Olenpa ollut tyhmä... Meillä kun on tuollainen pienimuotoinen kakkuleipomo niin tulee joka taikinasatsista sellanen 40 kananmunan kuorta. Olen sitten aina silloin tällöin ottanut ne 40 ja KEITTÄNYT... Nyt sitten kerroitte tyhmälle että uuniakin voi käyttä 

Mitä uunia? Jatka vaan keittämistä!

Ja tuo savi oli myös mahtava vinkki... Pitäis näköjään enempi vaan surffailla peippojuttuja.
Itseni ei tule peippojuttuja surffailtua, kun ei löydy kuitenkaan mitään hyviä ohjeita tai ideoita noille, mutta sen sijaan surffailen ihmisjuttuja ja yritän sitä kautta ideoida mitkä sopisi myös linnuille.

Tai no siis savea etsin juuri nimenomaan ihmislaatuisena, kun en tiedä onko nuo askartelusavet miten myrkyttömiä... Tuollainen ihmiselle tarkoitettu on kuitenkin varmasti puhdasta ja myrkytöntä.

Ja terveellistäkin vielä kaiken lisäksi!
Maataloustarvikkeita myyvistä liikkeistä saa kanakalkkia 40kg säkeissä
Kuulostaa houkuttelevalta, myytäisikö tätä yhtään pienemmissä säkeissä?
Ei valitettavasti, kun just noihin kanaloihin yms tarkoitettu. Kimppaostaminen tietty ihan hyvä vaihtoehto!

Tiedän, että meidänkin "kanalaan" tuo 40kg on "vähän" liioiteltu, mutta noh... eipä tuo toisaalta pilaannukaan ja tuonne se lintuhuoneen nurkkaan mahtuu.

Tosin jos joku haluaa osingoille, niin mahtuu kyllä mukaan!

10-15kg riittäisi itselleni kuitenkin pitkäksi aikaa.
Miten saat Pinkku pitoa noihin kiviin? Vai riippuukohan niin pitkälti valmistusaineista. Itse käytin pelkkiä kananmunankuoria (jauhettu jauhoksi) + vettä. Kivi on todella hentoista, ja siitä irtoaa pelkästään kynnellä raaputtamalla hirveän helposti ainesta, ja aina kun sen nostaa pöydältä, jää pöydälle tuosta jauhoa. Tietty ehkä suoranokille se olisi hyvä tuollaisenaan, mutta papukaijat pistää palasiksi alta aikayksikön. 
Luulen, että suoranokatkin vetäisi tuon palasiksi turhan nopeasti. Vai suorititko jo eläinkokeet, miten toimii koukuilla? Niille voisi tietty toimia jonkinlaisessa kuppimuodossa tuo. Valettuna vaikka onton puupalikan sisään.
Savihan on materiaalina täysin kovaksi kovettuvaa, joten siitä voi olla apua.

Tosin vielä niin pahasti työn alla nämä minulla, etten ole keksinyt mikä olisi juuri se juttu, mikä kovettaisi nuo täydellisiksi. Tahtoisin lopputuloksesta sellaisia kaupan kalkkikiviin verrattavia, ehkä hippusen verran pehmeämpiä. Kuitenkin niin, että olisi nokalle työtä ja kulutusta samassa.
Kananmunanvalkuainenhan toimisi hyvin, mutta siinä muodostuu ongelmaksi sen herkkä pilaantuminen. Kalkkikiven olisi kuitenkin hyvä säilyä häkissä kuukausiakin.
Muita, joita olen miettinyt on soija- ja perunajauhot. Ne säilyisivät pilaantumatta pitkiä aikoja. Toimivana apuna voisi olla myös
guarkumi, mutta tästäkään ei ole käytännön kokemusta.
Taidanpa heti tänään tehdä testin perunajauhojen kera ja katson miten se muuttaa seoksen koostumusta ihan käytännössä.
Jos muille tulee parempia ideoita mieleen, niin vinkatkaa.