papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S@ga

Törkeä kommentointi/Syyttely
« : 04.10.11 - klo:20:02:21 »
Kysyin tietämättömänä pesityksestä kerran neuvoja/apuja, niin tuli niin karua tekstiä vastaukseksi, että jäi oiken ahdistava tunne pitkäksi aikaan :S Nimimerkkiä sanomatta haluan vain ilmoittaa, että on TODELLA törkeää vastata piikittelemällä ja heti syyttämällä.

Eräs henkilö vastasi minulle jotenkin tähän suuntaan :"Pitäisi nyt noin kokeneen neitokakadun omistajan tietää että pesittäminen ei ole mitään ihkua leikkiä, eikä papukaijat ole leluja joilla leikitään silloin kun siltä tuntuu!"

Siis...puhuinko että alan pesittämään? Kysyin vain, että mitä tehdä pesintähaluisille neitsikoilleni. Kyseinen kommentti TODELLAKIN satutti minua. Ehkä otin sen liikaa itselleni, mutta miten kukaan koskaan uskaltaa kysyä' ikinä mitään, kun heti leimataan vastuuttomaksi linnun omistajaksi!!
Ja heti leimataan että pidän papukaijojani leluina ja haluan vaan leikkiä niillä...Voi elämä että se henkilö sai minut raivon partaalle, mutta onnekis Ida-Emilialla oli tieto hallussa ja sitten selitti järkevästi ja ihanan ystävällisesti mitä tehdä ja miksi.

Tänä päivänäkin minulla nousee verenpaine kun näen hänen kirjoittavan jonnekkin, minne itse olen kirjoittanut.

Pyydän, AJATELKAA MITEN, JA MILLÄ SÄVYLLÄ VASTAATTE!!!

Sen verran paljastan, että kyseessä on mieshenkilö.  :(

Re: Törkeä kommentointi/Syyttely
« Vastaus #1 : 04.10.11 - klo:21:08:17 »
Olen todella pahoillani, että olet saanut asiatonta syytöstä niskaasi, perusteluja tuollaisten vastausten antamiseen ei tietenkään ole. Aina pyydetään kysymään asioista ja sanotaan, että tyhmiä kysymyksiä ei ole ja sitten, kun kysyy, saa pärinöitä niskaansa, ei todellakaan kiva!!

Foorumkirjoittelussa pitää kuitenkin aina muistaa, että ensiksikin me olemme kaikki ihmisiä, välillä on huonojakin päiviä (silloin olisi tietystikin ehkä syytä jättää näppis rauhaan), toiseksi ihmiset saattavat ymmärtää toisen kirjoittelun väärin ja kolmanneksi, aroista aiheista saattaa nousta tunteet pintaan helpostikin.

Tästä syystä myös asioista kysyjien olisi syytä lueskella vanhoja samantyylisiä aiheita, jotta saisi käsityksen etukäteen jo siitä, mitä on kysymässä ja miten siihen suhtaudutaan ja pystyisi esittämään kysymyksensä perustellummin ja mainiten siitä, että on jo asiasta etukäteen lukenutkin.

Kuten esimerkiksi tässä tapauksessa, kun monelle aikaisemmin foorumilla on vastattu (välillä jopa rautalangasta vääntäen), että poikasten teettäminen on vastuullista, emoja rasittavaa ja riskialtista puuhaa, eikä siihen tulisi suhtautua kevyesti, eikä syynä saisi olla vain se, että "poikaset on niin ihania", voi samantyyppistä asiaa kysyvän olettaa olevan samalla linjalla. En siis tarkoita, että olisit, mutta tällainenkin syy saattaa olla se, miksi vastaajalla "paloi hihat"

Pyydäkin siis yhdistyksen puolesta anteeksi saamaasi kurjaa vastausta ja toivon, että jatkat tätä mukavaa harrastusta hyvillä mielin :)

tinttu

The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese.

« Vastaus #2 : 04.10.11 - klo:21:47:48 »
Anteeksi huono kirjoitustyylini, joka hieman turhan suoraa. Pahoitteluni.

Tosin mielipiteeni asiasta ei ole muuttunut, vaan on edelleen sama.

Tässä nyt vielä koko ketju, niin kaikki voi lukea, mistä kyse.

http://forum.papukaijat.net/index.php?topic=29423.msg146728#msg146728
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:22:14:17 kirjoittanut Jonne »
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

« Vastaus #3 : 04.10.11 - klo:22:17:01 »
Tos kurjaa, että jäi huono mieli - ja toisaalta myös kiva kuulla, jos kirjoituksestani oli jotain hyötyä. :)

Jonne osaa välillä kirjoittaa kärkkäämmin kuin tarkoittaa. Usko pois, vaikka olemme ystäviä, ollaan sanottu toisillemmekin hyvin suoraan - kuitenkaan pahaa tarkoittamatta. :) Osaamme nähdä sen toistemme kohdalla vain suorana ja vilpittömänä palautteena. Monesti neitokakadujen pesityksestä puhutaan hyvin jyrkin sanoin juuri siksi, koska etenkin nuoret henkilöt tuudittautuvat lajin "helppouteen", mikä näkyy siinä, että ei oikein tiedosteta, että loppupeleissä neitokakaduillakin on nuo ongelmansa, jotka saattavat sitten johtaa ylitarjontaan ja kiertolintuihin. Neitokakadujen pesitys onkin monelle nykyisin herkästi punainen vaate aina silloin, jos on pelko siitä, että niitä pesitetään kovin helposti.

Tämä ei tietenkään oikeuta sanomaan liian ronskisti. Olisi muistettava kirjoittaessa, että toiset ihmiset oikeasti voivat olla herkkiä. Vaikka toisaalta tietty ihan silkkihansikkaillakaan ei aina voida käsitellä kaikkia. Tarkoitus on kuitenkin meillä kaikilla parantaa lintujen oloja ja mitä ikinä sanomme, on tarkoitettu lintujen hyväksi.  Jos lohduttaa, voin hiukan lempeästi hutkaista sitä käsivarteen, kun näen sen taas. ;) (Jonne, varaudu! ;D)
« Viimeksi muokattu: 04.10.11 - klo:22:29:57 kirjoittanut Ida-Emilia »

« Vastaus #4 : 04.10.11 - klo:22:26:17 »
jep saat antaa selkään ;)
CAG Ukko, MA Rapa, YNA Nooa, SM:t Clara & Lawrence

S@ga

« Vastaus #5 : 04.10.11 - klo:23:06:50 »
Asia on nyt ok.
Nyt kun rupesin itsekkin lukemaan mitä kirjoitin, niin tuli sellainen käsitys että alan pesittämään niitä tässä ja nyt. Mutta en tosiaankaan tarkoittanut sitä tekeväni.

Tosiaan pönttöä alan rakentamaan, kunhan saan kunnon mitat poimittua, mutta otan sen käyttöön vasta kun olen oppinut paljon pesityksistä ja niiden ongelmista. Ja olisi hienoa päästä katsomaan ja kokeilemaan neitokakadujen pesintää/poikasten käsiruokintaa jonkun luo, joka asuisi lähellä Järvenpäätä. Ottakaa ihmeessä yhteyttä yksityisviestillä tai s.postiini neitokakadut@wippies.com jos sellaisia henkilöitä löytyy!!!!

Tosiaankin pahoittelen kuumapäisyyttäni, mutta jonne, sain heti sellaisen kuvan että kuristaisit minut heti jos vain olisit lähellä.
Ja leimasit minut ikävästi "pikku tytöksi joka tahtoo leikkiä papukaijoilla ja joka tahtoo pesittää vaan sen takia että poikaset ovat niiiiiin ihania". Se loukkasi minua eniten. Mutta asia on nyt käsitelty, ja toivottavasti et tee tätä jollekkin muulle, sillä tuon kommentin jälkeen emmin pitkään uskallanko enää kysyä mitään täällä, vai hyökkäätkö heti kimppuun  :-\

Mutta anyways, jatketaan harjoituksia!

« Vastaus #6 : 04.10.11 - klo:23:12:28 »

Tosiaan pönttöä alan rakentamaan, kunhan saan kunnon mitat poimittua, mutta otan sen käyttöön vasta kun olen oppinut paljon pesityksistä ja niiden ongelmista. Ja olisi hienoa päästä katsomaan ja kokeilemaan neitokakadujen pesintää/poikasten käsiruokintaa jonkun luo, joka asuisi lähellä Järvenpäätä. Ottakaa ihmeessä yhteyttä yksityisviestillä tai s.postiini neitokakadut@wippies.com jos sellaisia henkilöitä löytyy!!!

Käsiruokintaa ei hirveästi pääse näkemään, sillä se on todettu niin haitalliseksi linnulle, että sitä ei oikein enää Suomessa harjoiteta. :) Itsekään en suosittele, ja yhdistyksen virallinen suhtautuminen vain kaupalliseen tai kesytystarkoituksessa tapahtuvaan ruokintaan on kielteinen. Voin kertoa siitä vaikka lisää juuri neitokakadujen suhteen, jos haluat, tai sitten voit kahlailla noita foorumin topiceja aiheesta. :) Mutta hei, mulla on ensi syksynä varmaan poikueita taas, joten jos olet niihin aikoihin mitenkään sattumalta Turussa, olet lämpimästi tervetullut katsomaan pesitysolojani.  :-* Poikasia ei toki hirveästi silloin näe, sillä ne saavat olla rauhassa pöntössä, mutta kuitenkin! Minulla on pönttökamera, josta voit sitten vaikka päästä seuraamaan, tai voin näyttää sinulle messengerin kautta webkamerakuvaa pöntöstä, jos tahdot. :)

Mutta jep, toivottavasti tällä selvä! Ollaan kaikki ystävällisiä toisillemme ja muistetaan, että olemme kaikki ihmisiä. :)

« Vastaus #7 : 05.10.11 - klo:09:37:03 »
Jos käsinruokintaan tulee oikea, perusteltu ja poikasen hengen pelastava tarve (kehitysvammaisten poikasten kohdalla pitää tosin aina tehdä tilannearvio siitä, kannattaako poikasta lainkaan pelastaa), niin pääsen kyllä Järvenpäähän Helsingistä opastamaan homman. Mutta tämä vain aidossa hätätilanteessa. :)

Tosiaan meillä kaikilla on huonot päivämme ja pakko myöntää, että itsekin näin punaista ensin tuosta ketjusta, kun kuvittelin pöntön olevan jo lähes päätetty juttu, josta ei ehkä voisi enää edes nätisti perustelemalla puhua sinua pois. Se oli tietenkin virhearvio, mutta vuosien varrella sellaisia tapauksia on ollut niin kauhistuttavan monia, että kyllähän siinä välillä pessimistiseksi heittäytyy. Asiattomiin viesteihin se ei toki oikeuta, mutta onneksi asia on nyt hoidossa ja yhdistyksen moderointitiimi antaa poikkeuksena henkilökohtaisen selkäsaunan kirjoittajalle. ;D
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #8 : 04.11.11 - klo:10:44:16 »
No otan Jonnen viestit todella paljon itseeni, sen yhden leimauksen jälkeen, joten syy on omani, mutta paha olo tulee kumminkin.
(Ketjusta Neitokadullani niskavika?)
Auttaisikohan tähän yhtään, että yrittäisit miettiä asioiden tärkeysjärjestystä?

Kuinka paljon on lopulta merkitystä sillä, mitä sinua neuvovista ihmisistä ajattelet? Vai onko tärkeämpää, että osaavat ja asiantuntevat ihmiset viitsivät neuvoa sinua sillon, kun neuvoja tarvitset?

Jos joskus päädyt pesittämään lintuja, on hyvinkin mahdollista, että huolellisesta ennakkoperehtymisestä huolimatta tarvitset joskus neuvoja kokeneemmilta. Voi tulla eteen jopa tilanne, jossa Jonnenkin neuvot olisivat lintujesi kannalta aivan elintärkeitä. Mikä silloin on tärkeintä? Haluatko silloin saada ne neuvot vai et?

Tässä tapauksessa tiesitkin itsekin, että kyseistä lintua ei voi pesittää, mikä on hyvä, mutta ei ajatustenlukukykyä voi  keneltäkään edellyttää.

Vaikka se ei sinusta varmaan yhtään tunnu siltä, uskon itse kuitenkin, että sinulla ja Jonnella on aivan sama tavoite: lintujen paras.

*edit: lisäsin linkin ko. keskusteluun*
« Viimeksi muokattu: 04.11.11 - klo:13:00:48 kirjoittanut tinttu »

« Vastaus #9 : 04.11.11 - klo:11:31:59 »
S@ga, olen tavannut sinut henkilökohtaisesti ja tunnut mukavalta ihmiseltä.

Nyt pitää kuitenkin erottaa asiat ja ihmisen henkilökohtaiset ominaisuudet. Jokaisella tällä foorumilla, on lintujen hyvinvointi se tärkein asia - juuri niin kuin Tinca tuossa edellä sanoi. Tällaisilla Foorumeilla saa ihmisestä aika yksipuolisen kuvan, kun lukee vain hänen kirjoittamiaan juttuja. Iso osa ihmisistä pelästyi, kun samana päivänä puhuit uudesta linnusta ja pöntöstä, käsinruokinnasta ja rengastilauksista. Aika hätäistä TOIMINTAA. Siis viittaan nyt vain KIRJOITUKSIIN; en sinuun persoonana. Sittemmin linnullasi on ilmennyt jokin sairaus tai ehkäpä jopa perinnöllinen vaiva. Siihen sitten sait kommentteja, jotka pohjautuvat näihin kahteen ketjuun. Kaikissa asioissa ei ole taustalla mitään muuta, kuin joidenkin ihmisten huoli sinun linnuistasi. Kaikki toivovat, että ne voivat hyvin ja saavat parasta hoitoa. Jotkut ilmaisevat asiat ronskimmin, toiset hienovaraisemmin.

Toivottavasti vaivan syy selviää ja linnut pääsevät aloittelemaan yhteistä elämää hoidossasi kunnolla.

Esimerkkinä voisit silmäillä Pillerin Tico-ketjun... Kaijuleissa on paljon ihan oikeaa välittämistä ja avuliaisuutta. Se vaan näkyy kovin eri tavoin ;-)

« Vastaus #10 : 04.11.11 - klo:14:56:38 »
Ja mitä tulee Jonnen kommentteihin, mä en ainakaan hänen sanomisistaan ottaisi nokkiini vaan enemmänkin opiksi ja hyvällä tavalla itseeni.
Tästä minunkin täytyy olla samaa mieltä :) Niihin aikoihin kun minäkin juuri tulin foorumeille muistan itsekin ottaneeni yhteen Jonnen kanssa, ja ottaneeni hänen neuvonsa ja yrityksensä auttaa kovin henkilökohtaisesti. Tavattuani ja tutustuessaan häneen tajusin kuitenkin ettei hän pahaa ole tarkoittanut neuvoessaan, mutta netissä on helppo käsittää monet asiat väärin. Toiset selittävät pitkästi ja hartaasti ajatuksiaan ja neuvojaan, kun taas toiset sanovat hyvin suorasti ja lyhyesti asiansa. Tällä hetkellä Jonne on minulle (sekä monelle muullekin) yksi tärkeimmistä kontakteista kun papukaijoista puhutaan, ja tiedän itsekin voivani luottaa häneen missä tahansa kysymyksessä tai ongelmatilanteessa. Esimerkiksi pikkuaroistakaan todella tietäviä ihmisiä ei hänen lisäksi taida Suomessa juuri olla.

Sellaista asennetta ei siis tosiaan kannata ottaa Jonnea (tai muitakaan lintutietäjiä) kohtaan, ettei ikinä kuuntelisi mitä hän sanoo, vain koska et pidä aina tavasta miten hän kirjoittaa. Sillä loppujenlopuksi Suomessa on liian vähän ihmisiä, jotka tietävät papukaijoista yhtä laajasti :)
I'd fly above the trees, over the seas in all degrees.. To anywhere I please.

« Vastaus #11 : 04.11.11 - klo:15:06:29 »
Olen kyllä harvinaisen hämmästynyt :-[

miten ihmeessä tuostakin nyt taas saatiin sättimistä?

Ihan oikeasti, nyt ei tajua yhtään..

-t

« Vastaus #12 : 04.11.11 - klo:16:12:26 »
Mäkin olen kyllä Jonnen puolta tässä asiassa. Kuten joku tuolla niskaongelmaketjussakin mainitsi, palstan viestit säilyvät vuosia kaikkien luettavissa ja on hyvä, että niissä mainitaan myös tuollaiset asiat mistä Jonne (varsin ystävälliseen sävyyn kuitenkin) huomautti. Jonne ei ehkä ole kaikkein kaunosanaisin ihminen, sen myönnän että välillä töksäyttelee ;D, mutta eipä tuo ole kyllä nähdäkseni kyllä mitään ilkeillytkään. Todennut vain faktat ja halunnut niistä muistuttaa. Meitä kun on niin moneen junaan.

Jonne on myös minun tärkein guruni lintuasioissa, sen lisäksi hän on myös ystäväni ja sattumoisin toisen lintuni kasvattaja. Jonne, kuten vähän kaikki muutkin tällä palstalla, välittää omien lintujensa lisäksi myös kaikkien muiden lintujen hyvinvoinnista ja haluaa parantaa asioita auttamalla ja neuvomalla. Se, että joku pahoittaa mielensä siitä että toinen varmistaa hänen tietävän riittävästi ja olevan järki edellä asioihin menossa, on jo aika hassua. :-\
Itse olen kiitollinen jokaisesta tiedonmurusesta mikä täällä palstalla jaetaan, vaikka se olisikin vanhan kertausta tai jopa hiukan holhoavaa välillä. Lintujen hyvinvointi on kaikilla tähtäimessä.
Ask not what you can teach your bird but what your bird can teach you

S@ga

« Vastaus #13 : 04.11.11 - klo:20:33:04 »
Ei minulla mitään Jonnea vastaan ole, ei toki. Tiedän, että Jonne on hyvä lintujen kanssa, mutta yritin chatissa pyytä anteeksi käyttäytymistäni ja olisin halunnut tietoja harmaapapukaijoista, hänen kokemuksiaan, mutta herra sanoi että kitisen, ja häntä ei kiinnosta, joten nyt riitti minulle. En halua haukkua ketään, mutta kuka asiantuntija sanoo kun kysytään, että kysyjä kitisee? loukkaavaa. Yritin sovitella aiheuttamaani ongelmaa, mutta herraapa ei kiinnostanut. Joten...en halua keskustella aiheesta enää. Kiitos vaan.

« Vastaus #14 : 04.11.11 - klo:21:19:41 »
toinen sättii ja toinen kitisee...eiköhän puntit ole siis aika tasan, huhhuh.. ;D

itseasiassa aika turha täällä kertoa, mitä kukakin on jossain yksityisessä keskustelussa sanonut, koska ei ole mitään takeita siitä, että juttu on mennyt juurikin niin, miten väitetään, joten siihen ei voi kukaan ottaa minkäänlaista kantaa :)

tinttu