Eivätkä kauppavärit ole samat kuin geneettiset värit...jotenkin tilaamani siniset ovat sininen ja lila...
Älä välitä, mä olen tosiaan saanut jopa hybridejä, toiset oli kaupan personatoina, toiset fischereinä, ja sitten oli nää lutino fischerit, jotka myytiin personatoina. Osa on ostanut jopa ruusuhybridejä puhtaina...

Yhden ruusun olen kaupasta hakenut värinimikkeellä keltainen, kyseessä oli pallid green.
Tässä voi vain todeta, että ei kannata välttämättä ostaa enää mistään kaupasta. Itse hakemalla (vaikka sitten ulkomaiselta) kasvattajalta saa taatusti parempaa laatua, sekä suvut, värit ja niiden periytyvyys ovat ehkä tiedossa.
Noin muutoin tarkoitin että onko mahdollista että huonomaskinen naaras periyttäisi parempi maskisia poikasia kuin hyvämaskinen naaras? Pohdin koska neliraajaeläimillä näin voi hyvinkin olla fenotyyppi ja genotyyppi kun ovat kaksi eri asiaa. Toisin sanoen jos meillä on esimerkiksi resessiivisen muodon naaras jolla on huonomaski -mutta maskin huonous on sidoksissa resessiiviseen väriin -voi kyseinen naaras tuottaa standardi värisen koiraan kanssa lähes täydellisiä jälkeläisiä koska jälkeläiset ovat standardi värisiä.
Toki, maskin periytyminen kulkee eri geenissä kuin perusvärin, joskin jotkut värit vaikuttavat myös sinne maskiin. Lisäksi sen koiraan perimä vaikuttaa myös 50% siihen poikasen maskiin naaraasta riippumatta. Jos vaikka käytät nyt kahta hyvämaskista (fenotyyppi), mutta saatkin poikasista huonomaskisia, kantavat ne molemmat vanhemmat sitä huonoa maskia (genotyyppi). Jos käytät huonomaskista naarasta hyvämaskiselle genotyypin koiraalle, kannattaa muistaa, että se huono maski on siellä piilevänä niissä hyvämaskisissa poikasissa ja voi jälleen tulla esiin seuraavassa sukupolvessa, jos ei tiedä tarkalleen sen toisen vanhemman genotyyppiä.
Vihreässä perusvärissä on vain helpoin nähdä selkeästi nuo standardiin vaikuttavat virheet ja poikkeamat. Esimerkiksi sinisessä värissä ei näe tuota kaulan keltaisen alueen punertavuusvirhettä, koska sinisellä ei sitä väriä ole. Samoin pastel-tekijässä se tekijä itsestään haalentaa jo maskia, joten jos sukua ei tiedä, ei voi myöskään tietää onko yksilö hyvämaskinen genotyypiltään tai edes fenotyypiltään.