papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Häkkiverkkoista ja häkin rakentamisesta
« Vastaus #600 : 11.12.11 - klo:19:25:57 »
Näille olis varmaan joku askartelu topiikkikin ollut ihan passeli, mutkun mainitsin näistä jo tuossa aiemmassa viestissä, niin lisään tähän perään.
Eli orsipuille tein jalat vanhojen kukkaruukkujen (muovisten) jaloista. Jotain hyötyä siitäkin, ettei ukko ikinä heitä mitään pois.  ::)

Keskelle vain puukolla reikä ja sopiva pesty oksa sovitetaan paikalleen.

On muuten yllättävän tukevat, vaikka ei välttämättä kovin isoja lintuja kestä.
Amatsonit, neitsikat, helmikset, siniviirut, tupsut, hanhet, miggikset, kanat ja muut elikot.

« Vastaus #601 : 13.12.11 - klo:15:43:23 »
Mistä te ootte ostanu noi verkot ja millasii ne on? Oon ettiny Porista verkkoa häkkiin ku tulis olee 285 pitkä ja noin 120 korkee. En oo löytäny yhtäkää verkkoa mikä ei olis sinkitty tai vihreellä muovilla päällystetty. Sinkittynä olis 250x120 tai 500x60. Uskaltaax sellasta sinkittyy pistää vai mistä mä sitä saan? Tilaamalla jostai?

« Vastaus #602 : 13.12.11 - klo:16:01:33 »
Mistä te ootte ostanu noi verkot ja millasii ne on? Oon ettiny Porista verkkoa häkkiin ku tulis olee 285 pitkä ja noin 120 korkee. En oo löytäny yhtäkää verkkoa mikä ei olis sinkitty tai vihreellä muovilla päällystetty. Sinkittynä olis 250x120 tai 500x60. Uskaltaax sellasta sinkittyy pistää vai mistä mä sitä saan? Tilaamalla jostai?

Yleensä nuo ne vaihtoehdot on, valitettavasti. Ruostumaton teräs olisi kaiketi paras, mutta todella kallista. Sinkityn verkon voi kuitenkin pulverimaalata (tai siis maalauttaa), jolloin haitallinen sinkki jää puuterimaalikerroksen alle, linnun tavoittamattomiin.

Häkkiverkon "maalaus"
Lintuhäkin paras verkkomateriaali

« Vastaus #603 : 13.12.11 - klo:16:06:32 »
Ruostumatonta ei löytyny mistää. Loistava myyjä starkista soitteli ympäriinsä... Jostai lahdesta olis saanu 3x3cm välil 100x250 palaa mut oli tosi paksupinnasta ja painoo sen takii älyttömästi. Mistäs sellasii pulverimaalauksii saa?

« Vastaus #604 : 13.12.11 - klo:16:07:43 »
Mistäs sellasii pulverimaalauksii saa?

Eipä tuo auta kuin googlailla oma/lähipaikkakuntia + pulverimaalamo/pulverimaalaus. ;)

« Vastaus #605 : 13.12.11 - klo:16:26:21 »
Löysin vaa yhden maalaamon, hinnasta ei osannu sanoo muuta ku 100-200€. Mikäköhän mahtaa sit ol lopullinen hinta, 400e ? Missäs hinnois teen maalaukset o ollu ja mis?

« Vastaus #606 : 13.12.11 - klo:16:59:39 »
täältä saa rosteriverkkoa ja tuolta itsekin ostin aviaarionverkot

www.rautarantala.com
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

rs63

« Vastaus #607 : 11.01.12 - klo:17:41:11 »
Moi!
Olen tässä kohta rakentamassa lintuhäkkiä, isoa sellaista  :)
Lähinnä verkosta oisin kysynyt mielipiteitä, kun oon saanut nii paljon
erilaisia tietoja asiasta.
Eli...käykö MINKKIVERKKO, vai pitääkö olla TERÄSVERKKO?

« Vastaus #608 : 11.01.12 - klo:17:43:56 »
Minkkiverkko on usein sinkittyä, jonka sinkki on vaarallista linnuille pitkän ajan kuluessa. Sinkityn verkon voi käsitellä pulverimaalauksella (joka pitää teettää pulverimaalaamossa), jolloin sinkki jää sinne maalikerroksen alle linnun tavoittamattomiin. Teräsverkko on kuitenkin se turvallisin.
« Viimeksi muokattu: 17.01.12 - klo:11:48:36 kirjoittanut Lintunen »

rs63

« Vastaus #609 : 11.01.12 - klo:18:54:38 »
Kiitos vastauksesta.
Mutta mutta, tuosta asiasta on just kahta eri mielipidettä.
Sinkki on kyllä vaarallista, mutta eräät asiantuntijat sanoo, että saattaa mennä jopa 15v ennen kuin
sinkkiä rupeaa varsinaisesti irtoomaan, ja sillonkin hyvin vähissä määrissä....ota nyt näistä sit selvää,heh....
Kuiteskin suurin osa valmiista häkeistä on verkotettu juuri sinkkiverkolla.
hintaero on kuiteskin huomattava teräsverkkoon nähden.
Noohh...meneehä mulla viellä paljon aikaa et saan tuon mun tulevan jättihäkin rungon edes rakenettua  ;D

« Vastaus #610 : 11.01.12 - klo:19:27:23 »
tehdashäkit juu sinkkiverkosta, MUTTA ne on jauhemaalattu, jolloin sinkki ei haittaa. Sinkkiverkko on huono ja sitä irtoaa kyllä ihan heti, etenkin jos syövät verkosta, se on märkä ja juovat siitä tai pureskelevat verkkoa. Ja huomautuksena, että ei ne linnut heti kuole sinkkimyrkytykseen vaan pidemmän ajan kertymä myrkyttää ne ja liikaa saadessaan kuolevat. Teräs tai jauhemaalaus ainoat varmat ja täysin turvalliset vaihtoehdot.
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #611 : 11.01.12 - klo:21:20:00 »
Sinkki on kyllä vaarallista, mutta eräät asiantuntijat sanoo, että saattaa mennä jopa 15v ennen kuin
sinkkiä rupeaa varsinaisesti irtoomaan, ja sillonkin hyvin vähissä määrissä...
Pyytäisin lähteitä tälle. Lisäksi tahtoisin kuulla ketkä nämä "asiantuntijat" oikein ovat? :)

Sinkittyjä verkkoja on pääasiassa kahdenlaisia; kuumasinkittyjä ja sähkösinkittyjä. Jälkimmäisestä voisi vielä ehkä tehdä häkin linnuille, mutta vain jos se olisi niin iso ettei linnuilla olisi juuri tarvetta kiipeillä verkossa, eikä sitä kasteltaisi tai tarjottaisi siitä ruokaa. Mutta itse en ole ikinä kuullut tai mistään lukenut, että sinkki alkaisi irtoamaan edes sähkösinkitystä verkosta vasta 15 vuoden kuluessa, vaikka olen päntännyt tietoa aiheesta niin paljon kuin vain irti sain kahdella kielellä, tehdessäni omille linnuilleni häkkiä. Olen aika varma lukemani perusteella, että 15 vuoden päästä sinkkiä nimenomaan ei enää irtoa läheskään yhtä paljon, kuin ihan uudesta, tai sellaisesta sinkitystä verkosta, joka ei ole altistunut mm. sääolosuhteille.

Voit kokeilla teorian pitävyyttä itse, sillä varsinkin kuumasinkitty verkko on vaarallista linnuille juuri siksi, että verkon pinnassa oleva sinkki irtoaa jo pelkästään sormenpäällä verkon pintaa pyyhkäistäessä. Ja kädet se vasta likastuukin, jos lähdet tällaista verkkoa enemmän käsittelemään (kokemusta on). Tämä käsiin jäänyt tumma ja tahmea aine on puhdasta sinkkiä :-\ Kiipeillessään verkossa sinkkiä tarttuu papukaijojen nokkaan ja suuhun samalla tavalla kuin käsiinkin, josta se päätyy linnun elimistöön, ja alkaa Jonnen mainitsemalla tavalla kertymään sinne. Sinkki on ikävä myrkky siitä, että se voi aiheuttaa pitkänkin ajan kuluessa linnuille monenlaisia epämääräisiä oireita, ja johtaa lopulta kuolemaan.
Voit tosiaan itse kokeilla sinkin irtoamista vaikka rautakaupassa, jossa kuumasinkittyä verkkoa (tunnetaan myös monilla mulla nimillä, kuten kanaverkko, myyräverkko, kaniverkko, häkkiverkko jne.) myydään. Sinkki on myös paljain silmin nähtävissä, tummana aineena alunperin kiiltävän verkon pinnassa, tehden siitä hyvin kiillottoman, ja lähempää tarkastellen jopa likaisen näköisen.

Kuiteskin suurin osa valmiista häkeistä on verkotettu juuri sinkkiverkolla.
Oikeastaan kuten Jonne jo kertoikin, nykyään valtaosa häkeistä on jauhemaalattuja. Alla saattaa toki olla sinkitty verkko, siitä en tiedä, mutten näe juuri syytä miksi olisi jos kerran häkit päällystetään jokatapauksessa vielä jauhemaalilla, joka on paljon kestävämpi ja paremman näköinen pinnoite :) Sinkitty verkko on aina vähän likaisen näköinen lähempää tarkasteltuna, vaikka kieltämättä myös halvempi valmistaa.

hintaero on kuiteskin huomattava teräsverkkoon nähden.
Sinkitys (ja varsinkin kuumasinkitys) on todella halpa, hyvin helppo, ja silti tehokas tapa päällystää verkko. Sinkki suojaa verkkoa hapettumiselta, eli se ei ruostu yhtä helposti, ja valmistajat voivat silti pitää hintaa edullisena kuluttajille. Tämän vuoksi sinkittyjen verkkojen tuottaminen siis kannattaa.
Sinkkipäällystetty verkkokaan ei kuitenkaan sovellu kaikkiin verkon käyttötapoihin, joten olemassa on erilaisia vaihtoehtoja ruostumattomasta teräksestä (ns. "rosteriverkko"), muilla tavoin päällystettyihin ja päällystämättömiin verkkoihin. :)
« Viimeksi muokattu: 11.01.12 - klo:21:22:12 kirjoittanut GoldieC »
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #612 : 08.04.12 - klo:14:02:44 »
Hopsansaa! Sain nyt semmosen käsityksen että sinkittyä verkkoa voi käyttää jos häkki (aviaario) on tarpeeksi iso? Tulisi siis undulaateille. Onko näin?
Jos haluat olla k*sipää, tee se omalla ajallasi... ;)

« Vastaus #613 : 08.04.12 - klo:14:32:14 »
Hopsansaa! Sain nyt semmosen käsityksen että sinkittyä verkkoa voi käyttää jos häkki (aviaario) on tarpeeksi iso? Tulisi siis undulaateille. Onko näin?

Sähkösinkittyä joo, mutta se kannattaa ennen käyttöä pestä etikkavedellä. Se irroittaa siitä irtosinkit pinnasta, niin eivät mene sitten lintujen suuhun.
Suuren häkin kanssa tuo perustuu siihen, että linnut viettävät hyvin vähän / ei ollenkaan aikaa kiipeillen häkin pinnoissa, kun on paljon tilaa temmeltää muualla.
Kanarialintuja, peippoja, viiriäisiä, muutama koukkunokka ja iso luusaha.

« Vastaus #614 : 08.04.12 - klo:17:56:57 »
Selvä juttu. Tuonne vois suunnitella semmosta about 2,4m kertaa 1,5m "häkkiä", lattiasta kattoon siis. Mitenhän onnistuis kun tuo ikkuna jäis sitte häkin sisällä olevalle seinälle? Joku verho vaan siihen? Aviaario (voiko noin pientä kutsua niin?) kattais siis vajaa puolet tuosta huoneesta ja verkkoa tulis ainoastaan etuseinään muiden seinien ollessa ihan noita huoneen seiniä.

Ymmärtääköhän tästä kukaan mitään, tässä piirustusta, aviaarion oviseinä olisi siis verkkoa:

http://aijaa.com/006069958109

Tuossa siis kuva huoneesta ja siitä miten ajattelin "häkkiä" rakentaa sinne.
« Viimeksi muokattu: 08.04.12 - klo:18:13:07 kirjoittanut Kibeth »
Jos haluat olla k*sipää, tee se omalla ajallasi... ;)