papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Tico ja sen uusi perhe
« Vastaus #240 : 27.06.13 - klo:00:14:37 »
Kiitos onnitteluista :) alotan oman ketjun tulokkaille piakkoin. Kunhan nyt ensin pystyn luottamaan siihen että ne oikeesti meille tulee :)

Hohhoijaa, kuinkahan pöpi sitä päästään onkaan noiden lintujen, esim ticon suhteen. Oon tässä ihan vakavasti harkinnut (tosin en oo tästä miehelleni viel mittään "ehtiny" jutella... ;D ) että josko hankkiuduttais eroon toisesta olkkaris olevast isosta lipastosta ja rakennettaisiin sen tilalle hieno kiipeilyrakennelma linnuille :D siis sen entisen kiipeilypuun lisäksi... Toisin sanoen sit ois lintujen käytös aika iso pinta-ala olkkaria... Mut eipä sille tilalle sitä parempaa käyttöä vois löytyä, meille on tärkeetä että eläimillä on riittävästi tekemistä ja tilaa....mihin sitä nyt kaks aikuista tilaa tarttis :D

« Vastaus #241 : 28.06.13 - klo:13:38:00 »
Ihan uskomatonta, jeeeeee!!! Sain rapsuttaa Ticoo niskasta!! Oon parina päivänä antanu sille siemeniä palkinnoks siitä että oon saanu tehä sen pään päällä rapsutusliikettä mutta en oo koskenu siis sen höyheniin ollenkaan, mutta tänään koskin ja muutaman kerran kun olin hiukan koskenut niin koitin rapsuttaa sitä ja se anto mun tehdä niin!! Jes! Ihana Tico <3 oikeesti ihanaa saada koskettaa lintuaan :D

« Vastaus #242 : 04.07.13 - klo:19:05:43 »
Nyt onkin Ticolla jännät paikat :) "kuorrutin" sen ruokakupin aaltopahvinpalasilla eikä jätkä nähny mitä sinne kuppiin laitoin... Kauheel kiireel kiipes häkkiin tutkimaan. :D

« Vastaus #243 : 05.07.13 - klo:21:02:03 »
Hyvä idea! Otan heti käyttöön  :) Täytyy nyt yrittää kehittää entistäkin enemmän virikettä ja sutinaa omalle linnulle kun se jäikin yllättäen yksin.

« Vastaus #244 : 15.07.13 - klo:03:34:32 »
Oon viime aikoina alkanu opettaa Ticoa tottumaan uusiin leluihin... Toimii tosi hyvin. Eli otan uuden lelun, hypistelen sitä eri tavoin, esim. siirrän kädestä toiseen, nakutan sitä jos on esim. puuta, käytän sitä poskee vasten jne... Sit tarjoon Ticolle... Jos Tico menee kauemmas otan sen kauemmas siitä ja hypistelen lisää ja vien taas lähemmäs Ticoa että josko se koskis siihen nokallaan. Jos pelkää otan taas kauemmas sen lelun. Muutaman eri lelun kans oon tehny tätä niin on tottunu tosi nopeesti niihin ja uskaltaa leikkiä niiden kans pian sen jälkeen :)

« Vastaus #245 : 15.07.13 - klo:08:49:24 »
Jos/kun Tico joskus saa sen kaverinsa niin mää haluisin niille tän häkin:

http://24pets.fi/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=3547&category_id=232&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jospa siinä ois riittävästi tilaa kahdelle, sit jos/kun toivottavasti asiat edistyy siihen että pystyvät samassa tilassa elämään häkisoloaikanakin :)

Mut jospa ei nyt hetkeen ajateltais perheenlisäystä :D Eiköhän noissa kahdes uudes kaveris ja Ticos riitä ihan riittämiin tekemistä toistaiseksi! Mut joskus sit...

« Vastaus #246 : 23.12.13 - klo:14:47:44 »
Mitähän kaikkea vielä kohdataan.. :D istuttiin eilen iltaa mieheni ja hänen veljen kans meillä, linnuilta oli jo kattovalo sammutettu, enää pikkuvalo päällä. Kuulu aika epämäärästä ääntä lintuhuoneesta, semmosta ruuvaamisen ääntä  ;D tico siellä ruuvaili pesintäluukun ruuveja auki, oli projekti jo hyvällä mallilla. :D

« Vastaus #247 : 25.12.13 - klo:19:56:41 »
Voi himpura... <3 Palattiin tänään kotiin joulunvietosta mun vanhempien luota. Me ollaan aina välillä koitettu edistyä siinä Tico käsikesyksi -asiassa. Lintuhuoneessa ei oo enää ollu vähään aikaan pöytää jossa oli ständi jolla Tico vietti aikaa. Vaihdettiin järjestystä kun arat tuli, eikä oo ollu oikein sopivaa paikkaa missä harjotella. Nyt Tico on alkanu aika paljon hengailemaan köydellä joka roikkuu lintuhuoneen ja keittiön välillä. Se on just sopivalla korkeudella "opiskelua" varten :) Otinkin heti tilaisuudesta vaarin ja alettiin harjotella taas. Nyt ollaan jo liikuttavan lähellä onnistumista <3 Tico tulee ihan käden viereen ja nostaa jalkaansa ja ojentaa sitä mun sormia kohti :) Seuraava vaihe on sit mun suunnitelman mukaan se että sen jalka on mun sormen päällä ilmassa, eli ei tartte vielä koskettaa mutta että hiukan pidemmälle edistytään tästä nykyisestä vaiheesta. Hitsit kun on ollu kivaa :)

Täytys tehdä se dna-testi... Jos joku kiltti tulis ottamaan ne höyhenet sitä varten...? En tiiä kannattaaks meijän ite sitä tehdä ettei jää Ticolle pelkoa/epäluottamusta jompaa kumpaa kohtaan kun sillai mentäis ronkkimaan.

Sanoin miehelleni että mun tekis mieli Ticolle isompaa häkkiä, semmosta jaettavaa, tulevaisuuttakin ajatellen, koska tarkotus on jossain kohtaa sille se lajitoveri hankkia. Ei vaan edelleenkään tiedetä samaa vai eri sukupuolta. Ollaan pohdittu sitä tosi paljon että halutaanko pesivä pari vai ei. Haluaisin että toi harmaa kakara vois mahdollisimman hyvin ja sais elää sille mieluista elämää. Mihin ehkäpä linnun luontoa ajatellen kuuluis oleellisena osana pesiminen mutta toisaalta pelottaa ihan älyttömästi että entäs jos ei osatakaan ja epäonnistutaan. Ois kiva jutella pesittämisestä/kasvattamisesta jonkun/joidenkin semmosten kanssa keillä on kokemusta siitä.

Kattelin Ruotsista muutaman kasvattajan valmiiks joilta vois saada jakon poikasen sit ku asia joskus tulee ajankohtaseks.

Mies sitten tänään sano että hän on vähän ajatellu... Että Tico muuttais mun työhuoneeseen ja sille hankittais sit jossain kohtaa se kaveri. Ja mun työhuone siis siirrettäis toiseen päähän taloa.. Siellä on semmonen "autotalli" josta tän talon entiset omistajat (ja ainoat omistajat ennen meitä, tää on siis heijän rakentama) olivat tehneet sittenkin varastotiloja. Se kuulemma rempattais mulle työhuoneeks... Ja mää kun oon aatellu ettei meillä on tilaa kahdelle lintuhuoneelle. Ja! Kuten tyypillistä kun asia liittyy siihen että linnut sais meijän talosta lisää tilaa, niin ajatus ei tunnu yhtään hullummalta  ::) Harmaa(t) sais oman huoneen ja arat oman. Tico ei oikein tykkää noista jättiläisistä ja tuntuu että vois olla kiva että saisi oman huoneen ja sinne sit kaverin. Ajattelin tosiaan että häkki ostettais jo piakkoin, semmonen iso, ja Tico muuttais siihen. Se mahtuis hyvin tonne nykysellään mun työhuoneena toimivaan huoneeseen, paremmin kuin tohon nykyiseen lintuhuoneeseen. Vaikka ei sille ihan vielä sitä kaveria oo tulossa, jossain kohtaa sitten. Kun täytyy näitä päätöksiä ensin tehdä suuntaan ja toiseen. Ja saada otettua se dna-testi.  :P

Tämmösiä ajatuksia tällä kertaa. :)

« Vastaus #248 : 25.12.13 - klo:23:46:09 »
Kiva kuulla Ticonkin kuulumisia! :D (Kuviakin katselisi mielellään vaikka aroihin verrattuna ei ehkä niin koolla tai väreillä koreilekaan. ;D)

Mukana kuulla että pohditte Ticolle lajitoverin hankkimista! Tuosta luonnollisen käyttäytymisen toteuttamisesta, että mikäli hankkii samaa sukupuolta olevan kaverin ja pitää ympäristön hallinnassa niin ettei lintu pääse pesimämoodiin, niin en usko että elämä on sitten mitenkään rajoittuneempaa. :) Eri asia tietty jos ympäristö huutaa että "pesi lintu, pesi!" muttei linnulla ole mahdollisuutta siihen, silloinhan tilanne on tietty turhauttava. Mutta onneksi noihin pystyy ihan OK:sti vaikuttamaan esim. kolojen peittämisellä jne. Mutta toki en pidä pahanakaan eri sukupuolen edustajaa, varsinkin jos pitää mielessä että jälkikasvua voisi olla tulossa. Hyviä ja vastuullisia pesittäjiä/kasvattajia ei ole koskaan liikaa. ;)

Veikkaisin että saat kyllä jonkun nyppimään Ticolta ne pari höyhentä, on tuota harrastettu jonkin verran harrastajien piirissä.

« Vastaus #249 : 26.12.13 - klo:23:28:44 »
Tässä pari kuvaa ticosta  :)

« Vastaus #250 : 07.01.14 - klo:11:49:21 »
Ticosta taas muutama kuva :)

« Vastaus #251 : 31.03.14 - klo:22:51:29 »
Meille muutti eilen Aksu-jako. mielenkiinnolla odotetaan mitä tuleman pitää.. Aksu on kesy tapaus ja aika hassunkurinen kaveri. Hauskuttaa meitä jo nyt :) Tico on päässy tutustumaan tulokkaaseen tänään, päästettiin se tonne mun työhuoneeseen missä Aksu väliaikaisesti majailee. Ihan hyvin meni. Kumpikaan ei vaikuttanu ahdistuneelta eikä hyökkäävältä. Kattelivat toisiaan ja sukivat samaan aikaan jne. Eiköhän tästä hyvä tule :) aksu onkin kyl aiemmassa kodissa eläny kolmen muun harmaan ja kahden aran kans.

Tilanne eteni aika nopeel tahdil tähän et lintu muutti meille. Onhan sitä harkittu jo pitkään mutta yhtäkkiä tuli tilaisuus saada kivanoloinen lintu läheltä meitä.

Kirjottelen lisää joku toinen päivä :)