen josta näkee kuinka paljon se vie tilaa jne. mutta en osannut lisätä sitä tänne.. damn

« Vastaus #114 : 20.07.13 - klo:23:53:05 »
Mä tein semmoisen piirrustuksen josta näkee kuinka paljon se vie tilaa jne. mutta en osannut lisätä sitä tänne.. damn
Ohje kuvan lisäämiseen ;)

« Vastaus #115 : 21.07.13 - klo:12:57:40 »
Oi kiitos Lintunen  :)
Eli se on siis tuollainen, ei se nyt loppujen lopuksi paljoa tilaa vie  ;D

« Vastaus #116 : 28.12.13 - klo:19:06:34 »
Hei!

Olen aikeissa hankkia 4 tai 6 undulaattia ainakin aluksi ja myöhemmin ehkä 2 tai neljä lisää jos rahatilanne sallii. Olen katsellut häkkiä jonka mitat ovat: p118,L75,k175. En halua lintujani minimikokojen mukaiseen häkkiin. Kuinka monta undua tuohon häkkiin asuttaisitte hyvällä omatunnolla?

« Vastaus #117 : 28.12.13 - klo:22:35:04 »
Olen aikeissa hankkia 4 tai 6 undulaattia ainakin aluksi ja myöhemmin ehkä 2 tai neljä lisää jos rahatilanne sallii. Olen katsellut häkkiä jonka mitat ovat: p118,L75,k175. En halua lintujani minimikokojen mukaiseen häkkiin. Kuinka monta undua tuohon häkkiin asuttaisitte hyvällä omatunnolla?

Mikäli laskin oikein, tuon kokoiseen häkkiin saisi tosiaan noiden minimien mukaan laittaa 15 undulaattia. Itse en osaa undulaattien vaatimasta tilasta sanoa, eli siis mikä olisi hyvä häkkikoko eikä vain minimi. Uskoisin että viihtyvät yhteensä kahdeksankin undulaattia hyvin tuon kokoisessa, varsinkin jos saavat olla vapaana. :)

« Vastaus #118 : 28.12.13 - klo:22:39:05 »
Riippuu tosiaan paljon vapaanaoloajasta, mutta yleensä tuntuu, että minimikokosuositusten mahdollistama määrä jaettuna kahdella, kolmella tai neljällä on sellainen passeli - hieman muista olosuhteista tosiaan riippuen. Itse siis sanoisin että ehkä 4-8 undulaattia tuohon voisi hyvillämielin asuttaa, mutta sekin tosiaan riippuu vapaanaolomäärästä, lintujen luonteista ja yksilöllisistä tarpeista myös, eikä voida katsoa pelkästään taulukkoa tai lukua. :)

« Vastaus #119 : 29.12.13 - klo:10:34:01 »
Hei! Sopiiko undulaattien pinnaväliksi 1,7 cm? Löysin jostain ohjeen että 1,5 tai korkeintaan 2cm.