papukaijat • suoranokat • kaijuli.fi

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Re: Papukaija (savanniparatiisikaija) lentelee Vihdissä
« Vastaus #30 : 07.08.11 - klo:23:23:44 »
Mulla ei ole varmaan mahdollisuuksia viikolla mennä yrittämään, kun töissä tuppaa menemään myöhään eikä ilmeisesti kannata iltapuolella enää yrittäkään. Elän toivossa, että talon asukas saisi tipusen napattua. Jos joku haluaa mennä papukaijajahtiin, neuvon paikan kyllä ihan mielelläni. Neitsikoista voisi olla apua houkuttimena, sellaisen ääni näytti kovin kiinnostavan lintua. Sannitalla on varmaan huulet ihan turrat, kun joutui esittämään neitsikkaa monta tuntia  ;D. Mulle voi myös lähettää äänitettä neitsikan laulelusta, jos tarvitsee vielä mennä tipua maanittelemaan, puh 040-8278575.

"Harvat ymmärtävät miten paljon on ymmärrettävä voidakseen ymmärtää ettei ymmärrä kovinkaan paljoa"

« Vastaus #31 : 08.08.11 - klo:06:39:55 »
Eilen tätä lintua mietiskelin, kun vettä täällä Tampereella satoi kaatamalla ja mietin että noinkohan Vihdissäkin, ja jos, niin miten lintu siellä pärjäilee.. Hienoa kun olette jaksaneet niin kovasti lintua saada seikkailultaan takaisin kotiin! :)

Täällä jännäillään kovasti. Lähtisin niin mieluusti itsekin savanniparatiisikaijaväijyyn, mikäli vaan työvuorot sen soisivat, ja hoitaja löytyisi omille tirpoille.. Poikaystävä kun asustaa Vantaalla ja matka sieltä Vihtiin ei olisi pitkäkään. Olosuhteiden pakosta kuitenkin täytynee tyytyä vain pitämään kovasti peukkuja ja toivomaan parasta! Ihmetyttää kyllä ettei linnun perään ole tullut kyselyä...? Luulisi omistajankin jo kovasti kaipailevan  :-\

« Vastaus #32 : 08.08.11 - klo:12:17:57 »
Luulisin että sade on vain hyväksi, ainakin sillä tavalla että pikkuinen saa vettä, mutta se haittaa kyllä lentämistä. Luulisi kuitenkin että on sen verran fiksu lintu ettei ala lentelemään silloin, onhan se selviytynyt jo pitkän aikaa  :) Toivottavasti joku saa linnun kiinni ennen suomen kirpaisevaa talvea tai marraskuuta.

« Vastaus #33 : 08.08.11 - klo:12:26:44 »
Mietin kanssa, että josko sateella lintua saisi helpommin kiinni, koska märän sulkapuvun kanssa lentäminen on raskasta. Mutta koska lintu ymmärrettävästi piilottelee puussa/muussa sateensuojassa sateen aikana, ei ruoalla lähelle houkuttelu tietenkään onnistu... Joskus on annettu myös neuvoksi, että karannut lintu kasteltaisi vesiletkulla märäksi, jolloin sen lentokyky heikkenisi niin voimakkasti, ettei se pääsisi enää lentoon ja linnun saisi kiinni. Tässä tapauksessa ne ovat kuitenkin kyseenalaisia keinoja, sillä lintu todistetusti pysyy samalla alueella... Siis tarkoitan, jos lintu harhailisi voimakkaasti, voisi sen suihkuttaa märäksi, koska ei ole tietoa milloin seuraava havainto tulisi, ja mistä. Nyt linnun kasteluyritys voisi johtaa onnellisesti joko siihen, että lintu tosiaan jäisi märkänä ja lentokyvyttömänä maahan. Mutta toinen vaihtoehto on se, että tuommoinen suihkutus ei saisikaan jo kosteaan ulkoilmaan sopeutunutta höyhenpukua tarpeeksi märäksi, lintu lentäisi säikähtäneenä pois, ja tuskin enää päästäisi ihmistä kovinkaan lähelle... :-\

Toivotaan että pienoinen saadaan kiinni, ja mahdollisuudet ovat mielestäni tällä linnulla jopa keskivertoa paremmat: se pysyy samalla paikalla, löytää ruokaa ja malttaa laskeutua tarpeeksi alas ja päästää jopa lähelle (kuten tiedätte, karanneiden lintujen ongelmina ovat juurikin päämäärätön lentely, ravinnonpuute ja korkeaan puun latvaan parkkeeraaminen jopa kesyillä lintukarkureilla). Säät ovat linnun puolella vielä hetken, ja ruokaa riittää jos tajuaa pysyä alueella. Kylmät ilmat kuitenkin lähestyy, joten jos lintua ei saada haavilla tms. kiinni, voi seuraava askel olla se, että lintu on jossain kohtaa vain heikentynyt niin paljon ettei enää jaksa tehdä mitään. Jos tämmöinen lintu ei päädy haukan (tai tallikissan) suuhun ja lintu on lysähtänyt voimattomana johonkin näkösälle, voi sen saada kiinni ja osaavassa hoidossa voimaton lintu voi vielä toipua ennalleen.

Toivotaan parasta!

« Vastaus #34 : 08.08.11 - klo:15:48:37 »
Lauantaina tosiaan olin vesisateessa kokeilemassa linnun kiinni saamista, Vihdissä satoi koko päivän enemmän tai vähemmän. Hyvin näytti tirppa hakeutuvan suojaan sateelta, ensin nökötti tiheässä vaahterassa aivan rungossa kiinni, nukkui siellä pitkään. Ei auttanut viheltely tai hirssillä houkuttelu. Pelästyttyään paikalle tulleita muita ihmisiä se lensi kuusiaitaan ja sinnekin ihan rungon viereen suojaan, näytti siltä ettei aio sieltä mihinkään hievahtaa. Luulenpa, ettei tuota sateella kannata yrittää kiinni saada, osaa hakeutua suojaan eikä sitä puusta saa alas. Kastelemista mietin kyllä, mutta siihen ei ollut tilaisuutta, kun talon isäntäväki ei ollut kumpanakaan päivänä kotona. Toisaalta pelkään, että moinen operaatio voisi säikäyttää linnun niin, että jos ei heti siinä tule alas, lähtee totaalisesti lipettiin. Eilen sateettomana päivänä se oli ihan hyvin näkyvillä ja samoissa paikoissa kierteli, käy myös maassa etsimässä syötävää. Jos sen lähelle saa tulemaan niinkuin talon emäntä on saanut useamman kerran, se saa siitä haavilla kiinni.
"Harvat ymmärtävät miten paljon on ymmärrettävä voidakseen ymmärtää ettei ymmärrä kovinkaan paljoa"

« Vastaus #35 : 14.08.11 - klo:10:45:50 »
Ei ole viime päivinä linnusta havaintoja, liekö vaihtanut paikkaa vai onko käynyt köpelösti... En ole lähtenyt etsiskelemään, haavi ja häkki on edelleen siellä ja olkoot muutaman viikon.

« Vastaus #36 : 14.08.11 - klo:12:59:20 »
Toivottavasti saadaan kiinni :-\

« Vastaus #37 : 17.08.11 - klo:09:18:01 »
Kaija on edelleen hyvissä voimissa, liikuskelee samoilla alueilla saamani tiedon mukaan. Mulla ei ole mahdollisuuksia ennen sunnuntaita lähteä jahtiin, mutta jos joku muu on halukas yrittämään, annan mielelläni lisätietoja. Haavi ja matkahäkki on edelleen siellä hevostilan omistajan pihassa, saa käyttää.

« Vastaus #38 : 17.08.11 - klo:21:46:35 »
JOs on lämmin, ottakaa häkissä neitsikka tai kaks mukaan. Vastaa neitokakdun huutoon ja tulee lähemmäks.

« Vastaus #39 : 18.08.11 - klo:20:14:42 »
voi pientä saisittepa sen ennen talvea kiinni enkä auttaakkaan voi kun asusta oulun lähellä :-\ jos se olisi lähempänä voisisn tulla neitsikkani kaa auttamaan etsinnöissä

« Vastaus #40 : 21.08.11 - klo:12:39:33 »
Miulla on ihan oikeasti ollut suurta pelastustahtoa tätä lintua kohtaan ja on edelleenkin, mutta sen lisäksi että olen viime ajat ollut tosi kiireinen töiden ja muiden kanssa, en osaisi yksin mennä tuota kiinni ottamaan. En saanut pari viikkoa sitten edes omia lintujani pyydystettyä matkahäkkiin lääkärireissun takia, vaan lääkärin piti tulla meille kotiin. Sen takia en kykenisi ottamaan edes näitä omia savanneja mukaan huutelemaan. Jos joku "kokeneempi" lintuihminen pystyisi lähtemään taas savannijahtiin, niin voisin tulla mukaan auttamaan, mutta yksin en siihen pystyisi.
Tämä on surullinen tapaus, koska omistaja ei etsi lintua ja kaikki on ulkopuolisten käsissä.

« Vastaus #41 : 21.08.11 - klo:13:52:21 »
Marjukka, minäkin olen tiiviisti seurannut tämän operaation etenemistä ja miettinyt paljon lintu-rukkaa, jota alkaa pian jo kylmä syksy koettelemaan jos sitä ei pian saada pois  :-\ olen koittanut miettiä rakoa jolloin pystyisin lähtemään täältä Tampereelta Vihtiä kohti, mutta töiden puolesta ei kalenteri anna minulla myöten ennen kuin vasta 2. päivä perjantaina, jolloin mulla on ylimääräinen vapaa. Silloin voisin yrittää jo aamusta aikaseen olla paikalla. Mulla ei oikein ole mahdollisuutta ottaa houkutuslintua, ja aikaakin on vain päivä, joten en tiedä olisiko yhtä tyhjän kanssa koko homma mutta ei se siitä mihinkään etene jos ei ainakin yritä tehdä jotain.. Täytyy vielä lähemmin katsoa että onnistuuko tuolla aikataululla, mutta noin tuota voisin alustavasti suunnitella ja jos saisin kaverin matkaan niin olisi kyllä loistojuttu! :)

-Sanni

« Vastaus #42 : 21.08.11 - klo:18:47:55 »
Jos näin on, niin voin yrittää vaihtaa työvuoroa, olen nimittäin 2.9 töissä klo 14-20...
Toivottavasti joku voisi tulla täältä läheltä myös lintunsa kanssa. En tiedä onko tämä yleinen hokema savanniparatiisikaijoilla, mutta meidän Pingun tunnari on ainakin sellainen ääni, ikäänkuin viheltäisi sanoen ytimekkäästi "did-ddy". Sitä voisi kokeilla..

« Vastaus #43 : 21.08.11 - klo:20:34:43 »
Meikäläinen tulisi mielellään neitokakadujen kanssa avuksi, mutta julkisilla tuota matkaa ei kyllä mitenkään inhimillisesti lintujen kanssa liiku. Jos siis Helsingin seudulla joku haluaa lähteä kuskiksi ja jahtausavuksi, niin mä voin tarjoilla lintuedustuksen jahtiin.
Neitokakadujen kasvatusta vuodesta 2005 ja undulaattien vuodesta 2014. :)

« Vastaus #44 : 21.08.11 - klo:20:50:56 »
Minä voin lähteä Turusta käsin apuun, jos esim. Charley lähtee autolla. Rahallisesti en pysty nyt sijoittamaan matkantekoon, kun eläinlääkärit laskuttavat omista linnuistani. :)

Seuraavan viikon olen vielä periaatteessa lomalla, joten olen käytettävissä. Sitten alkaakin koulu. Meiltä voi ottaa myös toisilleen huutavia neitoja mukaan, jos sää on järkevä.
« Viimeksi muokattu: 21.08.11 - klo:21:19:51 kirjoittanut surenkorento »