papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Voiko kalkkikiviä tehdä itse?
« : 31.01.12 - klo:15:52:37 »
Tuli mieleen, kun 24petsissä on myynnissä Orlux Mineral Block Loro Parque, joka on kuvauksen mukaan "Huippulaadukas nokkakivi isoille parakiiteille ja papukaijoille; valmistettu Loro Parque:n (Teneriffa) ohjeiden mukaan". Tietty onhan tuo maininnasta huolimatta luultavasti yhtä tehdasvalmisteinen kuin muutkin kaupoissa myytävät kalkkikivet (paitsi seepiansuomu joka on luonnontuote).

Mutta tuli siis mieleen, voiko kalkkikiviä yms. tehdä itse? Raaka-aineista tulee mieleen kananmunankuoret (jauhettuna), hevosille/lehmille/kanoille tarkoitetut kalkkivalmisteet sekä apteekista saatava liitujauhe/-jauho (joka siis ei ole jauhettua taululiitua vaikka on samanniminen!). Ja ennen kuin tulee sanomista että annetaan hevosille tarkoitetut valmisteet olla hevosilla jne. niin esitän oman luuloni että voiko kalkkivalmiste olla niin lajispesifiksi tehtyä, että esim. hevosille tarkoitetusta kalkkijauheesta papukaijalle kalkkikiven tekeminen olisi linnulle haitallista? Eihän seepiakaan kasvata suomuaa sitä varten että siinä olisi meidän lemmikkilinnuille ravintoaineet kohdillaan. ;)
« Viimeksi muokattu: 31.01.12 - klo:15:55:00 kirjoittanut Lintunen »

Re: Voiko kalkkikiviä tehdä itse?
« Vastaus #1 : 31.01.12 - klo:16:09:12 »
"Kalkkikivi (CaCO3) on kerrostunut kivilaji, jota syntyy kalsiumkarbonaatin saostuessa vedessä." -Wikipedia.
Hahaa, pitää siis löytää tällainen esiintymä ja eikun louhimaan! ;D

Yksinkertaisimmillaan siis hankitaan jostain kalsiumkarbonaattia, sekoitetaan veteen = kalkkikivi. :)
Tästä tulikin mieleen, mistähän mahtaa olla kaupalliset kalkkikivet tehty? Ainakin joihin lisätään väri- ja makuaineita, mutta miten muuten ne eroaa esim. seepiansuomusta, joka on käsittääkseni lähes, ellei jopa 100% kalsiumkarbonaattia..?

Mietin että voisin, kunhan joskus jaksaa, kokeilla murentaa seepiansuomua veteen ja sitä 'tahnaa' johonkin muottiin laittaa. Se nyt huomiona itselleni ja muillekin, että kannattaa kaiketi kiinnittää huomiota millaiseen kiinnitysjuttuun kalkkikiven tekee: useimmat rautalangat lienevät sinkittyjä, ja sinkkihän irtoaa kosteudesta. Upota siinä sitten sinkitty rautalanka märkään massaan, saako siitä sitten kalkkikiven sijaan sinkkikiven. ::) Itse ajattelin pelata varmanpäälle ja käyttää sisalnarua.

« Vastaus #2 : 31.01.12 - klo:17:12:27 »
Yhdet teollisesti valmistetut kalkkikivet mitä mulla on linnuilla ollut on valmistettu ihan kananmunan kuorista.

« Vastaus #3 : 14.02.12 - klo:19:25:26 »
Jees. ;D Tein siis nyt itse kalkkikiven jauhetuista kananmunankuorista. Aika hatara tuli, kynnellä raaputtamalla helposti irtoaa "jauhoa", saas nähdä mitä linnut tykkää, malttavatko maltilla natustaa vai pistävätkö palasiksi heti.

Tein siis seuraavalla tavalla:
- Laitoin pienenpieneen kulhoon suojaksi hennosti rypsiöljyllä valellun muovin (en tiennyt miten tiukasti kananmunamuusi tarttuu, joten tämä oli varotoimi).
- Eriin astiaan tein seoksen, johon laitoin hienoksi jauhettua kananmunankuorta ja vettä. Kuoria tarvitsee aika paljon, yhdestä tai kahdesta eikä kolmestakaan ei saa oikeastaan mitään aikaiseksi. Lisäsin vettä hyvin vähän ja maltilla, niin että seos muistutti koostumukseltaan puuroa. Niin että pysyi just ja just kasassa.
- Laitoin pienen kulhon pohjalle puolet tästä seoksesta. Sitten upotin siihen narun ja sitten lisäsin loput.
- Annoin kuivua vuorokauden. Tämän jälkeen "kivi" pysyi narussa hyvin kiinni ja kasassa, mutta tuntui pohjasta vielä kostealta. Annoin kuivua vielä talouspaperin päällä toisen vuorokauden.
- Valmis! En vielä laittanut testiin...

« Vastaus #4 : 26.02.12 - klo:20:12:15 »
Ulkomaalaiset pikkulintuharrastajat tekevät järestään itse kalkkikivensä (kasvattajat yms, joilla on kymmeniä tai satoja lintuja ja valmiiden kivien ostaminen tulisi liian kalliiksi), noissa tosin itse koen ongelmallisena käytetyt ainekset, sillä aineksiin kuuluu poikkeuksetta karsinogeeninen kipsi sekä erilaiset liimat. Kipsipölystä tulee myös muistaa, että se on hengitettynä erittäin haitallista (joskin eipä tuo kalkkikaan ole keuhoihin tarkoitettua tavaraa :P). Asia erikseen toki, että ehtiikö tuollaiset näkymään mitenkään pienen linnun lyhyen elämän aikana, joskin itse suosisin mieluummin mahdollisimman riskitöntä vaihtoehtoa.

En usko noiden kaupallistenkaan olevan loppupeleissä yhtään sen parempia, joten siksi pidempään onkin ollut projektina saada luotua oma, täysin turvallinen nokkakivi. Tai ainakin niin turvallinen, kuin mahdollista onkaan.

Tällä hetkellä on kovettumassa seuraavista aineista koostettu seos:

Eli kuvassa vitamiini- ja mineraalijauhoa, ihmiselle syötäväksi (tai no siis juotavaksi) tarkoitettua savea, sekä etualalla simpukan- ja kananmunankuorirouhetta.
Vitamiini- ja mineraalijauhot löytyy eläinkaupoista, annostusta voi ylittää ihan reippaasti, kun oletuksena lintu ei kovin paljoa kiveä päivässä noki. Tuota puhdasta savijauhoa saa luontaistuotekaupoista, simpukankuorta myydään eläinten käyttöön ja kananmunankuoret olen itse säästänyt, uunittanut ja sitten murskannut.

Maataloustarvikkeita myyvistä liikkeistä saa kanakalkkia 40kg säkeissä, sellaisen ostaminen on houkuttanut aika tavalla, tuosta kun saisi varmasti väännettyä vaikka mitä ihan pelkän vedenkin kanssa. Hintaahan tuollaisella säkillä on alle 15e, eli vaikka ostaisi lisukkeeksi vitamiinit ja kaikki, niin lopullisten kivien hinta jää silti todella pieneksi. Tuota kanakalkkiahan on tarkoitus syöttää kanoille sellaisenaan, mutta nokkakivimuotoon työstettynä tarjoaisi kivaa nokittavaa ja ei pölyäisi niin pahasti kuin sellaisenaan käytettynä. Noh, täytyy katsella projektiksi sitten kun saa jonkun autollisen nakitettua kyytsäilemään säkkiä, ei nimittäin taida voimat riittää kanniskella tuota bussissa...

Palailen asiaan, kun näen miten kävi noiden kanssa. Jatkan myös testailua ja eläinkokeita ja hihkaisen sitten lopulta sen täydellisen tai lähes täydellisen reseptin. :)
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #5 : 26.02.12 - klo:21:12:28 »
Mä olen ainakin suoranokilleni antanut ihan (hevosten) ruokintakalkkia ja kanojen poikaskalkkia. Neidoilla on seepiansuomu.

Kananmunienkuorista sanoisin sen verran, et ne pitää sit ennen uusiokäyttöä pestä ja kuumentaa (esim. uunissa). Muuten niistä voi hyvinkin tarttua vaikka mitä. Ja mä ainakin oon niin laiska, etten viitsi nähdä kaikkea sitä vaivaa.
Amatsonit, neitsikat, helmikset, siniviirut, tupsut, hanhet, miggikset, kanat ja muut elikot.

« Vastaus #6 : 26.02.12 - klo:23:38:18 »
Kananmunienkuorista sanoisin sen verran, et ne pitää sit ennen uusiokäyttöä pestä ja kuumentaa (esim. uunissa). Muuten niistä voi hyvinkin tarttua vaikka mitä. Ja mä ainakin oon niin laiska, etten viitsi nähdä kaikkea sitä vaivaa.

Itse koen tuon hyvin helpoksi, kun se tavaksi tulee. Eli siis meillä tehdään kokonaisuudessaan näin:
Ensin taitellaan sanomalehdestä biojätepussi, joka jätetään pöydälle näkyvään paikkaan. Kun kananmunia käytetään, niin kuoret huuhdellaan välittömästi ja jätetään pöydälle kuivumaan. Siitä ne sitten ohimennen heitetään tuohon sanomalehtipussiin. Lopulta, kun pussi on täynnä, niin kippaan kaikki uunipellille, levittelen ympäriinsä ja uunitan (150c ja alle 10min on toiminut hyvin, riippuu toki miten paksulti kuoria on pellillä. :) ). Sitten annan jäähtyä, heitän tehosekoittimeen ja rumpsista. Sitten vain kippaamaan isompaan astiaan säilytystä varten.

Tulee hyötykäyttöä niillekin roskille. :)

Tässä vielä ohjeet tuon sanomalehtipussin tekemiseen, lisää ohjeita ja videoita löytyy helposti vaikkapa hakusanoilla "biojätepussi sanomalehdestä". :)
Saman asian toki ajaa mikä tahansa purkki tai pieni pahvilaatikko, itse olen tuon kokenut helpoimmaksi ratkaisuksi sanomalehden hyvän saatavuuden vuoksi, eli jokaisen erän väliin saa tehtyä puhtaan pussin. :)

« Vastaus #7 : 27.02.12 - klo:08:19:53 »
Olenpa ollut tyhmä... Meillä kun on tuollainen pienimuotoinen kakkuleipomo niin tulee joka taikinasatsista sellanen 40 kananmunan kuorta. Olen sitten aina silloin tällöin ottanut ne 40 ja KEITTÄNYT... Nyt sitten kerroitte tyhmälle että uuniakin voi käyttä  ::)

Pistän siis seuraavaksi uuniin... Ja tuo savi oli myös mahtava vinkki... Pitäis näköjään enempi vaan surffailla peippojuttuja.
Käytä vain sulavia sanoja, sillä jo huomenna voit joutua syömään niitä!

« Vastaus #8 : 27.02.12 - klo:09:20:19 »
Maataloustarvikkeita myyvistä liikkeistä saa kanakalkkia 40kg säkeissä
Kuulostaa houkuttelevalta, myytäisikö tätä yhtään pienemmissä säkeissä? ;D

Miten saat Pinkku pitoa noihin kiviin? Vai riippuukohan niin pitkälti valmistusaineista. Itse käytin pelkkiä kananmunankuoria (jauhettu jauhoksi) + vettä. Kivi on todella hentoista, ja siitä irtoaa pelkästään kynnellä raaputtamalla hirveän helposti ainesta, ja aina kun sen nostaa pöydältä, jää pöydälle tuosta jauhoa. Tietty ehkä suoranokille se olisi hyvä tuollaisenaan, mutta papukaijat pistää palasiksi alta aikayksikön. ::)

« Vastaus #9 : 28.02.12 - klo:16:51:06 »
Olenpa ollut tyhmä... Meillä kun on tuollainen pienimuotoinen kakkuleipomo niin tulee joka taikinasatsista sellanen 40 kananmunan kuorta. Olen sitten aina silloin tällöin ottanut ne 40 ja KEITTÄNYT... Nyt sitten kerroitte tyhmälle että uuniakin voi käyttä  ::)

;D Mitä uunia? Jatka vaan keittämistä! ;D

Ja tuo savi oli myös mahtava vinkki... Pitäis näköjään enempi vaan surffailla peippojuttuja.

Itseni ei tule peippojuttuja surffailtua, kun ei löydy kuitenkaan mitään hyviä ohjeita tai ideoita noille, mutta sen sijaan surffailen ihmisjuttuja ja yritän sitä kautta ideoida mitkä sopisi myös linnuille. :) Tai no siis savea etsin juuri nimenomaan ihmislaatuisena, kun en tiedä onko nuo askartelusavet miten myrkyttömiä... Tuollainen ihmiselle tarkoitettu on kuitenkin varmasti puhdasta ja myrkytöntä. :) Ja terveellistäkin vielä kaiken lisäksi!

Maataloustarvikkeita myyvistä liikkeistä saa kanakalkkia 40kg säkeissä
Kuulostaa houkuttelevalta, myytäisikö tätä yhtään pienemmissä säkeissä? ;D

Ei valitettavasti, kun just noihin kanaloihin yms tarkoitettu. Kimppaostaminen tietty ihan hyvä vaihtoehto! :) Tiedän, että meidänkin "kanalaan" tuo 40kg on "vähän" liioiteltu, mutta noh... eipä tuo toisaalta pilaannukaan ja tuonne se lintuhuoneen nurkkaan mahtuu. :D Tosin jos joku haluaa osingoille, niin mahtuu kyllä mukaan! ;D 10-15kg riittäisi itselleni kuitenkin pitkäksi aikaa.

Miten saat Pinkku pitoa noihin kiviin? Vai riippuukohan niin pitkälti valmistusaineista. Itse käytin pelkkiä kananmunankuoria (jauhettu jauhoksi) + vettä. Kivi on todella hentoista, ja siitä irtoaa pelkästään kynnellä raaputtamalla hirveän helposti ainesta, ja aina kun sen nostaa pöydältä, jää pöydälle tuosta jauhoa. Tietty ehkä suoranokille se olisi hyvä tuollaisenaan, mutta papukaijat pistää palasiksi alta aikayksikön. ::)

Luulen, että suoranokatkin vetäisi tuon palasiksi turhan nopeasti. Vai suorititko jo eläinkokeet, miten toimii koukuilla? Niille voisi tietty toimia jonkinlaisessa kuppimuodossa tuo. Valettuna vaikka onton puupalikan sisään.

Savihan on materiaalina täysin kovaksi kovettuvaa, joten siitä voi olla apua. :) Tosin vielä niin pahasti työn alla nämä minulla, etten ole keksinyt mikä olisi juuri se juttu, mikä kovettaisi nuo täydellisiksi. Tahtoisin lopputuloksesta sellaisia kaupan kalkkikiviin verrattavia, ehkä hippusen verran pehmeämpiä. Kuitenkin niin, että olisi nokalle työtä ja kulutusta samassa.

Kananmunanvalkuainenhan toimisi hyvin, mutta siinä muodostuu ongelmaksi sen herkkä pilaantuminen. Kalkkikiven olisi kuitenkin hyvä säilyä häkissä kuukausiakin.
Muita, joita olen miettinyt on soija- ja perunajauhot. Ne säilyisivät pilaantumatta pitkiä aikoja. Toimivana apuna voisi olla myös guarkumi, mutta tästäkään ei ole käytännön kokemusta.

Taidanpa heti tänään tehdä testin perunajauhojen kera ja katson miten se muuttaa seoksen koostumusta ihan käytännössä.

Jos muille tulee parempia ideoita mieleen, niin vinkatkaa. :)

« Vastaus #10 : 01.03.12 - klo:14:56:14 »
Tässäpä nämä yllämainitut kivet:

Kuivuminen kesti pitkään, kun laitoin astioihin vähän turhan paljon kookosöljyä, niin se nousi kivien pinnoille ja esti kuivumasta. Kippasin sitten lopulta nuo talouspaperin päälle ja annoin lämpöisessä istuskella, jotta valuu kaikki kookosöljy pois ja pääsevät kuivumaan. Yksi hajosi siinä urakassa ja toinen lörtsähti, mutta noh... ei se haittaa. :) Nyt vaikuttavat ihan täysin kovilta ja kuivaneilta. Eläinkokeita en vielä suorittanut, joten en tiedä miten tulevat menestymään.

Nuo on siis valmistettu mineraali- ja vitamiinijauhosta, kananmunankuorista, savesta ja simpukankuorirouheesta. Ainesten tarkkaa määrää en kirjoittanut ylös, mutta kananmunankuorta meni kaikista eniten. Eli vaikka ovatkin noin savisen näköisiä, niin oikeasti sisältävät suurimmaksi osaksi kananmunankuorta. Tuo savi vain värjää tehokkaasti. Savea meni ehkä... pari ruokalusikallista jauhemaisessa muodossa. Kippasin vettä sekaan niin paljon, että sain savivelliä ja sitten aloin lisäämään muita aineksia, kunnes tuli ihan tönkköä ja melkein käsiin murentuvaa puuroa. Blenderin omistaminen olisi helpottanut huomattavasti, mutta menipä tuo sauvasekoittimellakin, vähän vaan savi lensi silmiin. ;D Lusikalla sekoittaminen kelpaa myös, mutta yritin tosiaan, että saisin noita kananmunankuoria samalla hienonnettua enemmän jauheeksi.

Testailut jatkuvat!

« Vastaus #11 : 01.03.12 - klo:15:04:34 »
Hienojahan nuo. :D Kuinka kovia näistä sitten kaikenkaikkiaan tuli? Vaikka verrattuna seepiansuomuun tai kaupallisiin kalkkikiviin (joita on kyllä monia erilaisia)? Miten Pinkku laitat nuo tarjolle, kun kuvissa ei ainakaan näy mitään verkkoonkiinnitys naruja tai rautalankoja?

« Vastaus #12 : 01.03.12 - klo:15:53:59 »
Hienojahan nuo. :D Kuinka kovia näistä sitten kaikenkaikkiaan tuli? Vaikka verrattuna seepiansuomuun tai kaupallisiin kalkkikiviin (joita on kyllä monia erilaisia)? Miten Pinkku laitat nuo tarjolle, kun kuvissa ei ainakaan näy mitään verkkoonkiinnitys naruja tai rautalankoja?

Yllättävän koviksi menivät, olisiko kivikova sopiva sana kuvaamaan. ;D Pitäisi varmaan jauhaa kananmunankuorta ihan jauheeksi ja lisätä sitä sekaan, niin pehmentäisi jonkin verran. Tosin en tiedä haittaako noin kovat, pienenkin linnun nokassa on kuitenkin nokkimisvoimaa, saati sitten koukkunokkien nokat. Seepiansuomu on tosiaan älyttömän pehmeää noiden rinnalla.

Noiden kananmunankuoripalojen ansiosta tuo pinta on kuitenkin sellaista, että sitä kynnellä raaputellessa saa aina pienen palasen kerrallaan irtoamaan. Eli ehkäpä jopa todella hyviä koostumukseltaan. Laitan heti tänään tarjolle, niin näkee miten käy.

Tarjosin kokeeksi celebesille, mutta sen luusahassa oli vaan räks ja palasina ja lattialla. Sen nokalle pitäisi tehdä niin paksuja, ettei mitenkään saisi kunnon otetta.

Ajattelin ihan porata noihin pienellä poranterällä reiän ja ripustaa siitä sitten rautalangalla roikkumaan. En nimittäin luottanut noiden onnistuvan, niin en vaivautunut tekemään niihin kiinnikkeitä. ;D Jos olisin luottanut onnistumiseen, niin sitten olisin vaikka hammastikkujen avulla jättänyt niihin reiät kovetusvaiheessa tai sitten upottanut sellaista muovipäällysteistä rautalankaa. Sitä, mitä on jokaisen mahdollisen asian pakkauksissa.
Nyt tosiaan pakko porata, kun ei tuosta kiviseinästä muuten läpi pääse. ;D

« Vastaus #13 : 01.03.12 - klo:17:29:25 »
Meidän porukka voi olla jatkossa koetestaajia, jos joku näitä innostuu urakalla tekemään  ;D
Meikäläisellä kun pelkkä munankuorten keräily tulisi kestämään liian kauan omatekoisiin kiviin ja täältähän löytyy monenlaista testaajaa...
Elämä olisi todella tylsää ilman erehdyksiä.
www.marvinettes.com

« Vastaus #14 : 01.03.12 - klo:22:02:19 »
Meidän porukka voi olla jatkossa koetestaajia, jos joku näitä innostuu urakalla tekemään  ;D

Laitanpa korvan taakse, että vapaaehtoisia koe-eläimiä olisi siellä! 8)